Csatalovak törik az utat - már 11 éve
Éppen tizenegy évvel ezelőtt mutatta be a londoni National Theatre a War Horse című drámáját, mellyel elkápráztatta a világot. (Hogy mennyire, arról mi is beszámoltunk ebben a 2015-ös cikkünkben.) Az új típusú báb- és színpadtechnika új lehetőségeket nyitott meg a művészek előtt, másfajta rendezést és színjátszást, másféle történetmesélést engedett meg, amire láthatólag már nagyon ki voltak hegyezve a világ színházba járó népei. Korábban kétféleképpen kerülhettek állatok a színpadra: vagy jelzésértékkel, egy hevenyészett szimbolikus díszletelem képében, vagy élő lényként, folyamatos frászban tartva a stábot, a közönséget és persze magukat az állatokat. (Harmadik verziónak azért ott a lehetőség arra, hogy a színészek öltözzenek állatnak, mint ahogy a Macskákban is történik.) A War Horse-ban azonban olyan bábok állnak színpadra, melyeket több éves munkával, eszméletlen költségvetéssel terveztek meg, és olyan valóságosak, hogy még az igazi lovakat is becsapják. Anatómiailag tökéletesek, úgy mozognak, mint a valódi lovak.
Nem sokkal az angol bemutató után színpadra állították az előadást (a teljesség igénye nélkül) New Yorkban és több helyen az Egyesült Államokban, Berlinben és más németországi helyszíneken, Hollandiában, Kínában, Dél-Afrikában, Kanadában, Ausztráliában, és éppen a bemutatóra készülnek Szingapúrban is. Úgy tudjuk, több körben is megpróbálták Magyarországon is bemutatni a produkciót, de egyik esetben a szakmai, másik esetben az üzleti környezet nem találtatott erre alkalmasnak.
A világsiker egyértelművé tette, hogy a műfajnak van tere, mégis 11 évet kellett várni arra, hogy az első olyan előadás megszülessen, amely a War Horse nyomdokaiba léphet.
Pi élete - az első elutasításoktól a világsikerig
Pi, azaz Piscine Molitor Patel története 2001-ben jelent meg a Knopf Canada gondozásában, miután a könyv megjelentetését öt különböző neves angol kiadó is elutasította, mondván: borzalmas és amúgy sem érdekelne senkit.
Black n White, a Zebra és Hiran Abeysekera (Pi) a Pi Életében. Fotó: Johan Persson |
Yann Martel spanyol-kanadai író azonban nem adta fel a reményt - és milyen jól tette. A könyv a megjelenése után több mint 8 millió példányban kelt el, Ang Lee Oscar-díjas filmet készített belőle és most úgy tűnik, hamarosan letarolja a színpadokat is. Ugyanis az elsőként a War Horse által életre keltett bábok tovább fejlődtek, technikájuk még kifinomultabb lett, így 2020 júniusában a West Endre kerül Pi és Richard Parker megható és mélyen filozofikus meséje.
Pi a hetvenes évek elején éli gyerekkorát Indiában. Apjának állatkertje van, anyja botanikus. Hindunak nevelik, ugyanakkor a család teljesen világi nézeteket vall. Pi meglehetősen különös kisfiú, és nagyon érdekli őt Isten - ezért a hindu mellett gyakorolja a keresztény és az iszlám vallásokat is. 1976-ban, mikor Indira Ghandi kihirdeti a szükségállapotot, Pi apja úgy dönt: a család Kanadába költözik. Ekkor Pi 16 éves. Felpakolják az állatokat egy teherhajóra és elindulnak az új világ felé. Ám a hajó viharba kerül és elsüllyed, mindenki meghal. Pi egy apró mentőcsónakban tér magához, amit meg kell osztania egy hiénával, egy sérült zebrával, egy orangutánnal és Richard Parkerrel, a kifejlett szibériai tigrissel. Itt indul Pi 277 napos csodálatos utazása a tengeren.
A díjnyertes színész és író, Lolita Chakrabarti átiratát Max Webster, az Old Vic rendezője állítja színpadra. Pi szerepében Hiran Abeysekera, a Royal Shakespeare Company színésze lesz látható. Ők eddig inkább szakmai berkekben arattak sikereket, és kevésbé a közönség körében, de ez valószínűleg ettől a bemutatótól megváltozik. A bemutatóról teljesen biztosan lehet tudni, hogy siker lesz, ugyanis már a preview-kat is értékelték, ami elég nagy ritkaság (és akkor még finoman fogalmaztunk). A Sheffieldben tartott előbemutató ugyanis megkapta a 2019-es év legjobb dráma, legjobb látvány, legjobb rendezés valamint a legjobb férfi főszereplő díját is.
Ennek megfelelően elég nagy várakozás övezi a darabot, hiszen úgy kapta meg a múlt évben a legfontosabb díjakat, hogy a londoni közönség még nem is látta az előadást. Persze a londoni bemutatóhoz valószínűleg (még a díjakkal együtt / azok ellenére is) csiszolnak valamennyit a produkción, és ezzel újra díjesélyessé teszik 2020-ban. Azt például már biztosan lehet tudni, hogy bár a darab megkapta a legjobb látvány díját, a sheffieldi díszlet-jelmez-báb apparátust mégis egy az egyben lecserélik - a londoni színház lehetőségei sokkal több lehetőséget rejtenek, így az előadás teljesen új vizuállal érkezik meg Londonba.
A bábokat Finn Caldwell tervezte, aki egyébként a War Horse-szal tanulta a szakmát, s mára a legfontosabb angol bábművésszé vált. Caldwell maga koreografálja a bábmozgásokat is.
Az előadás bemutatója június 28-án lesz Londonban és egyelőre október 4-ig írtak ki előadásokat. Jegyek 27,5 fonttól kaphatóak ezen a linken.