TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST! TÁMOGASSON MINKET!
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
Hogyan dolgozik együtt két generáció, ha teljesen eltérő körülmények közt szocializálódtak? Az egyik, Kieselbach Tamás felépítette, a másik, Kieselbach Ákos belenőtt a családi vállalkozásba. A 2020-ban 25 éves Kieselbach Galéria alapítójával és fiával beszélgettünk a műtárgypiac változásairól, döntésekről, szabadságról.

Az interjú a Piac & Profit magazin december-januári számában jelent meg.

A február-márciusi lapszámot keresse az Inmedio és Relay újságárusoknál, vagy fizessen elő a magazinra. Megrendelését itt adhatja le>>>

A mai műkereskedelem teljesen más Kieselbach Tamás szerint, mint a huszonöt évvel ezelőtti volt. Az ízlésbeli fordulat és a technikai fejlődés miatt (Fotó: Gordon Eszter)

A mai műkereskedelem teljesen más Kieselbach Tamás szerint, mint a huszonöt évvel ezelőtti volt. Az ízlésbeli fordulat és a technikai fejlődés miatt.

K.T.: Az idén Maastrichtban és a Frieze Masteren is jártunk a fiammal. A régi kollégák közül alig volt már ott valaki. A kezdetekkor a szaktudással kerültem előnybe, amihez szakkönyvek, sok utazás, a gyűjtemények és múzeumok tanulmányozása kellett. Felhalmoztam albumokat, hogy ha szükséges, kikereshessem belőlük a képeket, összehasonlíthassam a részleteket, belőhessem az árakat. Ma erre itt az internet. Azelőtt mindenért a helyszínre kellett utazni, ma e-mailen küldik a külföldi aukciók képanyagát, ami könnyebbség, de az esetleges versenytársak körét is szélesíti. A tevékenységünkről való híradás lehetősége is új dimenzióba lépett az internet korában: minden információt megkaphatok a külföldi galériákról, és rólunk is lehet tájékozódni a világ bármely pontján.

Már nem olyan fontosak a személyes kapcsolatok?

K.T.: Ezt nem mondtam. Sőt! A döntési mechanizmus, ahogy valaki elszánja magát egy nagy értékű festmény megvásárlására, változatlan. A bizalom az alapja, ami személyes kapcsolaton alapul, tehát ez ma is fontos. A különbség annyi, hogy mindeközben használni kell a digitális platformokat is.

A nemzetközi piacon a teljes műkereskedelmi forgalomból egyre nagyobb teret hasít ki a kortárs. Mit gondol a kortárs piac térnyeréséről?

K.T.: A világ egyre inkább egyben, azonos rangon kezeli a műkereskedelem teljes spektrumát. Én is követem a kortárs folyamatokat, rendszeresen ellátogatok a jelentős művészeti vásárokra, az Art Baselre vagy a londoni Frieze-re. Az elmúlt évtizedekben itthon, a műtermi és piaci árak harmonizálása miatt nagyon odafigyelve kellett a kortárs képekkel bánni a nyilvános aukciókon. Nehéz terület, óvatosságot igényel, és még így is sok konfliktus lehetőségét rejti. De a kortárs térnyerése nálunk is elindult. Örülök a Dobossy Aukciósház idén októberben rendezett első londoni árverésének, de említhetném Virág Juditék vagy Tóth Árpádék aktuális árverését is. Mi is számos jelentős kiállítást csináltunk már kortárs magyar festőknek, elég csak Molnár Sándor, El Kazovszkij, Keserű Ilona, Szűcs Attila és Bukta Imre tárlataira gondolni.

Az ön által kiadott monográfiák és kiállítások, mint legutóbb Nagy István életművének bemutatása, áttételesen befektetési tanácsként is felfoghatók? Ezektől a művészektől érdemes venni?

K.T.: Ez túlságosan egyszerű megközelítés lenne. Aki elsősorban befektetési szempontból akar műtárgyakat vásárolni, nagyon rossz úton jár. Egy-egy általunk rendezett kiállításban és minden kiadott könyvünk mögött sokkal több munka, idő, pénz és gondolat van annál, mint hogy a projekt zárásaként bármiféle tisztán anyagi hasznot tudjak elkönyvelni. Gyakran vizsgálom az életműveket identitási, származási kérdések felől, az emigráció, a jellegzetes kelet-európai lét, a személyes drámák oldaláról. Azokat a művészeket emelem ki és mutatok rá a kvalitásukra, akik fontos életművet teremtettek, de valamiért a maguk korában ez nem vált egyértelművé. Nagy István is ilyen. A könyveimen keresztül kommunikálok, valójában azt is gondolom, hogy ezek a legmaradandóbb dolgok, amelyek a nevemhez fűződnek. Fontos, hogy átjöjjön minden tevékenységemen a személyes ízlésem és látásmódom, amit persze megfelelő figyelemmel kezelve lehet ajánlásként vagy gyűjtési sorvezetőként használni, de régi elvem, hogy pénzalapú befektetési tanácsokat nem adok.

A fia vezeti az aukciókat. Mennyire zajlik tudatosan Ákos beemelése a cégbe?

K.T.: Nem nevezném tudatosnak, mert ez valami mérnökasztalon megtervezett, logikus számítást feltételezne, kényszereket, amelyeket látva nincs apelláta. Az életemben minden új lépés organikusan fejlődött az előző állomásból. Lehetőséget adok, mindenféle kényszer nélkül. Sokat beszélgettünk művészetről és kereskedésről is, mindig nyíltan meséltem a döntéseim hátteréről. A szabadság nagy kincs, de azt is hozzátettem, ha belevágok valamibe, ügyelek, hogy működőképes legyen hosszú távon, és eredeti, csak rám jellemző látásmódot tükrözzön. Egy apa–fiú kapcsolat hamar eljuthat az erős egymásnak feszülésbe, ezt igyekszem tudatosan elkerülni, de azt majd a fiam mondja meg, mennyire sikerült. Legnagyobb ajándék, ha megengedjük mindenkinek, hogy önmaga legyen. Igyekszem. Nincs meg bennem a „felépítettem, és tovább kell vinned” attitűd a fiam felé. Nekem sosem volt más alternatíva az életemre, mint amit most csinálok, mert hamar nyilvánvalóvá vált, hogy imádom ezt a világot. De fontos, hogy mindenki maga dönthessen a sorsáról.

Kieselbach Ákos: Egy egészen rövid ideig felötlött bennem, hogy természetfotós leszek, de a családi utazások során apám olyan izgalmasan tudott mesélni a múzeumokban, hogy hamar beleszerettem ebbe a világba. Aztán elkezdtem felismerni az elém kerülő művek alkotóit, és az így megélt sikerélmények hatására egyre jobban érdekelt minden, ami a festészettel kapcsolatos.

Akár a régi céhlegények, néhány évre elment, és az Egyesült Királyságban tanult. Mi a legfontosabb tudás, amit hazahozott?

K.Á.: Művészettörténetet hallgattam a Glasgow-i Egyetemen, a szakmai gyakorlatomat pedig a londoni Christie’snél töltöttem. Lett egy nemzetközi kitekintésem. Más nagyságrend, és más tempó, sok tekintetben összehasonlíthatatlan a mi világunkkal. A nemzetközi aukciósházak valójában nagyvállalatok, azok minden előnyével és hátrányával. A Falk Miksa utca személyessége ott nem létezik. A mi galériánk családi vállalkozás, ami tükrözi létrehozója személyiségét, a Christie’s pedig egy multi, egészen másfajta működéssel. Hogy amit hazahoztam, mennyire adaptálható idehaza, az még a jövő zenéje, de fontos tapasztalatokat szereztem.

Kieselbach Ákos (Fotó: Kieselbach Galéria)

Mi az ön szerepe most a galériában?

K.Á.: Sokféle dolgot csinálok, miközben beletanulok a galéria működésébe. Egyelőre szeretnék minden területet átlátni, és majd utána jöhetnek a saját projektek. A személyiségemhez is jobban illik a megfontolt haladás. Itt dolgozom a galériában, és attól kezdve, hogy behoz valaki egy képet, elvégzem sorban a teendőket. Az ügyfelekkel való kapcsolattartástól az árbecslésen át a képek aukcióra való felkészítéséig mindennel foglalkozom. Legutóbb pedig én vezettem az árverést. Jó pár éve működik nálunk a webshop, ahová korlátlan számú képet fel tudunk venni, és ezt igyekszünk is kihasználni. Azelőtt az aukciók jelentették az igazán intenzív időszakot, két árverés között pedig feltettük a falra a bizományos képeket, és pár hónapig viszonylag nyugodtabb élet jött. Most a webshop folyamatos feladatot ad, a tulajdonosokkal kapcsolatot kell tartani, naprakésznek kell lenni a hatalmas képanyag kezelésében. Rengeteg felé kell figyelni, ez a legnagyobb kihívás.

Mi a kedvenc korszaka?

K.Á.:Az apámmal közös múzeumlátogatásokon leginkább a régi mesterekre, vagyis az 1800 előtti nemzetközi festészetre koncentráltunk, az európai képtárak állandó kiállításait nála jobban nem ismeri senki. Szereti és ismeri ezt a korszakot, és az ő tárlatvezetései jelentették számomra az első zsigeri élményeket a festészettel kapcsolatban. Később Tátrai Vilmoshoz, az egyik, ha nem a legjobb szemű magyar muzeológushoz jártam heti rendszerességgel a Szépművészeti Múzeumba tanulni, így kedvenc korszakomnak talán az olasz reneszánszot mondanám, de az olasz barokk is közel áll hozzám. Gyerekkoromban rendszeresen jártunk Londonba, Sotheby’s- és Christie’s-aukciókra, s emlékszem, hogy akkoriban mekkora figyelem és felhajtás övezte az aktuális Old Masters-aukciókat. Ez az utóbbi időben megváltozott, a piac most másfelé figyel, miközben az is igaz, hogy az igazi ritkaságok, a különleges csemegék ára a klasszikus területen is robbanásszerűen megnőtt. Látok egy új tendenciát: tudatosan keverik a régi és a modern, sőt a kortárs művészetet. Az idei Frieze Masteren a régi mesterekkel foglalkozó olasz Moretti Galéria és a kortárs profilú Hauser and Wirth Gallery közös standdal jelentkezett. Before and After, at the Same Time címmel állítottak ki egy nagyon izgalmas válogatást, ahol az antik képeknél elsősorban nem a mester neve és presztízse számított, hanem a kortársra hasonlító kompozíció, a rokon téma vagy megközelítés. A falakon sajátos, nagyon inspiratív párbeszéd alakult ki múlt és jelen között. Ez jó lehetőség arra is, hogy az utóbbi időben kicsit visszaszoruló régi mesterek újra a figyelem középpontjába kerüljenek.

Mit gondol a kortárs piacról?

K.Á.: Úgy érdemes az új felé menni, hogy a régit nem hagyjuk magunk mögött. A régi és az új művészet kreatív keverése vonzó megoldás nekem. A katalógusok összeállításánál is igyekszem olyan oldalpárokat komponálni, hogy ez a fajta dialógus nyilvánvalóvá váljon, gondolatokat ébresszen az olvasókban. Nekem nagyon bejön az évszázadokat átugró mixelés, amit most látok a világban.

Elfogadták a galéria munkatársai, mint kollégát?

K.Á.: Erről őket kéne megkérdezni. Én minden helyzetben mindenkivel partnerként viselkedem, és akkor sem ugrok el a feladat elől, amikor festményeket kell cipelni.

J.J.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.

Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon után, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: az Erste Bank személyi kölcsöne 32 418 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. A Cetelemnél 32 738 forint, a K&H-nál pedig 33 912 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Kultúra Tovább perlik a fraknói kincset
Szakonyi Péter | 2020. november 24. 16:58
Még hosszú évekbe telik, míg végleges bírói ítélet születik az úgynevezett fraknói kincs ügyében. Az Esterházy hercegek fraknói várában őrzött műkincsegyüttest öt éve egy raktárba szállították. A közel 300 darabból álló és korábban az Iparművészeti Múzeumban kiállított páratlan gyűjtemény azóta nem látható.
Kultúra A mi hazánk Budapest - videóinterjú Koncz Zsuzsával
Szarvas György | 2020. november 22. 15:11
A napokban vehette át Budapest díszpolgára címét Koncz Zsuzsa előadóművész, és a napokban jelenik meg új lemeze a Szabadnak születtél is. A városról és a város nyújtotta szabadságról beszélgettünk a művésznővel. 
Kultúra Van bennem egy alapvető csibész - interjú Szervét Tiborral
Vidacs Éva | 2020. november 21. 18:31
Évekig úgy választottam darabot, hogy mindegy, mi az, de ő benne legyen. Láttam drámai szerepben, polgárpukkasztó előadásban és zenés komédiában is. Most viszont egy olyan arcát mutatja meg Szervét Tibor, amelyiket eddig nem ismerhettük.  
Kultúra Nagy pofont kapott a szórakoztatóipar
Baka F. Zoltán | 2020. november 19. 18:02
Sok rendezvényszervező vállalkozás nem fog felállni a járványhelyzetből – mondta a Piac & Profit magazin ma megjelenő számának adott interjúban Fülöp Zoltán, a több rendezvényt – köztük a Sziget és a Volt Fesztivált, a Balaton Soundot - összefogó Sziget Zrt. egyik fesztiváligazgatója, aki egyben az Akvárium Klubot is üzemeltető cég egyik tulajdonosa. A Sziget Zrt. bankhitellel próbálja áthidalni az idei évi veszteségeit.
Kultúra Szinkron, reklám és filmszerep - mekkora gázsikat tud kitermeli a magyar szórakoztatóipar
Szarvas György | 2020. november 15. 15:03
Bár az SzFE-n a vészhelyzet kihirdetésével kényszerűségből a tiltakozók is időlegesen visszavonulót fújnak (legalább is az épületet elhagyják), ez a több hónapos közjáték arra mindenképpen alkalmat szolgáltat, hogy megnézzük, azok, akik kikerülnek az egyetemről, milyen lehetőségekkel vágnak neki az életnek, színészként miféle megélhetésük lehet, társulati tagként vagy szabadúszóként. Mit kínál számukra a szinkron, a reklámipar, és milyen esélyeik lehetnek – anyagilag is – ha bekerülnek egy nagyjátékfilm forgatására.
Kultúra A stream a veszélyhelyzet után is velünk marad - videóinterjú Mácsai Pállal
Szarvas György | 2020. november 14. 15:43
Az Örkény Színház már a mostani őszi szezonnak is úgy ment neki, hogy a hagyományos előadások mellett számos darabot streamelve is közvetítettek a nézőknek. A legutóbbi veszélyhelyzeti intézkedések miatt a színház most bezárt, maradt a streamelés, amiről Mácsai Pál igazgató úgy nyilatkozott, hogy bár ma még ez a forma gyerekcipőben jár, körülbelül ahhoz hasonlítható, mint ahol a film tartott a Lumiere fivérek idején. Szerinte ez megmarad a jövőben is, és hasonló pályát fog befutni, mint amit a filmművészet produkált a kezdetektől mostanáig. Sikerre van ítélve. 
Kultúra A kádár-korszakban minden, ami R-rel kezdődött és ajk-kal végződött, rémületet keltett az apparátusban - videóinterjú a bécsi CEU történészével
Szarvas György | 2020. november 8. 13:33
A magyar történelem nem bővelkedik kiemelkedő női politikusokban, de még ők is gyakran feledésbe merülnek a hazai emlékezetpolitikai csatározásokban. Pető Andrea a bécsi CEU történésze Rajk Júliáról megjelent életrajzában arra tesz kísérletet, hogy az árnyékból ( magának a könyvnek is Árnyékban a címe) a napvilágra hozza Rajk László özvegyének igencsak rendhagyó politikai életútját. 
Kultúra Vajon mennyit számít az életkor az amerikai elnökök megválasztásakor?
Szarvas György | 2020. november 1. 16:37
Trump második ciklusát megválasztása esetén 74 évesen kezdené el. Ezzel az életkorral mindenképpen rangidősnek számítana az indulók között, hiszen még Reagan is "csupán" 73 volt a második terminus alatt. A mostani jelöltek - így a demokrata Biden esetében is - a magas életkor miatt felmerül a kérdés, vajon érdemes-e meghúzni ebben az ügyben bármiféle korhatárt.
Kultúra Taxissztrájk - 30 éve bénult meg az ország a sebtében bejelentett benzináremelés miatt
Privátbankár.hu | 2020. október 25. 14:39
Vasárnap van pont harminc éve, hogy a mindenféle előkészítés nélkül, egy hirtelenjében bejelentett benzináremelés miatt a hazai fuvarozótársadalom blokád alá vonta az ország közútjait, napokig megbénítva az életet. A tiltakozás végül a tárgyalóasztalhoz ültette a kormány képviselőit, és kompromisszumos megállapodás született az ügyben.  
Kultúra "Mindig a valóságról írok, de szürreális módon" - videóinterjú Kiss Tibor Noé íróval
Szarvas György | 2020. október 24. 16:38
Az idei Margó fesztiválon mutatták be Kiss Tibor Noé harmadik, Beláthatatlan táj című regényét. Ahogy azt a fülszövegben is olvashatjuk, a Beláthatatlan táj elemelt költőiségével és szürreális kompozícióival radikális és felszabadító olvasmány. 
Friss
hírlevél