Szerte a világban, így Magyarországon is alapvetően a belföldi turizmus mentette meg a nyári szezont. A Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) adatai szerint ugyanis az idei nyár kiemelkedő volt, júniusban 65 százalékkal, júliusban 20 százalékkal, augusztusban pedig 10 százalékkal volt magasabb a vendégéjszakák száma országosan a tavalyi év azonos időszakához képest.
Összességében idén nyáron 14,3 millió vendégéjszakát regisztráltak a magyarországi szálláshelyek, ami 20 százalékkal több, mint tavaly nyáron. A növekedés alapvetően a vidéki szálláshelyeken volt tapasztalható, és elsősorban a belföldi vendégeknek köszönhető. A teljes nyári, országos szálláshelyi vendégforgalom 80 százalékát adták a belföldiek idén
- válaszolta lapunk kérdésére az MTÜ.
A fontosabb küldőpiacok Németország, Csehország, Lengyelország, Románia és Szlovákia voltak. A legforgalmasabb turisztikai térség idén nyáron is Balaton volt, itt realizálódott az országos forgalom fele. Szintén népszerű volt még a Mátra-Bükk, Debrecen és térsége, Budapest környéke, Bük-Sárvár, illetve Tokaj és Nyíregyháza.
A szállástípusok közül a magán- és egyéb szálláshelyek aránya volt a legmagasabb, a vendégéjszakák 38 százalékát mérték ezeken a helyeken, de hasonlóan népszerűek voltak a szállodák is. Az őszi szezonra optimisták az MTÜ előrejelzései: a három őszi hónapra már most több mint 3,6 millió vendégéjszakát foglaltak le a szálláshelyeken, ám ez a szám várhatóan jelentősen emelkedik majd.
A belföldi turizmus élénkülésének egyik nyertese az Opus Global Nyrt.-n keresztül Mészáros Lőrinc felcsúti üzletember érdekeltségébe tartozó Hunguest Hotels Zrt. lehetett. A cég érdeklődésünkre azt válaszolta, hogy erős szezont zártak a szállodáik és a szeptemberi dátumok iránt is nagy az érdeklődés.
A tavalyinál kedvezőbb helyzetben voltak idén nyáron a vidéki turisztikai desztinációk, a nyitás óta egyértelműen a hazai, szabadidős célú egyéni vendégek érkeztek szállodáinkba, 2020-hoz hasonlóan idén is rengetegen döntöttek a belföldi nyaralás mellett. Hurghada (Egyiptom) helyett Gyula, Jesolo (Olaszország) helyett Nyíregyháza volt a sláger a magyarok körében
- közölte lapunkkal a Hunguest Hotels.
Emlékeztettek: nem lehet figyelmen kívül hagyni azt a tényt, hogy idén több mint négy hónapon keresztül zárva voltak a magyarországi szállodák, így az eredményes nyári időszak csak enyhíteni tudta az üzemszünet alatt elszenvedett károkat. A szállodalánc jó eredményei egyrészt a külső környezeti hatásoknak köszönhetőek, másrészről viszont - elmondásuk szerint - rengeteget dolgoztak a féléves üzemszünet alatt azért, hogy hatékonyabbá tegyék a vállalat működését, valamint intenzívebb marketingtevékenységet folytattak és kedvező ajánlatokat kínáltak az utazni vágyóknak.
A sikeres szezonhoz a Hunguest szerint nagyban hozzájárult, hogy az elsők között tudtak nyitni májusban, munkaerő-hiány nem gátolta a tavaszi indulást, mivel közel ezer főnek biztosítottak megélhetést a szektort sújtó rendkívüli válság ideje alatt is. (Tavaly tavasszal viszont jelentős leépítés volt a cégnél).
Az év hátralévő hónapjait még számos ismeretlen tényező alakítja, jelenleg nem tudható, hogy a koronavírus-járvány negyedik hulláma milyen járványügyi intézkedésekhez vezet majd, illetve mennyiben befolyásolja az utazási döntéseket
- írta a szállodás cég.
A vidéki szálláshelyek már tavaly sem panaszkodhattak, hiszen a koronavírus-járvány miatti válság sokkal kevésbé sújtotta őket, mint a budapesti szálláshelyeket. Ezt jól példázza, hogy az alsópáhoki Kolping Hotel forgalma a 2019-es 2,2 milliárd forintról 2020-ban 1,6 milliárd forintra csökkent, ami mintegy 600 millió forintos (30 százalékos) csökkenést jelent. Ellenben a Budapest Marriott hotelnél az árbevétel a 2019-es 8,8 milliárd forintról 2,9 milliárd forintra mérséklődött (70 százalékos mínusz). Ez közel 6 milliárd forintos zuhanás volt.
Budapest még bajban
Nem véletlen, hogy Orbán Viktor miniszterelnök Budapesttel kapcsolatban még mindig nem tudott jó hírekkel szolgálni a Kossuth Rádió Vasárnapi Újság című műsorában. Úgy fogalmazott, hogy "Budapest kehes, köhög, krákog, egyelőre még nem találja a régi ritmusát". Erről azonban a kormányfő szerint nem a magyarok tehetnek, hanem az, hogy főleg a külföldiekre épült a fővárosi turizmus, ők pedig még nem szánták rá magukat, hogy elinduljanak.
Ha foglaltságról, számokról beszélünk mindenképp szét kell választanunk a vidéki wellness és a városi szállodáinkat az eltérő trendek miatt
- mondta lapunknak Gál Judit, a Danubius Hotels marketing és kommunikációs igazgatója.
Emlékeztetett: vidéken május közepén megindultak a szállodanyitások, első körben a védettségi igazolvánnyal rendelkezők számára. Az első hetekben 30-50 százalékos foglaltsága után a tanév végével indult meg az igazi szezon. Július közepétől már a Danubiusnak ezek a szállodái 90 százalék feletti foglaltsággal működtek, csakúgy, mint a korábbi években.
Ebben az időszakban a magyar vendégek aránya hagyományosan magas évek óta, de idén ez 95-98 százalékos volt, a nemzetközi beutazásokat érintő különféle korlátozások miatt. Jelentős arányban nőttek a SZÉP kártyás fizetések, közel kétharmadával emelkedtek a 2019-es évhez képest. Gál Judit lapunknak elmondta, hogy az előttünk álló hetekben a szokásos augusztus 20-a utáni foglaltságot várnak, 70-80 százalék körüli foglaltságokkal.
A városi, elsősorban fővárosi szállodáink esetében lassabban indult meg az élet. Budapest idegenforgalma hagyományosan 80-90 százalékban kitett a nemzetközi forgalomnak. Itt a jellemzően júniusi nyitások után, a Foci EB még nem, a Forma1 már szép foglaltságot hozott a budapesti hoteleinknek is.
- fogalmazott Gál Judit.
Szerinte a külföldi vendégek júliusban már érzékelhető számban látogattak el hazánkba, a fővárosban átlagosan 50-60 százalékos foglaltsággal üzemeltek. Az augusztus 20-ai hétvége, a 80-90 százalékos foglaltsággal minden előzetes várakozásukat felülmúlta, szép számban érkeztek hazai vendégek is, arányuk a szokásos 10 százalék helyett a 30 százalékot is elérte.
A Danubius kommunikációs igazgatója összességében azonban úgy látja: a fővárosi foglaltság még messze elmarad a korábbi évektől. Őszre a nagy nemzetközi rendezvények miatt bizakodóak, 60-70 százalék körüli foglaltságokra számítanak az elkövetkező 1-2 hónapban, amennyiben nem változik jelentős mértékben a pandémiás helyzet.
A franciák is otthon maradtak
A belföldi turizmus a világ leglátogatottabb országán is segített: a Turisztikai Világszervezet adatai szerint évtizedek óta Franciaországba látogat el a legtöbb turista. Az illetékes francia államtitkár a napokban beszélt aról, hogy a nyári szezont megmentette a belföldi turizmus a koronavírus-járvány ellenére. A nyaraló franciák 85 százaléka a hazájában töltötte a szabadságát, míg a járványt megelőzően, 2019 nyarán 75 százalékos volt ez az arány. A Pireneusokban például 24 százalékkal emelkedett a nyaralók száma, amit az államtitkár külön sikernek tart egy olyan téli szezon után, amikor is a sífelvonók nem nyithattak ki a járványveszély miatt.