9p

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A háború kitörését követően az ukrán és az orosz államadósságot is azonnal leminősítették. Azonban nem csak a harcban álló két ország gazdasága futott aknára, de számos térségbeli ország komoly nehézséggel szembesült. Így például a magyar gazdaság is, hiszen, míg az ukrán fizetőeszköz viszonylag stabil maradt, addig a forint fájó mélyrepülésbe kezdett. Bod Péter Ákos írásában a háború gazdasági következményeit vizsgálja.

A háborúnak már a közeledte is árnyat vet egy ország pénzügyi viszonyaira, a kitörése pedig azonnali súlyos következményekkel jár. Ezt látjuk most Ukrajna esetében, sőt jóval tágabb körben. A hatások között nem a legdrámaibb, de ide tartozó fejlemény, hogy a február 24-i orosz támadás nyomán a nemzetközi hitelminősítő intézmények azonnal leminősítették mind a megtámadott, mind a támadó fél szuverén kockázati besorolását.

Ebben a rendkívüli helyzetben az intézkedésnek nincs kiemelkedő hírértéke, mivel a hitelminősítések potenciális érintettjei, például akik orosz vagy ukrán állampapírt tartanak vagy ilyet szándékoznak venni, nyilván nem a Moody’s vagy a Fitch bejelentéséből értesülnek ezen államok fizetési képességének hirtelen romlásáról. Mindenesetre a nagy rating ügynökségek a feladatukat látják el, amikor a tőke- és pénzpiac szereplőit tájékoztatják a katonai konfliktusban érintett államok pénzügyi bonitásáról. Ez esetben mindkét fél állami (szuverén) kockázatát a CCC vagy annak megfelelő kategóriába sorolták le. Az a nem-befektetői osztály (non investment grade) alsó tartománya, amelybe a nagyon kockázatos ügyfelek tartoznak.

A leminősítések láthatóan az orosz államra valamint bankokra is kiterjedtek, nemcsak a megtámadott és kisebb államra, amelynek kockázati megítélése a megelőző éveken is gyengébb volt az oroszokénál. Mégis érthető az orosz besorolás drasztikus lerontása, hiszen az orosz intervenció megindításnak a pillanatában tudni lehetett, hogy az egyébként is életben lévő korábbi (a Krím és Donbasz elcsatolása miatti) szankciókat további, és az előbbieknél keményebb gazdasági büntető intézkedések fogják követni.

Végeredményben mind az ukrán állam fizetőképességének, mind pedig Oroszországénak a súlyos leértékelése következett be a háború kezdetén. A szuverén kockázati besorolás csak egyike a háború pénzügyi vonatkozásainak. A hadiesemények hírére a két közvetlenül érintett ország fizetőeszközének piaci árfolyama jelentősen esett, üzleti tranzakciók sokasága állt le, nagyvállalatok függesztették fel a működésüket nemcsak a megtámadott térségben, hanem Oroszországban is.

A negatív hatások azonban tágabb körben jelentkeztek. Így például sokat vesztettek értékükből a térség nem-euróövezeti országainak a valutái is, különösen a forint. A magyar fizetőeszköz árfolyam-gyengülése arra utal, hogy a térség többi lebegő valutájához, így a cseh koronához, a zlotyhoz, a lejhez képest a forint különösen sérülékeny. Ennek makrogazdasági és geopolitikai okai egyaránt vannak. A magyar makro-képet ugyanis lerontja a térség legnagyobb államadóssági hányada, ami konszolidált időszakban nem okozna nekünk különösebben nagy gondot, de kétségtelenül sérülékenységi tényező, és mint ilyen, piaci zavarok és spekulációs izgalmak idején akár kritikus szerephez is juthat. A régebb óta tartó inflációs trend és a folyamatos árfolyam-gyengülés szintén visszahúzó tényező a magyar fizetőeszköz, és általában a magyar kockázati besorolás megítélésében.

A magyar gazdaságot érintő geopolitikai kockázati tényezők között nem is annyira a két közvetlenül érintett háborús féltől való kereskedelmi, pénzügyi függésünk jelenik meg a fő helyen, hiszen egyik ország sincs az első tíz partnerünk között a külkereskedelmi forgalom tekintetében. A szomszéd országokhoz képest meglepően nagy forint-gyengülésbe talán az EU-intézményekhez fűződő viszony tisztázatlansága, konkrétan az új támogatási és hitel-konstrukciókhoz való hozzáférés ügye is belejátszott. Az bizonyos, hogy az uniós kapcsolatunkból fakadó gazdasági és politikai kockázatok feltűnnek a magyar szuverén besoroláshoz fűzött hitelminősítői értékelésekben.

Mégis okozott bizonyos meglepetést, hogy a forint gyengülése az első napokban nagyobb arányú volt, mint az ukrán fizetőeszközé. A hír önmagában is különös, ám bizonyos üzleti jelentőséggel is bír: a magyar-ukrán külkereskedelemben ugyan nem lényeges e két valuta, de például a már most is több tízezres nagyságrendű ukrán foglalkoztattak körében előfordul, hogy a magyar munkaadó hrivnyában (is) fizet. Az ukrán fizetőeszköz forint-árfolyamának tehát van gazdasági jelentősége; költségtétel lehet a vendégmunkásokat foglalkoztató cégeknél. Nem kevesen az itteni keresetükből támogatják az otthoniakat.

Mindenesetre érdekes jelenség volt az ukrán fizetőeszköz viszonylagos stabilitása az első két hétben, miközben a hősies ellenállás dacára az ország gazdasági és pénzügyi kilátásai nyilvánvalóan igen nehezek. A helyzet megértéséhez érdemes rápillantani az előzményekre. A függetlenség elnyerését követően Ukrajna különösen súlyos szerkezeti és rendszerbeli válságon esett át. Az átalakulási krízis nyomán a pénzügyi viszonyai is nagyon rosszul alakultak. 1993-ban a pénzromlás üteme tízezer százalékos (!) mértékre ugrott. Az állami működés gyenge hatásfoka, az elterjedt korrupció és egy sor más társadalmi tényező nyomán az infláció magas maradt az 1996-os pénzreform után is. A hrivnya folyamatosan vesztett értékéből, és még 2015-ben is csaknem éves 50 százalék volt az inflációs ráta.

Az utóbbi években viszont a pénzromlás ütemét sikerült megszelídíteni: a jogi függetlenséget elnyerő ukrán központi bank kitűzhette az éves 5 százalékos inflációs célt. Február 24-ig a jegybanki leszámítolási ráta 6 százalékos szinten állt. Ennek a viszonylagos rendezett helyzetnek vetett véget a háború. A támadást követően a jegybank kénytelen volt a kamatszintjét 10 százalékra megemelni. Az ukrán központi bank februári inflációs jelentése erre az esztendőre 10 százalékos pénzromlási ütemet jelzett – de a dokumentum már reagált a beálló drámai eseményekre. Nyilván a rendkívüli helyzetben mostantól lehetetlen szakmailag körültekintő inflációs adatokat vagy egyéb szak-statisztikákat előállítani.

A hrivnya árfolyama azonban az invázió előtti félelmekkel teli időszakban sem gyengült nagyot, és semmiképp sem omlott össze. Az árfolyammozgás az időközben erősen felértékelődő dollárhoz képest is viszonylag mérsékelt, noha persze magán viseli a katonai fenyegetés fejleményeit.

A hivatalos hrivnya/dollár árfolyam. Forrás: Ukrán jegybank
A hivatalos hrivnya/dollár árfolyam. Forrás: Ukrán jegybank

Magyarázat: 2021 november 1: az első műholdképek új orosz csapatoknak az ukrán határhoz vezényléséről; 2021 December 7: az Egyesült Államok figyelmezteti Oroszországot: gazdasági szankciókat vet ki invázió esetén; 2022 Jan 27: Az Egyesült Államok figyelmeztet az oroszok februári inváziójának lehetőségére; 2022 febr 24: az orosz támadás kezdete. Az Ukrán Nemzeti Bank rögzíti az árfolyamot 29,25 UAH/USD szinten.

A valutaárfolyam külső szemmel néha különös alakulásánál figyelembe kell venni a külföldön dolgozó ukránok hazautalásait. Ezek igen jelentős összeget tesznek ki: 2020-ban 8 milliárd dollár nagyságrendet értek el, ami az ukrán GDP mintegy nyolc százaléka.

Hazautalások alakulása US dollárban (bal oldal) illetve a GDP százalékában (j)
Hazautalások alakulása US dollárban (bal oldal) illetve a GDP százalékában (j)

Ez a pénzbeáramlás jóval nagyobb arányú, mint a térség legtöbb más országa esetében. Mondhatjuk persze, hogy nem az erő, hanem a nehéz sors jele a nagy arányszám. A gazdasági bajok hosszú évei során az ukrajnai munkaerő igen nagy része kelt útra, és a milliók által hazautalt összeg a szerény ukrán GDP-hez képest valóban igen jelentős arányt tesz ki.

A magyar gazdaságban is jelentős az ukrajnai állampolgárságú (magyar és nem magyar nyelvű) munkavállalók aránya, azonban számuk eltörpül a Lengyelországban dolgozókhoz képest. A lengyel állam már egy jó ideje évente egymilliós (!) nagyságrendben ad ki munkavállalási engedélyeket EU-n kívüli polgárok számára; 2020-ban a Covid-járvány miatt az európai gazdasági migrálásnak ez a fajtája némileg visszaesett, de az EU-ban így is 2 247 ezer tartózkodási engedélyt bocsájtottak ki, ebből 598 ezret a lengyelek, jóval megelőzve a németeket (312 ezer). A csaknem hatszázezer engedélyesnek 82 százalékát teszik ki az ukránok, 8 százalékot a belaruszok, és a harmadik helyen (2%) az orosz állampolgárok állnak.

A magyar tartózkodási és munkavállalási engedélyek száma sem csekély, kerekítve 55 ezer. Hazánk azonban a második vagy harmadik vonalba tartozik ebben az összefüggésben a 2020-as adatok alapján. Érdekesség, hogy nálunk is az ukránok állnak első helyen (38%), mögöttük a kínaiak (11%), vietnámiak és a dél-koraiak (https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=File:First_residence_permits_issued,_by_reason,_2020_T1.png).

Az ukránok és más EU-n kívüli állampolgárok tartós letelepedése más kategória, és lassabban jelenik meg a statisztikákban, de bizonyára az is jelentős értéket tesz ki Lengyelország esetében. A földrajzi és nyelvi közelségen, valamint a lengyel kormány mostani igen aktív szerepvállalásán túl a már kialakult, meglevő személyes kapcsolatrendszer is magyarázza, hogy a háború elől menekülő ukrán milliók zöme most miért Lengyelország felé indult el.

A 2020 utáni munkaerőmozgási és migrálásai fejleményekről még nem áll rendelkezésre elégséges ellenőrzött adat. De a sajátos munkaerőpiaci folyamatok megközelítő ismerete is érthetőbbé teszi az ukrán gazdasági, pénzügyi helyzet utóbbi években megkezdődő stabilizálódását. Csak összevetésképpen: a vendégmunkások hazautalásának mértéke az utóbbi években a maga 7-8 milliárd eurójával kétszer akkora arányt tett ki, mint a magyar esetben az EU-támogatások. Hasznosulása más jellegű, de bizonyosan komoly szerepe lett abban, hogy az ukrán állam viszonylag mérsékelt külső adóssággal és normál viszonyok között elégségesnek számító nemzetközi devizatartalékkal fordult rá a 2022-es esztendőre.

2022 február 24. azonban már egy másik fejezetet nyitott, és nemcsak Ukrajna életében. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Orbán Viktor ígérete ennyi pénzt jelent a nyugdíjasoknak
Privátbankár.hu | 2025. február 23. 11:19
A miniszterelnök által bejelentett áfa-visszatérítés havi szinten kevesebb mint kétezer forintot fog jelenteni egy nyugdíjasnak. Cserébe a könyvelők szervezete szerint óriási adminisztrációs terhet ró az ügylet minden szereplőjére. A Nyugdíjas Parlament a bejelentést szándéknyilatkozatnak tartja, amiben kevés a konkrétum.
Makro / Külgazdaság Szja-mentesség a két- és háromgyerekes anyáknak – Orbán Viktor több intézkedést is bejelentett évértékelőjén
Privátbankár.hu | 2025. február 22. 16:06
A kormányfő újkori szokása szerint a budai Várkertben tartotta az immár 26. évértékelőjét.
Makro / Külgazdaság „Csicsergő daláradat fogja betölteni az országot” – Ligeti Miklós Magyar Péter elszámoltatási ígéreteiről
Privátbankár.hu | 2025. február 21. 11:08
Sokan akarják majd menteni az irhájukat, ez segíthet az elszámoltatásban, de rengeteg elvi és gyakorlati problémával fog szembesülni az, aki ezt végig akarja vinni.
Makro / Külgazdaság Somolyoghatnak a svájci óragyártók, de nem csak azért, mert januárban közel kétmilliárd frank értékben exportáltak
Privátbankár.hu | 2025. február 20. 11:13
Hanem azért is, mert az egyik legnagyobb növekedést egy konkurens cégekkel teli országban érték el.
Makro / Külgazdaság Fordulat Németországban, az elemzők is vakarhatják a fejüket?
Privátbankár.hu | 2025. február 20. 09:19
A várt növekedés helyett csökkentek a termelői árak Németországban januárban decemberhez képest. Az éves drágulás is meglepetést okozott.
Makro / Külgazdaság Már a jegybanknál is kezdenek aggódni Trump miatt? Felpöröghet az infláció
Privátbankár.hu | 2025. február 20. 09:06
Kikerült a jegyzókönyv a kamatdöntő ülésről.
Makro / Külgazdaság Rogán Antal is szóba került Szijjártó Péter washingtoni tárgyalásán, ahol még a magyar kormány inflációs politikája is dicséretet kapott
Privátbankár.hu | 2025. február 20. 06:47
Az sem zavarta a magyar minisztert, hogy egy volt Soros-főembertől jött a dicséret. De mi lesz Rogán Antallal?
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor és Nagy Márton kezdhet mindent elölről
Csabai Károly | 2025. február 20. 05:44
A kormányfő és hű csúcsminisztere által nemes egyszerűséggel csak földbe döngöltként aposztrofált hazai infláció feltámadt. Két év után ismét nálunk a legmagasabb az éves fogyasztóiár-index az Európai Unió 27 tagállama közül, de az egész öreg kontinensen is csak négy országé magasabb – derül ki a legfrissebb Privátbankár Európai Inflációs Körképből. Pedig a pénzromlás fő ellenszerének számító alapkamatunk is kiugróan magasnak számít, s mivel ahhoz idestova már négy hónapja nem nyúlt az MNB, a visszatekintő reálkamatok összevetésében is nagyot csúsztunk vissza.
Makro / Külgazdaság Aggasztó okból tűnt fel Magyar Péter mellett Ruszin-Szendi Romulusz?
Privátbankár.hu | 2025. február 19. 18:55
A Tisza Párt hétvégi kongresszusán a volt vezérkari főnök feltűnése volt talán a legváratlanabb fordulat. De mit üzen az ő megjelenése? Somogyi Zoltán két megfejtése közül az egyik elég rémisztő.
Makro / Külgazdaság Ausztrália központi bankja négy év után gondolta meg magát
Privátbankár.hu | 2025. február 18. 16:45
Ausztrália központi bankja kamatot csökkentett, de figyelmeztetett, hogy túl korai lenne győzelmet hirdetni az infláció felett, és óvatosan áll a további lazítás lehetőségéhez.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG