4p
Az elektromos autók még épp csak kezdenek teret hódítani, de a működésük alapját képező akkumulátorokhoz szükséges nyersanyag, a lítium iránti kereslet máris jelentős, ugyanakkor a fellelhető anyag eloszlása még szélsőségesebb, mint az olajé. Az ellátást pedig több ország minél kisebb függőséggel szeretné megoldani. Egyelőre Kína áll nyerésre, de most Németország is labdába rúgott.

Több mint 100 év után

Az elektromos energiát 150 éve használjuk, de arra, hogy ezt az energiafajtát tárolni is tudjuk, a közelmúltig nem volt semmilyen komolyabb megoldás. Akkumulátorok, elemek persze kezdettől léteztek, de csak arra voltak jók, hogy beindítsuk velük az autók motorját, vagy működtessünk egy zsebrádiót. Már a mobiltelefonálás kezdeti időszakában gondok mutatkoztak, hisz az addigi megoldások elégtelenek voltak, de közben megjelent a lítium alapú akkumulátor, és hirtelenjében napokig működni kezdtek a telefonok.

A világ lítiumkitermelése

Még egy kis továbbfejlesztés, és sikerült olyan akkut is előállítani, amivel egy autó értékelhető távolságot, mondjuk legalább 150 kilométert meg tud tenni. Ez még mindig csekély volt, de innen már ment a fejlődés, a Tesla már 500 kilométert megtenni képes akkut is gyárt, igaz, az ezekkel készült autótípusok meglehetősen drágák. A fejlődés halad, csak idő kérdése, mikor lesznek olyan olcsók az autóba való lítium akkumulátorok, hogy az elektromos autó egyértelműen vonzó legyen, mint belsőégésű társa.

A jövő olaja

Akkor aztán gigantikus kereslet lesz a lítium iránt, erre már sokan készülnek is, és megpróbálják az ellátást biztosítani. Akkora függésben talán nem lesznek az országok, mint az olaj esetében voltak a 70-es években, amikor az arab államok embargóval bénították meg átmenetileg a nyugati világot, de a meglehetősen egyenlőtlen eloszlás mégis nyugtalanságot okoz.

A világ jelenlegi készleteit 16 millió megatonnára becslik, ennek majdnem fele, 7,5 millió MT egy országban, Chilében található. A második legnagyobb készlettel rendelkező ország 3,2 millió MT mennyiséggel Kína, utánuk Argentína és Ausztrália következik 2 millió MT fölötti mennyiségekkel. Más országokban ezekhez a mennyiségekhez képest igen szerény mennyiségek vannak, de a kitermelést tekintve köztük is vannak jelentős szereplők.

Kína gyors volt

Közülük az egyik Bolívia, ahol most Németországnak sikerült szerződést kötnie, hogy tőkével és felszereléssel segítse kiaknázni a tartalékokat, miután ebben eddig jórészt kínai cégek vettek részt. A Reuters szerint két évig győzködték a németek Evo Morales kormányát, hogy nekik sem jó, ha teljesen egyoldalúan Kínától függenek. Kétségtelen, hogy Kína Bolívia legnagyobb hitelezője és egyben a Morales kormány ideológiai szövetségese is.

Kína amúgy nagy befolyásra tett szert a világ lítiumpiacán Ázsiában, Chilében és Argentínában eszközölt beruházásaival, hogy minél inkább biztosítsa hozzáférését a jövő legfontosabb nyersanyagához. A hatalmas ország 4,2 milliárd dollárt ruházott be Dél-Amerikában az elmúlt két évben. Jelenleg kínai cégek ellenőrzik a globális lítium-kitermelés 50 százalékát, és az akkumulátorgyártás 60 százalékát (ez utóbbin nem csodálkozunk, hisz Kína a világ gyára).

Állami szinten

Németország azért tartotta fontosnak, hogy valahol belépjen a piacra, miután ő maga a világ egyik legnagyobb autógyártója, és tisztában van azzal, hogy idő kérdése csak az elektromos autók gyártására való átállás. Éppen ezért nem akar teljesen kiszolgáltatott lenni az ázsiai gyártóknak, és elő szeretné segíteni, hogy a német autógyárak lépést tudjanak tartani kínai és amerikai versenytársaikkal az iparágban.

Az ügyletet megelőző meggyőzés a legmagasabb szinteken zajlott: német kormánytisztviselők látogattak Bolíviába a német cég előnyeit felvázolandó, és bolíviai szakértőket hívtak német akkumulátorgyárakba, hogy lássák, milyen színvonalú cégekkel dolgoznának együtt. A német gazdasági miniszter pedig levelet írt Morales elnöknek, hogy a németek egyúttal a környezetvédelemben is elkötelezettek és gyakorlatuk is van ebben.

Kölcsönösen előnyös

A német ACI Systems cég végül elnyerte a szerződést, ezzel a németek kihasítottak egy kis részt az úgynevezett lítium háromszögben, amely hatalmas lelőhelyeket rejt Bolíviában, Argentínában és Chilében egyaránt. A tervek szerint nem csak a kitermelésben és feldolgozásban fog részt venni a német cég, hanem egy akkumulátorgyárat is épít a helyszínen, és ezzel teljesül Morales elnök álma is, hogy Bolívia gazdasága ne csak a kitermelt nyersanyagoktól függjön. A németeknek mindazonáltal el kellett fogadniuk, hogy ez egy közös vállalat lesz, melyben a bolíviai állami lítiumkitermelő vállalat 51 százalékot birtokol..

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Óriási a baj, mindkét szuperhatalom kezdi bezárni a kapuit a németek előtt
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 16:00
Jelentősen visszaesett a német áruexport 2025-ben az Egyesült Államokba és Kínába, amit az európai értékesítés és a szolgáltatásexport ellensúlyozott – derül ki a kölni székhelyű Institut der deutschen Wirtschaft (IW) kedden publikált elemzéséből.
Makro / Külgazdaság Erre az adatra Trump szerint megérhette ilyen sokat várni
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 15:30
Az Egyesült Államok gazdasága a vártnál gyorsabban nőtt a harmadik negyedévben.
Makro / Külgazdaság Még be sem lépett, máris szárnyakat adott az euróövezet Bulgáriának
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 15:25
Javította Bulgária minősítési országplafonját a Moody's Ratings. A nemzetközi hitelminősítő a kedden Londonban bejelentett döntést Bulgária közelgő euróövezeti csatlakozásával indokolta.
Makro / Külgazdaság 140 ezer magyar már Ausztriában dolgozik, és lesz ez még több is
Kollár Dóra | 2025. december 23. 14:44
Októberhez képest minimálisan csökkent, de egy évvel ezelőtthöz képest enyhén nőtt a nyugati szomszédunkban dolgozó honfitársaink száma a legfrissebb ausztriai munkavállalási adatok szerint. A téli szezon pedig még csak most kezdődik igazán.  
Makro / Külgazdaság Sajnos egyelőre nem lesz olcsóbb a tankolás
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 11:25
Maradnak az eddigi árak.
Makro / Külgazdaság Elpárolgott a jegybanki Pallas Athéné Alapítvány vagyona
Privátbankár.hu | 2025. december 23. 08:23
9 millió volt a jegybanki alapítvány kasszájában.
Makro / Külgazdaság 2025 a vámok éve volt: Trump miatt új gazdasági fogalmakkal kell ismerkednünk – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. december 23. 05:46
Az idei év egyik legmeghatározóbb globális gazdasági kihívását a Donald Trump által elindított és kiszélesített kereskedelmi háború jelentette. Az amerikai elnök áprilisban mindenkire ráijesztett az első vámtételek meghatározásával, de a kétoldalú tárgyalások elindulásával lecsillapodtak a kedélyek. A globális kereskedelem azonban már nem lesz ugyanolyan, mint Trump előtt volt. A Klasszis Podcast vendége Pásztor Szabolcs, az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány kutatási igazgatója.
Makro / Külgazdaság Benzinkúton éjszakáznak, holnap is tüntethetnek a kamionosok
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 19:35
A hétfői tüntetés este 8 óráig tart, de kedden visszatérhetnek Budapest útjaira a dudáló kamionosok. A kormánytól többek között azt követelik, hogy az útdíjat ne akkora mértékben emeljék meg, mint amiről Lázár János beszélt.
Makro / Külgazdaság Tavasszal üthet be a Magyarországgal szembeni túlzottdeficit-eljárás
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 16:29
A tavaszi előrejelzési fordulóban javasolhatja az Európai Bizottság a Tanácsnak, hogy újabb szakaszba léptesse a túlzottdeficit-eljárást. Eközben a kormány a GDP 2,2 százalékának megfelelő pénzt osztogat el.
Makro / Külgazdaság Ötven kamiont beengednek a Hősök terére, de merre indulnak a többiek?
Privátbankár.hu | 2025. december 22. 15:01
Hétfőn délután megérkezett a Hősök terére a kamionos tüntetés konvoja. A térre azonban a rendőrség csak ötven járművet enged be, a többiek másfelé indulhatnak.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG