5p

Németországot az elmúlt hónapokban újra elkezdték „Európa beteg emberének” nevezni, pedig a betegség tünetei más országokban is megjelentek, legfeljebb kevésbé feltűnően. Akad azonban olyan probléma is, amire egyelőre nincs válasz. 

A közgazdászok egy része úgy véli, nem teljesen korrektek azok a beszámolók, amelyek újra „Európa beteg emberének” nevezik Németországot. Ezt a címkét először a kilencvenes években kapta meg az ország, amikor a német újraegyesítés gazdasági következményei jelentkezni kezdtek. A CNBC amerikai gazdasági televízió online verziójának nyilatkozó szakértők szerint, ha mutatkoznak is - a Magyarország egyik legfontosabb külkereskedelmi partnerének számító - Németországon a betegség jelei, ennek egészen más okai vannak, mint akkor.

Rövid és hosszú távú gondok

A Nemzetközi Valutalap (IMF) előrejelzése szerint a német gazdaság idén zsugorodni fog, a legrosszabb teljesítményt fogja nyújtani a világ legfejlettebb országai, a G7 összehasonlításában. Ugyanakkor a foglalkoztatás rekordszinten van és rengeteg a betöltetlen állás, ami az újraegyesítés utáni gazdaságra kevésbé volt igaz. Ráadásul akkor a keletnémet márkát kedvezményesen lehetett átváltani a sokkal nagyobb értéket képviselő nyugatnémet márkára, ez pedig óriási, lényegében fedezetlen keresletet és inflációt eredményezett.

Hasonló tényezők most nem merülnek fel, ezért nem jogos a régi jelző visszahozatala – véli Holger Schmieding, a Berenberg Economics kutatóintézet vezető elemzője. Stefan Kooths, a Kiel Institute for World Economy igazgatója szerint pedig külön kell választani a mostani rövid és hosszú távú gondokat.

Sok probléma van, de kár lenne temetni. Fotó: Depositphotos
Sok probléma van, de kár lenne temetni. Fotó: Depositphotos

Az előbbiek a gazdaság ciklikus fejlődését tükrözik. Kína újranyitása a merev lezárásokkal és ezzel a gazdaság működésének akadályozásával járó zérócovid-politika után csalódást keltő volt. Ez minden olyan országban éreztette a hatását, amelynek erős a feldolgozóipara. Így a nagy német exportágazatokat, köztük az autógyártást és a vegyipart is érzékenyen érintette – mondja Carsten Brzeski, az ING Research eurózónával foglalkozó vezető munkatársa. Ennek lett a következménye, hogy évtizedek óta először 2022 májusában 1 milliárd dolláros (mostani árfolyamon mintegy 355 milliárd forintos) deficitet mutatott a német külkereskedelem mérlege. Később visszatért a többlet, de a növekedés lassúnak mondható. A Kínába irányuló kivitel például idén júniusban 5,9 százalékkal maradt el a májusitól.

Nyugdíjkérdés válasz nélkül

A hosszú távú bajok strukturálisak. Németországnak csökkentenie kellene a vállalati adókat, a bürokráciát, azaz gyorsítania kellene az engedélyezési eljárásokat és többet kellene fordítania az útjaira, a hídjaira, a digitális infrastruktúrájára. Jobb iskolákra és mindenekelőtt versenyképes energiaárakra lenne szüksége – mondja Jörg Krämer, a Commerzbank vezető elemzője.

Nincs a kormány előtt egy átfogó, összefüggő reformcsomag, ami választ ígérne ezekre a hiányosságokra. A legnagyobb hosszú távú gond azonban a lakosság elöregedése. A ledolgozott órák száma 1991 óta csökken és a Kiel Institute azt jósolja, hogy ez megállíthatatlanul folytatódik. Ráadásul Németországban él a legnagyobb létszámú nyugdíjas korosztály Európában, erre a problémára pedig egyelőre nincs válasz.

A keleti nyitás bukása még nagyon hat

Amikor Oroszország megtámadta Ukrajnát, egy csapásra romba dőlt a több évtizeden át működő keleti nyitás politikája. Ennek lényege az a koncepció volt, hogy az oroszokat a kölcsönösen előnyös gazdasági kapcsolatokkal kell kulturált viselkedésre szorítani. A kölcsönös előnyök jegyében Németország biztos piaca volt az orosz energiának. Kedvező árával jelentősen hozzájárult a német vállatok jó versenyképességéhez.

Ezt a képletet nem lehet egyik évről a másikra felváltani valami mással. Az ország energiastratégiája 2050-ig szól. Első lépésben 2030-ig az elsődleges energiafogyasztást akarják mérsékelni. Az ország még működő három atomerőművét áprilisban leállították, hogy minimálisra csökkentsék a balesetek kockázatát. Ugyanakkor környezetvédők úgy vélik, hogy ez korai volt. Az orosz gázszállítások hiányában ugyanis széntüzelésű erőművekkel kell pótolni a hiányzó elektromos energiát. Ezért olyan drága lett az áram, hogy a német vállalatok egy része az ország elhagyását is tervbe vette. Azokról a cégekről van szó, amelyek globálisan jól működnek, de hazájukban küszködnek a magas energiaárakkal.

Németország már nem az európai gazdaság motorja, legalábbis ami a növekedés pörgetését illeti, nem az – vélik a CNBC-nek nyilatkozó szakértők. Brzeski szerint azonban nem mondhatjuk, hogy „Európa beteg embere” lenne. A betegség tünetei, amelyek a német gazdaságon és társadalmon látszanak, ugyanúgy sújtanak más európai gazdaságokat is. Csak Németországban sokkal feltűnőbbek a bajok.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kecskeméten lesz a legnagyobb magyarországi autógyár
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 3. 17:24
Szijjártó Péter nagy bejelentést tett a Hungaroringen.
Makro / Külgazdaság Itt a döntés, szeptembertől sokkal több olaj lesz a piacon
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 3. 16:43
Nem félnek az áreséstől.
Makro / Külgazdaság Váratlan fordulat: megzuhanhat az olajár?
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 3. 15:19
Jelentősen növelhetik a kitermelést.
Makro / Külgazdaság India fityiszt mutat Trumpnak, kitartanak az orosz olaj mellett
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 3. 10:22
Nem változtatnak a beszerzési politikán a büntetővám árnyékában sem.
Makro / Külgazdaság A nagy amerikai-uniós-orosz LNG-játszma: ki lőheti lábon saját magát?
Litván Dániel | 2025. augusztus 3. 05:58
A semmiből futott fel gigászi léptékűre az amerikai LNG-export Európába. De az unió csak blöffölt a további vállalásokkal, Trump pedig az egész üzletágat veszélybe sodorhatja – Oroszország pedig vár.
Makro / Külgazdaság Ausztriában sincs kolbászból a kerítés: több mint egyéves csúcsra pörgött az infláció
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 1. 15:46
Ausztriában a fogyasztói árak éves növekedési üteme 3,5 százalék, tavaly április óta a leggyorsabb volt júliusban, miután júniusban 3,3 százalékos emelkedést jegyeztek fel – derült ki az osztrák statisztikai hivatal (Bundesanstalt Statistik Österreich – STAT) pénteken közzétett adataiból.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter bejelentette, hogy mit lépnek a nagy vámmegállapodásra
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 1. 15:16
A kormány munkacsoportot hozott létre tíz stratégiai partnervállalattal az amerikai-európai vámmegállapodás negatív következményeinek kiküszöbölése érdekében – jelentette be a tárca közlése szerint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pénteken Budapesten.
Makro / Külgazdaság Kiosztott 45 milliárd forintot a kormány
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 1. 12:51
45 milliárd forintot már kifizettek.
Makro / Külgazdaság Sokan örülhetnek, újabb európai nagyvárosba indít járatot a Wizz Air
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 1. 12:17
Az első menetrend szerinti járat 2025. október 28-án indul.
Makro / Külgazdaság Infláció a kutakon, még drágább lesz a tankolás
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 1. 10:32
A héten szombaton tovább emelkednek a hazai üzemanyagárak.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG