1p

Mi vár a magyar gazdaságra a választások után?
Tényleg elkerülhetetlen lesz a megszorítás?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A csökkenő infláció miatt (is) „centiken” múlhat, hogy sikerül-e csökkenteni az államadósságot. Ha biztosan el akarja kerülni a kormány az alkotmánysértést és az ezzel járó bizonytalanságot, akkor vagy újabb megszorításra lesz szükség, vagy a meglévő vagyonból kell adósságot törleszteni.

Néhány évvel ezelőtt a kormány radikálisan átalakította a költségvetési fegyelem betartásáért felelős intézményrendszert: új emberekkel és jogkörökkel átszervezte a Költségvetési Tanácsot, és a régi adósságszabályt is újra cserélte. Ez utóbbi alapvetően két részből áll. Egyrészt az Alaptörvény előírja, hogy ameddig az államadósság nem csökken a bruttó hazai termék 50 százaléka alá, addig a GDP-arányos államadósságnak (továbbiakban: adósságráta) évről évre csökkennie kell, kivéve, ha recesszió van. Másrészt pedig a Magyarország pénzügyi stabilitásáról szóló sarkalatos törvény előírja, hogy a nominális adósság növekedési üteme nem haladhatja meg az infláció és a reálnövekedés felének a különbségét.

Mivel ez utóbbi szabály hatályba lépését 2015-ig eltolták, ezért a jelenlegi költségvetés szempontjából az egyetlen alkotmányos kötelezettség, hogy évről évre csökkenjen az adósságráta. Bár a kötelezettség teljesítését ellenőrizni hivatott (újraszervezett) Költségvetési Tanács legfrissebb jelentésében úgy fogalmaz, hogy „teljesül az Alaptörvény adósságszabálya”, a helyzet ennél azért jóval kockázatosabb.

Osztunk-szorzunk: mitől függ az adósságráta?

Az MNB legfrissebb statisztikai közleménye szerint a bruttó magyar államadósság 2012 végén 22 381 milliárd forint volt, a GDP 79,2 százaléka. Ez azt jelenti, hogy ennél kisebb adósságrátával kell zárnia az idei évet a költségvetésnek. Az adósságráta alakulását a számlálón keresztül befolyásolja az adósság induló szintje, a költségvetési egyenleg, valamint a költségvetésen kívüli egyéb, adósságot befolyásoló tételek (pl. a folyó költségvetésen kívüli vagyon értékesítéséből törlesztett adósság). Az említett tényezők közül az induló adósság adott, a másik kettő pedig a kormány döntésének függvénye, és az erre vonatkozó tervek szerepelnek a legfrissebb konvergenciaprogramban.

A nevezőn keresztül alakítja viszont az adósságráta alakulását a GDP nominális növekedése, amire nincs közvetlen hatása a kormánynak. A bruttó hazai termék nominális alakulása két részre bontható: (reál)növekedésre és GDP-deflátorra. Ez utóbbi az általános árszínvonalat jelzi, és annyival bővebb, mint az infláció általános mérésére használt fogyasztói árindex, hogy nem csupán egy fogyasztói kosárban szereplő, hanem az összes Magyarországon előállított áru és szolgáltatás árváltozását méri, beleértve a beruházásokat, az exportot, sőt a kormányzati tevékenységeket is. Ennek megfelelően meglehetősen nehéz megbecsülni és nagyon kevés intézet illetve szervezet publikál erre vonatkozó prognózist - ám szerencsére azért akadnak ilyenek.

Figyelembe véve az induló adósságot, valamint a deficitre (2,7 %) és az egyéb tételekre (-0,5%) vonatkozó kormányzati előrejelzéseket, leegyszerűsítve azt mondhatjuk, hogy akkor képes betartani a kormány az alkotmányos előírást, ha 2013-ban a növekedés és a GDP-deflátor együttes összege meghaladja a 2,8 százalékot. A konvergenciaprogramban a kormány azzal számolt, hogy a GDP-növekedés idén 0,7 százalék, a GDP-deflátor pedig 3,5 százalék lesz, ezzel magyarázható, hogy a dokumentum az év végére 78,1 százalékos adósságrátát jósol, ami bőven megfelel az Alaptörvény előírásainak.

Nem elég nagyot mondani

Egyre szaporodnak azonban az arra utaló jelek, hogy a két mutató nem feltétlenül alakul ilyen kedvezően. Egyrészt az IMF március utolsó napján publikált előrejelzése szerint a GDP-deflátor idén 2,4 százalék. Kedvezőtlen irányba mutat az is, hogy az elmúlt hónapokban radikálisan csökkentek a fogyasztói árindexre vonatkozó előrejelzések, ez utóbbi pedig jelentős súllyal szerepel a GDP-deflátorban is. Bár együttmozgásuk nem függvényszerű, minden más tényező változatlansága esetén a fogyasztói árindex csökkenése mérsékli a GDP-deflátort is. Márpedig miközben a konvergenciaprogramban még 3,1 százalékos fogyasztói árindexszel számolt a kormány, az MNB-legfrissebb előrejelzése szerint a mutató 2,1 százalékra csökken.

Másrészt a növekedésre vonatkozó kormányzati prognózis is meglehetősen optimistának tűnik a különböző szervezetek, intézetek előrejelzéseihez képest. A konvergenciaprogramban szereplő 0,7 százalékos bővüléssel szemben a Századvég Gazdaságkutató és az MNB 0,6, a GKI 0,3, százalékos növekedést vár, miközben az IMF stagnálást, az EU pedig 0,1 százalékos visszaesést jósol. A gazdaság egésze szempontjából az eltérések semmiképpen sem jelentősek, ám az adósságszabály szempontjából kulcsfontosságúak. Ha ugyanis reálisabbnak bizonyul a GDP-deflátor esetében az IMF előrejelzése és/vagy jelentőssé válik a dezinfláció hatása, akkor egy 2,4 százalékos GDP-deflátor mellett már csak akkor teljesíti a kormány az alkotmány előírását, ha a növekedés legalább 0,5 százalék, miközben a kormánytól független prognózisok átlaga 0,3 százalék.

Mi lesz, ha nem sikerül betartani saját szabályainkat?

A kérdés innentől kezdve az, hogy mit tehet a kormány és mi történik, ha nem sikerül betartania az előírásokat. A döntéshozók mozgástere abból a szempontból jelentős, hogy akár az egyenlegen keresztül, de még inkább az egyes vagyonelemek értékesítésével biztosíthatja, hogy csökkenjen az adósságráta. A problémát ezzel kapcsolatban inkább az jelenti, hogy a növekedéssel, de különösen a GDP-deflátorral kapcsolatos bizonytalanságok miatt a döntéshozók egészen jövő év februárjáig nem tudhatják biztosan, hogy befér-e a léc alá az adósságráta. Akkor viszont utólag már nincs mit tenni.

A történet innentől kezdve válik különlegesen érdekessé, hiszen az új adósságszabály egyik legnagyobb és sokat kritizált hibája, hogy számtalan kérdést hagy megválaszolatlanul. Ezek közül csak az egyik, hogy mi történik, ha utólag kiderül, hogy a költségvetés nem felelt meg az Alaptörvényben szereplő adósságszabálynak. Mivel pontos válasz nincsen, egyelőre csak annyit tudhatunk biztosan, különösen az amerikai példából kiindulva, hogy egy ilyen forgatókönyv jelentősen növeli a magyar gazdaságpolitikával kapcsolatos bizonytalanságot.

Az Alaptörvény díszkiadása - azóta már négyszer módosították.
Fotó: kormany.hu
A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Fed: nem okoztak meglepetést az amerikai fogyasztói inflációs adatok
Privátbankár.hu | 2025. december 9. 17:12
Novemberben stagnáltak a fogyasztók inflációs várakozásai az előző havihoz képest az Egyesült Államokban a Federal Reserve (Fed) New York-i részlege által készített Survey Of Consumer Expectations havi felmérésének adatai szerint.
Makro / Külgazdaság Tagadja Donald Trump, hogy Orbán Viktor pénzügyi védőpajzsot kapott volna tőle
Privátbankár.hu | 2025. december 9. 14:15
Az amerikai elnök szerint nem állapodtak meg semmiféle esetleges pénzügyi mentőcsomagról.
Makro / Külgazdaság Érdekes döntést hozott Trump a kínai chipeladásokkal kapcsolatban
Privátbankár.hu | 2025. december 9. 12:59
Kedvező döntést hozott Trump az Nvidia számára. 
Makro / Külgazdaság Ez lehet Orbán Viktorék következő húzása az áremelkedés megállítására?
Privátbankár.hu | 2025. december 9. 12:11
Ezekkel a termékekkel bővülhetne az árrésstop.
Makro / Külgazdaság Fontos bejelentést tett Szijjártó Péter a Török Áramlatról
Privátbankár.hu | 2025. december 9. 11:36
Magyarországra költözik a Török Áramlatot üzemeltető vállalat Hollandiából, ezzel a földgázvezeték működése továbbra is biztosított lesz minden jogi és pénzügyi támadás ellenére – jelentette be a tárca közlése szerint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter kedden Moszkvában.
Makro / Külgazdaság Nagy Márton most joggal büszkélkedhet
Csabai Károly | 2025. december 9. 08:30
Viszonylag nagyot csökkent az infláció novemberben.
Makro / Külgazdaság Erről tárgyalt ma Orbán Viktor a török elnökkel
Imre Lőrinc | 2025. december 8. 17:55
A cél, hogy a jövőben 10 milliárd dollárra emelkedjen a magyar-török kereskedelmi forgalom értéke.
Makro / Külgazdaság Még mindig Németország Európa betege, ami nekünk is nagyon rossz hír
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 17:00
Az elemzők által vártnál jelentősebben erősödött a Sentix GmbH gazdaságkutató intézet euróövezeti befektetői hangulatindexe decemberben. A németországi befektetői bizalom alakulását tükröző konjunktúraindex ugyanakkor csökkent.
Makro / Külgazdaság 26 az 1 ellen: nem hazudtolta meg magát a magyar kormány
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 15:30
Hétfőn az európai uniós kormányok képviselői megszavazták az Európai Védelmi Ipari Programot (EDIP-et) létrehozó rendeletet – közölte az EU miniszteri Tanácsa.
Makro / Külgazdaság Nem a sertésmájas fogja helyrebillenteni a magyar gazdaságot
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 14:45
Az árrésstop kiterjesztésével végre elérte a kormány, hogy letörje az élelmiszer-nagybevásárlás árát – ehhez az kellett, hogy bő három évtizeddel a rendszerváltás után a családi kosár fele nem piaci logika alapján árazódik. Erről és a választási kampányüzenetekről is volt szó a Trend FM reggeli műsorában, ahol munkatársunk volt a vendég.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG