5p
Aligha van a környezetet jobban károsító ünnep, mint a karácsony, a forrósodó bolygóért pedig az idén végre széles néptömegek kezdtek aggódni. Mégsincs annak semmi jele, hogy a fogyasztási szokások jottányit is változtak volna. Mi egyáltalán az oka a karácsonyi vásárlási és fogyasztási mániánknak?
Hajszálon függ? (Fotó: Pixabay.com)

“Ég a gyertya, ég” helyett azt kéne énekelni, hogy “ég a bolygó, ég” – így fordítanánk a német Der Spiegel szójátékát, amellyel a karácsony környezeti kárait felmérő cikksorozatot vezetnek be. (Eredeti: “Advent, Advent, die Erde brennt” – “Advent, Advent, Advent - Die erste Kerze brennt”.) Sok millió kivágott fa, szeméthegyek, eszeveszett fogyasztás jellemzi ezt az időszakot, pont most, amikor a bolygó jövője egyre aggasztóbbá válik, a klíma változását már a bőrünkön érezzük.

Németországban az idén 20,5 milliárd eurót adnak ki az emberek karácsonyi ajándékokra egy kereskedelmi szervezet felmérése szerint. (Ez 83 millió lakossal számolva fejenként 247 euró, azaz mintegy 82 ezer forint, beleértve a nulla és a 100 éveseket egyaránt.)

Magyarországon pedig a Budapest Bank szerint idén a megkérdezettek “összesen átlagosan 58 ezer forintot terveznek ajándékokra fordítani, amivel a legtöbben 6 szerettüket szeretnék meglepni”. A CIB Bank 2017-ben még azt közölte, hogy “átlagosan mintegy 42 900 forintot költenek a magyar háztartások a karácsonyi ünnepekhez kapcsolódó kiadásokra”.

Túl jól megy a fogyasztóknak

A környezeti katasztrófa lehetősége ellenére a Der Spiegel Online szerint nincs jele annak, hogy trendforduló készülne. Az utóbbi tíz évben a kiskereskedelem novemberi és decemberi forgalma Németországban több mint 30 százalékkal nőtt. Az online kereskedelemben pedig 277 százalék volt a növekedés, ami a szállítás és logisztika hasonló mértékű bővülését is magával hozta.

Felteszik a kérdést, mi okozza egyáltalán a karácsonyi őrületet? Willy Schneider német közgazdász professzor szerint egyszerűen nagyon jó helyzetben vannak a fogyasztók. A bérek emelkednek, miközben a kamatok alacsonyak. Ez erős fogyasztási kedvet vált ki az emberekben. Ráadásul a vásárlás egyre inkább szabadidős tevékenységgé vált. Sok embernek valósággal hobbija az alkalmi vételekre való vadászat.

A sok reklám az oka?

Mindebben nagy szerepe van annak is, hogy a reklám– és marketing üzletág jóval kiterjedtebb, mint korábban. Újabb és újabb akciókat és vásárlási alkalmakat találnak ki, például a már Európában is divatba jött Fekete Pénteket.

Bár néhány fogyasztónak túl sok, náluk ellentétes hatást is kivált az idegesítő reklámdömping, mégis hatékonyabbá vált a reklámozás. Az interneten ugyanis a célcsoportokat sokkal precízebben, célzottan elérik.

Adok, mert kapok

A karácsony pszichológiájához tartozik, hogy az emberek a reciprocitás viselkedési elve alapján működnek. Ugyanazt szeretnék visszaadni, amit ők is kaptak. Kötelességüknek érzik, hogy ajándékozzanak, mert a többiektől is kapnak. Ez így megy a családokon kívül a cégvilágban is, ahol a fontos üzleti partnerek adnak egymásnmak ajándékot. Ez mára önmagát erősítő spirállá vált.

De a rossz lelkiismeret is szerepet játszhat, amikor olyanok felé, akikre egész évben nem sok figyelmet fordítottunk, legalább karácsonykor egy kicsit megerőltetjük magunkat.

Miért ajándékozunk pénzt?

Érdekes az is, hogy a pénzajándékok és a levásárolható utalványok a német ajándékok toplistáján előkelő helyen állnak. (Nálunk is, lásd a grafikont.) Ez azt jelzi hogy a generációk nagyon eltávolodtak egymástól: a szülőknek sokszor fogalmuk sincsen, mit szeretnének a gyerekek, a nagyszülőknek pedig már végképp. A pénz vagy az utalvány ugyan meglehetősen rideg dolog, de csökkenti annak kockázatát, hogy csúnyán mellényúljunk.

A CIB Bank 2017-es Karácsony előtti felméréséből

A szülők szakmai sikereit, társadalmi státuszát is erősen jelzi, hogy milyen értékű ajándékokat adnak a gyerekeiknek. A karácsony egyfajta státuszszimbólummá vált. Különösen erős ez a családon kívüli közösségekben, mint sportegyesületek, diákcsoportok.

A törpe kisebbség

A fenntartható fejlődés vagy a környezetvédelem a fogyasztásban egyelőre nem jelenik meg. A magukat önkéntesen korlátozó fogyasztók, fogyasztói csoportok Németországban is csak egy apró kisebbséget képviselnek. Ideáljaikat nagyon nehezen tudják terjeszteni, főleg a gyerekek körében. Képzeljük el, hogy valaki a gyerekek ajándéka helyett feltörekvő országok éhezőinek küld pénzt. Értetlenül néznének rá.

Hogyan korlátozzuk magunkat?

A szakemberek szerint veszélyesek a spontán döntések. Majdnem mindig ajánlatos legalább egy éjszakát aludni rá, mielőtt vásárolunk valamit. Ezenkívül nem a karácsony előtti utolsó nyolc napban kellene bevásárolni, hanem sokkal előbb megtervezni, hogy milyen értelmes vagy hasznos dolgokat szerezzünk be. A készpénz használata is csökkenti a vásárlási hajlandóságot, a kártyás költés kevésbé fáj az embereknek.

(A környezetbarát csomagolási módszerekről és fenyőfákról nemrég itt írtunk.)

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Új GDP-szám érkezett, negyedjére vajon eltalálják az elemzők?
Imre Lőrinc | 2025. december 11. 19:19
Idén már sorozatban a harmadik évben kellett csalódniuk az elemzőknek: az év elején várt érdemi GDP-növekedés helyett 0,5 százalék alatti bővülés jöhet csak össze idehaza 2025-ben. A pozitív oldalon az infláció és a forintárfolyam emelhető ki, ugyanakkor a külső környezetnek való kitettségünk szinte semmit sem változott.
Makro / Külgazdaság Ezt nem teszi ki az Orbán-kormány az ablakba: Brüsszel bekeményített
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 14:34
Több területen is kötelezettségszegési eljárást indított az Európai Bizottság.
Makro / Külgazdaság Megint zsebre vágott 190 milliárdot az Orbán-kormány
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 13:43
A kamatokon egyelőre nem látszik a leminősítés, sőt.
Makro / Külgazdaság Már jogi lépésekkel is fenyegetik Ursula von der Leyent az orosz vagyon ügyében
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 13:07
Nem úgy tűnik, mintha meg lehetne törni a belga kormányfő ellenállását. Mi lesz így az Ukrajnának szánt jóvátételi hitellel?
Makro / Külgazdaság Számoltak a hitelminősítők a védőpajzzsal, és mi nem tetszik nekik a magyar gazdaságban? Megszólalt a Fitch elemzője
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 12:32
A fiskális pálya volt a legfőbb, de nem egyetlen oka a kilátás stabilról negatívra rontásánál a Fitch Ratings elemzője szerint.
Makro / Külgazdaság Talált Oroszországon kívül is 800 millió köbméter gázt a magyar kormány
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 11:52
Fontos bejelentést tett Szijjártó Péter.
Makro / Külgazdaság Akár 500 milliót is kaphat, aki most jelentkezik
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 11:16
Megjelent a a Jedlik Ányos Energetikai Program kiírása.
Makro / Külgazdaság Bokros Lajos: A magyar adórendszer teljesen torz, piac- és növekedésellenes
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. december 11. 10:23
A közgazdász, volt pénzügyminszter a december 10-ei élő műsorának vendége volt. Az 5. évfolyamában járó Klasszis Klub Live 89. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
Makro / Külgazdaság Óvatos duhajok a cégek, már a tavaszi választásokra figyelnek
Imre Lőrinc | 2025. december 11. 10:06
Jövőre már a cégek is 2-3 százalék közötti GDP-növekedésben bíznak Magyarországon, ami enyhén növeli a toborzási kedvüket. Azonban úgy tűnik, hogy a vállalatok is tanultak az egy évvel ezelőtti csalódásból, és visszafogottabban terveznek. Ráadásul az áprilisi választásokig inkább a kivárás lehet a jellemző a munkáltatók oldaláról, akik leginkább a megfelelően képzett dolgozók megtalálásával állnak hadilábon.   A hangsúly azonban az enyhén van, hiszen a jövő áprilisban esedékes választásokig azért inkább a kivárás lesz a jellemző. A jövőben a megfelelő képesítéssel rendelkező munkatársak megtalálása, a globális autóipar helyzete és a társas vállalkozások számának csökkenése is meghatározó trend lehet.
Makro / Külgazdaság Kínában csak nevetnek a vámháborún? Elképesztő számok jöttek
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 09:09
Megemelték a prognózist.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG