3p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az elmúlt két év komoly csapásai után már 2024 elején újabb kellemetlen fejlemény várhat Európára abból fakadóan, hogy a tengeri teherszállító cégek rájátszhatnak a fuvarozási tarifák emelkedésére.

A vörös-tengeri hajózást akadályozó katonai feszültség, amely a világkereskedelem tíz százalékát gátolja, valamelyest enyhülni látszik ugyan, de messze nem térnek vissza a békésebb idők.

A dán Maersk, a világ második legnagyobb konténerszállító vállalata ugyan újraindítja szállításait a kritikus Vörös-tenger–Szuezi-csatorna útvonalon, ám ennek hátterében viszonylag bonyolult matek áll - mondta Salvatore Mercogliano, a Campbell University professzora Yahoo Finance szerint.

Az alaphelyzet az, hogy világkereskedelmet 2023 eleje óta sújtja a Panama-csatorna vízellátásának elégtelen mivolta, ami leszűkítette ennek a vízi útnak az áteresztő kapacitását, továbbá a magas infláció miatt viszonylag gyenge fogyasztói kereslet, ami mérsékelte a szállítási vállalatok szolgáltatása iránti igényeket is.

Amikor a 0,7 százalék nagyon sok

Mercogliano szerint a Maersk kétségtelenül arra törekszik, hogy visszatérjen a megszokott közlekedési útvonal használatához a Vörös-tengeren át, ám ennek költségeit pénzügyi szakkifejezéssel élve hedge-eli. Magyarán igyekszik biztosítani, hogy a nagyobb kockázat okozta magasabb költségekre meglegyen a fedezete.

Matekozik a mamutcég. Fotó: Depositphotos
Matekozik a mamutcég. Fotó: Depositphotos

A Szuezi-csatornán és Vörös-tengeren át jelenleg északról dél felé haladva tucatnyi hajó üres konténereket visz Ázsiába, hogy legyen elég szállítóeszköz, amit fel tudnak tölteni áruval. Eközben az amerikai haditengerészet szervezte koalíció a Maersk amerikai zászló alatt úszó hajóit is sikerrel védte meg a jemeni hútik drónjaitól és rakétáitól.

A fő gond a biztosítási költségek megugrása. A háború káros esetére vonatkozó felár a rakomány értékének 0,02 százalékáról 0,7 százalékára ugrott, ami egy esetenként több milliárd dollár értékű árut szállító konténerhajónál tetemes összeg.

KI állja a számlát?

Felmerül a kérdés, ki fogja ezt megfizetni? Itt jön a képbe a szállítási matek következő eleme, nevezetesen, hogy a fuvarozók januárban állapodnak meg az új tarifákról a szállíttatókkal. Ezért ilyenkor kevesebb hajót indítanak, hogy növeljék az áruszállítási keresletet, és ezzel a szállítási díjakat. A történet végén természetesen a fogyasztó fizet. 

Ez esetben ez alatt főként az európai vásárlókat kell érteni, miután a vörös-tengeri konténerszállítási forgalomban főként Kínából Európa hajózó áruk utaznak.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Oszkó Péter tisztázta, vállalna-e szerepet egy Tisza-kormányban
Csabai Károly | 2025. október 29. 14:16
Lapcsoportunk élő adásában, a Klasszis Klub Live-ban egy nézőnk kérdezett rá a 2009-2010 közötti Bajnai-kormány pénzügyminiszterénél, mit tenne, ha a 2026-os választásokat megnyerné a Magyar Péter vezette fő ellenzéki erő és felkérnék, legyen tagja az új kabinetnek.
Makro / Külgazdaság Keményen nekiment a Molnak a Janaf
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 13:49
A horvátországi Janaf kőolajvezeték-üzemeltető vállalat cáfolta a pozsonyi Slovnaft vádjait, miszerint megszegte volna a szállítási szerződés feltételeit. A Janaf egyben felszólította a Mol-csoportot, hogy „a jóhiszeműség és tisztesség elvének megfelelően” növelje az olajvezeték operatív kapacitáskihasználását.
Makro / Külgazdaság Szokatlan időpontban dönthetnek az amerikai kamatról
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 09:26
Az óraátállítás bekavar itt is.
Makro / Külgazdaság Erre vajon mit mond Szijjártó Péter?
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 08:30
Kijöttek a friss külkereskedelmi adatok.
Makro / Külgazdaság Milliókat fizetnek az albérletekért Hollandiában, de a választási kampány a bevándorlásról szólt
Vámosi Ágoston | 2025. október 29. 05:42
Bárhogyan alakul a hollandiai parlamenti választás eredménye, nehéz lesz koalíciós kormányt alakítani. A választókat a megélhetési válság és a csillagászati albérletárak sújtják, a politikusok mégis a bevándorlást helyezték a kampány középpontjába. A szélsőjobboldali Szabadságpárt a legnépszerűbb, de más, széles választói bázissal rendelkező pártok nem akarnak velük kormányozni.
Makro / Külgazdaság Ebből mi lesz? Olajszállítmányt tartottak vissza a horvátok
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 19:41
90 ezer tonna kőolajat a pozsonyi Slovnaft olajfinomítótól.
Makro / Külgazdaság Rossz hír jött a tengerentúlról – még az elemzők is csodálkoznak
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 16:36
Októberben az elemzők által vártnál jelentősebben romlott a Conference Board gazdaságkutató intézetnek az Egyesült Államokra vonatkozó fogyasztói hangulatindexe.
Makro / Külgazdaság Az utolsó helyen végzett Magyarország egy nagyon fontos listán
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 16:14
Ráadásul a mostani eredmény rosszabb lett a tavalyinál. 
Makro / Külgazdaság Trump hátországa a szakadék szélén – egyre nagyobb a baj, és csak rosszabb lesz
Kollár Dóra | 2025. október 28. 15:17
Az amerikai kormányzati leállás elhúzódása egyre súlyosabb következményekkel jár.
Makro / Külgazdaság Fontos dolgokat árult el az EU-s forrásokról Navracsics Tibor
Privátbankár.hu | 2025. október 28. 13:19
Forrásvesztés nélkül zárta Magyarország a 2014-2020-as uniós pénzügyi ciklust, jelenleg a 3. helyen áll a tagállamok között a felhasználás teljessége alapján – mondta a közigazgatási és területfejlesztési miniszter éves meghallgatásán az Országgyűlés gazdasági bizottságában.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG