3p

Az elmúlt két év komoly csapásai után már 2024 elején újabb kellemetlen fejlemény várhat Európára abból fakadóan, hogy a tengeri teherszállító cégek rájátszhatnak a fuvarozási tarifák emelkedésére.

A vörös-tengeri hajózást akadályozó katonai feszültség, amely a világkereskedelem tíz százalékát gátolja, valamelyest enyhülni látszik ugyan, de messze nem térnek vissza a békésebb idők.

A dán Maersk, a világ második legnagyobb konténerszállító vállalata ugyan újraindítja szállításait a kritikus Vörös-tenger–Szuezi-csatorna útvonalon, ám ennek hátterében viszonylag bonyolult matek áll - mondta Salvatore Mercogliano, a Campbell University professzora Yahoo Finance szerint.

Az alaphelyzet az, hogy világkereskedelmet 2023 eleje óta sújtja a Panama-csatorna vízellátásának elégtelen mivolta, ami leszűkítette ennek a vízi útnak az áteresztő kapacitását, továbbá a magas infláció miatt viszonylag gyenge fogyasztói kereslet, ami mérsékelte a szállítási vállalatok szolgáltatása iránti igényeket is.

Amikor a 0,7 százalék nagyon sok

Mercogliano szerint a Maersk kétségtelenül arra törekszik, hogy visszatérjen a megszokott közlekedési útvonal használatához a Vörös-tengeren át, ám ennek költségeit pénzügyi szakkifejezéssel élve hedge-eli. Magyarán igyekszik biztosítani, hogy a nagyobb kockázat okozta magasabb költségekre meglegyen a fedezete.

Matekozik a mamutcég. Fotó: Depositphotos
Matekozik a mamutcég. Fotó: Depositphotos

A Szuezi-csatornán és Vörös-tengeren át jelenleg északról dél felé haladva tucatnyi hajó üres konténereket visz Ázsiába, hogy legyen elég szállítóeszköz, amit fel tudnak tölteni áruval. Eközben az amerikai haditengerészet szervezte koalíció a Maersk amerikai zászló alatt úszó hajóit is sikerrel védte meg a jemeni hútik drónjaitól és rakétáitól.

A fő gond a biztosítási költségek megugrása. A háború káros esetére vonatkozó felár a rakomány értékének 0,02 százalékáról 0,7 százalékára ugrott, ami egy esetenként több milliárd dollár értékű árut szállító konténerhajónál tetemes összeg.

KI állja a számlát?

Felmerül a kérdés, ki fogja ezt megfizetni? Itt jön a képbe a szállítási matek következő eleme, nevezetesen, hogy a fuvarozók januárban állapodnak meg az új tarifákról a szállíttatókkal. Ezért ilyenkor kevesebb hajót indítanak, hogy növeljék az áruszállítási keresletet, és ezzel a szállítási díjakat. A történet végén természetesen a fogyasztó fizet. 

Ez esetben ez alatt főként az európai vásárlókat kell érteni, miután a vörös-tengeri konténerszállítási forgalomban főként Kínából Európa hajózó áruk utaznak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Vége az áresésnek, nem lesz olcsóbb a tankolás
Privátbankár.hu | 2025. április 16. 10:20
Csütörtökön ezúttal nem változnak a hazai üzemanyagárak sem a benzin, sem pedig a gázolaj tekintetében.
Makro / Külgazdaság Nőni kezdett a bankok feketelistája
Privátbankár.hu | 2025. április 16. 07:23
Hosszú évek óta tartó rövidülés után márciusban nőni kezdett a KHR-ben nyilvántartott lakossági mulasztások száma.
Makro / Külgazdaság Köszönjük, Trump: Magyarország lehet a vámháború egyik legnagyobb vesztese
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 16:59
Ha az autóipart nézzük. Svédország és Szlovákia mellett. 
Makro / Külgazdaság Varga Mihály kezdeményezi az MNB alapítványainak megszüntetését
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 13:37
Törvényi szinten is módosítanák a jegybank hatáskörét.
Makro / Külgazdaság Kétségbeesetten igyekeznek alkalmazkodni Trump „új világához”
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 10:44
További állami támogatásokat jelentett be a dél-koreai kormány az amerikai gazdaságpolitika cikk- cakkjaira reagálva. Ezúttal a félvezetőgyártás állami hátszelét növelik az autóipar után.
Makro / Külgazdaság Kemény ellenfelet kaptak Trumpék: pert indítottak a Fehér Ház ellen a harvardi professzorok
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 09:09
A Harvard Egyetem nem teljesíti a washingtoni kormány elvárásait annak érdekében, hogy elkerülje állami támogatásának lefaragását. A professzorok egy része pert indít az egyetemi autonómia védelmében.
Makro / Külgazdaság Valóban bóvlit csinálhatnak Magyarországból?
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 08:29
Nagy kérdés, mit lép a másik két hitelminősítő. 
Makro / Külgazdaság Cserbenhagyás Putyin-módra, lecserélték az Ibriseket
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 07:17
Sajátos módon hihetetlennek hangzik, hogy Oroszországnak saját lapostévé-gyártása is van, vagyis inkább csak volt, egy olyan cég személyében, amely korábban világmárkák bérgyártója volt.
Makro / Külgazdaság Rémálomszerű válságot hozhat a vámháború
Király Béla | 2025. április 15. 05:51
Abban a szakértők döntő többsége egyetért, hogy a Donald Trump által elindított vámháború nem jelent megoldást azokra a problémákra, amelyekre az amerikai elnök hivatkozik. Az éles piaci reakciók egyelőre visszakozásra kényszerítették Donald Trumpot, ám többek szerint a tőzsdei reakciónál sokkal nagyobb problémák is lehetnek.
Makro / Külgazdaság Óriási fordulat készül Szíriában: rég látott lépésre szánhatja el magát Szaúd-Arábia?
Privátbankár.hu | 2025. április 14. 17:54
A tartozások kifizetése nagy eredmény lehetne.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG