3p

Az elmúlt két év komoly csapásai után már 2024 elején újabb kellemetlen fejlemény várhat Európára abból fakadóan, hogy a tengeri teherszállító cégek rájátszhatnak a fuvarozási tarifák emelkedésére.

A vörös-tengeri hajózást akadályozó katonai feszültség, amely a világkereskedelem tíz százalékát gátolja, valamelyest enyhülni látszik ugyan, de messze nem térnek vissza a békésebb idők.

A dán Maersk, a világ második legnagyobb konténerszállító vállalata ugyan újraindítja szállításait a kritikus Vörös-tenger–Szuezi-csatorna útvonalon, ám ennek hátterében viszonylag bonyolult matek áll - mondta Salvatore Mercogliano, a Campbell University professzora Yahoo Finance szerint.

Az alaphelyzet az, hogy világkereskedelmet 2023 eleje óta sújtja a Panama-csatorna vízellátásának elégtelen mivolta, ami leszűkítette ennek a vízi útnak az áteresztő kapacitását, továbbá a magas infláció miatt viszonylag gyenge fogyasztói kereslet, ami mérsékelte a szállítási vállalatok szolgáltatása iránti igényeket is.

Amikor a 0,7 százalék nagyon sok

Mercogliano szerint a Maersk kétségtelenül arra törekszik, hogy visszatérjen a megszokott közlekedési útvonal használatához a Vörös-tengeren át, ám ennek költségeit pénzügyi szakkifejezéssel élve hedge-eli. Magyarán igyekszik biztosítani, hogy a nagyobb kockázat okozta magasabb költségekre meglegyen a fedezete.

Matekozik a mamutcég. Fotó: Depositphotos
Matekozik a mamutcég. Fotó: Depositphotos

A Szuezi-csatornán és Vörös-tengeren át jelenleg északról dél felé haladva tucatnyi hajó üres konténereket visz Ázsiába, hogy legyen elég szállítóeszköz, amit fel tudnak tölteni áruval. Eközben az amerikai haditengerészet szervezte koalíció a Maersk amerikai zászló alatt úszó hajóit is sikerrel védte meg a jemeni hútik drónjaitól és rakétáitól.

A fő gond a biztosítási költségek megugrása. A háború káros esetére vonatkozó felár a rakomány értékének 0,02 százalékáról 0,7 százalékára ugrott, ami egy esetenként több milliárd dollár értékű árut szállító konténerhajónál tetemes összeg.

KI állja a számlát?

Felmerül a kérdés, ki fogja ezt megfizetni? Itt jön a képbe a szállítási matek következő eleme, nevezetesen, hogy a fuvarozók januárban állapodnak meg az új tarifákról a szállíttatókkal. Ezért ilyenkor kevesebb hajót indítanak, hogy növeljék az áruszállítási keresletet, és ezzel a szállítási díjakat. A történet végén természetesen a fogyasztó fizet. 

Ez esetben ez alatt főként az európai vásárlókat kell érteni, miután a vörös-tengeri konténerszállítási forgalomban főként Kínából Európa hajózó áruk utaznak.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Bizonygatják az oroszok, hogy nem okoztak fennakadást az ukrán dróntámadások
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 19:44
Az olajfinomítók csúcsra járnak.
Makro / Külgazdaság Nagy volt az egyetértés Varga Mihályék közt
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 15:28
Megjelent a kamatdöntési jegyzőkönyv.
Makro / Külgazdaság Nem hiszi el, hogy mekkora a költségvetési hiány
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 12:35
A kamatkifizetés okoz sok kiadást.
Makro / Külgazdaság Az erősebb forintnak az autósok is örülhetnek?
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 12:00
Csütörtökön nem változnak a hazai nagykereskedelmi üzemanyagárak.
Makro / Külgazdaság Kármán András: Nehéz költségvetési helyzetet fogunk örökölni
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 10:57
A Tisza szakértője szerint mivel még hónapok vannak hátra a választásokig, ezért rengeteg átgondolatlan és megalapozatlan döntést hozhat a kormány.
Makro / Külgazdaság A vállalkozók rárepültek a 3 százalékos hitelre
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 10:00
A 3 százalékos konstrukció nagyon kedvezményes.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor szerint különös élmény a Türk Tanács
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 09:05
Azerbajdzsánban beszélt a magyar kormányfő.
Makro / Külgazdaság Nem is olyan vészes a magyar infláció?
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 08:32
Augusztushoz viszonyítva átlagosan nem változtak az árak.
Makro / Külgazdaság Bárki is nyer, kőkemény lesz a 2026-os év? Ma délután Csaba Lászlót kérdezzük a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 08:00
A közgazdász, egyetemi tanár, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja 15 óra 30-tól élőben válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire. Hangoljon a Klasszis Média YouTube-csatornájára!
Makro / Külgazdaság Történelmi csúcson az oroszok nemzetközi tartalékai
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 19:51
Soha nem volt még ekkora.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG