A múlt heti informális EU-csúcson megszületett a döntés, hogy az orosz gázról, olajról és szénről minél előbb, lehetőleg már 2027-ig le kell válni, amelynek részletes terveit májusban mutatja be az Európai Bizottság. Az Egyesült Államok és Norvégia azt jelezte szerdán, hogy az eddigieknél kissé még több gázt tud küldeni Európába az orosz gázszállítások helyettesítése érdekében, Olaszország pedig kijelentette, hogy legalább három év kell nekik, mire teljesen ki tudják váltani az orosz gázfelhasználást.
Franciaországban április közepétől megszüntetik a gázkazánok telepítésének támogatását, és megnövelik az alternatív fűtési módok támogatását, hogy a gázfüggőséget ezen a módon is igyekezzenek leépíteni és 2027-re teljesen felhagyjanak az orosz olaj- és gázimporttal.
Az orosz gázszállítások lengyel alternatívái
Vizsgáljuk most meg mélységében a lengyel erőfeszítéseket, amelyek a diverzifikációra irányulnak. Lengyelország éves földgázfelhasználása mintegy 17 milliárd köbméter (bcm), amelynek 56 százaléka orosz behozatalból származik. A legfontosabb gázvezeték ebben a vonatkozásban a Jamal Gázvezeték, amely Szibériából indulva halad át Belaruszon és Lengyelországon, mielőtt egy szakasza el nem éri Németországot. Amikor 2014-ben Oroszország lezárta gázszállításait Ukrajnába, az egész Közép- és Kelet-Európában érezhetővé vált. Idén március 15-én ráadásul újonnan leálltak az orosz szállítások a vezetéken.
Varsóban nyolc éve, a krími válság idején már javában folytak a (szak)politikai viták az energia-behozatal diverzifikációjáról és ez a súlyos incidens csak még eltökéltebbé tette a lengyel döntéshozókat. Az energia-bizonytalanság hirtelen egyesült az Oroszországgal fennálló geopolitikai feszültséggel, és Varsó azonnal Moszkván kívüli partnerek után nézett.
Külföldi befektetések
Varsó felismerte, hogy ha független akar lenni keleti szomszédjának szállításaitól, akkor be kell fektetnie a nagy kitermelő országokba. A lengyel állami olaj- és gázipari vállalat (PGNiG) ezért tavaly ősszel szerződést kötött a katari központú Black Cat Engineering and Construction (BCEC) vállalattal, amely az Arab-öbölben a közös kitermelést célozza.
Emellett a PGNiG idén januárban négy újabb jogosítványt kapott kitermelésre a Norvég Alapzaton, amely már a közeljövőben erősíti a lengyel energia-biztonságot.
A PGNiG és az ERU Europe (egy Bécsben székelő vállalat) február óta közösen tevékenykedik amerikai LNG (cseppfolyósított gáz) ügyében. Az amerikai LNG-t a lengyel fél vásárolta meg és az osztrák fél végzi már ebben a hónapban a szállítást a lengyel LNG terminálra. Ezt aztán gázosítják és a lengyel vezetékeken Ukrajnába is szállítanak a lengyel-ukrán határon lévő interkonnektoron keresztül.
Az orosz szállítások egy másik, hosszú távú alternatívája a megújuló energiaforrások felhasználása. Mindenesetre az eddigi befektetések ellenére ezek súlya csekély, csupán 15,4 százalék a teljes energiamixben – a szélerőművek 9,2 százalékkal, a biogázerőművel 4,6 százalékos részaránnyal bírnak.
Mindezek mellett Lengyelország 2040-ig terjedő energiastartégiája szerint Varsó 2033-as kezdettel hat új atomerőművet tervez építeni.
A Balti Vezeték projekt
Ez a projekt a tervek szerint idén október elsején kezdi meg szállításait. Lehetővé teszi majd, hogy norvég szállítások érkezzenek egy gázfolyosón keresztül Svédországba, Dániába, Lengyelországba, a Balti-államokba és a közép-kelet-európai országokba. A tervek szerint a vezeték évente 10 milliárd köbméter földgázt szállít majd Dániába és Lengyelországba.
Varsó 26 éve kötött szerződése a Gazprommal idén decemberben jár le, és ez nem lesz megújítva, ahogyan azt már tavaly ősszel Pjotr Najmszki, a lengyel törvényhozás energiastruktúráért felelős tagja bejelentette. Éppen ezért Lengyelország számára a Balti Vezeték szállításai stratégiai jelentőséggel bírnak.
Kibővíteni az LNG szállításokat
Varsó számításai szerint az ország gázigénye átlépi a 21 milliárd köbmétert 2024-ig. A lengyelek ezért ki fogják bővíteni a Świnoujście-ben fekvő LNG terminál kapacitását évi 5-ről legalább 7,5 milliárd köbméterre. A Gdanski-öbölben mindemellett egy úszó LNG terminált is felállítanak.
Lengyelország 2020 és 2029 közötti időszakra vonatkozó gáztervei között szerepel az „Észak-Dél Gázfolyosó” megépítése is, amely összefogja kötni a Świnoujście LNG terminált a horvát Krk-szigeti LNG terminállal.
(Káncz Csaba szerzői oldala itt érhető el.)