Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
Ahogy változik a világ, egyre többet tudunk meg a globális felmelegedésről és a küszöbön álló potenciális klímakatasztrófáról, amiért nagyban az urbanizáció is felelős. Négy nagyváros, négy különböző szituáció – hogy lehet leszámolni az óriási autóforgalom okozta légszennyezéssel?

Ha sikerülne rábeszélni a városlakókat, hogy szálljanak ki az autóikból, azzal hosszútávon biztosan mindenki jól járna, hiszen egyrészt jelentősen tisztábbá és egészségesebbé válna a levegő, másrészt a károsanyag-kibocsátás csökkentése elengedhetetlen a klímakatasztrófa megállításához.

London – ha a városközpontba vinnéd a tragacsod, fizess!

A britek viszonylag korán észbe kaptak, hiszen már 2003 óta létezik a dugódíj (aki hétköznap reggel 7 és este 6 közt a városközpontban autót használ, azt érinti) Londonban. Igaz, ami akkor még 5 font volt, mára 11,50 fontra emelkedett, ráadásul idén április óta az igazán szennyező, például régebbi benzines vagy dízeles autók és haszongépjárművek után külön fizetni kell. A New York Times úgy számol, hogy a London szívébe történő bejutás egy átlagos hétköznapon egy ilyen jármű tulajdonosának 24 fontjába (több mint 9 ezer forint) kerülhet.

A szigorú szabályozás egyébként kifejezetten hatékonynak tűnik, hiszen 2017 februárjához képest 36 százalékkal csökkent a levegőben mért nitrogén-dioxid szint, és naponta átlagosan 13 500-al kevesebb autó fordul meg a brit főváros központjában, mint a szabályozás bevezetése előtt.

Nem ez azonban az egyetlen intézkedés, amellyel London küzd a légszennyezés ellen. A dízeles fekete taxik nem kaphatnak új rendszámot, és a kisvállalkozók, jótékonysági szervezetek 3500 fontos támogatást kaphatnak, hogyha eddigi járművüket elektromosra cserélnék.

Az erőteljes londoni fellépés mögött egy vészjósló tendencia húzódik meg: 2010-ben például közvetetten 9 ezer halálesetet kötöttek a város szennyezett levegőjéhez.

A nagy pekingi rendszámlottó

Ha pocsék levegőjű városokat emlegetnek, szinte mindenkinek egyből a kínai főváros ugrik be, és ez egyáltalán nem véletlen, hiszen 2000 és 2011 közt az utakon közlekedő 2 millió autóból hirtelen több mint 5 millió lett, brutálisan megnövelve a légszennyezés mértékét is.

A környezetkímélő autók vásárlásához nyújtott támogatás, a dugódíj, és a környezetvédelmi szabályozás mellett a városvezetés azonban egészen különleges stratégiához nyúlt: bevezették a rendszámlottót. A megvásárolt autók rendszámkiosztása lényegében véletlenszerűen történik, azaz sok új autó is üzemen kívül ragadhat akár hónapokig. Az elektromos autók népszerűsítése itt is erőteljes, mivel az ilyen modellek automatikusan jobb esélyekkel indulnak a sorsoláson. Emellett minden benzines autó a hét egy napján nem közlekedhet – az, hogy ez pont mikorra esik, a rendszámtábla utolsó számjegyei határozzák meg. A bevezetett intézkedéseket a leggazdagabbak úgy próbálják kijátszani, hogy több autót vásárolnak különböző rendszámokkal, valamint a városon kívül regisztrálják őket – Peking ellenük azzal próbál fellépni, hogy korlátozza, milyen gyakran parkolhatnak a főváros területén belül.

Mindezek ellenére úgy tűnik, hogy Peking helyzete javul – az ENSZ a kínai kormány által szolgáltatott adatokon alapuló jelentése szerint 1998 és 2018 közt 55 százalékkal csökkent a mért nitrogén-dioxid szint, a finomrészecskék előfordulási aránya pedig 81 százalékkal lett kisebb. Ezzel együtt a kínai fővárosban még mindig rossz a levegő, és messze elmarad a WHO által még egészségesre nem károsnak tekintett szinttől.

Újdelhi – egyre nagyobb a baj

Delhiben a levegő minősége olyannyira leromlott, hogy már a kínaihoz hasonlítják. A problémákat nem csak az autók okozzák, hanem az indusztriális szennyezés is, valamint a tarlóégetés is.

Az indiai főváros vezetése a metrórendszer fejlesztésével, egy körgyűrű felépítésével, a környezetre károsabb, öregebb járművek közlekedésének korlátozásával próbál tenni a károsanyag-kibocsátás csökkentéséért, ám ezek az intézkedések messze nem tűnnek elegendőnek.

Delhi útjain 2006 és 2016 közt 11 százalékkal nőtt a közlekedő autók száma, összesen mintegy 9 millióra, és csupán a lakosság fele használja a tömegközlekedést. A városvezetés legújabb intézkedése az, hogy páros-páratlan számmal végződő rendszámtáblás rendszerben váltogatnák, hogy melyik nap kik közlekedhetnek autóval, és a történelem során most először az új intézkedést a kormánytisztviselők járműveire is kiterjesztik. Ez a szakértők szerint némileg tényleg javíthat a levegő minőségén, ám hosszútávon ez sem lesz elég – így az Újdelhiben élő nagyjából 20 millió ember továbbra is veszélyben van.

Madrid – a légszennyezés és a politika

A spanyol fővárosban kitört a politikai „cicaharc” a környezetvédelem kérdése körül. Tavaly júliusban az akkori városvezetés bevezette a világszinten egyik legszigorúbbnak számító szabályozást, amelynek keretében a belváros egy részéből kitiltottak szinte minden autót, és a tiltás megsértőkre jelentős pénzbüntetéseket szabtak ki. Ez rövidtávon is jelentős javulást hozott.

Az ezt meghozó liberális városvezetés az idei választásokon kikapott a konzervatívoktól, és szinte azonnal visszavonta a szabályozás azon részét, amelynek alapján megbírságolták az engedetlen autósokat. Az ő döntésük sem volt hosszú életű, ugyanis ezen a ponton közbelépett a spanyol bíróság, kötelezve a fővárost arra, hogy ismételten vezessék be a korábbi tiltásokat. A bíró a döntést egészen egyszerűen azzal indokolta, hogy:

Az embereknek muszáj lélegezniük.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, Darvas Zsolt, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá, cikkenként nagyjából 10 forintért, havonta és laponként 745 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz januárban, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 372 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Makro / Külgazdaság A német kérdés - 150 éve végzetes mozgások indultak meg Európában
Káncz Csaba | 2021. január 24. 15:02
A német egység létrejöttével megszűnt az 1648-as vesztfáliai béke óta fennálló európai hatalmi egyensúly. Berlin egy dilemmához érkezett: tud-e alkalmazkodni az európai hatalmi rendszerhez, avagy elegendőnek érzi-e adottságait ahhoz, hogy Európát a maga képére formálja. Káncz Csaba jegyzete
Makro / Külgazdaság Ezúttal sem változtat kamatán az MNB?
MTI | 2021. január 24. 09:44
Megtudjuk a Monetáris Tanács jövő keddi ülését követően. Emellett az előttünk álló héten a munkaerőpiaci és kereseti statisztika tarthat számot nagyobb érdeklődésre.
Makro / Külgazdaság Több mint félmillióan fertőzödtek meg a koronavírusban egy nap alatt
Privátbankár.hu | 2021. január 24. 08:53
A világon 98 728 154 ember fertőződött meg a koronavírus-járványban, a halálos áldozatok száma 2 120 414, a gyógyultaké 54 410 178 a baltimore-i Johns Hopkins Egyetem közép-európai idő szerint vasárnap reggeli adatai szerint.
Makro / Külgazdaság Kevesen fértek bele az Orbán-kormány mentőcsónakjába
Vég Márton | 2021. január 23. 19:06
Tragikus állapotban van a hazai turizmus, de az Orbán-kormány mentőcsomagja sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket: mindössze 3 milliárd forint lett a támogatás 2020 végén, mert sokan inkább elbocsátottak dolgozókat, így pedig nem járt a segítség.
Makro / Külgazdaság A cseheknek is kevesebb oltás jut
MTI | 2021. január 23. 17:00
Az eredetileg tervezettnél mintegy 20 százalékkal kevesebb, koronavírus elleni vakcinát kap Csehország a következő néhány hétben a Pfizer/BioNTech cégektől - közölte Jan Blatny cseh egészségügyi miniszter szombaton a dél-morvaországi Brünnben, miután megkapta az egyik helyi kórházban a védőoltás második adagját is.
Makro / Külgazdaság Horvátország felfüggeszti a lakosság oltását
MTI | 2021. január 23. 15:14
Horvátország felfüggeszti a lakosság beoltását, mivel nincs elegendő oltóanyag, a meglévő vakcinát azok kaphatják meg, akik már megkapták a védőoltás első adagját - közölte Krunoslav Capak, a horvát közegészségügyi intézet (HZJZ) igazgatója.
Makro / Külgazdaság Magyarország ismét vörös besorolást kapott
MTI | 2021. január 23. 14:22
Ukrajnában továbbra sem lassul a koronavírus-fertőzés terjedése, szombatra is csaknem ötezer új beteget jegyeztek fel, csupán 420-szal kevesebbet a megelőző napinál. Magyarországot közben ismét a vörös zónába sorolta Ukrajna.
Makro / Külgazdaság Merkely Bélával próbálja meggyőzni a magyarokat az oltásról a kormány - videó
MTI | 2021. január 23. 13:20
A kormány internetes tájékoztató videosorozatot indít az oltással kapcsolatban - tájékoztatta a Kormányzati Tájékoztatási Központ (KTK) szombaton az MTI-t.
Makro / Külgazdaság Már nem kell Varga Mihály engedélye a kormánynak
Privátbankár.hu | 2021. január 23. 12:22
Már bármennyit tartalékolhat a kormány a járvány elleni védekezésre
Makro / Külgazdaság Oroszországban ellenzéki tömegtüntetések kezdődtek
MTI | 2021. január 23. 11:30
Az orosz Távol-Keleten megkezdődtek szombaton az előzetes letartóztatásba helyezett ellenzéki aktivista, Alekszej Navalnij érdekében meghirdetett, nem engedélyezett országos tüntetések, és megindult a résztvevők elleni hatósági fellépés is.
Friss
hírlevél