5p
Ahogy változik a világ, egyre többet tudunk meg a globális felmelegedésről és a küszöbön álló potenciális klímakatasztrófáról, amiért nagyban az urbanizáció is felelős. Négy nagyváros, négy különböző szituáció – hogy lehet leszámolni az óriási autóforgalom okozta légszennyezéssel?

Ha sikerülne rábeszélni a városlakókat, hogy szálljanak ki az autóikból, azzal hosszútávon biztosan mindenki jól járna, hiszen egyrészt jelentősen tisztábbá és egészségesebbé válna a levegő, másrészt a károsanyag-kibocsátás csökkentése elengedhetetlen a klímakatasztrófa megállításához.

London – ha a városközpontba vinnéd a tragacsod, fizess!

A britek viszonylag korán észbe kaptak, hiszen már 2003 óta létezik a dugódíj (aki hétköznap reggel 7 és este 6 közt a városközpontban autót használ, azt érinti) Londonban. Igaz, ami akkor még 5 font volt, mára 11,50 fontra emelkedett, ráadásul idén április óta az igazán szennyező, például régebbi benzines vagy dízeles autók és haszongépjárművek után külön fizetni kell. A New York Times úgy számol, hogy a London szívébe történő bejutás egy átlagos hétköznapon egy ilyen jármű tulajdonosának 24 fontjába (több mint 9 ezer forint) kerülhet.

A szigorú szabályozás egyébként kifejezetten hatékonynak tűnik, hiszen 2017 februárjához képest 36 százalékkal csökkent a levegőben mért nitrogén-dioxid szint, és naponta átlagosan 13 500-al kevesebb autó fordul meg a brit főváros központjában, mint a szabályozás bevezetése előtt.

Nem ez azonban az egyetlen intézkedés, amellyel London küzd a légszennyezés ellen. A dízeles fekete taxik nem kaphatnak új rendszámot, és a kisvállalkozók, jótékonysági szervezetek 3500 fontos támogatást kaphatnak, hogyha eddigi járművüket elektromosra cserélnék.

Az erőteljes londoni fellépés mögött egy vészjósló tendencia húzódik meg: 2010-ben például közvetetten 9 ezer halálesetet kötöttek a város szennyezett levegőjéhez.

A nagy pekingi rendszámlottó

Ha pocsék levegőjű városokat emlegetnek, szinte mindenkinek egyből a kínai főváros ugrik be, és ez egyáltalán nem véletlen, hiszen 2000 és 2011 közt az utakon közlekedő 2 millió autóból hirtelen több mint 5 millió lett, brutálisan megnövelve a légszennyezés mértékét is.

A környezetkímélő autók vásárlásához nyújtott támogatás, a dugódíj, és a környezetvédelmi szabályozás mellett a városvezetés azonban egészen különleges stratégiához nyúlt: bevezették a rendszámlottót. A megvásárolt autók rendszámkiosztása lényegében véletlenszerűen történik, azaz sok új autó is üzemen kívül ragadhat akár hónapokig. Az elektromos autók népszerűsítése itt is erőteljes, mivel az ilyen modellek automatikusan jobb esélyekkel indulnak a sorsoláson. Emellett minden benzines autó a hét egy napján nem közlekedhet – az, hogy ez pont mikorra esik, a rendszámtábla utolsó számjegyei határozzák meg. A bevezetett intézkedéseket a leggazdagabbak úgy próbálják kijátszani, hogy több autót vásárolnak különböző rendszámokkal, valamint a városon kívül regisztrálják őket – Peking ellenük azzal próbál fellépni, hogy korlátozza, milyen gyakran parkolhatnak a főváros területén belül.

Mindezek ellenére úgy tűnik, hogy Peking helyzete javul – az ENSZ a kínai kormány által szolgáltatott adatokon alapuló jelentése szerint 1998 és 2018 közt 55 százalékkal csökkent a mért nitrogén-dioxid szint, a finomrészecskék előfordulási aránya pedig 81 százalékkal lett kisebb. Ezzel együtt a kínai fővárosban még mindig rossz a levegő, és messze elmarad a WHO által még egészségesre nem károsnak tekintett szinttől.

Újdelhi – egyre nagyobb a baj

Delhiben a levegő minősége olyannyira leromlott, hogy már a kínaihoz hasonlítják. A problémákat nem csak az autók okozzák, hanem az indusztriális szennyezés is, valamint a tarlóégetés is.

Az indiai főváros vezetése a metrórendszer fejlesztésével, egy körgyűrű felépítésével, a környezetre károsabb, öregebb járművek közlekedésének korlátozásával próbál tenni a károsanyag-kibocsátás csökkentéséért, ám ezek az intézkedések messze nem tűnnek elegendőnek.

Delhi útjain 2006 és 2016 közt 11 százalékkal nőtt a közlekedő autók száma, összesen mintegy 9 millióra, és csupán a lakosság fele használja a tömegközlekedést. A városvezetés legújabb intézkedése az, hogy páros-páratlan számmal végződő rendszámtáblás rendszerben váltogatnák, hogy melyik nap kik közlekedhetnek autóval, és a történelem során most először az új intézkedést a kormánytisztviselők járműveire is kiterjesztik. Ez a szakértők szerint némileg tényleg javíthat a levegő minőségén, ám hosszútávon ez sem lesz elég – így az Újdelhiben élő nagyjából 20 millió ember továbbra is veszélyben van.

Madrid – a légszennyezés és a politika

A spanyol fővárosban kitört a politikai „cicaharc” a környezetvédelem kérdése körül. Tavaly júliusban az akkori városvezetés bevezette a világszinten egyik legszigorúbbnak számító szabályozást, amelynek keretében a belváros egy részéből kitiltottak szinte minden autót, és a tiltás megsértőkre jelentős pénzbüntetéseket szabtak ki. Ez rövidtávon is jelentős javulást hozott.

Az ezt meghozó liberális városvezetés az idei választásokon kikapott a konzervatívoktól, és szinte azonnal visszavonta a szabályozás azon részét, amelynek alapján megbírságolták az engedetlen autósokat. Az ő döntésük sem volt hosszú életű, ugyanis ezen a ponton közbelépett a spanyol bíróság, kötelezve a fővárost arra, hogy ismételten vezessék be a korábbi tiltásokat. A bíró a döntést egészen egyszerűen azzal indokolta, hogy:

Az embereknek muszáj lélegezniük.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Két világhatalom közé szorult Orbán Viktor
Privátbankár.hu | 2025. november 5. 17:10
A magyar miniszterelnök amerikai útja akár a választások szempontjából is izgalmas lehet, azon ugyanis energetikai kérdések, többek között a korábban bejelentett orosz cégek elleni olajembargó is terítékre kerül. Ha Orbán Viktornak nem sikerül haladékot kapnia Donald Trumptól annak a hazai üzemanyagárakra is hatása lehet, többek között erről is beszélt kollégánk, Király Béla az ATV Reggeli Start cím műsorában.
Makro / Külgazdaság Kiderült, hogy mennyibe fog kerülni a tankolás
Privátbankár.hu | 2025. november 5. 11:44
Továbbra sem változnak a nagykereskedelmi árak a benzin és a gázolaj tekintetében sem.
Makro / Külgazdaság Megjött a Trump-hatás az amerikai autóeladásokra
Privátbankár.hu | 2025. november 4. 19:21
Az Egyesült Államokban csökkent a könnyű járművek értékesítése októberben, mivel a szövetségi kormány elektromosautó-támogatásainak megszűnése visszavetette a keresletet az akkumulátoros járművek iránt. Emellett a munkaerőpiac lassulása és a vámok miatt várható áremelkedés is korlátozhatja az idei évben a lehetséges fellendülést.
Makro / Külgazdaság Lesz ítélet az MNB-botrányokban a választásokig? Erről is kérdezzük Simor Andrást a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. november 4. 11:09
A volt jegybankelnök, közgazdász november 12-én, szerdán délután 15 óra 30 perckor lesz a vendége a Klasszis Média egyórás élő adásának. Amelyben szokás szerint nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt olvasóink is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor nekiment a K&H Bank elemzőjének
Privátbankár.hu | 2025. november 4. 09:42
A kormányfő szerint beálltak a bankok a Tisza párt mögé, ezért kritizálják a gazdaságpolitikáját. 
Makro / Külgazdaság Vidéken alig épült idén új lakás az országban
Privátbankár.hu | 2025. november 4. 08:30
Budapest után a legtöbb új lakást Siófokon adták át.
Makro / Külgazdaság Nehéz helyzetbe kerülhet Orbán Viktor, ha betartja Donald Trump, amit mondott
Király Béla | 2025. november 4. 05:44
Az amerikai adminisztráció szeretné tárgyalóasztalhoz kényszeríteni az oroszokat, ennek érdekében az egyik legfontosabb bevételi forrásukat, a gáz- és olajeladást korlátoznák. Ráadásul Donald Trump hétvégi megszólalása szerint nem fog Orbán Viktornak mentességet adni, így a szankció belátható időn belül a jelentős importkitettsége miatt Magyarországot is érinti. A magyar és az amerikai vezető pénteki találkozóján így már az is fontos eredmény lenne, ha Trump haladékot adna.
Makro / Külgazdaság A következő kormányra nehezedik a mostani osztogatások súlya – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. november 3. 19:01
Az elmúlt években összességében tapodtat sem mozdult a magyar gazdaság, 2025 végén a 2021-es szinten állhat. A választási évre fordulva már most is láthatunk egy 1500 milliárd forintnyi költségvetési többletkiadást, ami a jövőbeli, még nem ismert osztogatásokkal együtt akár a duplájára is ugorhat. Ennek az igazi terhei a következő kormányzati ciklusban csapódhatnak le, ami – bárki is nyeri a választásokat, kiigazításokat, megszorításokat hozhat magával 2026 áprilisa után – hangzott el a Klasszis Podcastban legújabb adásában, aminek vendége Németh Dávid, a K&H Bank vezető elemzője volt.
Makro / Külgazdaság Drágán meg fogjuk fizetni a 14. havi nyugdíjat
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 17:12
A választási ígéretek között az elmúlt hetekben a legfontosabb a 14 havi nyugdíj volt. A kormány tagjai ugyan óvatosak ennek bevezetése kapcsán, ami egyébként indokolt is – mondta el kollégánk, Király Béla a Trend FM hétfői adásában. A jövő évi költségvetésben ugyanis mára korábbi ígéretekre sincs forrás.
Makro / Külgazdaság Kiderült, hogy ezt a tejet érdemes inni
Privátbankár.hu | 2025. november 3. 13:45
A kutatók bebizonyították, hogy az alacsony vagy a magasabb zsírtartalmú tej egészségesebb.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG