Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter Alekszandr Novak orosz energetikai miniszterrel kétoldalú találkozójuk előtt, amelyre a XX. Nemzetközi Gazdasági Fórum keretében került sor Szentpéterváron 2016. június 17-én. Balról Budai Gyula, az Oroszország által elrendelt embargóból fakadó külgazdasági intézkedésekért felelős miniszteri biztos és Balla János, Magyarország moszkvai nagykövete. MTI Fotó: KKM / Burger Zsolt |
Átírták a gázmegállapodást
A Magyarország hosszú távú földgázellátásáról szóló megállapodás módosításáról, valamint 700 vasúti kocsi legyártásáról - egyiptomi piacra, magyar-orosz vállalati együttműködésben - írt alá szerződést pénteken Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter a 20. Szentpétervári Nemzetközi Gazdasági Fórumon.
A miniszter az MTI-nek elmondta, hogy a módosított földgázszállítási szerződés értelmében 2019-ig garantált Magyarország gázellátása Oroszország irányából, amit nagyon fontos előrelépésnek nevezett az energiabiztonság szempontjából. A gázárral kapcsolatban Szijjártó Péter kijelentette, hogy az Magyarország számára kedvezően módosult.
(2015 nyarán járt le az oroszokkal kötött hosszú távú gázszállítási szerződés, azonban az eddig fel nem használt mennyiséghez hozzájuthatunk - eddig úgy volt, hogy ez 2018-ig fedezi a szükségleteket.)
Nyugalom, megépítjük Paks 2-t
A Paksi Atomerőmű beruházásával kapcsolatban a miniszter tárgyalópartnereit arról tájékoztatta, hogy az Európai Bizottság eljárásai lezárultak, és hogy már csak a versenyjogi és a közbeszerzési aspektusok vizsgálata van folyamatban, normál eljárásrendben. Ezzel párhuzamosan zajlik a környezetvédelmi engedélyezés és a műszaki tervek készítése.
"Tehát minden az elhatározott menetrend szerint halad és nincs semmi akadálya annak, hogy a terveknek megfelelően megkezdjük az atomerőmű építését, így a 2020-as évek közepére az új atomerőmű-blokkok is a magyar energiaellátás szolgálatába álljanak" - jelentette ki.
Egyiptomnak gyárthatunk vasúti kocsikat
Az orosz ipari miniszterrel járműipari megállapodást írt alá Szijjártó, amelynek keretében az Eximbank finanszírozásával, magyar-orosz közös vállalati együttműködéssel készül 700 vasúti kocsi az egyiptomi államvasutak számára. A magyar tárcavezető szerint ez egy körülbelül 600-700 millió eurós (mintegy 188-200 milliárd forintos), óriási lehetőség a magyar vasúti járműipar számára.
Maradnak a szankciók A magyar-orosz üzleti kapcsolatok további virágzását megnehezítheti az a mai döntés, melynek értelmében a Krím illegális bekebelezéséért életbe léptetett európai szankciókat újabb egy évvel meghosszabbították >> |