1p
Bár a legtöbb gyorshajtó azzal indokolja a megengedett sebesség túllépését, hogy siet, a kísérletek szerint a gyorshajtással csak nagyon kicsi előnyre lehet szert tenni
Bár a legtöbb gyorshajtó azzal indokolja a megengedett sebesség túllépését, hogy siet, a kísérletek szerint a gyorshajtással csak nagyon kicsi előnyre lehet szert tenni - mondta Dulin Jenő, a Magyar Pszichológiai Társaság közlekedéspszichológiai szekciójának elnöke, akit az MTI annak kapcsán kérdezett, hogy egy rendszám nélküli gépkocsi óránként 254 kilométeres sebességgel hajtott a hétvégén Fonyódnál. A szakember szerint veszélyes a megengedettnél jóval lassúbb haladás is.

A szakember szerint a közúti közlekedésben járművet vezetők 40 százaléka hajt gyorsabban az adott útszakaszon megengedettnél, ezek közül 10-15 százalék jelentősen lépi túl a megengedett sebességet. Mint mondta, a gyorshajtók nagy része arra hivatkozik, hogy siet, és azt remélik, a közúti közlekedésben "behozzák" azokat a perceket, félórákat, amikkel "elcsúsztak".

Egy kísérletben kijelöltek egy 100 kilométeres autópályaszakaszt, és arra kértek a járművezetőket, hogy menjenek, amilyen gyorsan csak tudnak, másokat pedig arra, hogy közlekedjenek a sebességkorlátozásokat betartva. A szabályokat betartó autóvezetők mindössze 4-6 perccel később értek a célba, mint a szabályokra fittyet hányó autósok, vagyis egyértelműen "nem" a válasz arra a kérdésre, hogy be lehet-e hozni gyorshajtással a máshol elvesztegetett időt - mondta Dulin Jenő.

Mint mondta, a gyorshajtás másik oka lehet a sebességőrület, amikor a járművezetőt "jó érzés tölti el", megemelkedik az adrenalinszintje, ha gyorsan hajt. A gyorshajtás harmadik oka, amikor versengenek a járművezetők, hogy ki tud gyorsabban hajtani. Dulin Jenő emlékeztetett rá, hogy egy hasonló magatartás miatt történt halálos motorbaleset Pécs határában 2007-ben. Akkor egy motoros a megengedettet többszörösen meghaladó sebességgel haladt és összeütközött a szemközti sávban haladó kétkerekűvel; a motoros felvételt is készített gyorshajtásáról.

A szakember felhívta a figyelmet arra, hogy a járművezetésben a sebesség, idő és távolság becslése fontos szerepet játszik, viszont az átlagember nincs arra kiképezve és gyakorlata sincs arra, hogy 250 kilométeres óránkénti sebesség mellett is biztonságosan felmérje ezeket.

A szakember szerint veszélyes a megengedettnél jóval lassúbb haladás is; három oka lehet annak, ha valaki nem használja ki a jármű, az időjárás- és útviszonyok által megengedett sebességet.

Az egyik, hogy a járművezető vérmérséklete, személyisége, "pszichés tempója" lassabb az átlagnál. A másik ok, hogy a járművezető azért lassú, mert korábban már okozott balesetet, de ezt képtelen feldolgozni, nincs meg a kellő rutinja ahhoz, hogy ezt korrigálja, ezért lelassítja saját magát - magyarázta.

Dulin Jenő szerint a harmadik ok, hogy a jármű vezetője nem elég rutinos, nem biztos saját magában, a jármű kezelésében. "Nem gondolja, nem tudja, nem akarja azt, hogy ő gyorsabban menjen és azt hangoztatja, hogy ő nem akar balesetet okozni, vagy arra hivatkozik, még soha életében nem okozott balesetet" - mondta.

Hozzátette: ezek az emberek nem gondolnak arra - és ez a veszélyes -, hogy a lassúbb tempójukkal másokat serkentenek gyorsabb haladásra esetleg szabálytalankodásra. A közlekedéspszichológus szerint a közlekedők 5-10 százaléka lehet a lassú haladók csoportja, akik átlagosan 10-20 százalékkal mennek lassabban, mint az indokolt lenne. A közlekedők mintegy 70 százaléka azonban "lehiggadt, normális, egészséges gondolkodású", és így is közlekedik.

Mint mondta, négy dolog - a KRESZ közérthetőbbé tétele, a gépjárművezető-képzés rendszerének átalakítása, a közúti ellenőrzések szigorítása és a közlekedésre nevelés hatékonyabb alkalmazása - szükséges ahhoz, hogy kevesebb közúti baleset legyen az ország útjain és javuljon a közlekedési morál.

A közlekedéspszichológus szerint a KRESZ, az 1/1975. KPM-BM együttes rendelet nehezen megtanulható, a szabályozása túlságosan jogi nyelven íródott, az átlagembernek nagy nehézséget jelent az elsajátítása, ezért szükség lenne egy jobban érthető KRESZ megalkotására. Másrészt a szakember szerint a gépjárművezető-képzés, oktatás nem megfelelően működik, mert nem a járművezetés alapos elsajátítására ösztönöz, hanem arra, hogy a jelölt minél hamarabb megszerezze a jogosítványt.

Badar elképzelés azt várni, hogy a gépjárművezető-képzés ideje alatt jól meg lehet tanulni a járművet vezetni. A járművezetők többségének 40-45 órát kellene gyakorolnia ahhoz, hogy a jármű kezelését jól elsajátítsa. Eközben jelenleg mindössze 30 órát kell vezetni a forgalmi vizsga előtt, de nagyon sok oktató már 25-26 óra után vizsgára viszi a jelöltet, hogy így négy-öt óra díját megspórolja - jelentette ki. 

Kiemelte: "hihetetlenül hiányosak" a közúti ellenőrzések, nincs meg a szükséges szigor, amely a szabályok betartására kényszeríti a járművezetőket; pedig ki kell szűrni a közlekedésből azt a körülbelül 10 százalékot, akik renitensek és tudatos jogsértők.

A szlovákok is belegabalyodtak a rendszámtrükkbe
Rászáll a rendőrség a rendszámokra 
T betűt hordatna a mazsolákkal az MDF
Az MO-áson is mérni fognak 
Külföldre, autóval: mire kell figyelni? 
90 kilométerről figyelik a gyorshajtókat!

MTI

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság A kormány 1 százalékos növekedési céljának is annyi?
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 22. 08:30
Bár a beruházások második negyedéves visszaesése enyhébb lett az első negyedévinél, a -8,2 százalék így sem ad okot örömre.
Makro / Külgazdaság Már a szemünk se rebben: ebben az összevetésben az utolsó előttiek vagyunk az EU-ban
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 22. 08:11
A bruttó hazai termékek (GDP) éves szintű változásának összevetésében csak Ausztria került mögénk. Némi fényt jelenthet az alagút végén, hogy az előző negyedévhez viszonyított mutatókban a középmezőnyben állunk.
Makro / Külgazdaság Kínai típusú gazdasági rendszer felé halad az USA?
Sasvári Péter | 2025. augusztus 21. 14:38
Államkapitalizmus az Egyesült Államokban? Donald Trump a politika után a gazdaság területén is egyre inkább kezd úgy viselkedni, mint egy egyszemélyi vezető. Nemrégiben lemondásra szólította fel az Intel vezérigazgatóját, „utasította” a Walmartot és a detroiti autógyárakat, hogy ne emeljenek árat, valamint a Coca Colának még azt is meg akarta szabni, hogy milyen cukrot használjanak. Persze az Egyesült Államok alkotmánya és törvényei határt szabnak Trumpnak. Ám viselkedése és elképzelései a kínai modellel vagy a francia dirigizmussal rokoníthatóak. Mennyi esély van rá, hogy a kapitalizmus egyik modellországa az állami kontrol irányába lép? Van ennek előképe az Egyesült Államokban?
Makro / Külgazdaság Kiderült, hogy olcsóbb lesz-e benzin
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 21. 12:07
Maradunk 600 forint alatt.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péternek egy rossz szava sincs az oroszokra Munkács bombázása után
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 21. 11:39
A külügyminiszter szerint béke kell.
Makro / Külgazdaság MNB-botrány: hihetetlen újabb részletek derültek ki
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 21. 10:05
Nem ért véget az ingatlanos bizniszelés.
Makro / Külgazdaság Előreléptünk egy fontos összehasonlításban, de így sem lehetünk elégedettek
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 20. 11:49
Hiába utasítottunk magunk mögé júliusban a júniusban még előttünk végzett országok közül kettőt, így is a 23. helyen állunk a 27 EU-tagország között az uniós statisztikai hivatal, az Eurostat által számolt harmonizált fogyasztóiár-indexek összevetésében.
Makro / Külgazdaság A kínai jegybank nem változtatott az éves és az ötéves kamatfokon
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 20. 08:40
A kínai központi az elemzői várakozásoknak megfelelően nem változtatott a bank és az ötéves kamat szerdán.
Makro / Külgazdaság Hosszú idő után lehet őszintébb Orbán Viktor mosolya
Csabai Károly | 2025. augusztus 20. 06:11
Az adataikat cikkünk megjelenéséig közlő 40 európai állam éves inflációs rangsorában ugyanis viszonylag nagyobbat lépett előre Magyarország, miután a júniusihoz képest 0,3 százalékponttal lassuló pénzromlás mellett az eddig előttünk lévők közül többen is az előző havinál gyengébb adattal rukkoltak elő. Ennek ellenére az az első ránézésre furcsaság fordult elő, hogy az egyik leghatékonyabb antiinflációs ellenszerrel, a kamatemeléssel egyetlen kontinentális jegybank sem élt, sőt öten még szigorítottak is. Emellett egyéb érdekességek is kiderülnek a legfrissebb Privátbankár Európai Inflációs Körképből.
Makro / Külgazdaság Rémisztő mértékben emelkedik az államadósság
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 19. 14:50
A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a második negyedévben elérte a GDP 76 százalékát.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG