A gép Abu-Dhabiból indult 2015 márciusában, most útjának tizedik szakaszát tette meg Kaliforniától Arizonáig, 16 óra alatt. Ugyanezt a távot egy átlagos utasszállító két óra alatt teszi meg, de Solar Impulse 2 nevű napenergiás légijármű csak ilyen szerény sebességgel tud haladni. A pilótának, aki a vállalkozás egyik alapítója, meglehetősen unalmas volt az út, miután egyedül kénytelen azt megtenni, lévén a gép együléses.
Napokig a levegőben
Nem ez volt azonban a leghosszabb út, hisz az óceánok felett jóval nagyobb távokat kell megtenni leszállás nélkül. A Japán és Hawaii közti út 118 órán keresztül tartott, vagyis 5 napig. A Reuters szerint ez egyúttal új csúcs, hiszt ezt megelőzően a leghosszabb idő, amit egy gép egyfolytában a levegőben töltött, 76 óra volt, egyúttal a leghosszabb út, amit napenergiával eddig megtett egy gép.
Hawaiion aztán komoly karbantartás következett, mivel a gép igencsak megviselődött a hosszú út alatt. Akkumulátor javításokat kellett végezni, utána hosszas tesztrepülések következtek, mielőtt a gép nekivághatott volna egy újabb óceán feletti repülésnek. Erre végül múlt hónapban került sor, 3 napig tartott, mire a gép megérkezett San Francisco városába.
Óriási, de könnyű
Ugyanezt az utat 1930-ban Amelia Erhart harmadennyi idő alatt tette meg, de ő akkor a kerozinos repülést gyakorolta, most viszont mindenféle üzemanyag nélküli próbálkozásról van szó. A gépnek négy propellere van, és kizárólag napenergia hajtja, amit 17 ezer, a szárnyra szerelt napkollektor gyűjt össze, és egy részét az akkumulátorokba tölti, hogy a gép éjjel is repülhessen.
Solar Impulse 2 |
A gép szénszálból készült, így súlya nem haladja meg az egy tonnát, noha a szárnyfesztávolsága akkora, mint egy Boeing 747-esnek. 8500 méter magasan tud repülni, és a sebessége 55-100 km/óra közötti. Még meglehetősen hosszú út áll előtte, de jó eséllyel sikerülni fog a kísérlet, a legrosszabb esetben újabb hosszas karbantartás közbeiktatásával.