6p

Meghamisított jelek, trükkösen átrakodott rakományok, és kikerülendő szankciók: az orosz-ukrán háború hatásai a teher- és tankerhajókat is elérték. Hogyan küzdenek a csempészek ellen a tengereken és óceánokon?

Az óceánjáró hajók tevékenységét még soha nem vizsgálták ennyire alaposan – legalábbis Oleg Ustenko ukrán elnöki gazdasági tanácsadó véleménye szerint, aki az az Orosz Tankhajókövető Csoport (RTTG) nevű kormányzati kezdeményezés egyik vezetője. A kezdeményezés, amelyet szakértők és kémek tippjei, valamint külföldi képviselők titkos közreműködése és tanácsai segítenek, folyamatosan nyomon követi azokat energiahordozó-szállítmányokat, amelyekkel Oroszország a szankciók ellenére próbálja finanszírozni a katonai gépezetét – írja az Economist.

A nemzetközileg összehangolt szankciók ellenére Oroszország energiaszállításainak nagy része legális maradt, azonban Ukrajna lerohanása olyan cégekben is kétségeket hagyott, amelyek egyébként szabadon üzletelhetnének az oroszokkal – féltik a jó hírnevüket.

Ezen túlmenően, mivel a világjárvány és a háború megszorította az árupiacokat, a részletes szállítmányozási adatok elérhetőségének fontossága megnőtt. Ennek fényében tehát érthető, hogy miért olyan jelentős az RTTG tevékenysége, amely hálózatelemző szoftverekkel próbálja felderíteni a sokszor a szállítmánylevelekben töredékinfomációként elrejtett orosz szálat. Az első ilyen típusú siker már meg is van: a csoport olyan kazahsztáni olajszállítmányokat leplezett le, amelyek valójában részben orosz nyersolajból álltak. Az RTTG az információ birtokában értesítette a releváns kormányokat és cégeket, valamint az ukrán minisztériumokat, a rejtett orosz olajszállítmány pedig fennakadt a hálón.

Képünk illusztráció. Fotó: Pixabay
Képünk illusztráció. Fotó: Pixabay

A gyorsulás is leleplezhet egy csempészüzletet

Az RTTG elemzései jelentős részben a nagyobb kereskedelmi hajók által a nemzetközi AIS-rendszernek küldött jelzésein alapulnak: az egyébként bárki számára elérhető automatikus azonosító rendszer a hétköznapokban abban segít a tengeri és óceáni közlekedésben, hogy a nagyobb hajók helyzete ismert legyen, és ne történjenek balesetek. A megfigyelőcsoport azonban a gyanús tankerhajók helyzetét és mozgását jóval alaposabban elemzi, így például egy indokolatlan gyorsulás is utalhat arra, hogy a legénység éppen időt akar nyerni egy illegális üzlet lebonyolításához. 

Az adatok begyűjtése és értékelése azonban nem áll meg itt, a német Marine Digital szoftvere például megvizsgálja a hajó bejelentett rakományát, útvonalát és biztosítási adatait, valamint a különböző időjárási és piaci körülmények közt kialakult korábbi navigációs mintákat. A szoftver a különböző kikötőhelyeken tapasztalható bűnözést és korrupciót is figyelembe veszi, sőt, az olyan adatokat is elemzi, minthogy milyen mélyre merül a hajó a vízben, mivel ebből megtudható, hogy hány tonnás a rakomány a fedélzeten. Ha a cég valami gyanúsat észlel, figyelmezteti a hatóságokat és ügyfeleit, többnyire a hajótulajdonosokat, akik jellemzően nem boldogok attól, hogy az egyik lízingelt hajójukat megkérdőjelezhető módon használják.

Egyik hajóról a másikra

A szankciók kijátszása gyakran úgy zajlik, hogy a hajók legénysége a nyílt vízen, a kikötői hatóságok vigyázó szemeitől távol rakodja át a rakományt. A brit Vortexa ezekre az „átrakodásokra” szakosodott – az egyik legárulkodóbb jele az ilyen típusú trükközésnek, ha egy teli és egy üres hajó, amelyet ugyanolyan típusú rakomány szállítására építettek, a zsúfolt hajózási útvonalakon kívül találkozik. A Vortexa szoftvere keresi a hírhedt és a kétes hírnévvel (még) nem rendelkező hajók találkozását is. Az utóbbiakat előszeretettel használják arra, hogy a szankcionált rakományt törvényes szállítmánynak adják ki. Emellett a hajó kora is számít, mivel minél kockázatosabb az út, annál idősebb hajóval dolgoznak a csempészek.

Ioannis Papadimitriou, a Vortexa áruszállítási elemzője előrejelzésében úgy fogalmazott, hogy a tiltott hajóról hajóra történő átrakodás a Balti-tengeren és a Földközi-tenger keleti részén fog összpontosulni. A szakember emellett arra is számít, hogy a hajók ezeken a területeken nemcsak találkoznak, hanem kicserélik a jeladóikat – ez már egy bevett módszer az iráni olajat Kínába csempészők körében.

Ha a jeladók nem bizonyulnak megbízhatónak, akkor léteznek más alternatív megoldások is a hajók követésére: ezek közé tartoznak a kamerákkal felszerelt műholdak, és az olyan szintetikus radarok, amelyek éjszaka, a felhőkön át is látják az objektumok mozgását.

Egy újabb fejlesztés alacsony pályán keringő műholdakat használ a hajóradarok jeleinek felfogására. Ezeket navigációra és az ütközések elkerülésére használják, ezért a hajósok nem szívesen kapcsolják ki őket. A jelfeldolgozó szoftverek a jelek forrását geolokalizálják, néha csak néhány száz méteren belül megjelölve, hogy hol tartózkodnak a hajók – ezt pedig nem kell mondanunk, hogy miért hasznos a hatóságok számára.

Nehézségekből nincs hiány

Az AIS-rendszer egyik hiányossága az, hogy a zsúfolt kikötőkben könnyen összekeverednek a jelek, valamint a partmenti vizeken gondok vannak az észlelés pontosságával; igaz, ez utóbbinak megoldásán már több országban dolgoznak újabb AIS-vevőkészülékek telepítésével.

Ennél nagyobb problémát jelent az, hogy a hajók AIS-transzpondere kikapcsolható, és az elmúlt időszakban jelentősen megugrott az „elsötétülő” hajók száma az izraeli Windward adatai szerint. Ami Daniel, a cég vezetője elmondta, hogy a legtöbb hajó az Oroszország közeli vizeken, köztük a Fekete-tengeren élt ezzel a lehetőséggel. A rejtőzködés részben magyarázható azzal, hogy a háború alatt volt arra példa, hogy az orosz hadihajók tüzet nyitottak kereskedelmi utakat teljesítő hajókra, de a korábban haditengerészként szolgáló szakértő szerint elsősorban arról van szó, hogy egyre több a kétes hajómozgás ezeken a vizeken.

Ha a jeladó nincs kikapcsolva, és beérkezik az AIS-adata, úgy tűnhet, hogy minden rendben van, azonban a hamisítás egyre nagyobb probléma. A TankerTrackers cég több mint 40 olyan hajót figyel, amelyek iráni és venezuelai kikötőkbe látogatnak, és amelyek közül néhánynak orosz kapcsolatai is vannak – a cég szerint a hajók közel fele hamis lokációs és személyazonossági adatokat továbbít. Ráadásul, míg korábban az ilyen hamisítás korábban komoly szakértelmet igényelt, ma már egy cipősdoboznál kisebb eszközzel megoldható ez a hackelés. Ezt valószínűleg az Oroszország ellen kimért szankciókkal incselkedő hajók is örömmel fogadják majd.

A hajók lekövetése csak a kezdet

Maguk a teher- és tankerhajók csak az egyenlet egyik részét képezik, hiszen az elemzőknek azt is ki kell találniuk, hogy kihez tartozik a hajók rakománya. Ez azonban nehéz feladat, hiszen a hajózási ágazatot átszövik a céghálók, a rejtett tulajdonosok, és az átláthatatlan könyvelési gyakorlatok.  Remény azért van a leleplezésre: elég csak arra gondolni, hogy a német hatóságok kibogozták a céghálót egy szuperjacht mögött, amelynek a végén megtalálták a 600 millió dollár értékű ’Dilbar’ valódi tulajdonosi körét.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Titkolóznak a boltok, kukoricára térdepeltették a német üzletláncokat
Buksza blog | 2024. december 19. 11:02
Siralmas helyzetben van a német kormány és a legnagyobb áruházláncok élelmiszer-veszteséggel kapcsolatos megállapodásának végrehajtása. A boltok nem igazán szeretnék megmondani, mennyi élelmiszert dobnak a kukába.
Makro / Külgazdaság Riasztó adatok jöttek Prágából
Privátbankár.hu | 2024. december 19. 10:29
Drámaiak a cseh demográfiai adatok, hiába élnek hagyományosan viszonylag jól a csehek a kelet-közép-európai régió lakóinak összehasonlításában, nem igazán vágynak a gyermekekre.
Makro / Külgazdaság Izrael légicsapást mért Jemenre
Privátbankár.hu | 2024. december 19. 09:54
Legalább kilencen meghaltak a Jemenben végrehajtott izraeli légicsapásokban csütörtök hajnalban – számolt be a húszi lázadók kezén lévő al-Maszíra televízió.
Makro / Külgazdaság Petschnig Mária Zita: Nagy hazugság a finanszírozási semlegesség, amit Orbán Viktor meghirdetett
Csabai Károly | 2024. december 19. 09:39
A Pénzügykutató Zrt. főmunkatársával a Klasszis Klub legutóbbi adásában átbeszéltük, mi várhat a magyar gazdaságra 2025-ben, valóban olyan fantasztikus lesz-e a jövő év, mint ahogy azt Orbán Viktor előrejelezte. Megtudtuk, hogy nincs is akkora probléma a fogyasztással, annál inkább az áfával. Valamint a költségvetéssel és az államadóssággal. Petschnig Mária Zita arról is elmondta a véleményét, mire lehet számítani Varga Mihálytól a Magyar Nemzeti Bank élén. És természetesen Magyar Péterről is, arról, az jobb lehet-e a magyar gazdaságnak, ha a Tisza Párt nyerne a 2026-os országgyűlési választásokon. A Klasszis Klub Live 4. évfolyamának 66. adását most megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
Makro / Külgazdaság Meglepetést okoztak a tokiói jegybankárok
Privátbankár.hu | 2024. december 19. 08:51
Maradt a helyén a japán kamat. 
Makro / Külgazdaság Putyin szó szerint nagyon kellemetlen meglepetést kap karácsonyra
Privátbankár.hu | 2024. december 19. 07:16
Nem sokat tehet az orosz jegybank a megugrott infláció ellen, miután annak hátterében nem kis részben az állami költekezés áll, ám várakozások szerint megteszi, ami tőle telik.
Makro / Külgazdaság Mondtak egy számot: félelmetesen drága volt a Brexit
Privátbankár.hu | 2024. december 18. 14:21
Az előzetesen vártnál azonban így is kisebbnek tűnik a kár.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor raportra hívhatja Rogán Antalt
Csabai Károly | 2024. december 18. 05:42
Azzal a céllal, hogy átbeszélje propagandaminiszterével, hogyan tálalják, hogy az infláció immár második hónapja emelkedik. Sovány vigasz, hogy ezzel nem vagyunk egyedül. A Privátbankár Európai Inflációs Körkép több mint kétéves fennállása alatt még soha annyi ország nem tett közzé az előző havinál magasabb éves fogyasztóiár-indexet, mint a novemberiről. Ennek ellenére bőszen folyik a monetáris lazítás, mindössze az ukrán jegybank emelt kamatot. A reálkamatok összevetésében még tartjuk a pozíciónkat, de a 2,8 százalékos plusz a gyenge makrogazdasági adatok miatt aligha elég vonzó a külföldi befektetők számára.
Makro / Külgazdaság Valaki kiénekelt Matolcsy Györgyék kórusából
Privátbankár.hu | 2024. december 17. 16:10
Ahogy egy hónapja, úgy Virág Barnabás alelnök tájékoztatása szerint most is elhangzott egy 25 bázispontos kamatcsökkentési javaslat. Hogy ezúttal is Patai Mihály másik alelnöktől, az később derül ki.
Makro / Külgazdaság Pesszimistábbak lettek Matolcsy Györgyék
Privátbankár.hu | 2024. december 17. 15:16
A jegybank a jövő évi inflációs és növekedési előrejelzéseit is közölte.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG