6p

Meghamisított jelek, trükkösen átrakodott rakományok, és kikerülendő szankciók: az orosz-ukrán háború hatásai a teher- és tankerhajókat is elérték. Hogyan küzdenek a csempészek ellen a tengereken és óceánokon?

Az óceánjáró hajók tevékenységét még soha nem vizsgálták ennyire alaposan – legalábbis Oleg Ustenko ukrán elnöki gazdasági tanácsadó véleménye szerint, aki az az Orosz Tankhajókövető Csoport (RTTG) nevű kormányzati kezdeményezés egyik vezetője. A kezdeményezés, amelyet szakértők és kémek tippjei, valamint külföldi képviselők titkos közreműködése és tanácsai segítenek, folyamatosan nyomon követi azokat energiahordozó-szállítmányokat, amelyekkel Oroszország a szankciók ellenére próbálja finanszírozni a katonai gépezetét – írja az Economist.

A nemzetközileg összehangolt szankciók ellenére Oroszország energiaszállításainak nagy része legális maradt, azonban Ukrajna lerohanása olyan cégekben is kétségeket hagyott, amelyek egyébként szabadon üzletelhetnének az oroszokkal – féltik a jó hírnevüket.

Ezen túlmenően, mivel a világjárvány és a háború megszorította az árupiacokat, a részletes szállítmányozási adatok elérhetőségének fontossága megnőtt. Ennek fényében tehát érthető, hogy miért olyan jelentős az RTTG tevékenysége, amely hálózatelemző szoftverekkel próbálja felderíteni a sokszor a szállítmánylevelekben töredékinfomációként elrejtett orosz szálat. Az első ilyen típusú siker már meg is van: a csoport olyan kazahsztáni olajszállítmányokat leplezett le, amelyek valójában részben orosz nyersolajból álltak. Az RTTG az információ birtokában értesítette a releváns kormányokat és cégeket, valamint az ukrán minisztériumokat, a rejtett orosz olajszállítmány pedig fennakadt a hálón.

Képünk illusztráció. Fotó: Pixabay
Képünk illusztráció. Fotó: Pixabay

A gyorsulás is leleplezhet egy csempészüzletet

Az RTTG elemzései jelentős részben a nagyobb kereskedelmi hajók által a nemzetközi AIS-rendszernek küldött jelzésein alapulnak: az egyébként bárki számára elérhető automatikus azonosító rendszer a hétköznapokban abban segít a tengeri és óceáni közlekedésben, hogy a nagyobb hajók helyzete ismert legyen, és ne történjenek balesetek. A megfigyelőcsoport azonban a gyanús tankerhajók helyzetét és mozgását jóval alaposabban elemzi, így például egy indokolatlan gyorsulás is utalhat arra, hogy a legénység éppen időt akar nyerni egy illegális üzlet lebonyolításához. 

Az adatok begyűjtése és értékelése azonban nem áll meg itt, a német Marine Digital szoftvere például megvizsgálja a hajó bejelentett rakományát, útvonalát és biztosítási adatait, valamint a különböző időjárási és piaci körülmények közt kialakult korábbi navigációs mintákat. A szoftver a különböző kikötőhelyeken tapasztalható bűnözést és korrupciót is figyelembe veszi, sőt, az olyan adatokat is elemzi, minthogy milyen mélyre merül a hajó a vízben, mivel ebből megtudható, hogy hány tonnás a rakomány a fedélzeten. Ha a cég valami gyanúsat észlel, figyelmezteti a hatóságokat és ügyfeleit, többnyire a hajótulajdonosokat, akik jellemzően nem boldogok attól, hogy az egyik lízingelt hajójukat megkérdőjelezhető módon használják.

Egyik hajóról a másikra

A szankciók kijátszása gyakran úgy zajlik, hogy a hajók legénysége a nyílt vízen, a kikötői hatóságok vigyázó szemeitől távol rakodja át a rakományt. A brit Vortexa ezekre az „átrakodásokra” szakosodott – az egyik legárulkodóbb jele az ilyen típusú trükközésnek, ha egy teli és egy üres hajó, amelyet ugyanolyan típusú rakomány szállítására építettek, a zsúfolt hajózási útvonalakon kívül találkozik. A Vortexa szoftvere keresi a hírhedt és a kétes hírnévvel (még) nem rendelkező hajók találkozását is. Az utóbbiakat előszeretettel használják arra, hogy a szankcionált rakományt törvényes szállítmánynak adják ki. Emellett a hajó kora is számít, mivel minél kockázatosabb az út, annál idősebb hajóval dolgoznak a csempészek.

Ioannis Papadimitriou, a Vortexa áruszállítási elemzője előrejelzésében úgy fogalmazott, hogy a tiltott hajóról hajóra történő átrakodás a Balti-tengeren és a Földközi-tenger keleti részén fog összpontosulni. A szakember emellett arra is számít, hogy a hajók ezeken a területeken nemcsak találkoznak, hanem kicserélik a jeladóikat – ez már egy bevett módszer az iráni olajat Kínába csempészők körében.

Ha a jeladók nem bizonyulnak megbízhatónak, akkor léteznek más alternatív megoldások is a hajók követésére: ezek közé tartoznak a kamerákkal felszerelt műholdak, és az olyan szintetikus radarok, amelyek éjszaka, a felhőkön át is látják az objektumok mozgását.

Egy újabb fejlesztés alacsony pályán keringő műholdakat használ a hajóradarok jeleinek felfogására. Ezeket navigációra és az ütközések elkerülésére használják, ezért a hajósok nem szívesen kapcsolják ki őket. A jelfeldolgozó szoftverek a jelek forrását geolokalizálják, néha csak néhány száz méteren belül megjelölve, hogy hol tartózkodnak a hajók – ezt pedig nem kell mondanunk, hogy miért hasznos a hatóságok számára.

Nehézségekből nincs hiány

Az AIS-rendszer egyik hiányossága az, hogy a zsúfolt kikötőkben könnyen összekeverednek a jelek, valamint a partmenti vizeken gondok vannak az észlelés pontosságával; igaz, ez utóbbinak megoldásán már több országban dolgoznak újabb AIS-vevőkészülékek telepítésével.

Ennél nagyobb problémát jelent az, hogy a hajók AIS-transzpondere kikapcsolható, és az elmúlt időszakban jelentősen megugrott az „elsötétülő” hajók száma az izraeli Windward adatai szerint. Ami Daniel, a cég vezetője elmondta, hogy a legtöbb hajó az Oroszország közeli vizeken, köztük a Fekete-tengeren élt ezzel a lehetőséggel. A rejtőzködés részben magyarázható azzal, hogy a háború alatt volt arra példa, hogy az orosz hadihajók tüzet nyitottak kereskedelmi utakat teljesítő hajókra, de a korábban haditengerészként szolgáló szakértő szerint elsősorban arról van szó, hogy egyre több a kétes hajómozgás ezeken a vizeken.

Ha a jeladó nincs kikapcsolva, és beérkezik az AIS-adata, úgy tűnhet, hogy minden rendben van, azonban a hamisítás egyre nagyobb probléma. A TankerTrackers cég több mint 40 olyan hajót figyel, amelyek iráni és venezuelai kikötőkbe látogatnak, és amelyek közül néhánynak orosz kapcsolatai is vannak – a cég szerint a hajók közel fele hamis lokációs és személyazonossági adatokat továbbít. Ráadásul, míg korábban az ilyen hamisítás korábban komoly szakértelmet igényelt, ma már egy cipősdoboznál kisebb eszközzel megoldható ez a hackelés. Ezt valószínűleg az Oroszország ellen kimért szankciókkal incselkedő hajók is örömmel fogadják majd.

A hajók lekövetése csak a kezdet

Maguk a teher- és tankerhajók csak az egyenlet egyik részét képezik, hiszen az elemzőknek azt is ki kell találniuk, hogy kihez tartozik a hajók rakománya. Ez azonban nehéz feladat, hiszen a hajózási ágazatot átszövik a céghálók, a rejtett tulajdonosok, és az átláthatatlan könyvelési gyakorlatok.  Remény azért van a leleplezésre: elég csak arra gondolni, hogy a német hatóságok kibogozták a céghálót egy szuperjacht mögött, amelynek a végén megtalálták a 600 millió dollár értékű ’Dilbar’ valódi tulajdonosi körét.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Bajban a német ipar? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 16:41
Egy kulcsfontosságú alapanyag ellátási biztonsága miatt aggódnak.
Makro / Külgazdaság Hihetetlen nyereséget termeltek a nagy kínai ipari cégek
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 11:46
A több mint 20 millió jüan (2,78 millió dollár) éves bevételű kínai ipari cégek együttes nyeresége 1509 milliárd jüan (206,8 milliárd dollár) volt az idei első negyedévben, 0,8 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit.
Makro / Külgazdaság Lehet-e idén is kétezer milliárdos költségvetési osztogatás? László Csaba lesz a Klasszis Klub Live vendége
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 10:31
A volt pénzügyminiszter május 7-én, szerdán 15 óra 30 perckor lesz a szokás szerint egyórás élő adásunk vendége. Amelyben terveink szerint átbeszéljük, hogy a Donald Trump által kirobbantott vámháború milyen hatásokkal járhat a világgazdaságra és Magyarországra. Természetesen nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt Önök is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Bejelentést tett Peking: így pörgetnék fel a gazdaságot
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 10:01
A kínai kormány új intézkedéscsomagot jelentett be a foglalkoztatás és a gazdaság stabilizálására, valamint a magas színvonalú fejlődés előmozdítására – közölte Csao Csen-hszin, a kínai nemzeti fejlesztési és reformbizottság (NDRC) alelnöke a tárca hétfői sajtótájékoztatóján.
Makro / Külgazdaság Feszült várakozás: mikor mozdul a kamat?
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 09:16
A piacok figyelnek. 
Makro / Külgazdaság Egy súlyos hiba, ami mindenkivel kibabrálhat
Privátbankár.hu | 2025. április 27. 17:52
Donald Trump amerikai elnök nem tanult az Egyesült Államokban kicsit kevesebb mint 100 évvel ezelőtt bevezetett vámintézkedésekből. Ezt próbálják elmagyarázni a közgazdászok eredmény nélkül.
Makro / Külgazdaság Egy gyilkos támadás, amely atomháborút szabadíthat el
Káncz Csaba | 2025. április 27. 09:58
India és Pakisztán, Dél-Ázsia nukleáris fegyverekkel rendelkező rivális hatalmai háború felé sodródnak, miután India Pakisztánt vádolta meg egy brutális terrortámadás elkövetésével az indiai fennhatóság alatt álló Kasmírban. A két ország egylőre a „szemet szemért, fogat fogért” elv alapján vezet be intézkedéseket egymás ellen. Káncz Csaba jegyzete. 
Makro / Külgazdaság A mikrohullám ölni tanul – tesztüzemben a jövő légvédelme
Litván Dániel | 2025. április 27. 05:47
Olyan eszközt tesztelt a brit haderő, amely egy csapásra át tudná írni a front erőviszonyait – de van még mit reszelgetni rajta.
Makro / Külgazdaság Nagyon rossz ötlet volt felbőszíteni Kínát?
Privátbankár.hu | 2025. április 26. 16:44
Mielőtt kirobbantotta kereskedelmi háborúját Kína ellen, Donald Trump amerikai elnöknek végig kellett volna gondolnia, hogy kivel áll szemben. Nem tette, amit jó eséllyel nagyon megbánhat.
Makro / Külgazdaság Sivatagba homokot? Az oroszok találtak maguknak egy vásárlót
Privátbankár.hu | 2025. április 26. 15:32
Hosszabb távon jelentős mennyiségű orosz földgáz importjáról tárgyal Oroszország és Irán, miközben a perzsa állam földje alatt található a világ második legnagyobb földgáztartaléka.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG