5p
A munkaerőhiány egyre nagyobb nehézségeket okoz a magyar gazdaságnak. Több ágazatban már nem találnak munkaerőt, miközben a béremelések terén tűzoltás folyik. A kormányzat a munkáltatókat próbálja megnyugtatni egy járulékcsökkentési ígérettel, amely révén szerintük nőhetnek a bérek. A Policy Agenda megvizsgálta, hogy milyen eszközök lehetnek a kormány kezében, és megoldás lehet-e az, ha csökkentenék a munkáltatók terheit.
MTI Fotó: Németh György

Eddig volt jó az alacsony bérszínvonal, és nem tovább

A mai magyar gazdaság egyik fő problémája, hogy tartósan alacsony bérszintre „sikerült” beállni. Ez elsőre jónak tűnhet a vállalkozások számára, hiszen az alacsonyabb bértömeg kifizetésével látszólag növekedett versenyképességük.

Ugyanakkor azonban az alacsony bérek azzal jártak, hogy emiatt megnövekedett az elvándorlás nem csupán a szakmák között, hanem országon belül és legfőképpen azon kívül. Ha pedig nincs munkaerő, akkor az azonnali és elhúzódó válságot okoz egyes ágazatokban.

A válság kezelésére a Policy Agenda összesítése szerint három eszköze van a kormánynak:

  • külföldről munkaerő „importálása”,
  • vállalkozói járulékok csökkentése (olcsóbb foglalkoztatás),
  • munkavállalók bérének általános növelése (minimálbér emelése, szja csökkentése).

Nincs elég munkaerő Magyarországon? Ennyi pénzért nem csoda

Mi történik a magyar munkaerőpiacon? Miért maradna bárki is Magyarországon dolgozni, mikor egy átlagos nyugat-európai minimálbér 370 ezer forint körül mozog? Van lehetőség a bérek emelésére? Mi a feladata ebben a helyzetben a kormánynak és mi az MNB-nek? Miért pont most és miért ilyen hirtelen szívódik fel a munkaerő az országból? Korábban a Privátbankár.hu szakértője, Fellegi Tamás járta körül az okokat és a lehetséges megoldásokat >>

Jönnek az ukránok?

Nyilvánvaló, hogy a külföldi munkaerő „beengedése” politikai okokból vállalhatatlan a kormány számára. Még akkor is, ha nem Európán kívülről - azaz nem a menekültválság miatt más kontinensről - érkezőkből válogatnának munkaerőt, hanem a környező országokból. Ezen országok közül pedig elsősorban Ukrajna jöhet számításba. Az ottani háborús helyzet - a keleti országrész összeomlott gazdasága - miatt triviálisnak tűnik, hogy olcsó, tömeges munkaerő érkezzen az országba.

Ez alapvetően nem az ukrán-magyar kettős állampolgársággal rendelkezőket jelenti, hiszen számukra nem kell külön munkavállalási engedély sem. A foglalkoztatottak számának növekedésében benne vannak azok is, akik Kárpátaljáról magyar állampolgársággal rendelkezve áttelepültek Magyarországra, (és ez a növekmény elvileg a statisztikákban sem jelenik meg).

A kormány tehát az ukránoknak a magyar munkaerőpiacra történő beengedése során nem érvelhet azzal, hogy a határon túl élő magyarokkal oldaná meg a hazai munkaerőhiányt. Feltehetőleg ez a politikai megfontolás késztethette a kormányt arra, hogy kihátrált a nemzetgazdasági miniszter korábbi kijelentéséből, amely szerint külföldi munkaerővel kell/lehet kezelni a munkaerőhiány okozta problémákat.

A külföldi munkaerő beengedése pedig nem csak politikai okokból védhetetlen, hanem amiatt is, hogy ennek a bérek emelkedésére negatív hatása lenne. Azaz a most sem túl „magas” bérszínvonalat az alacsony kereseti sávban még inkább visszafogná.

Mire jó a járulékcsökkentés?

A második megoldási lehetőség - amely mellett láthatólag letette a „garast” a kormány - ha csökkentik a munkavállalók után a foglalkoztató által fizetendő járulékokat. Ezzel a vállalkozásoknál többletforrás szabadul fel, amely révén növelhetik a béreket.

A Policy Agenda szerint ezzel az eszközzel két probléma is van. Egyrészt nem jelent általános béremelést, hiszen nem a munkavállalók nettó keresetét növeli meg automatikusan, hanem elvi lehetőséget teremt a munkáltatónak a bér emelésére. Természetesen ahol munkaerőhiány van, ott a cégek az így kapott „ajándékpénzt” béremelésre, vagy új dolgozók felvételére fogják fordítani. Más területeken azonban nem feltétlenül erre fordítják a felszabaduló forrást.

Ennek hatására a nehéz helyzetben lévő ágazatokban persze kezelni lehet a munkaerőhiányt és a bérfeszültséget, de ezzel együtt a munkaerő más területekről át fog átvándorolni ide. Így például nem a kereskedelemben lesz munkaerőhiány, hanem például más olyan ágazatokban (akár az egészségügyben is), ahol a bérek emelkedése nem következik be.

A másik probléma, hogy a járulékcsökkentésből megmaradó összeg, még ha teljes mértékben bérek emelésére is fordítja a munkáltató, nem teljes egészében jelenik meg a munkavállaló bérében. Amennyiben az átlagbérrel számolunk, akkor a munkáltató által fizetett szociális hozzájárulási adó 27%-ról 20%-ra történő csökkentése kb. 18 ezer forint megtakarítást jelentene a munkáltatónak. Amennyiben ezt béremelésként odaadják a munkavállalónak, azok ebből csak 10 ezer forintot fognak megkapni, míg 8 ezer munkaadói és munkavállalói adó járulékként az államkasszába kerül. Ez pedig csupán 6% alatti nettó emelést jelentene.

Általános béremelés

A harmadik út, hogy általános béremelést próbálnak elindítani - ezt a kormány nem vetette fel. Azaz nemcsak a piacra bíznák a munkaerőhiány miatti válság kezelését, hanem minden területen megpróbálnának a bérnövekedésre nyomást gyakorolni.

A kormány három területen tud beavatkozni a folyamatokba. Egyrészt a közel 200 ezer közfoglalkoztatott esetében, ahol a bérük nem éri el a minimálbér összegét sem. Másrészt a minimálbér és a garantált bérminimum meghatározásával, mivel ott jogszabályban tudja meghatározni annak mértékét. Harmadsorban pedig a közszféra és az állami vállalatok dolgozóinak bérszínvonal alakításával.

Úgy tűnik, hogy a kabinet erre az útra nem akar lépni. Az ősz egyik fontos kérdése, hogy a gazdasági szereplők, illetve a szakszervezetek milyen nyomást tudnak kifejteni és kinek az akarata győz - írja a Policy Agenda.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Lélegzetvisszafojtva vártuk Varga Mihályéknak ezt a döntését
Privátbankár.hu | 2025. március 25. 14:00
Kamatdöntő ülést tartott a jegybank Monetáris Tanácsa, az új MNB-elnök most először vezette ezt a tanácskozást.
Makro / Külgazdaság Kormánypárti polgármesterek puhíthatták meg Nagy Mártont
Privátbankár.hu | 2025. március 25. 10:55
Nem sokat, de kedvezően módosult az önkormányzatok kötelező kincstári számlavezetését érintő törvényjavaslat.
Makro / Külgazdaság Védekezik az MNB: „Mintha azt kérné a vádlott a bíróságon, ne tessék engem elítélni, mert mit szólnak a szomszédok”
Privátbankár.hu | 2025. március 24. 19:01
Milyen lehetőségek állnak az új vezetésű jegybank előtt a monetáris politikát tekintve? Várható-e kamatvágás? Ha igen, akkor mikor, ha nem, akkor miért nem? Hová fajulhat a Magyar Nemzeti Bank alapítványa körüli, százmilliárdokra rúgó pénzügyi botrány? Kollégánk, Dobos Zoltán a Trend FM Reggeli Monitor című műsorának vendégeként emellett arról is beszélt, mi a szerepe az önkormányzatokra kivetett szolidaritási hozzájárulásnak, illetve a településeknek a Versenyképes Járások Program keretében keletkező befizetési kötelezettségeinek, és mi állhat az önkormányzatok kötelező kincstári számlavezetésének ötlete mögött.
Makro / Külgazdaság Trumpi téboly – Európa váratlant lépett
Káncz Csaba | 2025. március 24. 09:31
Az uniós látogatás Indiát a Globális Dél kulcsfontosságú szereplőjeként ismerte el, és az EU egyre inkább kiemelt partnerként tekint rá. Az EU és India gazdasági és biztonsági kapcsolatainak erősítését indokolják a Kínával kapcsolatos kételyek, valamint a Trump-kormányzat kiszámíthatatlan álláspontja. Káncz Csaba jegyzete.
Makro / Külgazdaság Varga Mihály feltűrheti az ingujját
Privátbankár.hu | 2025. március 24. 08:13
A szakértők biztosak abban, hogy kedden nem változtat az alapkamaton és a kamatfolyosón sem az új vezetésű jegybank. Ennek oka egyre fajsúlyosabban az újra elszabadult hazai inflációs mutató.
Makro / Külgazdaság Pánikban a nyugdíjra kuporgatók – a Trump-tornádó elsöpri az amerikai nyugdíj-megtakarításokat?
Litván Dániel | 2025. március 24. 05:42
Elpárolgott több ezermilliárd dollár a New York-i tőzsdéről – és vele sokmillió amerikai a nyugdíjas időkre félretett pénzének egy jókora része is. Hogyan reagáltak ők és hogyan azok a tanácsadók, akik a pénzüket kezelik?
Makro / Külgazdaság Rendkívüli helyzet alakult ki Törökországban, összeülnek a bankárok
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:44
Vasárnap letartóztatták Recep Tayyip Erdoğan egyik legnagyobb ellenfelének tartott isztambuli polgármestert. Közben a török jegybank vezetése a bankokkal egyeztet a rendkívüli helyzetről. 
Makro / Külgazdaság Trump visszanyúl, a Bokros-csomagon túlra
Buksza blog | 2025. március 23. 11:15
Jó páran emlékezhetnek a Magyarországon 1995-ben bevezetett Bokros-csomag kommunikációjára, ami önmegtartóztatásra szólította fel a magyarokat. Ez megy most Amerikában.
Makro / Külgazdaság Elon Musk tényleg véget vethet-e az orosz–ukrán háborúnak?
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 10:11
Az orosz–ukrán háborúban Ukrajnával szimpatizálókat aggasztja az a lehetőség, hogy Elon Musk a Starlink lekapcsolásával kiüthetné az ukrán hadsereg kommunikációját, ami a front összeomlásához vezetne.
Makro / Külgazdaság Valójában mennyivel nőttek a nyugdíjak? Megérkezett a válasz
Buksza blog | 2025. március 23. 09:16
Az fizetések átlagához és mediánjához képest a nyugdíjak hátrányban vannak. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG