6p

Az 500 forint feletti üzemanyagárak sok autós számára jelentettek finanszírozhatatlan terhet, amit a számok is alátámasztanak. Nem véletlenül döntött úgy a kormány, hogy a benzinkutak kontójára 480 forintos hatósági árat vezetnek be. Azonban lehet, hogy ennél megint olcsóbb üzemanyagot tankolhatunk.

Sokáig úgy tűnt, hogy az autósok csak panaszkodnak a drága üzemanyagokra, és az árak emelkedése ellenére sem keresnek alternatívát. A Privátbankár november elején született írása szerint hiába indult el az üzemanyagok ára a nyár végén, illetve az ősz elején meredeken felfele, a fogyasztási statisztikák akkor azt mutatták, hogy az autósok erre érdemben nem reagáltak. Ugyanakkor az „MKB Dialóg” válaszadó közösség arra a kérdésre, hogy „Milyen üzemanyagáraknál van a lélektani határ, ahol letesszük az autót?” jelentős számban jelölték meg az 500 forintos lélektani szintet. A 450 forint körüli árak hatására a szeptemberi statisztikák szerint nagyon sok család állította át az életét gépkocsifókuszú működésre, amit egyébként a BKK bérletértékesítési statisztikái is alátámasztottak.

A közhangulat ugyan az 500 forint feletti üzemanyagárak miatt finoman szólva sem volt jó, ám november elején mégis meglepő fordulatot jelentett a kormány döntése, amely szabályozta az árakat és 480 forintban határozta meg a maximális összeget. Ahogy arról az mfor.hu cikke beszámolt ezzel Orbán Viktorék több legyet is ütöttek egy csapásra. Azon túl, hogy az árcsökkentés költségeit a kúthálózatok nyakába varrták, a kormány népszerűségét ez a lépés valamelyest erősítette. Ráadásul az elszaladó infláció szempontjából is pozitív volt a döntés, hiszen azt is visszafogja az árak korlátozása.

Marad a 480-as ár, vagy végre olcsóbb lesz az üzemanyag? (Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)
Marad a 480-as ár, vagy végre olcsóbb lesz az üzemanyag? (Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)

Felmerül, hogy miért épp november első felében lépett a kabinet, hiszen egy ideje már téma volt az üzemanyagok drágulása. Erre két logikus magyarázat is lehet. Az egyik, hogy a kormány nagyon sok intézkedése előtt végez közvéleménykutatást, így feltételezhető, hogy az árszabályozás előtt is megszondázta a lakosságot, és annak eredménye is az volt, hogy az 500 forint feletti árakat az emberek már húsbavágónak tartják. A másik, hogy a döntéshozók folyamatosan látják az aktuális statisztikákat, és azok alakulása késztette őket lépésre. Az egyik ilyen adatsor most látott napvilágot, így érdemes megnézni, a NAV jövedéki statisztikái mit mutattak az üzemanyagok forgalma kapcsán.

Ahogy azt fent írtuk, idén az ősz elejéig a felfele kúszó árak ellenére a fogyasztás töretlenül nőtt, és a június-szeptemberi időszakban a pandémia előtti adatokat is túlszárnyalta. Ezt követően viszont vélhetőleg az árak emelkedése miatt a benzin forgalma visszaesett. A kutakon értékesített mennyiség mind októberben, mind pedig novemberben elmaradt a 2019-es és a 2018-as számoktól egyaránt.

Persze az is benne lehet a pakliban, hogy a gazdasági aktivitás is visszaesett, és ez is közrejátszott a fogyasztás csökkenésében. Erre utal ugyanis a gázolaj fogyasztása, ennél az üzemanyagtípusnál ugyanis a fogyasztás nagyobb részét nem a lakosság, hanem a vállalatok adják. Ők pedig, ha van üzlet, akkor „mennek”, az áremelést pedig megpróbálják továbbhárítani a megbízójukra vagy a fogyasztókra. Ugyanakkor a gázolaj esetében hullámzást láthatunk, hiszen októberben egyértelműen megtorpant az addig növekvő fogyasztás, és nem sikerült túlszárnyalni a forgalomban a „békeéveket”.

Sok autós számára hozott a december eleje megnyugvást, hiszen az olajárak lejtőre kerültek. Ennek köszönhetően az árak a hatósági limit alá csökkentek időlegesen, ami a fogyasztók mellett vélhetőleg a töltőállomások számára is pozitív hír volt. Utóbbiak az olcsóbb olajnak köszönhetően már nem buktak, hanem profitáltak az üzleti tevékenységük révén.

Érdemes hangsúlyozni, hogy a nagykereskedelmi árakat meghatározó Mol minden kis rezdülésre nem reagál, de összességében az olajár változása idővel érvényesül az üzemanyagok árában is. Így végeredményben a döntéseivel az olajtársaság "elsimítja" a hirtelen felugrásokat és olajpiaci áreséseket.

Az utóbbi hetekben pedig erősen hektikus lett az olajpiac, hiszen nem ritkák a több százalékos napi elmozdulások. December elején például tanúi lehettünk annak, hogy egy nap alatt 10 százalékkal lett olcsóbb az olaj, ami után a benzin ára néhány napig 370 alatt is volt sok színes kúton.

Színes és fehér kutak
A nagy olajtársaságokhoz tartozó egységeket a szaknyelvben színes kutaknak szokták emlegetni. Ezek, annak ellenére, hogy az áraik nem kifejezetten kedvezőek, jellemzően mégis sokkal több benzint és gázolajat értékesítenek, mint a fehér kutak, vagyis a kisebb forgalmú, magántulajdonú kutak. Bár literben mérve kimagasló a forgalma a nagy kereskedelmi láncokhoz tartozó diszkont kutaknak, sokszor őket is a fehér kategóriába szokták sorolni.

Ugyanakkor a nagy olajpiaci beszakadást később felfele mozgás követte, így a múlt héten nagyobb áremelésre is sok került a töltőállomásokon. Hogy aztán az enyhülő árak hatására szerdától ismét kisebb csökkentésről döntsön a magyar olajtársaság.

Érdemes hangsúlyozni azt is, hogy a Mol döntése még azelőtt születhetett, hogy a hét elején beszakadt ismét az olaj ára, hiszen mind a brent, mind a WTI fajta hétfőn mutatott 5 százalékos gyengülést is. Igaz arról a mélypontról azóta némileg visszakapaszkodott, ám számításaink szerint, amennyiben az olaj nem emelkedik tovább, akkor simán beleférne további árcsökkentés.

Ezt igazolja a fenti ábra is, amely azt mutatja meg, hogy a forintban számolt aktuális olajárak mellett az idei évben hogyan alakultak az üzemanyagárak. Ezt nézve lehet az embernek akár az az érzése is, hogy a novemberi árszabályozást követő veszteséget igyekszik a Mol most visszaszedni az autósoktól, hiszen az alapanyag bekerülési költsége a korábbi analógiák alapján a mostaninál sokkal alacsonyabb árakat indokolna. A 17-i olajárnak megfelelő korábbi szintnél például a 95-ös benzin átlagára 465 forint volt szeptemberben.

A kedden látott 72,50 dolláros hordónkénti ár pedig nagyjából 23600 forintnak felel meg, ami azt jelenti, hogy a korábbi szintek alapján a kutakon az átlagárnak 460 forint alatt kellene lenni. A mostani különbözetet egyébként (a fent említett veszteség ellensúlyozásán kívül) a fogyasztói árakra ható tényezők közül véleményünk szerint semmi nem indokolja.

Azt persze nem tudjuk, hogy az autósok számára az ünnepeket végül a Mol megédesíti alacsonyabb üzemanyagárakkal, ez majd csak a következő napokban fog kiderülni. Ugyanakkor egy érezhető vágásnak a költségoldal alapján semmi akadálya sincs.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Mondtak egy számot: félelmetesen drága volt a Brexit
Privátbankár.hu | 2024. december 18. 14:21
Az előzetesen vártnál azonban így is kisebbnek tűnik a kár.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor raportra hívhatja Rogán Antalt
Csabai Károly | 2024. december 18. 05:42
Azzal a céllal, hogy átbeszélje propagandaminiszterével, hogyan tálalják, hogy az infláció immár második hónapja emelkedik. Sovány vigasz, hogy ezzel nem vagyunk egyedül. A Privátbankár Európai Inflációs Körkép több mint kétéves fennállása alatt még soha annyi ország nem tett közzé az előző havinál magasabb éves fogyasztóiár-indexet, mint a novemberiről. Ennek ellenére bőszen folyik a monetáris lazítás, mindössze az ukrán jegybank emelt kamatot. A reálkamatok összevetésében még tartjuk a pozíciónkat, de a 2,8 százalékos plusz a gyenge makrogazdasági adatok miatt aligha elég vonzó a külföldi befektetők számára.
Makro / Külgazdaság Valaki kiénekelt Matolcsy Györgyék kórusából
Privátbankár.hu | 2024. december 17. 16:10
Ahogy egy hónapja, úgy Virág Barnabás alelnök tájékoztatása szerint most is elhangzott egy 25 bázispontos kamatcsökkentési javaslat. Hogy ezúttal is Patai Mihály másik alelnöktől, az később derül ki.
Makro / Külgazdaság Pesszimistábbak lettek Matolcsy Györgyék
Privátbankár.hu | 2024. december 17. 15:16
A jegybank a jövő évi inflációs és növekedési előrejelzéseit is közölte.
Makro / Külgazdaság Moszkva fenyeget: megtorlással kell számolni Kirillov meggyilkolása miatt
Privátbankár.hu | 2024. december 17. 14:32
A nukleáris védelmi erőkért felelős orosz altábornagy elleni merényletről megszólalt az SZBU és a Kreml is.
Makro / Külgazdaság Nem tettek szívességet Matolcsy Györgyék a kormánynak
Privátbankár.hu | 2024. december 17. 14:00
Bár a GDP-növekedési álmok valóra válásához jól jönne egy kamatcsökkentés, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) monetáris tanácsa nem látott okot az irányadó ráta megváltoztatására.
Makro / Külgazdaság Óvatosságra intik a nyugdíjasokat a csalafinta bankokkal szemben Szerbiában
Privátbankár.hu | 2024. december 17. 10:47
A bankok azzal „fiatalítják meg” Szerbiában idősebb ügyfeleiket, hogy hitelt kínálnak nekik. Ennek alapján úgy érezhetik, hogy olyan hitelképeseket, mint a fiatalok.
Makro / Külgazdaság Sikerült 100 milliárd forintot elköltenie a közmédiának
Privátbankár.hu | 2024. december 17. 09:48
100 milliárd forintot, ehhez korábban még egy év kellett, de az állami média jobban teljesít.
Makro / Külgazdaság Navracsics Tibor szerint jönnek uniós pénzek, most hetedikek vagyunk a felhasználásban
Privátbankár.hu | 2024. december 16. 16:46
Az európai uniós források felhasználásának hatékonyságát tekintve az első helyen végzett Magyarország – Csehországgal holtversenyben – a 2014-2020-as költségvetésben, mindez azt jelenti, hogy Magyarországra érdemes uniós forrásokat folyósítani, mert azokat jól és hatékonyan hasznosítja – mondta a közigazgatási és területfejlesztési miniszter éves meghallgatásán hétfőn az Országgyűlés gazdasági bizottságának ülésén.
Makro / Külgazdaság Örüljünk: nyugatabbra kevésbé hervatag a hangulat
Privátbankár.hu | 2024. december 16. 12:58
A beszerzési menedzser index Németországban és az euróövezetben is javult, de még mindig csökkenést jelez.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG