6p

Az 500 forint feletti üzemanyagárak sok autós számára jelentettek finanszírozhatatlan terhet, amit a számok is alátámasztanak. Nem véletlenül döntött úgy a kormány, hogy a benzinkutak kontójára 480 forintos hatósági árat vezetnek be. Azonban lehet, hogy ennél megint olcsóbb üzemanyagot tankolhatunk.

Sokáig úgy tűnt, hogy az autósok csak panaszkodnak a drága üzemanyagokra, és az árak emelkedése ellenére sem keresnek alternatívát. A Privátbankár november elején született írása szerint hiába indult el az üzemanyagok ára a nyár végén, illetve az ősz elején meredeken felfele, a fogyasztási statisztikák akkor azt mutatták, hogy az autósok erre érdemben nem reagáltak. Ugyanakkor az „MKB Dialóg” válaszadó közösség arra a kérdésre, hogy „Milyen üzemanyagáraknál van a lélektani határ, ahol letesszük az autót?” jelentős számban jelölték meg az 500 forintos lélektani szintet. A 450 forint körüli árak hatására a szeptemberi statisztikák szerint nagyon sok család állította át az életét gépkocsifókuszú működésre, amit egyébként a BKK bérletértékesítési statisztikái is alátámasztottak.

A közhangulat ugyan az 500 forint feletti üzemanyagárak miatt finoman szólva sem volt jó, ám november elején mégis meglepő fordulatot jelentett a kormány döntése, amely szabályozta az árakat és 480 forintban határozta meg a maximális összeget. Ahogy arról az mfor.hu cikke beszámolt ezzel Orbán Viktorék több legyet is ütöttek egy csapásra. Azon túl, hogy az árcsökkentés költségeit a kúthálózatok nyakába varrták, a kormány népszerűségét ez a lépés valamelyest erősítette. Ráadásul az elszaladó infláció szempontjából is pozitív volt a döntés, hiszen azt is visszafogja az árak korlátozása.

Marad a 480-as ár, vagy végre olcsóbb lesz az üzemanyag? (Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)
Marad a 480-as ár, vagy végre olcsóbb lesz az üzemanyag? (Fotó: MTI/Koszticsák Szilárd)

Felmerül, hogy miért épp november első felében lépett a kabinet, hiszen egy ideje már téma volt az üzemanyagok drágulása. Erre két logikus magyarázat is lehet. Az egyik, hogy a kormány nagyon sok intézkedése előtt végez közvéleménykutatást, így feltételezhető, hogy az árszabályozás előtt is megszondázta a lakosságot, és annak eredménye is az volt, hogy az 500 forint feletti árakat az emberek már húsbavágónak tartják. A másik, hogy a döntéshozók folyamatosan látják az aktuális statisztikákat, és azok alakulása késztette őket lépésre. Az egyik ilyen adatsor most látott napvilágot, így érdemes megnézni, a NAV jövedéki statisztikái mit mutattak az üzemanyagok forgalma kapcsán.

Ahogy azt fent írtuk, idén az ősz elejéig a felfele kúszó árak ellenére a fogyasztás töretlenül nőtt, és a június-szeptemberi időszakban a pandémia előtti adatokat is túlszárnyalta. Ezt követően viszont vélhetőleg az árak emelkedése miatt a benzin forgalma visszaesett. A kutakon értékesített mennyiség mind októberben, mind pedig novemberben elmaradt a 2019-es és a 2018-as számoktól egyaránt.

Persze az is benne lehet a pakliban, hogy a gazdasági aktivitás is visszaesett, és ez is közrejátszott a fogyasztás csökkenésében. Erre utal ugyanis a gázolaj fogyasztása, ennél az üzemanyagtípusnál ugyanis a fogyasztás nagyobb részét nem a lakosság, hanem a vállalatok adják. Ők pedig, ha van üzlet, akkor „mennek”, az áremelést pedig megpróbálják továbbhárítani a megbízójukra vagy a fogyasztókra. Ugyanakkor a gázolaj esetében hullámzást láthatunk, hiszen októberben egyértelműen megtorpant az addig növekvő fogyasztás, és nem sikerült túlszárnyalni a forgalomban a „békeéveket”.

Sok autós számára hozott a december eleje megnyugvást, hiszen az olajárak lejtőre kerültek. Ennek köszönhetően az árak a hatósági limit alá csökkentek időlegesen, ami a fogyasztók mellett vélhetőleg a töltőállomások számára is pozitív hír volt. Utóbbiak az olcsóbb olajnak köszönhetően már nem buktak, hanem profitáltak az üzleti tevékenységük révén.

Érdemes hangsúlyozni, hogy a nagykereskedelmi árakat meghatározó Mol minden kis rezdülésre nem reagál, de összességében az olajár változása idővel érvényesül az üzemanyagok árában is. Így végeredményben a döntéseivel az olajtársaság "elsimítja" a hirtelen felugrásokat és olajpiaci áreséseket.

Az utóbbi hetekben pedig erősen hektikus lett az olajpiac, hiszen nem ritkák a több százalékos napi elmozdulások. December elején például tanúi lehettünk annak, hogy egy nap alatt 10 százalékkal lett olcsóbb az olaj, ami után a benzin ára néhány napig 370 alatt is volt sok színes kúton.

Színes és fehér kutak
A nagy olajtársaságokhoz tartozó egységeket a szaknyelvben színes kutaknak szokták emlegetni. Ezek, annak ellenére, hogy az áraik nem kifejezetten kedvezőek, jellemzően mégis sokkal több benzint és gázolajat értékesítenek, mint a fehér kutak, vagyis a kisebb forgalmú, magántulajdonú kutak. Bár literben mérve kimagasló a forgalma a nagy kereskedelmi láncokhoz tartozó diszkont kutaknak, sokszor őket is a fehér kategóriába szokták sorolni.

Ugyanakkor a nagy olajpiaci beszakadást később felfele mozgás követte, így a múlt héten nagyobb áremelésre is sok került a töltőállomásokon. Hogy aztán az enyhülő árak hatására szerdától ismét kisebb csökkentésről döntsön a magyar olajtársaság.

Érdemes hangsúlyozni azt is, hogy a Mol döntése még azelőtt születhetett, hogy a hét elején beszakadt ismét az olaj ára, hiszen mind a brent, mind a WTI fajta hétfőn mutatott 5 százalékos gyengülést is. Igaz arról a mélypontról azóta némileg visszakapaszkodott, ám számításaink szerint, amennyiben az olaj nem emelkedik tovább, akkor simán beleférne további árcsökkentés.

Ezt igazolja a fenti ábra is, amely azt mutatja meg, hogy a forintban számolt aktuális olajárak mellett az idei évben hogyan alakultak az üzemanyagárak. Ezt nézve lehet az embernek akár az az érzése is, hogy a novemberi árszabályozást követő veszteséget igyekszik a Mol most visszaszedni az autósoktól, hiszen az alapanyag bekerülési költsége a korábbi analógiák alapján a mostaninál sokkal alacsonyabb árakat indokolna. A 17-i olajárnak megfelelő korábbi szintnél például a 95-ös benzin átlagára 465 forint volt szeptemberben.

A kedden látott 72,50 dolláros hordónkénti ár pedig nagyjából 23600 forintnak felel meg, ami azt jelenti, hogy a korábbi szintek alapján a kutakon az átlagárnak 460 forint alatt kellene lenni. A mostani különbözetet egyébként (a fent említett veszteség ellensúlyozásán kívül) a fogyasztói árakra ható tényezők közül véleményünk szerint semmi nem indokolja.

Azt persze nem tudjuk, hogy az autósok számára az ünnepeket végül a Mol megédesíti alacsonyabb üzemanyagárakkal, ez majd csak a következő napokban fog kiderülni. Ugyanakkor egy érezhető vágásnak a költségoldal alapján semmi akadálya sincs.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Mi történt a Balatonon?
Privátbankár.hu | 2025. április 29. 08:37
Megjöttek a számok a hotelekből. 
Makro / Külgazdaság Ez is a forint miatt történt
Privátbankár.hu | 2025. április 29. 08:30
Áremelkedést hozott a március a magyar gyárakban. 
Makro / Külgazdaság Kinek is szállít az Izovac?
Privátbankár.hu | 2025. április 29. 07:17
Van Fehéroroszországban egy vállalat, amelynek technológiája nélkülözhetetlen eleme az okostelefonok és a táblagépek érintőképernyőinek, miközben a cég az orosz hadiiparral is üzletel.
Makro / Külgazdaság Bajban a német ipar? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 16:41
Egy kulcsfontosságú alapanyag ellátási biztonsága miatt aggódnak.
Makro / Külgazdaság Hihetetlen nyereséget termeltek a nagy kínai ipari cégek
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 11:46
A több mint 20 millió jüan (2,78 millió dollár) éves bevételű kínai ipari cégek együttes nyeresége 1509 milliárd jüan (206,8 milliárd dollár) volt az idei első negyedévben, 0,8 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit.
Makro / Külgazdaság Lehet-e idén is kétezer milliárdos költségvetési osztogatás? László Csaba lesz a Klasszis Klub Live vendége
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 10:31
A volt pénzügyminiszter május 7-én, szerdán 15 óra 30 perckor lesz a szokás szerint egyórás élő adásunk vendége. Amelyben terveink szerint átbeszéljük, hogy a Donald Trump által kirobbantott vámháború milyen hatásokkal járhat a világgazdaságra és Magyarországra. Természetesen nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt Önök is megtehetik, akár előzetesen, akár a Klasszis Média YouTube-csatornáján, illetve az Mfor és a Privátbankár Facebook-oldalán közvetített adás során.
Makro / Külgazdaság Bejelentést tett Peking: így pörgetnék fel a gazdaságot
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 10:01
A kínai kormány új intézkedéscsomagot jelentett be a foglalkoztatás és a gazdaság stabilizálására, valamint a magas színvonalú fejlődés előmozdítására – közölte Csao Csen-hszin, a kínai nemzeti fejlesztési és reformbizottság (NDRC) alelnöke a tárca hétfői sajtótájékoztatóján.
Makro / Külgazdaság Feszült várakozás: mikor mozdul a kamat?
Privátbankár.hu | 2025. április 28. 09:16
A piacok figyelnek. 
Makro / Külgazdaság Egy súlyos hiba, ami mindenkivel kibabrálhat
Privátbankár.hu | 2025. április 27. 17:52
Donald Trump amerikai elnök nem tanult az Egyesült Államokban kicsit kevesebb mint 100 évvel ezelőtt bevezetett vámintézkedésekből. Ezt próbálják elmagyarázni a közgazdászok eredmény nélkül.
Makro / Külgazdaság Egy gyilkos támadás, amely atomháborút szabadíthat el
Káncz Csaba | 2025. április 27. 09:58
India és Pakisztán, Dél-Ázsia nukleáris fegyverekkel rendelkező rivális hatalmai háború felé sodródnak, miután India Pakisztánt vádolta meg egy brutális terrortámadás elkövetésével az indiai fennhatóság alatt álló Kasmírban. A két ország egylőre a „szemet szemért, fogat fogért” elv alapján vezet be intézkedéseket egymás ellen. Káncz Csaba jegyzete. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG