4p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Az év során, ahogy hétről-hétre egyre magasabbak lettek az árak, sokan fogadkoztak, hogy leteszik a kocsit. A benzinárak az egekben - de mit mutatnak a statisztikák, sikerült-e tömegesen mellőzni az autónkat?

A cikk szerzője az elmúlt hetekben többször „szondázta” ismerőseit, ki mennyire viseli rosszul a folyamatosan emelkedő üzemanyagárakat. Talán nem meglepő, hogy az emberek döntő többsége rosszul, és fogadkozott, hogy csökkenti a gépkocsihasználatát. Felmerült a kérdés, hogy - figyelembe véve a munkahelyi kötelezettségeket és a családjuk működését - a gyakorlatban meg tudják-e valósítani, hogy leteszik a kocsijukat, vagy legalább szignifikánsan kevesebbet használják azt? A többség úgy vélekedett, hogy ez extra erőfeszítést igényel, amit a gyakorlatban nem könnyű megvalósítani.

Az 500 forintos határ átlépése sokaknak lélektani lehetett. Fotó: depositphotos
Az 500 forintos határ átlépése sokaknak lélektani lehetett. Fotó: depositphotos

Természetesen vannak a baráti kör felkérdezésénél, statisztikailag jóval megbízhatóbb információk is. A napokban vált ismertté az „MKB Dialóg” válaszadó közösségének véleménye. „Milyen üzemanyagáraknál van a lélektani határ, ahol letesszük az autót?” - tették fel nekik a kérdést. Azt tapasztalták, hogy a válaszadók negyede 500 forint/liter üzemanyagárnál letenné az autóját, azaz a jelen helyzetben már változtatna (a kérdőív lekérdezése pillanatában még 500 forint alatt volt az üzemanyag ára - a szerk.). A kutatás időpontjában a válaszadók ötöde mondta, hogy már az akkori árak is változtatásra kényszerítik.

Már csak a fentiek miatt is érdekes megnézni, hogy mennyire fáj az autósoknak a magas üzemanyagár, és valóban hajlandóak-e felforgatni az életüket annak érdekében, hogy spóroljanak a benzinen. A statisztikák azt mutatják, hogy szeptemberben, amikor már megindultak felfelé az árak, de még csak 450 forint környékére jutott a 95-ös literenkénti jegyzése, az emberek még nem érezték annyira húsbavágónak a helyzetet, hogy változtassanak.

Érdemes persze hozzátenni, hogy valószínűleg a járvány miatt a korábbiaknál többen járnak autóval. Ráadásul nemcsak a felnőttek esetében nőtt az ily módon közlekedők száma, hanem sokan „szoktatták le” a családjukat, gyerekeiket is a tömegközlekedésről, szállítva őket nap, mint nap. A fokozott járműhasználat egyébként a budapesti dugókon túl már a tavaszi üzemanyagfogyasztás alakulásából is tükröződött. A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) jövedéki statisztikái azt mutatják, hogy áprilisban és májusban már megközelítette a tankolt mennyiség a járvány előtti szintet, majd a növekvő árak ellenére a nyár folyamán már meg is haladta azt.

Igaz a nyári számadatokat részben magyarázhatta az, hogy idén a magyarok többsége belföldön nyaralt, és emiatt többet tankoltak, mint jellemzően szoktak. A szeptemberi számok esetében viszont már ez aligha racionális magyarázat. A számok ugyanakkor azt mutatták, hogy a kilencedik hónapban a tavalyi és tavalyelőtti fogyasztást is jócskán túlszárnyalta a megvásárolt benzin mennyisége.

Ha nem a NAV, hanem a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) adatait nézzük, az első kilenc hónap statisztikái éves bázison az esetükben is növekedést mutatnak. A MÁSZ szerint a január-szeptemberi időszakban 830 millió liter 95-ös benzint vásároltak a magyar autósok, míg egy évvel korábban ez a mennyiség 812 millió litert tett ki. Ugyanakkor a szövetség adatai azt mutatják, hogy 2019-ben egymillió liter felett volt a január-szeptemberi időszakban tankolt 95-ös motorbenzin mennyisége.

Minden idők legmagasabb szeptemberi fogyasztása egyértelműen azt jelzi, hogy nagyon sok család állította át az életét gépkocsifókuszú működésre. A magas üzemanyagárak ugyan bosszantják őket, ám a többség jövedelmi helyzete vagy eleve kedvező volt, vagy az utóbbi időben javult annyit, hogy a fogadkozások ellenére mégse változtassanak az életvitelükön. Érdekes lesz, hogy az októberi, illetve a novemberi statisztikák mit tükröznek majd. Az 500 forintos lélektani határ valóban olyan jelentős és fájó, hogy azon a szinten már visszafogták az emberek a járműhasználatukat.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Békesi László: Arra nincs esélye a fővárosnak, hogy a kormány által inkasszált 10 milliárdot visszakapja
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. június 15. 06:04
A volt pénzügyminiszter, közgazdász a június 11-ei élő műsorunk vendége volt. A Klasszis Klub Live 5. évfolyamának 77. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
Makro / Külgazdaság Lázár János jobban teszi, ha nem a román MÁV-tól kér tanácsot
Privátbankár.hu | 2025. június 14. 14:42
Míg idehaza rengeteg utasnak okoztak bosszúságot a pünkösdi késések, keleti szonszédunknál fizetésképtelenség fenyegeti az állami vasúttársaságot.
Makro / Külgazdaság Ezt aztán jól elintézték az izraeliek: lesz nemulass a hazai benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. június 14. 11:19
Az izraeli-iráni konfliktus hatására bekövetkezett olajdrágulás természetesen idehaza is érezteti a hatását: a jövő héten akár 15 forinttal emelkedhetnek az üzemanyagárak.
Makro / Külgazdaság A vámháború mélybe lökte az euróövezet iparát és külkereskedelmét áprilisban
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 12:28
Ez megkérdőjelezve az elemzők azon nézetét, hogy a blokk jól tartja magát a gazdasági zűrzavarral szemben.
Makro / Külgazdaság Lázár János meg sem szólalt – pedig most nagyon is lett volna rá oka
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 11:58
Viszonylag hosszabb ideje tartó lejtmenet után végre kedvezőbb adatokat tett közzé a KSH az építőiparról. Az ágazati miniszter nem kommentált, az elemzők és a szakmai szervezet igen.
Makro / Külgazdaság Árrésstopot a balatoni lángosra?
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 10:18
Bod Péter Ákos azt boncolgatta, miért lett májusban megint magasabb az infláció az egy hónappal korábbinál. 
Makro / Külgazdaság Maradt az 5 százalékos ipari termelés csökkenés áprilisban
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 09:02
A KSH megerősítette előzetes számait. Az egy évvel korábbihoz képest 5,0 százalékkal visszaesett, az előző hónaphoz viszonyítva 1,5 százalékkal nagyobb volt az ipari termelés volumene.
Makro / Külgazdaság Az építőipar kissé összeszedte magát áprilisban
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 08:30
Az egy évvel korábbinál 0,5 százalékkal kisebb, az előző hónaphoz képest 5,3 százalékkal nagyobb volt az építőipari termelés volumene.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor: Ha eltörölnénk a kamatstopot, mintegy 300 ezer család kerülne a tönk szélére
Privátbankár.hu | 2025. június 13. 08:26
Ezt a péntek reggeli kossuth rádiós interjújában mondta a kormányfő.
Makro / Külgazdaság Nagy lépésre szánta el magát Kína
Privátbankár.hu | 2025. június 12. 17:14
Kína készen áll az Európai Központi Bankkal (EKB) való együttműködés megerősítésére, többek között a nemzetközi monetáris rendszer reformja terén – jelentette ki Li Csiang miniszterelnök a Christine Lagarde EKB-elnökkel csütörtökön Pekingben tartott találkozón.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG