5p
Egy hirtelen rendelettel az építkezések miatt kitiltanák a turistabuszokat a Budai Várból, ami a városban dolgozó idegenvezetők szerint visszavetheti a fontos bevételi forrásokat jelentő turizmust és káoszt okozhat az egész városban. A buszos csoportok jelenleg napi 33 millió, fél évre több mint hatmilliárd forintos bevételt jelentenek a Várban, amiben a vendéglátóhelyek és üzletek bevétele még nincs is benne.

A Budapesten praktizáló idegenvezetők május 5-én szakmai egyeztetést tartottak amiatt, hogy a turistabuszok behajtását a budai várba május 15-től betiltanák. „Ennek állítólagos oka az, hogy a várban megkezdett építkezésekhez szükséges tehergépjárművek és munkagépek, valamint a turistabuszok együttes súlya veszélyezteti a Vár alatti barlangrendszert” - írják az idegenvezetők.

Az idegenvezetők szerint a legtöbben kimaradtak az előzetes egyeztetésből, kész tények elé állították a turizmus összes szereplőjét az utasokkal együtt, „minden előzetes egyeztetés, vizsgálat és hatástanulmány nélkül, a szezon közepén”. Márpedig szerintük ez nem csak egy szűk szakma belügye, ugyanis a hazai GDP 10,3 százalékát a turizmus adja (ez szerintük körülbelül 14 milliárd dollár).

Három perces járatsűrűség kéne

Rövidtávon káosz várható a vár környékén, a döntéshozók által említett 66 fős helyettesítő buszok száma (5 darab) elégtelen a feladathoz. Az elmúlt évek statisztikái szerint szezonban naponta átlagosan 35 ezer turista fordult meg a Várban a Budavári Önkormányzat számlálása alapján, ebből legalább 15 ezer szervezett csoporttal érkezik. Ha ezt a számot elosztjuk 12 nappali órára, akkor 1250 utast jelentene óránként, ami 19 buszt, azaz három perces járatsűrűséget igényelne.

Logisztikailag megoldatlannak, sőt megoldhatatlannak tűnik egyelőre az is, hogy hol zajlana a turistabuszokról a BKK által üzemeltetendő járatokra való átszállás (lévén, hogy a csoportot együtt kell mozgatni, enélkül elvesznek emberek), majd fordítva. Az átlagban 49 fős turistabuszok súlya a közlemény szerint nem nagyobb, mint a tervezett helyettesítő buszoké, és harmadannyi, mint a felújításban részt vevő munkagépeké.

Minden VIP-vendég felmegy a várba

Minden mozgásában korlátozott személy (idősek, kisgyerekesek, kerekesszékesek) számára ez a lépés különösen diszkriminatív – írják. A kongresszusi és konferenciaturizmus VIP-résztvevőitől sem várható el, hogy buszt cseréljenek. (A 2015-ös év 1020 kongresszusának és konferenciájának 77 százalékát Budapesten rendezték, ezek résztvevői minimum egy alkalommal meglátogatták a Budai Várat.)

Az idegenvezetők azt mondják, hogy nem tudnak ezekkel a feltételekkel 40-60 fős csoportokat egyben mozgatni. Sem a turisták, sem a magyar vagy külföldi utazási irodák nem tudják vállalni annak a veszélyét, illetve felelősségét, hogy szétszakadjon a csoport egy általuk ismeretlen városban, amelynek a nyelvét sem beszélik. A tervezett intézkedés miatt kialakuló kaotikus állapotok komoly kártérítési igényekre adhatnak jogalapot.

Napi 33 millió forint bevétel

Kieső bevételek keletkezhetnek, hiszen csak a buszparkolás (1920 forint beszorozva napi 320 busszal, mert az új, 10 percre csökkentett ingyenes áthaladást nemigen fogják tudni teljesíteni) a Mátyás-templom (kedvezményekkel együtt is átlag 1000 forint) és a Halászbástya (700 forint) 15 000 szervezett turistát érintő kieső bevételei meghaladják a napi 33 millió forintot.

Fél évre ez több, mint hatmilliárd forint elmaradt bevétel, amiben nincs benne a várbeli vendéglátóhelyek és boltok kieső bevétele és a többi múzeumokhoz szervezett csoportok sem, csak a két említett műemlék. A Várba így fel nem jutó turistabuszok egész Budapest forgalmára komoly kihatással lesznek, kezelhetetlen dugókat okozva.

Az idegenvezetők bíznak abban, hogy a döntéshozók a fent leírtak ismeretében felülvizsgálják a tervezett határidőt, és a szakmai szervezetekkel egyeztetve új alternatívákban gondolkodnak.

Van három javaslatuk

A felvetést a közlemény szerint több szakmai szervezet támogatja, és nyomatékosan követelik az autóbuszok várból való kitiltási tervezetének haladéktalan felülvizsgálatát, az időpont elhalasztását. Három javaslatot dolgoztak ki a helyzet megoldására, az első szerint a döntés elhalasztása lenne szükséges legalább október 31-ig.

Ezzel párhuzamosan a vár mögötti területen a korábban tervezett mintegy 30 férőhelyes autóbusz-parkolót kellene kialakítani a személygépkocsik kitiltása mellett. Ez lehetővé teszi a turistacsoportok zökkenőmentes feljutását a várba, és a vár tehermentesítése mellett a buszok kulturált parkolását.

A második szerint is kellene a döntés elhalasztása minimum október 31-ig, ezzel párhuzamosan a MÁV Mészáros utcai mozdonyjavítójának területét lehetne parkolási céllal átalakítani a Várnegyedben az átmenő buszos forgalom engedélyezése mellett.

A harmadik javaslat lényege a döntés elhalasztása legkorábban október végéig, majd ezt követően a buszos átmenő forgalom biztosítása.


A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nem hiszi el, hogy mekkora a költségvetési hiány
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 12:35
A kamatkifizetés okoz sok kiadást.
Makro / Külgazdaság Az erősebb forintnak az autósok is örülhetnek?
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 12:00
Csütörtökön nem változnak a hazai nagykereskedelmi üzemanyagárak.
Makro / Külgazdaság Kármán András: Nehéz költségvetési helyzetet fogunk örökölni
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 10:57
A Tisza szakértője szerint mivel még hónapok vannak hátra a választásokig, ezért rengeteg átgondolatlan és megalapozatlan döntést hozhat a kormány.
Makro / Külgazdaság A vállalkozók rárepültek a 3 százalékos hitelre
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 10:00
A 3 százalékos konstrukció nagyon kedvezményes.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor szerint különös élmény a Türk Tanács
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 09:05
Azerbajdzsánban beszélt a magyar kormányfő.
Makro / Külgazdaság Nem is olyan vészes a magyar infláció?
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 08:32
Augusztushoz viszonyítva átlagosan nem változtak az árak.
Makro / Külgazdaság Bárki is nyer, kőkemény lesz a 2026-os év? Ma délután Csaba Lászlót kérdezzük a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. október 8. 08:00
A közgazdász, egyetemi tanár, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja 15 óra 30-tól élőben válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire. Hangoljon a Klasszis Média YouTube-csatornájára!
Makro / Külgazdaság Történelmi csúcson az oroszok nemzetközi tartalékai
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 19:51
Soha nem volt még ekkora.
Makro / Külgazdaság Bármit is akar a kormány, nem vág az alapkamaton az MNB
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 18:23
Válaszolt az MNB alelnöke Nagy Márton nemzetgazdasági miniszternek. 
Makro / Külgazdaság Már most aggódnak, mi lesz jövőre a globális kereskedelemben
Privátbankár.hu | 2025. október 7. 17:51
A WTO főtitkára szerint a kilátások borúsak. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG