5p
Egy hirtelen rendelettel az építkezések miatt kitiltanák a turistabuszokat a Budai Várból, ami a városban dolgozó idegenvezetők szerint visszavetheti a fontos bevételi forrásokat jelentő turizmust és káoszt okozhat az egész városban. A buszos csoportok jelenleg napi 33 millió, fél évre több mint hatmilliárd forintos bevételt jelentenek a Várban, amiben a vendéglátóhelyek és üzletek bevétele még nincs is benne.

A Budapesten praktizáló idegenvezetők május 5-én szakmai egyeztetést tartottak amiatt, hogy a turistabuszok behajtását a budai várba május 15-től betiltanák. „Ennek állítólagos oka az, hogy a várban megkezdett építkezésekhez szükséges tehergépjárművek és munkagépek, valamint a turistabuszok együttes súlya veszélyezteti a Vár alatti barlangrendszert” - írják az idegenvezetők.

Az idegenvezetők szerint a legtöbben kimaradtak az előzetes egyeztetésből, kész tények elé állították a turizmus összes szereplőjét az utasokkal együtt, „minden előzetes egyeztetés, vizsgálat és hatástanulmány nélkül, a szezon közepén”. Márpedig szerintük ez nem csak egy szűk szakma belügye, ugyanis a hazai GDP 10,3 százalékát a turizmus adja (ez szerintük körülbelül 14 milliárd dollár).

Három perces járatsűrűség kéne

Rövidtávon káosz várható a vár környékén, a döntéshozók által említett 66 fős helyettesítő buszok száma (5 darab) elégtelen a feladathoz. Az elmúlt évek statisztikái szerint szezonban naponta átlagosan 35 ezer turista fordult meg a Várban a Budavári Önkormányzat számlálása alapján, ebből legalább 15 ezer szervezett csoporttal érkezik. Ha ezt a számot elosztjuk 12 nappali órára, akkor 1250 utast jelentene óránként, ami 19 buszt, azaz három perces járatsűrűséget igényelne.

Logisztikailag megoldatlannak, sőt megoldhatatlannak tűnik egyelőre az is, hogy hol zajlana a turistabuszokról a BKK által üzemeltetendő járatokra való átszállás (lévén, hogy a csoportot együtt kell mozgatni, enélkül elvesznek emberek), majd fordítva. Az átlagban 49 fős turistabuszok súlya a közlemény szerint nem nagyobb, mint a tervezett helyettesítő buszoké, és harmadannyi, mint a felújításban részt vevő munkagépeké.

Minden VIP-vendég felmegy a várba

Minden mozgásában korlátozott személy (idősek, kisgyerekesek, kerekesszékesek) számára ez a lépés különösen diszkriminatív – írják. A kongresszusi és konferenciaturizmus VIP-résztvevőitől sem várható el, hogy buszt cseréljenek. (A 2015-ös év 1020 kongresszusának és konferenciájának 77 százalékát Budapesten rendezték, ezek résztvevői minimum egy alkalommal meglátogatták a Budai Várat.)

Az idegenvezetők azt mondják, hogy nem tudnak ezekkel a feltételekkel 40-60 fős csoportokat egyben mozgatni. Sem a turisták, sem a magyar vagy külföldi utazási irodák nem tudják vállalni annak a veszélyét, illetve felelősségét, hogy szétszakadjon a csoport egy általuk ismeretlen városban, amelynek a nyelvét sem beszélik. A tervezett intézkedés miatt kialakuló kaotikus állapotok komoly kártérítési igényekre adhatnak jogalapot.

Napi 33 millió forint bevétel

Kieső bevételek keletkezhetnek, hiszen csak a buszparkolás (1920 forint beszorozva napi 320 busszal, mert az új, 10 percre csökkentett ingyenes áthaladást nemigen fogják tudni teljesíteni) a Mátyás-templom (kedvezményekkel együtt is átlag 1000 forint) és a Halászbástya (700 forint) 15 000 szervezett turistát érintő kieső bevételei meghaladják a napi 33 millió forintot.

Fél évre ez több, mint hatmilliárd forint elmaradt bevétel, amiben nincs benne a várbeli vendéglátóhelyek és boltok kieső bevétele és a többi múzeumokhoz szervezett csoportok sem, csak a két említett műemlék. A Várba így fel nem jutó turistabuszok egész Budapest forgalmára komoly kihatással lesznek, kezelhetetlen dugókat okozva.

Az idegenvezetők bíznak abban, hogy a döntéshozók a fent leírtak ismeretében felülvizsgálják a tervezett határidőt, és a szakmai szervezetekkel egyeztetve új alternatívákban gondolkodnak.

Van három javaslatuk

A felvetést a közlemény szerint több szakmai szervezet támogatja, és nyomatékosan követelik az autóbuszok várból való kitiltási tervezetének haladéktalan felülvizsgálatát, az időpont elhalasztását. Három javaslatot dolgoztak ki a helyzet megoldására, az első szerint a döntés elhalasztása lenne szükséges legalább október 31-ig.

Ezzel párhuzamosan a vár mögötti területen a korábban tervezett mintegy 30 férőhelyes autóbusz-parkolót kellene kialakítani a személygépkocsik kitiltása mellett. Ez lehetővé teszi a turistacsoportok zökkenőmentes feljutását a várba, és a vár tehermentesítése mellett a buszok kulturált parkolását.

A második szerint is kellene a döntés elhalasztása minimum október 31-ig, ezzel párhuzamosan a MÁV Mészáros utcai mozdonyjavítójának területét lehetne parkolási céllal átalakítani a Várnegyedben az átmenő buszos forgalom engedélyezése mellett.

A harmadik javaslat lényege a döntés elhalasztása legkorábban október végéig, majd ezt követően a buszos átmenő forgalom biztosítása.


LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kicsit javult a hangulat az euróövezetben, de ez nem az igazi
Privátbankár.hu | 2025. január 23. 17:03
Van hová fejlődni még.
Makro / Külgazdaság Elektromos járművekkel erősít az Erzsébet-táborok alapítványa, nem is akárkitől
Privátbankár.hu | 2025. január 23. 16:42
A Mészáros Lőrinc köreihez tartozó cég nyerte az Erzsébet a Kárpát-medencei Gyerekekért Alapítvány elektromos járművekre kiírt közbeszerzését.
Makro / Külgazdaság „Hiába emelkedik a bérek vásárlóereje, a fogyasztói bizalom erősítéséhez ez nem elég”
Privátbankár.hu | 2025. január 23. 13:08
Elemzői véleményeket szedtünk csokorba, ami megkönnyítheti a mai béradat összefüggésbe helyezését.
Makro / Külgazdaság Most Ön is kérdezhet Kéri Lászlótól! Ma délután fél 4-kor a Klasszis Klub Live!-ban
Privátbankár.hu | 2025. január 23. 08:57
Politológus, szociológus, tanár vendégünkkel alapvetően a hazai bepolitikai helyzetet járjuk körül. Olyan kérdésekre keresünk választ, mint hogy megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter, kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig, meddig marad szankciós listán Rogán Antal, vagy hogy mi lesz a régi ellenzékkel? De nemcsak mi kérdezünk, hanem ezt Önök is megtehetik, ehhez elég csak egy ingyenes regisztráció.
Makro / Külgazdaság A keresetek növekedése alábbhagyott novemberben
Privátbankár.hu | 2025. január 23. 08:30
Novemberben a teljes munkaidőben alkalmazásban állók bruttó átlagkeresete 695 100, a kedvezmények figyelembevételével nettó  478 ezer forint volt. 
Makro / Külgazdaság Rövid távon Magyarország is nyerhet Trump első nagy döntésével
Privátbankár.hu | 2025. január 22. 10:01
Donald Trump fokozná a gáz- és olajtermelést, amivel a piaci árak csökkenését szeretné elérni. Ez rövid távon Magyarország számára is kedvező lehet. Ugyanakkor a fosszilis energiahordozók fokozott használatának vélhetőleg komoly következményei lesznek.
Makro / Külgazdaság Lesz-e béke Ukrajnában? Ezt mondják az emberek
Privátbankár.hu | 2025. január 21. 12:56
Globális felmérés készült. A belgák és a hollandok a legpesszimistábbak. 
Makro / Külgazdaság Csökkent az orosz deficit
Privátbankár.hu | 2025. január 21. 12:44
Az orosz költségvetés GDP-arányos tavalyi hiánya csökkent az egy évvel korábbihoz képest.
Makro / Külgazdaság Robert Ficóval tárgyal Orbán Viktor
Privátbankár.hu | 2025. január 21. 12:02
Robert Fico és Orbán Viktor találkozóján Ukrajnáról is szó lesz. 
Makro / Külgazdaság A Mol odaszólt a benzinkutaknak
Privátbankár.hu | 2025. január 21. 11:55
A Mol arra kérte a töltőállomásokat, hogy vigyék lejjebb az üzemanyagárakat. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG