4p
A német veszteségek igencsak nagynak ígérkeznek, ha az új washingtoni adminisztráció büntetővámokkal sújtja a Mexikóból származó autóimportot. A protekcionizmus pedig közben vírusként terjedhet tovább világszerte, kereskedelmi háborúkat generálva – adja értésre Jürgen Pieper a Metzler német befektetési bank és üzleti tanácsadó ház vezető elemzője, autóipari pénzügyi stratégája az Alapblog.hu-nak adott interjúban.
A meglévő kerítés egy szakasza Tijuanánál. Fotó: EPA/Alejandro Zepeda

Pieper meglátása szerint egyre inkább látszik, hogy Donald Trump ígéreteit komolyan kell venni: már biztos, hogy falat fog építtetni a mexikói határ teljes hosszában és az is, hogy a Mexikóval és Kanadával kötött szabadkereskedelmi szerződés, a NAFTA megsemmisítésére készül. Ezek a lépések közvetlenül is hátrányosan fogják érinteni a német autógyárakat, közvetetten pedig befolyásolhatják Németország gazdasági stratégiáját, változtatni kényszerülhetnek a németek a nemzetközi beruházási politikájukon.

A VW-ra nehezedő várható politikai nyomás – éppen azért, mert amerikai autógyárnak is minősül – nagyobb lesz, mint az Amerikában telephellyel nem bíró más német gyáraké. Mindenesetre nincs negyedéve, hogy az Audi óriási bővítést hajtott végre a San José Chiapa városában (Puebla államban) létesített gyárában, Mexikóban. Az idén kellene maximumra futtatni a termelést a bővítés utolsó, harmadik szakaszának lezárásával: 15 ezer Q5-ös luxus terepjárót kellene évente gyártaniuk – szinte kizárólag az amerikai piacra.

Mások is bajban

Csak Pueblában az utóbbi néhány évben 4200 munkahelyet létesített a konszern, a VW egyébként ötven éve van Mexikóban jelen: a Jettákat és a bogárhátú Beetle-eket csak az Egyesült Államokba exportálja, exportálta eddig. Abban az egyetlen körzetben 15 ezer embert foglalkoztat a német konszern, miközben hozzákezdett egy, az európai kiadáshoz képest nagyobb és luxus felszereltségű Tiguan (az amerikai piacon Allspace néven forgalmaznák) gyártásához, szintén csak az észak-amerikai megrendelésekben bízva. Az Audinak, Porschénak, az ugyancsak a konszernhez tartozó Bentley-nek, Lamborghininek egyébként egyáltalán nincs gyára az Egyesült Államokban. Ezen márkák számára, így vagy úgy, de valószínűleg mindenképpen megdrágítják a bejutást az amerikai piacra – fejti ki a beszélgetés során az elemző.

Már érezni Trump lépéseit

„Ha a közvetett hatásokat vizsgáljuk annak fényében, hogy mostantól Donald Trump a törvényes kormányzó, tapasztalhatjuk, hogy a kereskedelmi gátak emelése már érezteti hatását egy ideje Kína és egy sor dél-amerikai állam, például Brazília felől. Trump most kezdődő protekcionista politikája egyrészt felbátorítja egy sor más, a világpiacon fontos importőrnek számító ország kormányát, hogy másolja az újfajta USA-gyakorlatot. Illetve számítani lehet arra is, hogy egyes országok ellenintézkedésekkel torolják meg az amerikai és a várhatóan másutt is kitörő protekcionizmust. Ezt kereskedelmi háborúknak hívják. Mindennek stratégiai következménye, hogy szemlélet- és stratégiaváltásra kényszerülnek a gyártók, például a német autógyárak is. Ott fognak bővíteni, pláne új beruházásokat indítani, ahol a belső piac eleve hatalmas, ezáltal megengedhető a gyártók számára, hogy egy-egy gyár csak a helyi piaccal foglalkozzon. Az új amerikai protekcionizmus odáig vezethet, hogy gyengülnek vagy érdektelenné válnak azok a befektetési stratégiai előnyök, amelyeket a kisebb piaccal bíró, olcsóbb gyártási helyszínt kínáló országok – egyebek között a közép- és kelet-európai országok – eddig biztosítottak a  nagy külföldi működőtőke, a például a német autógyárak számára” – véli a Pieper.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság A tej ára is megugrott Szlovákiában
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 15. 13:21
Északi szomszédunknál 4,4 százalékos volt júliusban az éves infláció, ami az elmúlt 19 hónapban a legmagasabb ütemű drágulás volt – derült ki a statisztikai hivatal (SÚSR) által pénteken közölt adatokból.
Makro / Külgazdaság A Balatonnál csak egy szűk elit tud nyaralót venni
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 15. 12:00
A legdrágább lokáció a Balaton keleti medencéje.
Makro / Külgazdaság Nem tudni kinek, de kiosztott a kormány 75 milliárdot
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 15. 11:25
Dübörög a Demján Sándor 1+1 Program.
Makro / Külgazdaság Tovább pörgeti a benzin az inflációt?
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 15. 10:29
Várhatóan ezek lesznek az árak.
Makro / Külgazdaság Igazi dráma: a klímaváltozás pusztító ereje a Földközi-tenger térségében
Káncz Csaba | 2025. augusztus 15. 10:07
A Mediterráneumban zajló tűzvész egy olyan világ közvetlen és tagadhatatlan következménye, amelynek éghajlata gyorsan és veszélyesen változik meg a szemünk láttára. A katonaságra szerte a világon egyre nagyobb szerep hárul a sokasodó extrém időjárási jelenségekkel kapcsolatban. Káncz Csaba jegyzete.
Makro / Külgazdaság Szépen korrigált júliusban a lengyel infláció
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 16:48
Lengyelországban tavaly június óta a legalacsonyabb szintre, 3,1 százalékra lassult az éves infláció júliusban a júniusi éves 4,1 százalékról – közölte a lengyel statisztikai hivatal csütörtökön.
Makro / Külgazdaság Mínuszban indítottak az amerikai tőzsdék
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 15:55
Gyengüléssel nyitottak az amerikai értékpapírpiacok csütörtökön.
Makro / Külgazdaság Irigykedhetünk a franciák júliusi inflációs adatára
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 14:36
Franciaországban június után júliusban is 1 százalékos éves inflációt mértek – közölte végleges adatként az Insee francia statisztikai hivatal csütörtökön.
Makro / Külgazdaság Brüsszel jóváhagyta Magyarország 264 millió eurós támogatását
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 14. 14:23
Az Európai Bizottság az uniós állami támogatási szabályok alapján jóváhagyta a 264 millió euró összegű magyar támogatási intézkedést a Sunwoda Automotive Energy Technology Kft. nyíregyházi beruházásához – közölte csütörtökön a brüsszeli testület.
Makro / Külgazdaság Bod Péter Ákos: Bárki nyer jövőre, folytatnia kell a megszorításokat
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. augusztus 14. 10:02
Lapunk állandó szerzője, a volt jegybankelnök, közgazdász, egyetemi tanár az augusztus 13-ai élő műsorunk vendége volt. A Klasszis Klub Live 5. évfolyamának 81. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG