4p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Mivel Lengyelország az EU-támogatások legnagyobb felvevője és a brit munkaerőpiac messze legnagyobb ellátója, nem vitás, hogy a brit EU-kilépés erre az országra lehet a legnagyobb hatással. Ha a jelenlegi, bezárkózó kormány emellett a többsebességes Európa szélére viszi az országot, ahogy tervezi, akkor vége a sokéves fejlődésnek, ami a rendszerváltás nyertesévé tette az országot.

Lengyelország igen rossz állapotban volt a rendszerváltáskor: előtte áruhiány, üres boltok, utána hiperinfláció, óriási munkanélküliség, igen alacsony életszínvonal. Az ország aztán szép lassan fejlődésnek indult a többi volt kommunista országgal együtt, de aztán igen nagyot lendített rajta az EU-belépés, valamint a Donald Tusk vezette kormány intézkedései, és előállt az az egyedülálló helyzet, hogy Lengyelország meg sem érezte a 2008-as válságot, míg szinte mindenki más nagyot esett vissza.

Sereghajtóból éllovas

Így Lengyelország szép lassan be is érte a visegrádi csoportot (Csehország, Szlovákia, Magyarország), sőt néhány mutatóban előzött is. Az EU-támogatások az elmúlt években ömlöttek, és a brit munkaerőpiac kissé korai megnyitása óta majdnem 1 millió lengyel vállalt munkát a szigetországban, 2011, a német piac megnyitása óta pedig ott is szép számmal helyezkedtek el. Ez a gazdasági növekedéssel együtt lecsökkentette a munkanélküliséget, sőt mostanra erős munkaerőhiányhoz vezetett.

A népvándorlás előnyei

A külföldön dolgozó tömegek egy része így már hiányzik, viszont azt a jótékony hatást kikényszerítették, hogy a bérek erősen növekedni kezdtek, megindult a felzárkózás, és a lengyel bérszint felkapaszkodott a brit harmadára. Ez persze még kevés, és nem indul meg tőle a visszavándorlás, de a béremelkedés dinamikus, jó okunk van feltételezni, hogy valahol a brit és a német szint feléig fog tartani, nagyjából a gazdaság teljesítménye is így aránylik a két fejlett országéhoz.

Az óriási munkaerő-vándorlásnak más jótékony hatása is volt: az óriási embertömeg időről időre hazalátogat, ezzel rendkívül megnövelve a légiforgalmat, és az ahhoz kapcsolódó beruházásokat. Az igények kielégítésére újabb és újabb repülőterek állnak üzembe (általában volt katonai bázisok), ráadásul egy részük eleve az EU-támogatásokból újul meg. A Bloomberg szerint ezek egyike az Olsztyn-Mazury repülőtér, melyet 31 millió dollár összegű EU-pénzből alakítottak át, és főleg Nagy-Britanniába indulnak onnan járatok.

Csökkenő támogatások

A támogatások összege azonban 2020-tól csökkenni fog, viszont mivel az Egyesült Királyság volt a második legnagyobb befizető Németország után, kiesése az eredetileg vártnál nagyobb mértékben veti vissza a támogatásokat, melyekből méreténél fogva Lengyelország részesült a legnagyobb mértékben. Az eddig kapott összeg olyan nagy volt, ami az egykor a nyugat-európai országok által kapott amerikai Marsall-segély méretével vetekszik.

Peremre kerülhetnek

Ami különösen nagy veszélyt rejt, az a jelenlegi lengyel kormány hozzáállása az Európai Unióhoz. Nem elég, hogy a brit kilépés lecsökkenti a támogatásokat és esetleg több százezer lengyel sorsa válik bizonytalanná, de a kormányzó Jog és Igazságosság Párt a brit kilépés után nem hogy mélyíteni, de egyenesen lazítani akarja az Unióval való lengyel kapcsolatot.

Miroslaw Gronicki volt pénzügyminiszter szerint ez önmagában lefékezheti az eddigi robusztus gazdasági növekedést, és az ország ismét lemaradóvá válhat. Gronicki szerint a legnagyobb növekedést nem a támogatások okozták, hanem az, hogy a lengyel gazdaság az egységes piac által milyen mélyen bele tudott integrálódni az európai gazdaságba, és ha a többiek tovább mélyítik ezt az együttműködést, a kimaradók biztosan hátrányba kerülnek.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Jól átvernek minket a szupermarketekben, ha nem vagyunk résen!
Elek Lenke | 2024. május 3. 15:27
Ma már szinte minden áru előre van csomagolva, ami gondot okozhat a vevőknek. 
Makro / Külgazdaság Látványos a magyar kormány multiellenességének értelmetlensége
Privátbankár.hu | 2024. május 3. 10:38
Bod Péter Ákos elemzésében mutat rá, hogy a magyar foglalkoztatási szerkezetben egyáltalán nem kiugró a multinacionális cégeknél dolgozók aránya.
Makro / Külgazdaság A lakásépítés szomorú képet mutat az első negyedévben
Privátbankár.hu | 2024. május 3. 08:30
A KSH friss adatai szerint az alacsony lakásépítési aktivitást csak néhány nagyobb beruházás élénkítette.
Makro / Külgazdaság Most érdemes kicentizni a tankolást, szombattól olcsóbb lesz
Privátbankár.hu | 2024. május 2. 11:16
Rendkívülit lépett a Mol.
Makro / Külgazdaság A fideszes nagyuraknak régóta fáj a foguk erre a balos munkásvárosra
Privátbankár.hu | 2024. május 2. 09:29
Salgótarjánnak új polgármestere lesz. Akárki is nyer, nem lesz könnyű dolga.
Makro / Külgazdaság Hiába emelkedett, még mindig a sokéves átlag alatt a magyar BMI
Privátbankár.hu | 2024. május 2. 09:01
Sőt, az elmúlt évekhez képest is alacsonyabb az idei áprilisi értéke e fontos mutatónak.
Makro / Külgazdaság 1,2 milliárd euróval javult egy fontos magyar mutató
Privátbankár.hu | 2024. május 2. 08:31
Mondjuk nemcsak az export nőtt, hanem az import is csökkent.
Makro / Külgazdaság Légből kapott titkok – miért fehér és miért húz maga után csíkot?
Elek Lenke | 2024. május 1. 15:05
Bár ma már a tömegközlekedés egyik formája a repülés, mégsem tudunk mindent a világ legdrágább járművek titkairól, ugyanakkor a legtöbben kíváncsiak vagyunk rá. Ezt a kíváncsiságot elégíti ki az amerikai Travel and Leisure turisztikai online lap összeállítása.
Makro / Külgazdaság Csak két magánnyugdíjpénztár marad a piacon
Privátbankár.hu | 2024. május 1. 14:05
A hosszú éveken át négyszereplős piacon rövidesen csak két intézmény marad állva.
Makro / Külgazdaság A nyugalma érdekében jobb, ha nem nézi meg, hogy mennyibe kerül egy euró
Privátbankár.hu | 2024. május 1. 08:58
Vegyesen mozgott a forint a főbb devizákkal szemben szerdán reggel a bankközi devizapiacon az előző estéhez képest.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG