BUX
33 134.87
+3.59%
+1 149.00
OTP
9 500.00
+1.77%
+165.00
MOL
1 930.00
+4.38%
+81.00
RICHTER
6 175.00
+5.29%
+310.00
MTELEKOM
365.00
+1.95%
+7.00
 
2020. január 16. 18:11

A Brüsszel által kedden javasolt és a méltányos klímaátállást támogatni hivatott alap alig több mint 1 százaléka jutna Magyarországnak, ám a pénznél is nagyobb probléma, hogy az EU új zöld offenzívájában egyre kevesebb hely jut a földgáznak és a nukleáris energiának. A magyar kohéziós politikai források közel 30 százalékos megvágásának veszélye már csak hab a tortán. Gyévai Zoltán tudósítása Brüsszelből.

Kevesen vitatják azt, hogy a gazdaságilag fejletlenebb uniós tagországoknak GDP-jük arányában nagyságrendekkel több terhet jelent majd a korábbinál sokkal ambiciózusabb uniós klímacélok elérése 2030-ra és 2050-re. Az érintett közép- és kelet-európai országok egészen január 14-ig bízhattak is benne, hogy az EU megfelelő pénzügyi támogatással honorálja majd erőfeszítéseiket, különös tekintettel arra, hogy a 2021 és 2027 közötti hétéves keretköltségvetésre előterjesztett javaslat eléggé mostohán bánt a térség több tagállamával is.

Magyarország felzárkóztatásra fordítható forrásai például az aktuális javaslat értelmében közel 30 százalékkal csökkennének az előző időszakhoz képest. Ez jelen állás szerint 6 és fél milliárd eurós vágást eredményezne, jóllehet a hét évre megpántlikázott 17,2 milliárd euró vissza nem térítendő támogatás is figyelemreméltó összeg.

Ehhez képest a magyar, a lengyel és több más kormányt arculcsapásként érhette a héten a Bizottság által decemberben bemutatott új európai zöld megállapodás finanszírozására hivatott 1000 milliárd eurós csomag.

Ez ugyanis mindössze 7,5 milliárd euró friss pénzt tartalmaz, a többi az MFF-javaslatban már szereplő költségvetési forrásokból, vagy EU-garanciákon alapuló pénzügyi konstrukciókból, illetve az Európai Beruházási Bank által nyújtandó kedvezményes hitelekből áll.

A méltányos átállási alapból az EU minden tagországában azok a szénbányászatból élő régiók és nagy CO2-kibocsátású iparágak juthatnak majd támogatáshoz, amelyeket különösen nagy erőpróba elé állítja majd a fosszilis tüzelőanyagokat száműző korszakváltás, és ahol emiatt munkahelyek ezrei szűnhetnek meg. Az alap tehát a várakozásokkal szemben nem a szegényebb keleti tagállamokat kompenzálná, hanem speciális helyzetben lévő régiókat EU-szerte.

Az ipari kibocsátását az elmúlt évtizedekben jelentősen csökkentő és mára csak egy ligniterőművet (a Mátrait) működtető Magyarországra a 7,5 milliárdos keret 1,1 százaléka, nagyjából 82 milliárd euró jutna, amit még ki kellene egészíteni a strukturális alapokból legalább 120 millió euróval, és tagállami önrészt is hozzá kell majd tenni.

Igazából azonban nem is az alacsony részesedés fájhat a kormánynak, hiszen az összeg a tortából a legnagyobb részt, 2 milliárdot kihasító Lengyelország számára is csak csepp a tengerben. Ennél sokkal érzékenyebben érintheti a magyar érdekeket az, hogy a Bizottság az amúgy is korlátozottan rendelkezésre álló kohéziós források kontójára vezetné be az új mechanizmust.

De talán még ennél is nyugtalanítóbb, hogy a méltányos átállási alap a klímasemlegességbe való átmenet finanszírozása helyett az átállás negatív hatásainak a kezelésére lesz hivatott.

A kedden bemutatott pénzügyi csomag ezen első pillére praktikusan támogathatja majd a Mátrai erőmű dolgozóinak és a környéken élő munkavállalóknak az átképzését és elhelyezkedését, de a nemrég az MVM-hez visszakerült széntüzelésű hőerőmű gáztüzelésűvé való átalakítását már nem. Annak ellenére sem, hogy a földgáz jóval kevésbé szennyező tüzelőanyag révén átmenetet képezhet az alacsony széndioxid-kibocsátású korszakba.

A Bizottságnak erre az a válasza, hogy a másik két bevezetendő pénzügyi alapból (InvestEU méltányos átállásra létrehozandó programja és az állami szektorokra irányuló EIB-hitelprogram) még mindig igénybe lehet majd venni kölcsönöket gázberuházásokra is. Arról azonban már kevesebb szó esik, hogy az EU különböző intézkedések – például a gazdasági tevékenységeket fenntarthatóként vagy nem fenntarthatóként definiáló taxonómia rendelet és az EIB hitelnyújtási politikájának drasztikus átalakítása – révén úgy alakítgatja a szabályokat, hogy azok a megújulók és a tiszta gázok (hidrogén) felé terelik a befektetéseket, és egyre kevésbé ösztönzik a beruházásokat a földgáz-infrastruktúrákba és a nukleáris energiába. Azaz éppen olyan technológiákba, amelyek a jelenlegi magyar kormány tervei szerint meghatározó szerepet játszanak majd az elkövetkező években hazánk energiaellátásában. A most bemutatott fenntartható európai beruházási tervből például teljesen ki van zárva az atomenergia, amely ugyanakkor tiszta energiaként számos országban fontos vagy elhagyhatatlan tényezője lehet a klímasemlegességre való átállásnak.

Kérdéses, hogy a magyar kormány ilyen körülmények között támogatni fogja-e a most bemutatott finanszírozási csomagot. Brüsszelben általában az a vélemény, hogy igen, mert a kormány szerintük érdekelt abban, hogy ne húzódjanak el túlságosan a pénzügyi keretről folyó tárgyalások, és minél hamarabb jöjjön a pénz.

Még valószínűbb, hogy Budapest arra próbálja majd felhasználni kedvezőtlen helyzetét, hogy a neki szántnál nagyobb kohéziós politikai pénzes boríték mellett érveljen a többéves keretköltségvetésről folyó tárgyalásokon. Legutóbb, a 2007 és 2013 közötti tárgyalásokon is hendikeppel indult a magyar kormány, ám az alkufolyamat végjátékában 4 milliárd euróval sikerült javítania a mérlegen.

A kedvezőtlen előjelek ellenére a most bemutatott zöld finanszírozási csomag sem feltétlenül veszett fejsze kell, hogy legyen Magyarország számára. Az alap fölé húzott ernyőként funkcionáló méltányos átállási mechanizmus ugyanis sokkal többről szól, mint pénzügyi támogatásokról. A Bizottság különböző szabályozói és adminisztratív intézkedések, így az állami támogatásokra vonatkozó szabályok rugalmasabbá tétele, majd a későbbiekben zöld közbeszerzés, a fiskális szabályok módosítása, és technikai segítségnyújtás révén is hozzájárulhat jelentős beruházási potenciálok felszabadításához. Brüsszelben legalábbis ebben bíznak, elismerve azt, hogy a megcélzott 1000 milliárd euró értékű zöldberuházás önmagában érdeskevés lesz a nagy klímacélok eléréséhez.

Makro / Külgazdaság Vizsgálódik az Európai Bizottság – von der Leyen is megszólalt
Privátbankár.hu / MTI | 2020. március 31. 22:17
Az Európai Bizottság megvizsgálja a magyar parlamentben által hétfőn elfogadott, a koronavírus elleni védekezésről szóló törvényt és annak kormányzati végrehajtását - közölte Eric Mamer, az uniós bizottság vezető szóvivője a testület online tartott sajtótájékoztatóján kedden.
Makro / Külgazdaság Aki elveszíti a munkáját, az találjon gyorsan újat - üzente a kormány
Vég Márton | 2020. március 31. 20:15
A kormány szerint a munkavállalók bérét most is épp eléggé védik, így nem szükséges, hogy az állam átvállalja a cégektől a bérköltségek bizonyos hányadát.
Makro / Külgazdaság Ismét jelentősen emelkedett az olaszországi halottak száma
MTI | 2020. március 31. 19:09
Több mint nyolcszázzal nőtt az új típusú koronavírus-járványban elhunytak száma az elmúlt 24 órában Olaszországban. A járvány halottainak a száma így elérte a 12 428-t - közölte az olasz polgári védelmi hatóság.
Makro / Külgazdaság Egyre félelmetesebb a helyzet New Yorkban
Privátbankár.hu | 2020. március 31. 18:24
Egy éjszaka alatt 14 százalékkal ugrott a fertőzöttek száma – jelentette be az állam kormányzója.
Makro / Külgazdaság Ezek a rendeleti kormányzás első intézkedései
Privátbankár.hu | 2020. március 31. 17:09
A kormány a tegnapi szavazáson megkapott jogkörének segítségével kihirdette az egyes eljárásjogi intézkedések első körét.
Makro / Külgazdaság A nap képe: így működik home office-ban a brit kormány
Wéber Balázs | 2020. március 31. 16:50
Múlt héten Boris Johnson is benyelte a koronavírust, azóta távvezérlésben irányítja a brit birodalmat.
Makro / Külgazdaság Koronavírus: szupervulkánként robbanhat India
Káncz Csaba | 2020. március 31. 13:14
Az indiai kormány megnyitotta a koronavírus útját a nagyvárosokból a nyomorban tengődő falvak irányába. Márpedig a 800 millió, vidéken élő indiai egészségügyi ellátásáért felelős személyzet háromnegyede képesítetlen. Káncz Csaba jegyzete.
Makro / Külgazdaság Koronavírus: megvannak a részletes adatok a magyarországi elhunytakról!
Privátbankár.hu | 2020. március 31. 13:01
Nem kellett túl sokat várni a részletes adatokra a közlemény megjelenése után.
Makro / Külgazdaság Területi adatokról még nem, de az elhunytakról több információt kapunk
Privátbankár.hu | 2020. március 31. 12:41
Fontos újítás, hogy ezentúl a koronavírus hivatalos oldalán fel fogják tüntetni az elhunytak számán kívül a nemüket, a korukat és azt a krónikus alapbetegséget, amelyben a betegség előtt is szenvedtek.
Makro / Külgazdaság Nőttek az ipari termelői árak - februárban
MTI | 2020. március 31. 10:02
3,8 százalékkal.
Friss
hírlevél