3p

Még messze vagyunk attól, hogy gyalog vagy bringával negyed óra alatt mindent elérhessünk. De jó lenne. A gazdaságnak, az egészségünknek és a lelkünknek is. 

Ez most egy unalomig ismételgetett mantra lett a városgazdák és az ingatlanfejlesztők megszólalásaiban. Arról beszélnek, hogy úgy kell átalakítani, illetve megtervezni a városrészeket, hogy negyed óra alatt mindenki minden fontos pontot, szolgáltatást elérjen és ehhez ne kelljen autóba ülnie. 

A kifejezés egy francia várostervezőtől ered, aki 2016 óta kezdte alkalmazni. Azzal érvelt, hogy ha ez megvalósul, akkor erősödnek a városi közösségek, könnyebb lesz javítani a klímán és még egészségesebbek is leszünk, mert gyalogolunk vagy kerékpározunk a célpontokra, ahelyet, hogy pöfögnénk az autónkkal.

Ezeknek kell lenni a közelben:

  • alapvető szükségleteket kielégítő egységek (élelmiszerüzlet, patika, edzőterem)
  • kereskedelmi és szolgáltató üzletek
  • orvosi ellátás
  • oktatási köpont
  • munkahely
  • szórakozóhely

Gyalog, vagy két keréken. Ez a cél. Fotó: Pixabay
Gyalog, vagy két keréken. Ez a cél. Fotó: Pixabay

Ez csak akkor teljesülhet, ha a 15 perces város koncepciójának mind a négy alappillére jelen van: a szükséges sűrűség, a közelség, a sokféleség és a digitalizáció. Ez nem csupán a felépítményekre, de például a köztes telkekre, területekre is érvényes. Igen, kell, hogy váltakozzanak a parkok és az üzletek meg a lakóépületek, egyikből sem szabad túl nagy egységeket felépíteni vagy üzemeltetni. A digitalizáció olyasmi, mint az építkezésnél a malter: összefogja a téglákat, nélküle szétesne az egész.

Nyilván Európában a kulturális és városfejlesztési hagyományok miatt sokkal egyszerűbb ezt megvalósítani, mint Észak-Amerikában, főleg az Egyesült Államokban. Ott az egyedi autóhasználatra épül minden, s ennek megfelelően óriásiak a távolságok, a városok vízszintesen terjeszkedtek sokáig, a belső üzleti negyedekben ugyan vannak felhőkarcolók, de a lakóövezetekhez rengeteget kell utazni.

Jó példák
Lagosban körzeti kispiacokat hoztak létre, Bogotában hatalmas kerékpárút-hálózat fejlesztést hajtottak végre az elmúlt két év alatt. New York és Melbourne egyes részein már tényleg elérték a 15 perces határt, Ottawában a tömegközlekedést fejlesztették az átlagnál gyorsabban.

A 15 perces városokban a fizikai egészség mellett a lelki is jobban elérhető – állítják a szakemberek. Ha kevesebbet kell utazni, többet lehet együtt lenni a szeretteinkkel, barátainkkal, szorosabb emberi kapcsolatot lehet kialakítani, ami a személyiségfejlődésünknek is jót tesz.

Az ilyen településeken a körforgásos gazdaság már nem álom, hanem valóság lehet. Az ott megtermelt pénzt helyben költik el az emberek, ez jó a vállalkozásoknak is. Elegendő a vendéglátóhelyekre, sportközpontokra vagy a kerékpárszervizekre utalni. Az ilyen város egész életét áthatja a tudatos szervezés és ellátás, ami rengeteg pénzt megtakarít, csökkenti az autóforgalmat és javítja a környezetet. Természetesen ez nem működik az összes érintett valós bevonása nélkül, tehát kellenek a mérnökök, a vállalkozók, a bankárok, a civil szervezetek, az egyesületek.

Budapesten és néhány régióközpontunkban az elmúlt években sokat fejlődött a kerékpározás, a belvárosokban sétáló övezetek fonódnak egymásba, de a tudatos várostervezés még nincs a kívánatos szinten. A szolgáltatások, az ipar és a kerekedelem átszervezése még hosszú éveket fog igénybe venni. Ezt a munkát nem szabad csak önkormányzati szinten kezelni. A közösségek szavának kellene erősebbnek lenni, de ez az általános kormányzati központosítás miatt nem valósul meg. Kár. Addig csak marad a bevezetőben említett hangzatos mantra.


 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság MET-vezér: összeurópai szinten a téli hőmérséklet sokkal fontosabb, mint hogy jön-e Ukrajnán keresztül gáz
Király Béla | 2025. április 2. 13:31
Amíg a meglévő ellátási útvonalak nem sérülnek, addig nem kell izgulni, lesz-e elég gáz Európában – véli Lakatos Benjamin. Az egyik legvagyonosabbnak tartott magyar üzletember, a mára nemzetközi MET Csoport fő tulajdonosa és vezérigazgatója szerint Európa számára az energetika kulcskérdés, hiszen a versenyképesség szempontjából ez a terület nagyon felértékelődött. Óriási eredménynek tartja az egységes európai gáz- és energiapiac megteremtését, ugyanakkor Amerikában és Ázsiában egyre gyilkosabb verseny van, ezt a MET a kontinensről kilépve maga is tapasztalja.
Makro / Külgazdaság Az olasz divatipar már most retteg Trump vámtarifáitól
Privátbankár.hu | 2025. április 2. 13:12
Olaszország attól tart, hogy az amerikai vámok nagyon rosszul fogják érinteni a gazdaságot. 
Makro / Külgazdaság Csak egy kicsivel fog többe kerülni a tankolás
Privátbankár.hu | 2025. április 2. 12:24
A héten csütörtökön tovább emelkedhetnek a hazai üzemanyagárak.
Makro / Külgazdaság 37 milliárdos osztalékot fizet az MBH
Privátbankár.hu | 2025. április 2. 10:58
A részvényenként 123 forintot fizet a bank, május 21-től.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter kezét rázza, de ukránokat fogad az otthonába: „Ez az üzlet része”
Privátbankár.hu | 2025. április 1. 15:09
Szijjártó Péter januári szolnoki látogatása kampányhangulatot idézett, de nem mindenki fogadta ezt lelkesen egy svájci lap szerint. A Stadler-gyárlátogatás politikai üzenetek megfogalmazására is alkalmat adott, miközben a svájci cégvezető a politikai semlegességre hivatkozva védte a jelenlétet. 
Makro / Külgazdaság Egymilliárd forintért vásárolna a kormány rendőrbotokat és bilincseket
Privátbankár.hu | 2025. április 1. 11:45
Több mint hatvanezer bilincset és csaknem 15 500 rendőrbotot akar beszerezni a Védelmi Beszerzési Ügynökség (VBÜ) egy kétéves keretszerződés keretében. A speciális közbeszerzés határidejét a minap meghosszabbították. A beszerzésnek különös fénytörést ad, hogy nemrégiben korlátozták a gyülekezési jogot, emiatt már két tüntetés is volt, a harmadikat pedig éppen ma tartják az Erzsébet hídnál.
Makro / Külgazdaság Poloskázással színezett kardcsörtetéssel fenyegeti a kínai hadsereg Tajvant
Privátbankár.hu | 2025. április 1. 11:11
Hadgyakorlatot kezdett a kínai hadsereg Tajvan közelében, amihez a katonaság színes fantáziával megáldott propagandistái karikatúrát is készítettek. Ezen a sziget elnökét bogárként ábrázolják.
Makro / Külgazdaság Rózsa András: Várhatóan még lesznek feljelentések Zugló korábbi gazdálkodása miatt
Privátbankár.hu | 2025. április 1. 09:58
Zugló polgármestere az átvilágítások mellett a kerületet terhelő közlekedésről, a kormányzati gigaberuházásokról, Rákosrendező fejlesztéséről és az idei évi vállalásairól is beszélt az Mfornak adott interjújában.
Makro / Külgazdaság Több mint 51 pont jött össze márciusban
Privátbankár.hu | 2025. április 1. 09:00
Lassú felívelésre utalnak az adatok. 
Makro / Külgazdaság Ezek a legújabb magyar számok: 4002 milliárd a rossz oldalon
Privátbankár.hu | 2025. április 1. 08:30
A kormányzati szektor hiánya GDP-arányosan 4,9 százalékos volt a múlt évben. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG