3p
Több tízmillió euró közpénz kiadása vált hiábavalóvá Németországban, miután az Európai Bíróság az európai uniós joggal ellentétesnek minősítette a külföldi autósokat terhelő autópálya-használati díj tervezett rendszerét - derül ki a szövetségi közlekedési minisztérium adataiból.

A tárca szóvivője, Simone Buser Berlinben a kormányszóvivői tájékoztatón elmondta, hogy a luxembourgi bíróság ítéletének keddi kihirdetése után a minisztériumban megalakítottak egy munkacsoportot, amely még este felmondta a rendszer kiépítésére kötött két szerződést - az útdíjfizetési rendszereket fejlesztő osztrák Kapsch-sal és az Eventim nevű német jegyforgalmazó társasággal -, és folyamatosan dolgozik az ítéletből adódó feladatokon.

Ismertette, hogy 2014-től 2018-ig 42 millió eurót (13,6 milliárd forint) költöttek el a hivatalosan infrastrukturális hozzájárulásnak nevezett díj 2020-ra tervezett bevezetésének előkészítésére. Az idei évre további 86 millió eurót irányoztak elő, ezeket a kiadásokat leállították.

Ennek a tervnek lőttek

Egyelőre nem tudni, hogy végül mekkora összeget emészthet fel a kudarcba fulladt vállalkozás, a munkacsoport a következő héten végezhet a számításokkal - fejtette ki a szóvivő. A közpénz haszontalan felhasználására utaló újságírói kérdésekkel kapcsolatban rámutatott, hogy a tárca köteles volt előkészíteni a díjfizetési rendszert, mert így rendelkezett a törvényhozás mindkét háza (Bundestag, Bundesrat). Megjegyezte, hogy az Európai Bizottságnak sem volt kifogása a rendszer ellen. Aláhúzta: biztos, hogy az autópálya-használati díj az eddig tervezett formában nem valósul meg Németországban.

Előző nap Angela Merkel kancellár egy más ügyben tartott tájékoztatón elmondta, hogy kormánya eleget tesz az Európai Bíróság döntésének, elemzi a helyzetet és később dönt arról, hogy milyen lépéseket tesz.

Szerdán a Kapsch és az Eventim közölte, hogy megkapták a közlekedési minisztériumtól a szerződés felmondását, és vizsgálják, hogy mit tegyenek. Jelezték: a szerződésben vannak az őket esetlegesen érő károk megtérítésére vonatkozó rendelkezések, amelyek arra az esetre is érvényesek, ha végül mégsem vezetik be a díjfizetési rendszert.

A Kapsch és az Eventim konzorciuma tavaly kapott megbízást a rendszer kiépítésére és üzemeltetésére. A két cég a szerződés alapján 12 év alatt 2,078 milliárd euró bevételhez jutott volna. A kormány azzal számolt, hogy a díj révén évente 600 millió euró plusz forrást lehet majd a közlekedési infrastruktúra fenntartására és fejlesztésére fordítani.

Ez volt a probléma a tervezettel

Az autópálya-használati díjat a személygépkocsik és lakóautók után kellett volna megfizetni, és nemcsak a külföldieknek, hanem a németeknek is, de őket a gépjárműadó csökkentésével tehermentesítették volna. Az Európai Bíróság erre hivatkozva minősítette jogellenesnek a szabályozást, ítélete szerint a díj diszkriminálja, hátrányosan megkülönbözteti a nem német autósokat.

A csaknem 13 ezer kilométeres német autópálya-hálózat használatáért a tehergépjárművek után már 2005 óta fizetni kell, és 2012-ben több mint ezer kilométernyi főutat is fizetőssé tettek. Az már többször felvetődött, hogy a személygépkocsikra is ki kellene terjeszteni a rendszert.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Óriási bejelentést tett Donald Trump Kínával kapcsolatban
Privátbankár.hu | 2025. június 11. 19:31
Megszületett az Egyesült Államok és Kína közötti kereskedelmi megállapodás – jelentette be szerdán Donald Trump amerikai elnök, nem sokkal azután, hogy washingtoni és pekingi tárgyalófelek Londonban keretegyezségre jutottak a kétoldalú kereskedelmi feszültségek enyhítéséről, valamint a kínai ritkaföldfém- és ipari alkatrész-export korlátozásainak feloldásáról.
Makro / Külgazdaság Nagyon durván bezuhant a német áruimport Oroszországból
Privátbankár.hu | 2025. június 11. 17:01
Németország tavaly 94,6 százalékkal kevesebb értékű árut importált az Oroszországi Föderációból, mint az ukrajnai háború kitörése előtti évben a német szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis szerdán publikált jelentése alapján.
Makro / Külgazdaság MNB-botrány: vége van a jegybanki vagyonkezelő alapítványoknak
Privátbankár.hu | 2025. június 11. 12:51
Megszavazták a jegybanktörvény módosítását.
Makro / Külgazdaság Polt Péter tényleg az Alkotmánybíróság elnöke lett
Privátbankár.hu | 2025. június 11. 12:32
Megvan az új legfőbb ügyész is.
Makro / Külgazdaság Kiderült, hogy többe vagy kevesebbe kerül a tankolás
Privátbankár.hu | 2025. június 11. 10:40
A héten csütörtökön változnak a hazai üzemanyagárak.
Makro / Külgazdaság Német lap: Magyarország sereghajtó lett az Orbán-kormány miatt
Privátbankár.hu | 2025. június 11. 09:14
Lesújtó elemzés jelent meg a magyar gazdaság helyzetéről a Frankfurter Allgemeine Zeitungban.
Makro / Külgazdaság Inflációs ütés: májusban is szinte minden drágább lett
Privátbankár.hu | 2025. június 11. 08:31
Pedig már árréstop is van március közepe óta.
Makro / Külgazdaság Nem csak Budapest kivéreztetése áll a Szerencsejáték Zrt. megcsapolása mögött? Klasszis Klub Live Békesi Lászlóval
Privátbankár.hu | 2025. június 11. 07:42
A volt pénzügyminiszter délután fél 4-kor a Klasszis Klub Live-ben élőben válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire.
Makro / Külgazdaság Változó széljárás: kihátrál a holland Pride mögül két világcég
Privátbankár.hu | 2025. június 10. 12:58
„Más marketingtevékenységekre összpontosítanak”. 
Makro / Külgazdaság Bejött 450 milliárd forintnyi pluszbevétel – így egész szépen alakultak a költségvetés májusi számai
Privátbankár.hu | 2025. június 10. 12:13
Osztalékból és társasági adóból is komoly bevételek jöttek, így zöldben tudott maradni májusban az államháztartás.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG