Egy mesterségesen felgyorsított „dobd el és vegyél másikat” szisztémában érdekeltek a kereskedők. Arról pedig fogalmunk sincs, most éppen hány tonna ruhanemű utazik éppen Kínából vagy Kambodzsából a világ minden tájára, mint ahogy azzal sem vagyunk tisztában, szükségünk van-e ezekre – és ennyire?
Majd ha 3D-ben nyomtatják a nadrágod
Túlfogyasztás, impulz vásárlás, környezetszennyezés – sokak szerint errefelé tart a divatipar. Ugyanakkor a technológia fejlődése és a profitéhség megállíthatatlan.
Mit hoz a jövő innovációban a divat számára? Mind a készruha kivitelezésben, mind pedig az anyaghasználatban megfigyelhetők újabb találmányok, egyre többen keresik a különleges szabadalommal gyártott ruhadarabokat, valamint fontos szemponttá vált a környezettudatosság és a lebomló anyaghasználat is.
A világ egyik legnagyobb iparágáról beszélünk, egyes előrejelzések szerint 2030-ra akár a 3,3 billió dollárt is elérheti a forgalom értéke – olvasható egy szakmai összeállításban. - A mesterséges intelligencia legújabb fejlesztéseitől a 3D nyomtatás fellendüléséig ma már számos technológiai és alapanyag fejlesztéssel találkozhatunk a divatban.
Tengeri moszatból, almapektinből
Az Algiknit vállalat például textíliát és szálakat gyárt tengeri moszatból. A kész kötöttáru biológiailag lebomló, és természetes pigmentekkel festhető.
Az ipari hulladék is népszerű alapanyag egyes ruhagyártók körében, jóllehet, az almapektint gyakran eldobják a gyártási folyamat végén. A Frumat kifejlesztett egy új technológiát, ami lehetővé teszi az almapektin felhasználását fenntartható és komposztálható anyagok előállítására. Az ilyen típusú vegán almabőr mérgező vegyszerek nélkül festhető.
Egy másik, erőteljes irányvonal a smart, okos textíliák egyre gyakoribb használata. A ruhadarabok különlegessége, hogy szorosan illeszkednek a testhez, így érzékelik viselőjének testtartását és mozgását.
Hardver a cipődben
Egy kutató csoport hardver- és szoftver rendszert épített be cipőkbe és szőnyegekbe, a nyomásérzékelők adatainak valós időben történő mérésére és értelmezésére. A gépi tanulási rendszere szinte 100 százalékos pontossággal jelezte előre az okos textilszőnyegen álló egyén mozgásait és pózait. Ráadásul ezeket az intelligens textíliákat, az okosórákkal és egyéb kütyükkel ellentétben, nem kell be- vagy kikapcsolni.
Ezek a kütyük az ingereket észlelő érzékelők kombinációján keresztül működnek. Ez azt jelenti, hogy a technológia mindig elérhető, például hangutasítással vagy a pulzusszám változásával. Mivel a funkcionalitás be van építve a ruha alapszerkezetébe, nincs szükség vezetékekre. Ez lehetővé teszi, hogy az „okos” anyag rugalmas és kényelmes maradjon.
Amikor a NASA ad ihletet
A funkcionalitás is egyre elterjedtebb, nemcsak a sportoláshoz használt ruhadarabokban, de újabban a városi öltözetek kapcsán is megjelenik. A Columbia is élén jár az innovatív technológiák alkalmazásában. A népszerű márka tavaly mutatta be az Omni-Heat™ Infinity új, innovatív hőmegtartó és hővisszaverő technológiáját, amelyet a NASA egyes ruhadarabjai ihlettek.
Az Infinity megnövelt méretű, arany színű pöttyei ez eddig megszokotthoz képest is nagyobb arányban képesek visszaverni és megtartani a mozgás közben termelt testhőt. Így az alatta elhelyezett szintetikus béléssel kiegészítve, magasabb szintű szigetelő hatást és melegérzetet nyújt a leghidegebb napokon is.
“Magyarországon is egyre többen keresik az olyan ruhadarabokat, amelyek speciálisak és előtérbe helyezik a funkcionalitást. Már nem mindig elég, hogy valami jól nézzen ki, a vásárlók visszajelzései alapján egyre népszerűbbek a különleges technikákon alapuló darabokat, amelyek megkönnyítik a sportolást vagy enyhítik a hidegebb napokat” - nyilatkozta a témában Kun Álmos, a magyar tulajdonú Dockyard marketing vezetője.
Márkahűség, vásárlási élmény, digitalizáció
Egyre több új márka kerül be a piacra, a túlélés érdekében a vállalkozásoknak ki kell használni a digitális lehetőségeket, továbbá a fenntarthatóságra és a fogyasztói elkötelezettségre is összpontosítaniuk kell - ez jelenleg az iparág három legnagyobb lehetősége.
A fenntarthatóság akkor érdekli a vásárlót – ez már e sorok írójának véleménye – ha az pozitív kapcsolatban van az árral, pláne ma - vagy ha a hirdetésekben állandóan és nagyon ügyesen felhívják rá a figyelmet, hangsúlyozva ennek fontosságát. De így is csak egy bizonyos szűk, tudatos vásárlói réteget ér el ez a hívószó.
A mesterséges intelligencia megkönnyíti az online divatvásárlást, míg az AR (Augmented Reality - kiterjesztett valóság) egyedi élményeket hoz a fizikai értelemben is létező ruhaboltokba, újszerű és vonzó vásárlási módokat biztosítva ezzel.
Az új technológia csökkentheti az iparág környezeti lábnyomát azáltal, hogy támogatja a környezetbarát anyagok fejlesztését, optimalizálja a termelést a hulladék minimalizálása érdekében. A fogyasztók nagy része számára ugyanakkor a márka ma is a legfontosabb választási szempont a vásárlás során.