5p

 A világ egyik legpazarlóbb iparága ez, hiszen ma már havonta vagy kéthetente érkeznek az üzletekbe az új kollekciók, miközben a tavaly vagy tavalyelőtt vett felső is még ott lapul a szekrényben, talán, ha egyszer volt rajtunk.

Egy mesterségesen felgyorsított „dobd el és vegyél másikat” szisztémában érdekeltek a kereskedők. Arról pedig fogalmunk sincs, most éppen hány tonna ruhanemű utazik éppen Kínából vagy Kambodzsából a világ minden tájára, mint ahogy azzal sem vagyunk tisztában, szükségünk van-e ezekre – és ennyire?

Majd ha 3D-ben nyomtatják a nadrágod

Túlfogyasztás, impulz vásárlás, környezetszennyezés – sokak szerint errefelé tart a divatipar.  Ugyanakkor a technológia fejlődése és a profitéhség megállíthatatlan.

Mit hoz a jövő innovációban a divat számára? Mind a készruha kivitelezésben, mind pedig az anyaghasználatban megfigyelhetők újabb találmányok, egyre többen keresik a különleges szabadalommal gyártott ruhadarabokat, valamint fontos szemponttá vált a környezettudatosság és a lebomló anyaghasználat is.

 A világ egyik legnagyobb iparágáról beszélünk, egyes előrejelzések szerint 2030-ra akár a 3,3 billió dollárt is elérheti a forgalom értéke – olvasható egy szakmai összeállításban. - A mesterséges intelligencia legújabb fejlesztéseitől a 3D nyomtatás fellendüléséig ma már számos technológiai és alapanyag fejlesztéssel találkozhatunk a divatban.

 Tengeri moszatból, almapektinből

Az Algiknit vállalat például textíliát és szálakat gyárt tengeri moszatból. A kész kötöttáru biológiailag lebomló, és természetes pigmentekkel festhető.

Az ipari hulladék is népszerű alapanyag egyes ruhagyártók körében, jóllehet, az almapektint gyakran eldobják a gyártási folyamat végén. A Frumat kifejlesztett egy új technológiát, ami lehetővé teszi az almapektin felhasználását fenntartható és komposztálható anyagok előállítására. Az ilyen típusú vegán almabőr mérgező vegyszerek nélkül festhető.

Egy másik, erőteljes irányvonal a smart, okos textíliák egyre gyakoribb használata. A ruhadarabok különlegessége, hogy szorosan illeszkednek a testhez, így érzékelik viselőjének testtartását és mozgását.

Pazarló iparág a divatipar. Fotó: Pixabay
Pazarló iparág a divatipar. Fotó: Pixabay

Hardver a cipődben

Egy kutató csoport hardver- és szoftver rendszert épített be cipőkbe és szőnyegekbe, a nyomásérzékelők adatainak valós időben történő mérésére és értelmezésére. A gépi tanulási rendszere szinte 100 százalékos pontossággal jelezte előre az okos textilszőnyegen álló egyén mozgásait és pózait. Ráadásul ezeket az intelligens textíliákat, az okosórákkal és egyéb kütyükkel ellentétben, nem kell be- vagy kikapcsolni.

Ezek a kütyük az ingereket észlelő érzékelők kombinációján keresztül működnek. Ez azt jelenti, hogy a technológia mindig elérhető, például hangutasítással vagy a pulzusszám változásával. Mivel a funkcionalitás be van építve a ruha alapszerkezetébe, nincs szükség vezetékekre. Ez lehetővé teszi, hogy az „okos” anyag rugalmas és kényelmes maradjon.

Amikor a NASA ad ihletet

A funkcionalitás is egyre elterjedtebb, nemcsak a sportoláshoz használt ruhadarabokban, de újabban a városi öltözetek kapcsán is megjelenik. A Columbia is élén jár az innovatív technológiák alkalmazásában. A népszerű márka tavaly mutatta be az Omni-Heat™ Infinity új, innovatív hőmegtartó és hővisszaverő technológiáját, amelyet a NASA egyes ruhadarabjai ihlettek.

 Az Infinity megnövelt méretű, arany színű pöttyei ez eddig megszokotthoz képest is nagyobb arányban képesek visszaverni és megtartani a mozgás közben termelt testhőt. Így az alatta elhelyezett szintetikus béléssel kiegészítve, magasabb szintű szigetelő hatást és melegérzetet nyújt a leghidegebb napokon is. 

 “Magyarországon is egyre többen keresik az olyan ruhadarabokat, amelyek speciálisak és előtérbe helyezik a funkcionalitást. Már nem mindig elég, hogy valami jól nézzen ki, a vásárlók visszajelzései alapján egyre népszerűbbek a különleges technikákon alapuló darabokat, amelyek megkönnyítik a sportolást vagy enyhítik a hidegebb napokat” - nyilatkozta a témában Kun Álmos, a magyar tulajdonú Dockyard marketing vezetője.

Márkahűség, vásárlási élmény, digitalizáció 

Egyre több új márka kerül be a piacra, a túlélés érdekében a vállalkozásoknak ki kell használni a digitális lehetőségeket, továbbá a fenntarthatóságra és a fogyasztói elkötelezettségre is összpontosítaniuk kell - ez jelenleg az iparág három legnagyobb lehetősége.

A fenntarthatóság akkor érdekli a vásárlót – ez már e sorok írójának véleménye – ha az pozitív  kapcsolatban van az árral, pláne ma - vagy ha a hirdetésekben állandóan és nagyon ügyesen felhívják rá a figyelmet, hangsúlyozva ennek fontosságát. De így is  csak egy bizonyos szűk, tudatos vásárlói réteget ér el ez a hívószó.

A mesterséges intelligencia megkönnyíti az online divatvásárlást, míg az AR (Augmented Reality - kiterjesztett valóság) egyedi élményeket hoz a fizikai értelemben is létező ruhaboltokba, újszerű és vonzó vásárlási módokat biztosítva ezzel.

Az új technológia csökkentheti az iparág környezeti lábnyomát azáltal, hogy támogatja a környezetbarát anyagok fejlesztését, optimalizálja a termelést a hulladék minimalizálása érdekében. A fogyasztók nagy része számára ugyanakkor a márka ma is a legfontosabb választási szempont a vásárlás során.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Vegas.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Mondtak egy számot: félelmetesen drága volt a Brexit
Privátbankár.hu | 2024. december 18. 14:21
Az előzetesen vártnál azonban így is kisebbnek tűnik a kár.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor raportra hívhatja Rogán Antalt
Csabai Károly | 2024. december 18. 05:42
Azzal a céllal, hogy átbeszélje propagandaminiszterével, hogyan tálalják, hogy az infláció immár második hónapja emelkedik. Sovány vigasz, hogy ezzel nem vagyunk egyedül. A Privátbankár Európai Inflációs Körkép több mint kétéves fennállása alatt még soha annyi ország nem tett közzé az előző havinál magasabb éves fogyasztóiár-indexet, mint a novemberiről. Ennek ellenére bőszen folyik a monetáris lazítás, mindössze az ukrán jegybank emelt kamatot. A reálkamatok összevetésében még tartjuk a pozíciónkat, de a 2,8 százalékos plusz a gyenge makrogazdasági adatok miatt aligha elég vonzó a külföldi befektetők számára.
Makro / Külgazdaság Valaki kiénekelt Matolcsy Györgyék kórusából
Privátbankár.hu | 2024. december 17. 16:10
Ahogy egy hónapja, úgy Virág Barnabás alelnök tájékoztatása szerint most is elhangzott egy 25 bázispontos kamatcsökkentési javaslat. Hogy ezúttal is Patai Mihály másik alelnöktől, az később derül ki.
Makro / Külgazdaság Pesszimistábbak lettek Matolcsy Györgyék
Privátbankár.hu | 2024. december 17. 15:16
A jegybank a jövő évi inflációs és növekedési előrejelzéseit is közölte.
Makro / Külgazdaság Moszkva fenyeget: megtorlással kell számolni Kirillov meggyilkolása miatt
Privátbankár.hu | 2024. december 17. 14:32
A nukleáris védelmi erőkért felelős orosz altábornagy elleni merényletről megszólalt az SZBU és a Kreml is.
Makro / Külgazdaság Nem tettek szívességet Matolcsy Györgyék a kormánynak
Privátbankár.hu | 2024. december 17. 14:00
Bár a GDP-növekedési álmok valóra válásához jól jönne egy kamatcsökkentés, a Magyar Nemzeti Bank (MNB) monetáris tanácsa nem látott okot az irányadó ráta megváltoztatására.
Makro / Külgazdaság Óvatosságra intik a nyugdíjasokat a csalafinta bankokkal szemben Szerbiában
Privátbankár.hu | 2024. december 17. 10:47
A bankok azzal „fiatalítják meg” Szerbiában idősebb ügyfeleiket, hogy hitelt kínálnak nekik. Ennek alapján úgy érezhetik, hogy olyan hitelképeseket, mint a fiatalok.
Makro / Külgazdaság Sikerült 100 milliárd forintot elköltenie a közmédiának
Privátbankár.hu | 2024. december 17. 09:48
100 milliárd forintot, ehhez korábban még egy év kellett, de az állami média jobban teljesít.
Makro / Külgazdaság Navracsics Tibor szerint jönnek uniós pénzek, most hetedikek vagyunk a felhasználásban
Privátbankár.hu | 2024. december 16. 16:46
Az európai uniós források felhasználásának hatékonyságát tekintve az első helyen végzett Magyarország – Csehországgal holtversenyben – a 2014-2020-as költségvetésben, mindez azt jelenti, hogy Magyarországra érdemes uniós forrásokat folyósítani, mert azokat jól és hatékonyan hasznosítja – mondta a közigazgatási és területfejlesztési miniszter éves meghallgatásán hétfőn az Országgyűlés gazdasági bizottságának ülésén.
Makro / Külgazdaság Örüljünk: nyugatabbra kevésbé hervatag a hangulat
Privátbankár.hu | 2024. december 16. 12:58
A beszerzési menedzser index Németországban és az euróövezetben is javult, de még mindig csökkenést jelez.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG