5p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Egyelőre nem mozgatja el szélsőségesen az üzemanyagárakat a Kínából terjedő betegség. Sőt, az ottani gazdaság fékeződése miatt valamelyest enyhül a nyomás az árakon.

Izgalmas hónapokon van túl az olajpiac, ami az átlagfogyasztót nem feltétlen hozza lázba. Ugyanakkor, ha az energiahordozó egy-egy nagyobb megugrását követően az áremelkedés a benzinkutakon is visszaköszön, akkor már többen elkezdik keresni és magyarázni az összefüggéseket. Fontos tudni ugyanakkor azt is, hogy az olajárak ugyan befolyásolják a benzinárakat - csak közvetve, ugyanis a nyersanyag ára mellett figyelembe kell venni a finomítói árréseket is - írja laptársunk, az Mfor.hu.

Ez kvázi az olaj feldolgozásával foglalkozó társaságok haszna, amely időről-időre változik. Sőt esetenként akár az is előfordul, hogy míg az olajár csökken, addig a finomítói margin növekszik, így végül az autósok számára semmiféle előnnyel nem jár az alapanyag változása. De fordított eset is előfordulhat, amikor az áremelést megússzák, mert hiába nő az olajár, a finomítói árrés csökken így kiegyenlítik egymást a változások.

Az előző év vége felé több olyan geopolitikai esemény is volt, amely során nőtt a feszültség a Közel-Keleten, ezek hatására pedig az olaj ára többször megugrott. A történések csúcspontja az volt, amikor az Egyesült Államok likvidálta az Iráni Forradalmi Gárda vezetőjét, majd néhány nappal később Irán (előre bejelentett) válaszcsapásokat hajtott végre Irak területén amerikai katonai bázisok ellen. Érdekesség, hogy az olaj ára ekkor erősen kilengett, és a szakértők már 100 dolláros szinteket vizionáltak, a benzinkutaknál viszont gyakorlatilag semmit sem lehetett ebből észrevenni.

Milyen közterhek vannak az árban?
Nem ismeretlen, de talán nem mindenki számára evidens, hogy Magyarországon akkor sem tankolhatnánk ingyen, ha netán az olajért nem kellene fizetni. Az árak ugyanis úgy képződnek, hogy az olajárra rakódik a finomítói árrés, amelyekből kialakul a termék alapára, ám ez függ a dollár-forint keresztárfolyamtól. Erre rakódik rá előbb a nagykereskedelmi árrés (ez itthon szinte minden esetben a Molnál csapódik le, mert majdnem mindenki tőle vásárol), majd a benzinkutak haszna, vagyis a kiskereskedelmi árrés. A terméket ezután még terheli az üzemanyagokra kivetett jövedéki adó, mely a benzin esetében fix 120 forint literenként, a gázolajnál fix 110,35 forint /liter. (Az összeget félévente felülvizsgálják és az olaj árfolyamának függvényében kis mértékkel lehet módosítani.) Minimális tétel az üzemanyag árában az úgynevezett kőolaj-készletezési díj, mely a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetséghez kerül (az elmúlt években 1,4-3,3 forint/liter körül mozgott az értéke). A különböző díjakkal és adókkal megfejelt termékárra pedig a végén rárakódik a 27 százalékos áfa. (Így tulajdonképpen az állam a jövedéki adót is adóztatja.) Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 400 forintos benzin esetében az állam 205 forintot tesz zsebre a jövedéki adó és az áfa révén. A holtankoljak szerint jelenleg egy liter 98-as benzin átlagára 401,1 forint literenként, de van olyan kút, ahol 440,9 forintot kell fizetni. A gázolaj esetében 391,3 forint az átlagár, a csúcs pedig 442,9 forint.

Izgalmasabban alakul viszont az autósok számára a Kínában tomboló koronavírus járvány. A sajnálatos betegség miatt az ázsiai országban nagyon komoly közlekedési korlátozásokat vezettek be, számos várost karanténba zártak, így a személy- és az áruforgalom is drasztikusan visszaesett. Ez pedig az olaj piacán is gyorsan visszaköszönt, a kieső kínai igények miatt számottevően csökkent a fekete arany árfolyama. Igaz itt is láthattunk kilengéseket, hiszen volt arra példa a napokban is, hogy megugrott az árfolyam azt követően, hogy a kínai hatóságok azt jelezték, egy gyógyszerrel sikeresen kezelték a betegséget. (Más kérdés, hogy a WHO ezt nem látta bizonyítottnak.)

Rövid távon az olajpiacon az egyik kérdés, az lesz, hogy Kína bénultsága meddig tart, mikor indul majd újra az élet. Amíg a vírussal küzd az ország, addig az olajárakra ez lefele jelent nyomást. Ráadásul, ha tartós lesz az ottani gazdaság leblokkolása, akkor az a globális ellátási láncok miatt más államokra is kihathat. Az autóipar és az elektronikai gyártók nehézségeiről is írtunk a napokban, mindkét iparág képviselői azt vetítik előre, hogy ha néhány héten belül nem normalizálódik a helyzet, akkor ellátási nehézségeik lesznek, és esetleg tömegesen kell majd gyárakat leállítani. E forgatókönyv alapján pedig a nemzetközi áruforgalom is vissza fog esni. Ami a légijáratok csökkentésével párhuzamosan szintén az alacsonyabb olaj és üzemanyag felhasználás irányába mutat.

Természetesen az sem kizárt, hogy valamilyen gyógymód révén rövid időn belül normalizálódik a helyzet, ami akár hirtelen megugró kereslettel és áremelkedéssel is járhat. Igaz, erre az elemzők most kisebb esélyt látnak. A szakértők úgy becsülik, hogy a koronavírus még mindig terjed, így egy-két hónapon belül aligha lehet feloldani a korlátozásokat. Öröm az ürömben, hogy addig a magyar autósokat nem fogja komolyabb áremelkedés sújtani a benzinkutaknál - ami persze attól is függ, hogy a nagy olajkitermelő országokban nyugalom lesz, vagy újabb konfliktusok törnek ki.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Fordulat az építőiparban? Megmagyarázzuk a számokat!
Privátbankár.hu | 2025. május 14. 18:56
Bár éves szinten még visszaesés látható, havi alapon már bővült az építőipar teljesítménye – óvatos kilábalás jelei mutatkoznak az ágazatban.
Makro / Külgazdaság Donald Trump megkötötte az évszázad üzletét
Privátbankár.hu | 2025. május 14. 17:41
Katar megállapodást írt alá a Boeing amerikai repülőgépgyártó vállalattal utasszállítók beszerzésére a Qatar Airways légitársaság számára Donald Trump amerikai elnök szerdai látogatása során.
Makro / Külgazdaság Hullámvasútra ült az ipar márciusban
Privátbankár.hu | 2025. május 14. 08:45
Megjelent az ipari adatok második becslése.
Makro / Külgazdaság Nem hozott jó hírt a KSH, itt vannak a számok
Privátbankár.hu | 2025. május 14. 08:30
Megjelentek az építőipar márciusi számai.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor újabb furcsa döntést hozhat
Privátbankár.hu | 2025. május 14. 08:10
Még az év elején került szóba az egyik Kormányinfón, hogy az Egyesült Államok – és Argentína – példáját követve Magyarország is kiléphet-e az Egészségügyi Világszervezetből (WHO). Ahogy akkor Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter felvetette ennek lehetőségét, úgy most Rétvári Bence államtitkár sem cáfolta meg ennek gondolatát. A lapunk által megkérdezett egészségügyi szakértők szerint Magyarország nagy hibát követne el, ha ezt meglépné.
Makro / Külgazdaság Évek óta nem látott hír érkezett az inflációról
Privátbankár.hu | 2025. május 14. 06:51
Rég láttunk hasonlót.
Makro / Külgazdaság Putyin élete függ attól, hogy mi történik Ukrajnában – véli Szalay-Berzeviczy Attila
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. május 14. 05:48
A volt tőzsdeelnök, egyetemi szakközgazdász a Klasszis Podcastban elmondta a véleményét arról, miért robbantotta ki Trump a vámháborút, mi lehet annak végkimenetele, mi várható az orosz-ukrán háborúban, mi történhet annak lezárása után Ukrajnával és az orosz elnökkel. De szó esett arról is, lehet-e egyszerre jóban lenni az egymással nem egy platformon lévő nagyhatalmakkal, amint azt most Magyarország teszi, s végül arról is, hogyan jöhet ki Európa a mostani nagy geopolitikai, társadalmi változásokból.
Makro / Külgazdaság Kijött a várt inflációs adat, egészen meglepő
Privátbankár.hu | 2025. május 13. 16:51
Az Egyesült Államokban váratlanul több mint négyéves mélypontra lassult az éves fogyasztóiár-emelkedés üteme áprilisban, havi szinten pedig a vártnál kisebb mértékben emelkedett a fogyasztói árindex.
Makro / Külgazdaság Jogi kiskapuval vágna vissza az EU a magyar vétónak
Privátbankár.hu | 2025. május 13. 15:53
Július végén lejárnak az Oroszországgal szembeni szankciók.
Makro / Külgazdaság Évtizedek óta nem jött ilyen hír a tengerentúlról
Privátbankár.hu | 2025. május 13. 15:33
Az amerikai költségvetés 258,4 milliárd dollár többlettel zárt áprilisban, ami 23,3 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbi 209,5 milliárd dollár aktívumot. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG