5p
Egyelőre nem mozgatja el szélsőségesen az üzemanyagárakat a Kínából terjedő betegség. Sőt, az ottani gazdaság fékeződése miatt valamelyest enyhül a nyomás az árakon.

Izgalmas hónapokon van túl az olajpiac, ami az átlagfogyasztót nem feltétlen hozza lázba. Ugyanakkor, ha az energiahordozó egy-egy nagyobb megugrását követően az áremelkedés a benzinkutakon is visszaköszön, akkor már többen elkezdik keresni és magyarázni az összefüggéseket. Fontos tudni ugyanakkor azt is, hogy az olajárak ugyan befolyásolják a benzinárakat - csak közvetve, ugyanis a nyersanyag ára mellett figyelembe kell venni a finomítói árréseket is - írja laptársunk, az Mfor.hu.

Ez kvázi az olaj feldolgozásával foglalkozó társaságok haszna, amely időről-időre változik. Sőt esetenként akár az is előfordul, hogy míg az olajár csökken, addig a finomítói margin növekszik, így végül az autósok számára semmiféle előnnyel nem jár az alapanyag változása. De fordított eset is előfordulhat, amikor az áremelést megússzák, mert hiába nő az olajár, a finomítói árrés csökken így kiegyenlítik egymást a változások.

Az előző év vége felé több olyan geopolitikai esemény is volt, amely során nőtt a feszültség a Közel-Keleten, ezek hatására pedig az olaj ára többször megugrott. A történések csúcspontja az volt, amikor az Egyesült Államok likvidálta az Iráni Forradalmi Gárda vezetőjét, majd néhány nappal később Irán (előre bejelentett) válaszcsapásokat hajtott végre Irak területén amerikai katonai bázisok ellen. Érdekesség, hogy az olaj ára ekkor erősen kilengett, és a szakértők már 100 dolláros szinteket vizionáltak, a benzinkutaknál viszont gyakorlatilag semmit sem lehetett ebből észrevenni.

Milyen közterhek vannak az árban?
Nem ismeretlen, de talán nem mindenki számára evidens, hogy Magyarországon akkor sem tankolhatnánk ingyen, ha netán az olajért nem kellene fizetni. Az árak ugyanis úgy képződnek, hogy az olajárra rakódik a finomítói árrés, amelyekből kialakul a termék alapára, ám ez függ a dollár-forint keresztárfolyamtól. Erre rakódik rá előbb a nagykereskedelmi árrés (ez itthon szinte minden esetben a Molnál csapódik le, mert majdnem mindenki tőle vásárol), majd a benzinkutak haszna, vagyis a kiskereskedelmi árrés. A terméket ezután még terheli az üzemanyagokra kivetett jövedéki adó, mely a benzin esetében fix 120 forint literenként, a gázolajnál fix 110,35 forint /liter. (Az összeget félévente felülvizsgálják és az olaj árfolyamának függvényében kis mértékkel lehet módosítani.) Minimális tétel az üzemanyag árában az úgynevezett kőolaj-készletezési díj, mely a Magyar Szénhidrogén Készletező Szövetséghez kerül (az elmúlt években 1,4-3,3 forint/liter körül mozgott az értéke). A különböző díjakkal és adókkal megfejelt termékárra pedig a végén rárakódik a 27 százalékos áfa. (Így tulajdonképpen az állam a jövedéki adót is adóztatja.) Mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy 400 forintos benzin esetében az állam 205 forintot tesz zsebre a jövedéki adó és az áfa révén. A holtankoljak szerint jelenleg egy liter 98-as benzin átlagára 401,1 forint literenként, de van olyan kút, ahol 440,9 forintot kell fizetni. A gázolaj esetében 391,3 forint az átlagár, a csúcs pedig 442,9 forint.

Izgalmasabban alakul viszont az autósok számára a Kínában tomboló koronavírus járvány. A sajnálatos betegség miatt az ázsiai országban nagyon komoly közlekedési korlátozásokat vezettek be, számos várost karanténba zártak, így a személy- és az áruforgalom is drasztikusan visszaesett. Ez pedig az olaj piacán is gyorsan visszaköszönt, a kieső kínai igények miatt számottevően csökkent a fekete arany árfolyama. Igaz itt is láthattunk kilengéseket, hiszen volt arra példa a napokban is, hogy megugrott az árfolyam azt követően, hogy a kínai hatóságok azt jelezték, egy gyógyszerrel sikeresen kezelték a betegséget. (Más kérdés, hogy a WHO ezt nem látta bizonyítottnak.)

Rövid távon az olajpiacon az egyik kérdés, az lesz, hogy Kína bénultsága meddig tart, mikor indul majd újra az élet. Amíg a vírussal küzd az ország, addig az olajárakra ez lefele jelent nyomást. Ráadásul, ha tartós lesz az ottani gazdaság leblokkolása, akkor az a globális ellátási láncok miatt más államokra is kihathat. Az autóipar és az elektronikai gyártók nehézségeiről is írtunk a napokban, mindkét iparág képviselői azt vetítik előre, hogy ha néhány héten belül nem normalizálódik a helyzet, akkor ellátási nehézségeik lesznek, és esetleg tömegesen kell majd gyárakat leállítani. E forgatókönyv alapján pedig a nemzetközi áruforgalom is vissza fog esni. Ami a légijáratok csökkentésével párhuzamosan szintén az alacsonyabb olaj és üzemanyag felhasználás irányába mutat.

Természetesen az sem kizárt, hogy valamilyen gyógymód révén rövid időn belül normalizálódik a helyzet, ami akár hirtelen megugró kereslettel és áremelkedéssel is járhat. Igaz, erre az elemzők most kisebb esélyt látnak. A szakértők úgy becsülik, hogy a koronavírus még mindig terjed, így egy-két hónapon belül aligha lehet feloldani a korlátozásokat. Öröm az ürömben, hogy addig a magyar autósokat nem fogja komolyabb áremelkedés sújtani a benzinkutaknál - ami persze attól is függ, hogy a nagy olajkitermelő országokban nyugalom lesz, vagy újabb konfliktusok törnek ki.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Magyarország szembemegy az Európai Unióval
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 16:11
Javult a gazdasági hangulatindex az euróövezetben és az Európai Unióban novemberben az előző hónaphoz képest, miközben Magyarországon romlott – derült ki az Európai Bizottság gazdasági és pénzügyi főigazgatóságának (DG ECFIN) végleges adataiból.
Makro / Külgazdaság Körbeudvarolták Orbán Viktort Szabadkán
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 15:14
A miniszterelnök Aleksandar Vucic szerb elnökkel találkozott. 
Makro / Külgazdaság Az elemzői várakozásokat is túlszárnyalta a németek hangulata
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 15:11
A vártnál jelentősebben javult a GfK decemberre vonatkozó fogyasztói hangulatindexe.
Makro / Külgazdaság Irigykedve nézhetünk Horvátországra
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 14:08
Az idei harmadik negyedév sorrendben a 19. negyedév volt, amikor bővült a horvát gazdaság.
Makro / Külgazdaság Már a kormány is visszafogott, bemondta Nagy Márton, hogy mennyivel nőhet jövőre a gazdaság
Imre Lőrinc | 2025. november 27. 13:10
Jövőre 2-3 százalékos növekedéssel számol a kormány – jelentette be Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter.
Makro / Külgazdaság Délnyugati szomszédunk alaposan lepipált minket
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 12:35
A horvát gazdaság 2,3 százalékkal nőtt a harmadik negyedévben az előző év azonos időszakához viszonyítva. Ez lassabb dinamikának számít, mint amit az előző negyedévben láthattunk – közölte a horvát statisztikai hivatal.
Makro / Külgazdaság Jött egy jó hír az autósok számára
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 11:20
Mindkét üzemanyagtípus ára csökken.
Makro / Külgazdaság Köhög az ipar, egyre többen emelnének árat
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 11:07
A GKI Gazdaságkutató Zrt. – az EU támogatásával végzett – felmérése szerint novemberben az üzleti szektor kilátásai alig változtak, míg a fogyasztók kissé borúlátóbb várakozásokat fogalmaztak meg, mint októberben.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktornak olyan pénz kell, aminek az elköltését senki nem ellenőrizheti – véli Petschnig Mária Zita
Izsó Márton - Csabai Károly | 2025. november 27. 10:24
A Pénzügykutató Zrt. tudományos főmunkatársa a november 26-ai élő műsorunk vendége volt. Az 5. évfolyamában járó Klasszis Klub Live 88. adását most a Klasszis YouTube-csatornán megnézheti, vagy a Klasszis Podcast-csatornán meghallgathatja.
Makro / Külgazdaság Jól mutatnak a turizmus októberi számai
Privátbankár.hu | 2025. november 27. 08:30
Több volt a hazai és a külföldi vendég is, mint tavaly.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG