Komoly problémákat okozna és negatív következményekkel járna a digitális adó bevezetése az Európai Unióban – derült ki a müncheni ifo gazdaságkutató intézet és a felső-bajorországi iparkamara (IHK) közös tanulmányából. A szakértők szerint a digitális gazdaságra kivetett külön teher erősen fékezné a szektor fejlődését, de az adó kivetése az Egyesült Államokban és más országokban bejegyzett digitális szolgáltatásokat nyújtó vállalatok vámtételként érzékelnék az adót, ami csak tovább mélyítené a kereskedelmi ellentéteket.
Az, hogy digitális szolgáltatásokat adnak el amerikai vállalatok Európában még nem jelenti azt, hogy jövedelemadót is itt kellene fizetniük utána. A jelenleg érvényes nemzetközi adószabályok szerint ugyanis adót a termékek előállítása, nem pedig értékesítése helyén kell fizetni. A multinacionális cégek adóelkerülési gyakorlata valóban problémát jelent, ez azonban nem korlátozódik a digitális gazdaságra – mondta Clemens Fuest, az ifo igazgatója. Peter Kammerer, az IHK igazgatóhelyettese szerint a forgalom megadóztatása csak megbolygatná a működő rendszert és az európai termékek adójának megemelésére késztetné a kereskedelmi partnereket.
Ott adózzanak, ahol keresnek
Az Európai Bizottság márciusban bejelentett javaslata lehetővé tenné, hogy megadóztassák az információtechnológiai nagyvállalatokat, a tervezetet várhatóan a jövő héten mutatják majd be. Korábban már az Apple és a Google kapcsán is felmerült egy új adótörvény életbe léptetése, a két céget ugyanis rendszeresen érte vád, hogy elcsalják az adót, ám ezt az amerikai vállalatok rendszeresen tagadják.
A mostani tervezet szerint a cégeknek az éves forgalmuk 3 százalékát kellene befizetniük adóként, ezt azonban csak a világszinten 750 millió eurós, az Európai Unióban pedig legalább 50 millió eurós bevételt elérő vállalatokra vetnék ki. Az EB becslése szerint 3 százalékos adó esetén évente mintegy ötmilliárd euró adóbevétel keletkezne az EU-ban. Az adót a felhasználók tartózkodási helye szerinti uniós tagállam szedné be.
Brüsszeli sajtóhírek szerint ez a jogszabály ideiglenes jellegű lenne, amíg nem sikerül átfogó megoldást találni arra, hogy a digitális cégek ott adózzanak, ahol a nyereségük keletkezik, ne csak ott, ahol a központjuk van. Hosszú távú megoldásként megreformálnák a digitális tevékenységekre vonatkozó társasági adóval kapcsolatos szabályokat, hogy a tagországok megadóztassák a területükön képződő nyereséget, még akkor is, ha a vállalkozás ott fizikailag nincs jelen.
Méghogy adózni fog a Facebook: Magyarország megint hoppon marad? "Helyi értékesítési modellre" áll át a Facebook 2018-tól - közölte a társaság pénzügyi vezetője, Dave Wehner kedden egy blogposztban. A hazai tudósítások szerint így már Magyarországon is fog adót fizetni a társaság, mi ebben nem vagyunk olyan biztosak - pedig jól jönne a pénz, a digitális multikat már így is a legnagyobb adótartozók között tarja nyilván a NAV. Tovább >>> |