4p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kínai-olasz összeborulást Matteo Salvini – Orbán nagy szövetségese – éles kritikával illette. Ma Macron, Merkel és Juncker feszült hangulatban találkozik a kínai elnökkel Párizsban, hogy megvitassák a kínai állami cégek előnybe részesítését a nemzetközi versenytárgyalásokon. A francia elnök kedélyét mindenesetre Kína jelentősen javította az elmúlt órákban 40 milliárd euró értékű megrendelésekkel. Káncz Csaba jegyzete.
(Fotó: Wikimedia Commons)

Múlt szombaton a kínai elnök jelenlétében Olaszország – az első G7 tagországaként – csatlakozott az Övezet és Út kezdeményezéshez (BRI), hozzákötve Genova és Trieszt kikötőjét az óriási kínai logisztikai és geopolitikai kezdeményezéshez. Peking az elmúlt 5 évben stratégiai jelentőségű kikötőket vásárolt föl a görögországi Pireusztól kezdve a belga Zeebrugge-ig, jelenleg már az európai konténerkikötők 10 százalékát ellenőrizve. Hogy ez (biztonság)politikailag hová vezethet, az megmutatkozott már 2016-ban, amikoris az EU tervezett nyilatkozatát a Dél-Kínai-tenger ügyében – főként magyar és görög követelésre – erősen felvizezték, pedig három napig folyt a vita, hogy a nemzetközi jog súlyos megsértése miatt keményen oda kell szólni Pekingnek.

Orbán harcostársa kritizál

Figyelemre méltó, hogy a kínai-olasz összeborulást Matteo Salvini - Orbán Viktor nagy szövetségese – éles kritikával illette. A Liga párt vezetője nem vett részt a Kína tiszteletére rendezett szombati állami vacsorán. E helyett kijelentette, hogy Róma nem lehet „bárki gyarmata” és hogy Peking érzékeny 5G-s technológiákat szerezhet meg Olaszországtól.

A kínai elnök római látogatása alatt az olasz cégek 2.8 milliárd dollár értékben írtak alá szerződéseket és a közlemények szerint az egyezmények jövőbeni értéke elérheti a 20 milliárd dollárt. Az áttörés a kétoldalú kapcsolatokban azután következett be, hogy múlt pénteken az Európai Csúcson a résztvevők Kínát „rendszer-szintű rivális”-nak bélyegezték, hozzátéve: Brüsszelnek stratégiát kell kifejlesztenie Peking gazdasági- és politikai befolyásának feltartóztatására.

Éles német kritika

Valóban, Róma és Peking megállapodása bekapcsolta a vészjelzőket Washingtonban, Brüsszelben és Berlinben. Günther Oettinger uniós költségvetési biztos tegnap egészen odáig ment, hogy az EU-nak be kellene vezetnie a vétó-jogot Kína európai infrastruktúráli projektjeivel kapcsolatban, illetve Pekingnek előbb be kellene szereznie az EU Bizottság jóváhagyását ezekhez. Hozzátette figyelmeztetőleg, hogy egyre több stratégiai jellegű európai infrastruktúrális eszközök – beleértve villamoshálózatok, gyorsforgalmi vasutak és kikötők – kerülnek kínai kézre.

Káncz Csaba

A kínai és az EU vezetők április 9-én rendezik következő csúcstalálkozójukat, miközben a nyugat-európai cégek körében nő az elégedetlenség a kínai piac elégtelen nyitottsága miatt.  A vezető EU-s vállalatokat kizárták az olyan, jelentős anyagi haszonnal járó beruházásokból, mint amilyen a távol-keleti ország mintegy 10 ezer kilométeres nagy sebességű vasúti hálózatának megépítése. Európa így váratlanul és gyorsan elmozdult afelé, hogy korlátozza a vasutaktól a távközlésig terjedő gigantikus projektekhez való kínai hozzáférést. Sajtóinformációk szerint ezt erősíti, hogy a tagállamok – Berlin és Párizs nyomására – támogatásukról fogják biztosítani a törvénytervezetet, amellyel korlátozzák a kínai vállalatok hozzáférését az EU évi mintegy 2400 milliárd eurós közbeszerzési piacához.

Ma Macron, Merkel és Juncker feszült hangulatban találkozik a kínai elnökkel Párizsban, hogy megvitassák a kínai állami cégek előnybe részesítését a nemzetközi versenytárgyalásokon. Az elmúlt 10 hónapban ez fontos ütközőpont volt Washington és Peking között is. He Weifang, a Pekingi Egyetem jogász professzora fején találta a szöget, amikor kijelentette, hogy Kínának el kell kezdenie tiszteletben tartania a WTO kötelezettségeit, amely szervezethez 2001-ben csatlakozott.

A francia elnök kedélyét mindenesetre jelentősen javíthatja, hogy az elmúlt órákban 40 milliárd euró értékű megállapodások születtek Kínával, amelyből 30 milliárd eurót tesz ki 300 darab Airbus repülőgép leszállítása a China Aviation Supplies Holding Company számára.

Káncz Csaba jegyzete

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kormányinfó: Nagy Márton fontos bejelentést tett – jó hír jöhet május végén?
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 17:51
Lezajlott a húsvét előtti Kormányinfó, jöhet újabb árrésstop is. 
Makro / Külgazdaság Megint vágott a kamatokon az EKB
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 14:46
Az Európai Központi Bank (EKB) Kormányzótanácsa csütörtöki ülésén a piaci várakozásoknak megfelelően 25 bázisponttal csökkentette a három irányadó eurókamat szintjét.
Makro / Külgazdaság Horváth Gábor: Szűk a mozgástér, de a magyar költségvetési politika jó irányba tart
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 08:03
A Költségvetési Tanács elnöke szerint a magyar gazdaságpolitika továbbra is stabil.
Makro / Külgazdaság Megörült az árrésstopnak? Ezt tudnia kell!
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 07:41
Bejött, de hamarosan kilőhetnek az árak.
Makro / Külgazdaság Már nem vagyunk rekorderek – de ennek most örülni kell
Csabai Károly | 2025. április 17. 06:03
A márciusi jelentős hazai inflációlassulás megtette a hatását. Szemben februárral, a múlt hónapban már nem Magyarországon volt az Európai Unió 27 tagállama közül a legmagasabb az éves fogyasztói árindex, Lengyelországban és Romániában is nagyobb volt a pénzromlás, mint nálunk – derül ki a Privátbankár Európai Inflációs Körképből. Mivel pedig a Magyar Nemzeti Bank nem változtatott az alapkamatán, a visszatekintő reálkamatok rangsorában is sikerült előrébb lépnünk.
Makro / Külgazdaság Vége az áresésnek, nem lesz olcsóbb a tankolás
Privátbankár.hu | 2025. április 16. 10:20
Csütörtökön ezúttal nem változnak a hazai üzemanyagárak sem a benzin, sem pedig a gázolaj tekintetében.
Makro / Külgazdaság Nőni kezdett a bankok feketelistája
Privátbankár.hu | 2025. április 16. 07:23
Hosszú évek óta tartó rövidülés után márciusban nőni kezdett a KHR-ben nyilvántartott lakossági mulasztások száma.
Makro / Külgazdaság Köszönjük, Trump: Magyarország lehet a vámháború egyik legnagyobb vesztese
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 16:59
Ha az autóipart nézzük. Svédország és Szlovákia mellett. 
Makro / Külgazdaság Varga Mihály kezdeményezi az MNB alapítványainak megszüntetését
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 13:37
Törvényi szinten is módosítanák a jegybank hatáskörét.
Makro / Külgazdaság Kétségbeesetten igyekeznek alkalmazkodni Trump „új világához”
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 10:44
További állami támogatásokat jelentett be a dél-koreai kormány az amerikai gazdaságpolitika cikk- cakkjaira reagálva. Ezúttal a félvezetőgyártás állami hátszelét növelik az autóipar után.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG