12p

Eurószázmilliókat szór szét az Unió a Földközi-tenger térségében, vezetői pedig azzal dicsekedhetnek, hogy tesznek a migrációs válság megoldásáért. Ez azonban semmivel sincs közelebb, a pénzt viszont borzalmas bűntettek finanszírozására is fordítják egyes esetekben.

Miközben a néhány nappal később eltűnt Titan merülőhajó kibontakozó tragédiáját az egész világ lélegzetvisszafojtva figyelte, a június 14-én, Görögország közelében, több száz migránssal a fedélzetén elsüllyedt Adriana halászhajó sorsa jóval kevesebb figyelmet kapott. Pedig az Adrianával történtekkel nemcsak azért kéne foglalkozni, mert a becslések szerint több mint 600 ember, köztük rengeteg gyermek halt meg a katasztrófában, hanem azért is, mert ez a katasztrófa tökéletesen elkerülhető lett volna.

Más, Európa felé a Földközi-tengeren vagy az Atlanti-óceánon felfedezetlenül evickélő, migránsokkal telezsúfolt hajókkal szemben ugyanis az Adrianát az elsüllyedése előtt hosszú-hosszú ideig megfigyelés alatt tartotta a görög parti őrség, de az EU-s határvédelmi ügynökség, a Frontex is figyelemmel kísérte a helyzetet. Mégis csupán a hajón összezsúfolt emberek töredékét sikerült kimenteni, miután a hajó elsüllyedt, mivel nagyszabású mentőakció helyett csupán a görög parti őrség egyetlen hajója tartózkodott a helyszínen, amikor az Adriana felborult, majd a hullámsírba merült. A tragédiában a hajón tartózkodó összes gyermek és nő odaveszett, mivel őket a fedélzet alatti helyiségekben zsúfolták össze, így esélyük sem volt elhagyni a hajót.

Elhárított felelősség

A görög hatóságok azzal igyekeztek elhárítani maguktól a felelősséget, hogy a hajó haladt a célja, azaz az olasz partok felé, illetve hogy a hajó fedélzetén tartózkodók többször is egyértelműen visszautasították a felajánlott segítséget. Újságírók nyomozása azonban kiderítette (talán a Washington Post alább beágyazott, vizuálisan is illusztrált összefoglalóját lehet a leginkább ajánlani), hogy az Adriana nyilvánvalóan műszaki gondokkal küzdött, és többször is eltért menetirányától, hosszú időszakokban pedig meghajtás nélkül sodródott a tengeren. Ez különösen veszélyes egy ennyire telezsúfolt, tehát instabil hajó esetében, ezt pedig a készült felvételek alapján is teljesen egyértelműen látnia kellett a megfigyelőknek.

A riportok arra is felhívják a figyelmet, hogy a hajót kezelő legénységnek, illetve az egyiptomi – egyébként a tragédiában szintén odaveszett – kapitánynak az út folytatása volt az érdekében, mivel egyrészt a fizetségük nagy részét ezután kapták volna meg, másrészt féltek a felelősségrevonástól, ha a parti őrség kezébe kerülnek. Az erre a célra fenntartott segélyvonalra a dráma óráiban folyamatosan érkeztek az elfogyott italról és élelemről, a hajó veszélyes dülöngéléséről szóló bejelentések a hajón utazóktól – mégis a legénységre hallgattak a hatóságok emberei.

A hajóra dobált vizespalackokat és élelmiszercsomagokat pedig azért próbálták visszautasítani az emberek, mert az értük kialakult tolongástól veszélyesen imbolyogni kezdett a hajó. Ráadásul a tengeren érvényes szabályok szerint vészhelyzet esetén kötelessége a környéken tartózkodó hajóknak minden eszközzel segíteni, ezt még az érintett hajó kapitányának kérése sem írhatja felül, márpedig az Adriana egyértelműen bajban volt. Az, hogy a tragédia közvetlen kiváltó oka az volt-e hogy a parti őrség hajója végül vontatókötélre vette a bárkát, ami ezután borult fel, vagy ebben nem volt közvetlen szerepe a görög hajónak, valójában csak részletkérdés.

A tény az, hogy az európai hatóságok szeme láttára süllyedt el egy hajó és veszett oda több száz ember, akinek nagy többségének csak annyi volt a bűne, hogy a jobb élet reményében illegálisan akart európai földre lépni.

A világ legveszélyesebb migrációs útvonala

És a görög parti őrségnek messze nem ez volt az első, emberéleteket követelő akciója: több esetben derült ki, hogy hajóik a nyílt tengerre vagy a török partok közelébe vontattak csónakokat, emberekkel teletömött hajókat, hogy ott a sorsukra hagyják őket, legjobb esetben is csak remélve, hogy sikerül szilárd partra evickélniük.

Akik átjutottak: Európába igyekvő illegális bevándorlók szállnak partra Cataniában 2023. április 12-én. A hajó fedélzetén mintegy 700 migráns utazott Olaszországba az olasz parti őrség egyik hajójának kíséretében. Fotó: MTI/EPA/ANSA/Orietta Scardino
Akik átjutottak: Európába igyekvő illegális bevándorlók szállnak partra Cataniában 2023. április 12-én. A hajó fedélzetén mintegy 700 migráns utazott Olaszországba az olasz parti őrség egyik hajójának kíséretében. Fotó: MTI/EPA/ANSA/Orietta Scardino

De az olasz vagy a spanyol parti őrségek sem állnak a helyzet magaslatán, és amiről egyáltalán tudunk, azok csak azok az esetek, amelyekre fény derült, a tanúk nélkül maradt, vagy éppen a hatóságok számára is rejtve maradt tragédiákról legfeljebb az előkerült maradványokból értesülhetünk, ha egyáltalán. A becslések szerint június végéig mintegy kétezer ember halt bele a kísérletbe, hogy vízi úton jusson el Európába, míg tavaly ebben az időszakban „csak” 1358 halálesetet jegyeztek fel. (Az ENSZ adatai szerint 2014 óta több mint 20 ezer migráns tűnt el vagy veszett oda csak a Földközi-tenger középső szakaszán, ezzel ez a világ legveszélyesebb migrációs útvonala.) Mindez az európai közvélemény és politikusok félrenézése, illetve az európai hatóságok elégtelen teljesítménye, sőt mint láthattuk, néha tevékeny részvétele mellett zajlik.

Ráadásul ez a megszámolhatatlanul sok tragédia alig enyhíti az Európára nehezedő migrációs nyomást, a veszélyek ellenére is rengetegen kelnek útra és érkeznek is meg az európai partokra: 2023 első elében nagyjából 31,300 migráns érkezett Olaszországba, míg tavaly csupán 7900-an, ugyanennyi idő alatt. A legtöbben Líbia és Tunézia partjairól indultak útnak, de származási országaik ennél jóval változatosabbak, Afrika az Egyenlítő körüli területeitől kezdve Dél-Ázsiáig sokan választják ezt az útvonalat.

A helyzetnek persze nincs egyszerű megoldása, hiszen az sem járható út, hogy mondjuk több ezer férőhelyes utasszállítókon fuvarozzák a migránsokat Európába, ahogy a másik véglet sem, a tengeri határok fegyveres védelme, túlzsúfolt halászbárkákra tüzet nyitó hadihajókkal.

Helyén kezelni a problémát?

Így aztán nagyon csábítóan hangzik az a javaslat, amelyet a magyar kormány is előszeretettel hangoztat a migránsválsággal kapcsolatban, nevezetesen hogy a problémát nem az európai határokon, hanem azokban az országokban kell megoldani, ahonnan a migránsok érkeznek. Ha azt a lehetőséget elvetjük, hogy az Unió egész Afrikában, a Közel-Keleten, illetve Dél-, és Délkelet-Ázsiában minden gazdasági problémát, éhínséget, háborút, terrorizmust és elnyomást rövid úton megszüntet, akkor ez a Földközi-tengeri útvonal viszonylatában azt jelenti, hogy azokra az országokra testáljuk a migránsáradat visszafogását, ahonnan a hajók elindulnak.

Törökországgal például, mint emlékezhetünk, 2016-ban kötött az Unió megállapodást, amelynek keretében a török kormány azt vállalta, hogy nem engedi tovább ellenőrzés nélkül a területére érkező, Európába tartó migránsokat, illetve visszafogadja azokat, akiket a görög hatóságok elfogtak, cserébe pedig egyéb engedmények mellett rengeteg pénzt, nagyjából 6 milliárd eurót is kapott uniós forrásokból. Csakhogy itt rögtön jól is látható az egyik probléma ezzel a megoldással: a korábban Törökországon keresztül, a balkáni útvonalon érkező migránsok egy része inkább a drágább, veszélyesebb, de kevésbé ellenőrizhető Földközi-tengeri útvonalat választja. Ha sikerülne is újabb és újabb országokkal hasonló megállapodásokat kötni, és ezeket be is tartanák, a migránsok valószínűleg megtalálnák az alternatív, Európába vezető útvonalakat, csak legfeljebb még nagyobb összegeket fizetnének ki az embercsempészeknek és még nagyobb veszélyeknek tennék ki magukat, és még több atrocitásra adnának alkalmat mindazoknak, akik kiszolgáltatott helyzetükkel vissza akarnak élni.

Ennek fényében is már érdemes tehát némi szkepticizmussal kezelni a nagy csinnadrattával, mosolyok és kézfogások, kölcsönös vállveregetések közepette július közepén Tunéziával megkötött egyezményt. Ennek keretében az EU 900 millió eurót (nagyjából 340 milliárd forintot) ajánlott fel Tunézia számára, cserébe pedig az embercsempészek és az illegálisan a Földközi-tengeren átkelni kívánók elleni határozottabb fellépést vár el Kais Saied tunéziai elnök rezsimjétől.

Kezet ráztak az egyezményre, de igazán csak egyvalakinek lett volna oka mosolyogni: Mark Rutte, Ursula von der Leyen, Kais Saied és Giorgia Meloni Tuniszban 2023. július 16-án. Fotó: EPA/TUNISIA PRESIDENCY
Kezet ráztak az egyezményre, de igazán csak egyvalakinek lett volna oka mosolyogni: Mark Rutte, Ursula von der Leyen, Kais Saied és Giorgia Meloni Tuniszban 2023. július 16-án. Fotó: EPA/TUNISIA PRESIDENCY

Magyar szemmel különösen pikáns részlet, hogy a megállapodást Várhelyi Olivér szomszédságpolitikai és bővítési biztos írta alá az Unió részéről, de az egyezmény tető alá hozásában Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke, Giorgia Meloni olasz, illetve Mark Rutte azóta már lemondott holland kormányfő vállalt kulcsszerepet.

Az, hogy a gazdasági nehézségekkel küzdő Saiednek miért előnyös ez a megállapodás, az nem szorul különösebb magyarázatra. A konkrét pénzeken túl a tunéziai elnöknek a nemzetközi elismertség is jól jön, miközben Saied hónapok óta nyíltan rasszista kampányt folytat az országban élő, illetve oda érkező fekete bőrű népesség ellen. Az európai szélsőjobb (és a magyar kormány, illetve kapcsolt részei) által hangoztatott, az európai lakosság „lecserélésének” tervére vonatkozó összeesküvéselméletekhez hasonló elméletei szerint a délről érkező migránsok áradata az ország arab, muszlim többségének megszüntetése lenne (ironikus módon az európai változatban ugye pont részben az arab etnikumú, muszlim vallásúakra cserélnék a fehér, keresztény európaiakat).

Jogsértések EU-s pénzből

Morálisan tehát már az is megkérdőjelezhető, hogy egy ilyen politikust és rendszerét töm ki pénzzel az EU, de mit kap a pénzéért az Unió? Nos, a migránsok elleni tunéziai hadjárat nem maradt meg a rasszista szólamok szintjén, hanem a tunéziai hatóságok százával gyűjtötték össze az országban élő fekete-afrikaiakat, hogy aztán egy részüket egyszerűen kitegyék a Líbia és Tunézia között húzódó senki földjén, a sivatagban, élelem és víz nélkül. Többen meghaltak közülük, mások sorsáról azóta sem lehet tudni.

A szubszaharai térségből érkezett illegális bevándorlók egy parkban a második legnépesebb tunéziai városban, Szfakszban 2023. július 21-én. A tunéziai vezetés nem habozott etnikai és vallási alapon is indulatokat szítani a bevándorlók ellen. Fotó: MTI/EPA/Mohamed Meszara
A szubszaharai térségből érkezett illegális bevándorlók egy parkban a második legnépesebb tunéziai városban, Szfakszban 2023. július 21-én. A tunéziai vezetés nem habozott etnikai és vallási alapon is indulatokat szítani a bevándorlók ellen. Fotó: MTI/EPA/Mohamed Meszara

A nyilvánosságra került esetekből mindenesetre jól látható, hogy milyen módszerekkel fogják megpróbálni a tunéziai hatóságok megtörni a még délebbről érkező migránsok áradatát – csak az ilyen emberi jogokat is sértő kegyetlenségeket ezután majd részben uniós pénzből fogják végrehajtani.

És ez még mindig messze nem garancia még arra sem, hogy egyáltalán csökkenni fog a Földközi-tengeren keresztül érkező migránsok száma, vagy valamivel ellenőrizettebb körülmények között fognak jönni az érkezők. A tunéziai migránshelyzet megromlása részben arra vezethető vissza, hogy az évek óta a teljes anarchia szélén egyensúlyozó Líbia is kapott uniós pénzt a határai védelmének megerősítésére.

A líbiai parti őrség új hajókat, illetve száz tagjának kiképzését fizette mintegy 59 millió eurónyi EU-s forrásból. Azonban az ENSZ, illetve civil szervezetek képviselői szerint a líbiai parti őrség maga is részt vesz az áruk és emberek csempészetében, illetve emberek rabszolgakereskedelmében, rendszeres gyakorlatuk például az őrizetükbe került migránsok az utazásra összegyűjtött pénzének elszedése, majd megkínzásuk, hogy otthon maradt családtagjaikat rávegyék újabb pénzek küldésére szabadon bocsátásuk fejében.

Az ENSZ arra jutott, hogy az EU emberi jogok megsértéséhez járul hozzá a forrásaival”

mondta a líbiai helyzetről a holland zöldpárti MEP képviselője. Ehhez hozzátehetjük, hogy amennyivel csökkent e brutális fellépés hatására a Líbiából érkező migránsok száma, nagyjából annyival nőtt a Tunéziából érkezőké. Líbiából ugyan hosszabb az út, de korábban szabadabban működhettek itt az embercsempészek. Tunéziából ugyan rövidebb az út, de egyáltalán nem biztonságosabb, mert éppen a rövidebb út miatt az embercsempészek a nyílt tengeri hajózásra teljesen alkalmatlan fémcsónakokat is útnak indítanak észak felé – a pénzt természetesen ilyenkor előre kérik.

A líbiai parti őrség által partra szállított illegális bevándorlók érkeznek Garaboli kikötőjébe 2023. április 25-én, miután két, migránsokat szállító csónak elsüllyedt a Földközi-tengeren.  Vannak, akik az életüket köszönhetik a líbiai parti őrség tagjainak, de sokaknak rettenetes tapasztalataik vannak velük. Fotó: MTI/EPA
A líbiai parti őrség által partra szállított illegális bevándorlók érkeznek Garaboli kikötőjébe 2023. április 25-én, miután két, migránsokat szállító csónak elsüllyedt a Földközi-tengeren. Vannak, akik az életüket köszönhetik a líbiai parti őrség tagjainak, de sokaknak rettenetes tapasztalataik vannak velük. Fotó: MTI/EPA

És a líbiai parti őrség esete egyáltalán nem egyedi. Az Unió különböző nehezen összesíthető jogcímeken és programok keretein belül például a térségben Egyiptomnak és Marokkónak is százmillió euró feletti támogatás ment hasonló célokra az elmúlt időszakban, de olyan távolabbi országok, mint Nigéria, Banglades vagy Pakisztán is kapott eurómilliókat a migrációval kapcsolatos célokra.

E pénzek közös tulajdonsága, hogy nagyon nehéz ellenőrizni, hogy mire is költik el ezeket pontosan, következésképpen egy jelentős részük minden bizonnyal korrupcióként foszlik szét különösebb hatás nélkül (hacsak ezt nem tekintjük az elmaradott országok gazdaságfejlesztésének egy unortodox módjának, amely esetben viszont az EU nyugodtan utalhatná tovább Magyarországra is a pénzeket, egy részük majd csak lecsorog a gazdaságba). Azonban ha Líbia példáját nézzük és a tunéziai helyzetet, akkor azt kell mondanunk, hogy valószínűleg mind a szerencsétlen migránsok, mind Európa jobban jár, ha a nagy felhajtással megkötött egyezmény keretében küldött pénzeket is csak simán ellopják Tunéziában, és nem az erőszakszervezeteket fejlesztik belőle.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nem hisznek a fiatalok a KSH-nak
Privátbankár.hu | 2024. július 8. 13:03
Úgy érzik, sokkal nagyobb az infláció a hivatalos adatoknál.
Makro / Külgazdaság A vártnál is jobban pörög a román gazdaság
Privátbankár.hu | 2024. július 8. 12:47
A becsültnél nagyobb ütemben bővült a román GDP eddig idén.
Makro / Külgazdaság Máris sikerült befenyíteni a benzinkutakat?
Privátbankár.hu | 2024. július 8. 11:33
Kiderült, mennyiért tankolhatunk keddtől.
Makro / Külgazdaság Átalakított különadók jönnek, reszkethetnek a bankok, a multik és az energiacégek
Privátbankár.hu | 2024. július 8. 10:06
Háborúellenes akcióterv keretében alakítja át a sarcokat a kormány.
Makro / Külgazdaság A NATO átveszi az Oroszország elleni háború koordinálását
Káncz Csaba | 2024. július 8. 09:33
A NATO a washingtoni csúcstalálkozón külön parancsnokságot hoz létre az ukrajnai háborúval kapcsolatban és ezentúl egy magas rangú civil tisztviselőt fog állomásoztatni Ukrajnában. A csúcstalálkozóra az Egyesült Államokban és Franciaországban tapasztalható politikai bizonytalanság közepette kerül sor. Káncz Csaba jegyzete.
Makro / Külgazdaság Mi lesz Magyar Péterrel? És a Fidesszel? Kérdezzen Ön is Závecz Tibortól!
Privátbankár.hu | 2024. július 8. 08:27
Szerdán, a Klasszis Klubban. A szokás szerint 15:30 órakor kezdődő egyórás beszélgetésre ingyenesen lehet regisztrálni és máris kérdezni.
Makro / Külgazdaság Drámai adat jelent meg arról, hányan halnak meg az ukrajnai fronton
Privátbankár.hu | 2024. július 7. 17:02
Független orosz hírportálok nyilvánosságra hozták legújabb becslésüket arról, hogy az orosz hadsereg hány embert veszít a háborúban. 
Makro / Külgazdaság Kijöttek a rendeletek, tolongani kezdtek a cégek a hatóságnál
Bocskai István-Izsó Márton | 2024. július 7. 15:01
Sokáig nem hitték el a cégek, hogy tényleg jönnek a szigorúbb kiberbiztonsági szabályozások, sokan pedig a kivárásra, megúszásra játszottak. Ennek most vége, megjelentek a részletes rendeletek, és sokan döbbentek rá, hogy nincs kibúvó, lépniük kell. De mit és hogyan lépjenek? Mit mond a hatóság, és mit mondanak a szakértők? Erről beszélgetett Bor Olivér, az SZTFH kiberbiztonsági és kommunikációs szakértője, Klement Gábor, a filter:max Kft. ügyvezető igazgatója, és Márton Miklós, a Vivetech Nyrt. vezérigazgatója Bocskai Istvánnal.
Makro / Külgazdaság Elege lett a barcelonaiaknak a turistákból
Privátbankár.hu | 2024. július 7. 13:51
A várost fojtogató turizmus ellen tiltakoztak a helyiek. 
Makro / Külgazdaság Megkezdte működését a BMW kolozsvári fejlesztési bázisa
Privátbankár.hu | 2024. július 7. 13:03
Bár Debrecent is keblére ölelte már a BMW, a szomszédos Romániát szemelte ki legújabb informatikai fejlesztési központja létrehozására. A létesítmény Erdélyben lesz. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG