Két demokrata szenátor, Amy Klobuchar és Mark Warner intézet felszólítást a Facebookhoz, hogy tisztázzák, hogyan szivároghatott ki és használhatta fel több mint 50 millió felhasználó adatait az egyik Trump kampányának dolgozó cég, a Cambridge Analytica. A szenátorok elmondása szerint a vállalat ugyanis ennyi felhasználó adatait „szippantotta le”, amiket utána politikai reklámokra és a választói magatartás befolyásolására használtak, mindezt ráadásul a Facebook tudtával.
Erről azonban magukat a felhasználókat már nem értesítették a vád szerint, amivel a közösségi oldal számos szövetségi állam adatkezelési törvényét sértené meg. A vállalatot Steve Bannon, Donald Trump volt tanácsadója és Robert Mercer milliárdos, a republikánusok egyik fő anyagi támogatója alapította, a Facebook pedig még a hétvégén kitiltotta őket az oldalról. Ugyanakkor közölték: nem volt szó adatlopásról, a rendszert ugyanis „nem érte támadás, jelszavakat és információkat nem loptak és nem hackeltek meg”:
This was unequivocally not a data breach. People chose to share their data with third party apps and if those third party apps did not follow the data agreements with us/users it is a violation. no systems were infiltrated, no passwords or information were stolen or hacked.
— Boz (@boztank) 2018. március 17.
Most akkor kiszivárogtatás vagy sem?
Megelégelték a trükközést: komoly sarcot kell fizetniük a digitális óriásoknak. >>> |
A Cambridge Analytica egy alkalmazás segítségével gyűjtött adatokat, a New York Times és a The Guardian közösen lehozott anyaga szerint egy kutató, bizonyos Aleksandr Kogan valóban megszerezte a felhasználók adatait egy közvéleménykutatás során, ám ehhez maguk a felhasználók adtak hozzáférést. Bár Kogan hazudott arról, hogy pontosan miért végzi a kutatását, és végül visszaélt az adatokkal, ezt azonban nem lehet „kiszivárogtatásnak” vagy „adatlopásnak” nevezni, mivel a kutató „nem tört fel rendszereket, nem hackelt meg profilokat és nem tulajdonított el jelszavakat”.
A személyes adatok mellett a felhasználók barátainak adataira is rálátása volt a cégnek, ez a Facebook korábbi API beállítása miatt volt lehetséges, ezt azonban elvileg korábban már javították. A cél az volt, hogy az alkalmazások és kutatások készítőinek könnyebb legyen a megfelelő célcsoportra optimalizálni a termékeket. A mai napig egyébként előfordul, hogy egy alkalmazás telepítésekor nekünk kell engedélyezni, hogy mihez férhetnek hozzá a készítők. Az azonban biztos, hogy ezeket az adatokat nem oszthatják meg harmadik féllel.
Here are @alexstamos now deleted tweets on the app Cambridge Analytica used to harvest millions of Facebook users' data. pic.twitter.com/jPwRHUyW1w
— april glaser (@aprilaser) 2018. március 17.