4p
Az eurózónát próbára tevő és egyben vonzerejét megtépázó görög válság árnyékában most egyre több európai vezető említi meg azt, ami sok szakembernek, sőt laikusnak is nyilvánvaló volt: nem működik egy valutaunió közös pénzügyminisztérium és költségvetés nélkül.

Az eurózónát próbára tevő és egyben vonzerejét megtépázó görög válság árnyékában most egyre több európai vezető említi meg azt, ami sok szakembernek, sőt laikusnak is nyilvánvaló volt: nem működik egy valutaunió közös pénzügyminisztérium és költségvetés nélkül.

A tervek

A kérdésben a leghatározottabban Wolfgang Schauble német pénzügyminiszter nyilatkozott, teljesen érthetően, miután a zóna legnagyobb gazdaságának pénzügyminisztereként ő a zóna kvázi pénzügyminisztere is. De a francia elnök és a korábbi olasz miniszterelnök, Mario Monti is felvetette a kérdést.

Most úgy hangzottak el a felvetések, hogy kellene egy közös pénzügyminisztérium és egy közös költségvetés, esetleg egy közös parlament. Ez, ha minden igaz, azt jelentené, hogy a tagországok költségvetésének egy része, vagy inkább adóbevételének egy része átkerülne a közösbe, valahogy úgy, ahogy Amerikában is megoszlanak az adóbevételek az adott állam és a szövetségi állam, nagyobb városok esetén még a város között is.

Szövetségi államok

Csakhogy míg ott mindez egy országon belül történik, ahol az államok nem jelentenek nemzeteket, ezért a hagyományos értelemben vett szuverenitásról sem lehet beszélni. És ez lényeges eltérés: egy texasi vagy arizonai polgár nemigen hőbörög azért, hogy a legfontosabb kérdésekben Washingtonból diktálnak neki. Ő elsősorban amerikai, a helyi kötöttsége alig nagyobb, mint mondjunk nálunk egy megye lakosának.

Így aztán természetes, hogy van az egyes városoknak, az egyes államoknak költségvetése, és a legfontosabb mégiscsak a szövetségi államé. Ugyanúgy, ahogy nálunk is van a települési, megyei, fővárosi, kerületi önkormányzatoknak költségvetése. És igaz ugyan, hogy ők is el tudnak adósodni valamelyest, de miután nem önálló nemzetközi jogi alanyok, sokkal kevésbé jutnak óriási összegekhez. Nem bocsátanak ki államkötvényeket, nem fordulhatnak az IMF-hez hitelért.

Így aztán az eladósodásuk is limitált, ritkán áll elő olyan helyzet, hogy az adott ország költségvetését túlzottan megterhelje a kimentésük. Ugyan most Puerto Rico ilyen helyzetbe került, de ott különleges státusról van szó: mint az USA társult állama, nem tökéletesen része Amerikának, így nemzetközi jogilag valamennyire különálló országnak is tekinthető.

Szuverén államok közössége

Az eurózóna viszont független, szuverén államok közössége. És itt jön a bökkenő: közös valutájuk van, ami egyszerűen nem fér össze ekkora szuverenitással. Lehetetlen úgy közös valutát használni, hogy egy tagállam egyedül annyira el tudjon adósodni, hogy az egész zónának fájdalmassá válhat. Így elkerülhetetlen, hogy a jövőben a zóna valamiképpen ne korlátozza a tagállamok túlköltekezését és eladósodását.

Erre a leginkább egy olyan közös pénzügyminisztérium, adott esetben közös kormányzat lenne alkalmas, amely képes a tagállamok teljes költségvetése fölött kontrollt gyakorolni. Ez nem azt jelentené, hogy beleszólna az egyes kiadási és bevételi tételekbe, hisz ez már valóban a szuverenitás teljes feladását jelentené. Elég lenne, ha a közös szerv jogai addig terjednének, hogy a tagállamok költségvetési hiánya egy meghatározott szintet ne léphessen túl, és csak akkor avatkoznának be közvetlenül, ha ez mégis bekövetkezik.

Miről kéne lemondani?

A tagállamok a belépéskor vállalták, hogy lemondanak az önálló monetáris politikáról. Azonban azt kezdetben nem vállalták, hogy valamilyen szinten fiskális politikájukat is rendeljék alá a közösségeknek. Pontosabban elméletben vállalták, de nem volt sem szándék, sem eszköz ennek betartatására. Az viszont talán elvárható a tagállamoktól, hogy ne költekezzenek túl, ill. ilyen veszély esetén tűrjék a közös kormányzat beavatkozását.

A mostani tervből nem látszik, hogy ezt megoldaná-e. Ha csak egy külön közös költségvetés lenne, kérdés, hogy a nemzeti költségvetések megmaradó részénél mi lenne a garancia arra, hogy nem következik be a túlköltekezés és az eladósodás. Persze egy választott parlament és közös kormány adna a szervezetnek olyan legitimitást, ami által könnyebben elfogadják a tagok ezen szabályok betartását és betartatását.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Ha Magyarország kilép az EU-ból és a NATO-ból, Ukrajna szívesen lép a helyére
Privátbankár.hu | 2025. január 8. 15:58
Ukrajna szerint a magyar kormány saját polgárainak üzen, amikor Ukrajnát ostorozza – egyébként pedig már rég leválhatott volna az orosz gázról, ha aggódik az energiabiztonság miatt. Ők az EU-t választanák a Független Államok Közössége helyett, úgyhogy ha mi mennénk, akkor csak szóljunk.
Makro / Külgazdaság Rogán-botrány: „Ez katasztrófahelyzet” – mondja a szakértő, és egyáltalán nem biztos, hogy Trumpék leszedik a listáról a minisztert
Litván Dániel | 2025. január 8. 15:09
„Szudáni tömeggyilkosokkal” került egy polcra Rogán Antal Yaro Patrice szerint, aki példátlanul súlyos, egyben nagyon szerencsétlen lépésnek tartja Biden döntését. Ha viszont a magyar kormányban biztosak abban, hogy Trump gyorsan leszedi a szankciós listáról a magyar minisztert, akkor keserű csalódás is várhat rájuk.
Makro / Külgazdaság Hát semmi sem elég? Megint drágul a benzin
Privátbankár.hu | 2025. január 8. 13:46
Adóemelés, forintgyengülés, olajáremelkedés – minden a magyar autósok ellen dolgozik.
Makro / Külgazdaság Ezt tette a fogyasztóknak a karácsonyfa alá Ausztria
Privátbankár.hu | 2025. január 7. 16:05
A fogyasztói árak éves növekedési üteme 2,0 százalék volt decemberben, magasabb, mint az 1,9 százalékos novemberi növekedés.
Makro / Külgazdaság Joe Biden elnöksége végére trumposabban viselkedik Donald Trumpnál
Privátbankár.hu | 2025. január 7. 11:39
A leköszönő Biden-adminisztráció utolsó intézkedései között bevitt két durva ütést néhány kínai óriásvállalatnak, elvéve a keménykedés lehetőségét Kínával szemben Donald Trumptól.
Makro / Külgazdaság Vezércserére készül a kormány az ÁKK-nál?
Privátbankár.hu | 2025. január 7. 11:19
Kurali Zoltánt várhatóan Hoffmann Mihály váltja az ÁKK élén. 
Makro / Külgazdaság Már most óriási bajt okozott a gyengülő forint
Privátbankár.hu | 2025. január 7. 10:12
Az egy évvel korábbiakat 7,9, az előző havit 4,3 százalékkal múlták felül az ipari termelői árak tavaly novemberben.
Makro / Külgazdaság Trump újabb lázálomszerű ötlettel állt elő
Privátbankár.hu | 2025. január 7. 09:03
Trump reakciója a kanadai miniszterelnök lemondására: Kanada legyen az Egyesült Államok része. 
Makro / Külgazdaság Dugódíj: akár 3600 forintba kerülhet egy belvárosi út New Yorkban
Privátbankár.hu | 2025. január 7. 08:28
New Yorkban dugódíjat kell fizetni az autósoknak mostantól. 
Makro / Külgazdaság Rogyadoznak az oszlopok: Putyin arcára fagyhat a mosoly
Privátbankár.hu | 2025. január 7. 07:17
Az orosz gazdaság három pillérre épült az Ukrajna elleni 2022 februári invázió megindulása után, amelyek az elmúlt két évben megtartották, ám úgy tűnik, 2025-ben más lesz a forgatókönyv egy friss elemzés szerint. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG