4p
Az eurózónát próbára tevő és egyben vonzerejét megtépázó görög válság árnyékában most egyre több európai vezető említi meg azt, ami sok szakembernek, sőt laikusnak is nyilvánvaló volt: nem működik egy valutaunió közös pénzügyminisztérium és költségvetés nélkül.

Az eurózónát próbára tevő és egyben vonzerejét megtépázó görög válság árnyékában most egyre több európai vezető említi meg azt, ami sok szakembernek, sőt laikusnak is nyilvánvaló volt: nem működik egy valutaunió közös pénzügyminisztérium és költségvetés nélkül.

A tervek

A kérdésben a leghatározottabban Wolfgang Schauble német pénzügyminiszter nyilatkozott, teljesen érthetően, miután a zóna legnagyobb gazdaságának pénzügyminisztereként ő a zóna kvázi pénzügyminisztere is. De a francia elnök és a korábbi olasz miniszterelnök, Mario Monti is felvetette a kérdést.

Most úgy hangzottak el a felvetések, hogy kellene egy közös pénzügyminisztérium és egy közös költségvetés, esetleg egy közös parlament. Ez, ha minden igaz, azt jelentené, hogy a tagországok költségvetésének egy része, vagy inkább adóbevételének egy része átkerülne a közösbe, valahogy úgy, ahogy Amerikában is megoszlanak az adóbevételek az adott állam és a szövetségi állam, nagyobb városok esetén még a város között is.

Szövetségi államok

Csakhogy míg ott mindez egy országon belül történik, ahol az államok nem jelentenek nemzeteket, ezért a hagyományos értelemben vett szuverenitásról sem lehet beszélni. És ez lényeges eltérés: egy texasi vagy arizonai polgár nemigen hőbörög azért, hogy a legfontosabb kérdésekben Washingtonból diktálnak neki. Ő elsősorban amerikai, a helyi kötöttsége alig nagyobb, mint mondjunk nálunk egy megye lakosának.

Így aztán természetes, hogy van az egyes városoknak, az egyes államoknak költségvetése, és a legfontosabb mégiscsak a szövetségi államé. Ugyanúgy, ahogy nálunk is van a települési, megyei, fővárosi, kerületi önkormányzatoknak költségvetése. És igaz ugyan, hogy ők is el tudnak adósodni valamelyest, de miután nem önálló nemzetközi jogi alanyok, sokkal kevésbé jutnak óriási összegekhez. Nem bocsátanak ki államkötvényeket, nem fordulhatnak az IMF-hez hitelért.

Így aztán az eladósodásuk is limitált, ritkán áll elő olyan helyzet, hogy az adott ország költségvetését túlzottan megterhelje a kimentésük. Ugyan most Puerto Rico ilyen helyzetbe került, de ott különleges státusról van szó: mint az USA társult állama, nem tökéletesen része Amerikának, így nemzetközi jogilag valamennyire különálló országnak is tekinthető.

Szuverén államok közössége

Az eurózóna viszont független, szuverén államok közössége. És itt jön a bökkenő: közös valutájuk van, ami egyszerűen nem fér össze ekkora szuverenitással. Lehetetlen úgy közös valutát használni, hogy egy tagállam egyedül annyira el tudjon adósodni, hogy az egész zónának fájdalmassá válhat. Így elkerülhetetlen, hogy a jövőben a zóna valamiképpen ne korlátozza a tagállamok túlköltekezését és eladósodását.

Erre a leginkább egy olyan közös pénzügyminisztérium, adott esetben közös kormányzat lenne alkalmas, amely képes a tagállamok teljes költségvetése fölött kontrollt gyakorolni. Ez nem azt jelentené, hogy beleszólna az egyes kiadási és bevételi tételekbe, hisz ez már valóban a szuverenitás teljes feladását jelentené. Elég lenne, ha a közös szerv jogai addig terjednének, hogy a tagállamok költségvetési hiánya egy meghatározott szintet ne léphessen túl, és csak akkor avatkoznának be közvetlenül, ha ez mégis bekövetkezik.

Miről kéne lemondani?

A tagállamok a belépéskor vállalták, hogy lemondanak az önálló monetáris politikáról. Azonban azt kezdetben nem vállalták, hogy valamilyen szinten fiskális politikájukat is rendeljék alá a közösségeknek. Pontosabban elméletben vállalták, de nem volt sem szándék, sem eszköz ennek betartatására. Az viszont talán elvárható a tagállamoktól, hogy ne költekezzenek túl, ill. ilyen veszély esetén tűrjék a közös kormányzat beavatkozását.

A mostani tervből nem látszik, hogy ezt megoldaná-e. Ha csak egy külön közös költségvetés lenne, kérdés, hogy a nemzeti költségvetések megmaradó részénél mi lenne a garancia arra, hogy nem következik be a túlköltekezés és az eladósodás. Persze egy választott parlament és közös kormány adna a szervezetnek olyan legitimitást, ami által könnyebben elfogadják a tagok ezen szabályok betartását és betartatását.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság IMF: árnyék vetül a 2025-ös gazdasági növekedésre
Privátbankár.hu | 2025. április 22. 16:59
Csökkentette globális növekedési előrejelzését a Nemzetközi Valutaalap (IMF) az Egyesült Államok vámintézkedései és a kialakult, jelentős kockázati tényezőkkel terhelt nemzetközi környezetre reagálva, egyben javaslatokat fogalmazott meg a kereskedelempolitika irányainak módosítására kedden kiadott World Economic Outlook (WEO) jelentésében.
Makro / Külgazdaság Jön a baj, ez a jel árulkodik a válság előszeléről
Buksza blog | 2025. április 22. 15:03
A közgazdászok órákon át elemzik a makrogazdasági adatok táblázatait, hogy előre jelezhessék a gazdasági folyamatok alakulását – pedig létezik ennél egyszerűbb megoldás is.
Makro / Külgazdaság Dániáról vehetne példát mindenki, Magyarország e mutatóban nem a sor végén végzett 2024-ben
Privátbankár.hu | 2025. április 22. 12:47
Európai szinten csökkent az államháztartási hiány, de nőtt az államadósság aránya a GDP-hez viszonyítva. Miként teljesítettek az egyes országok?
Makro / Külgazdaság Megint begyűjtött 42 milliárdnyi forrást a magyar kormány – a korábbiaknál ráadásul olcsóbban
Privátbankár.hu | 2025. április 22. 12:16
Megemelt értékesítés mellett döntött az ÁKK.
Makro / Külgazdaság Kellemetlen meglepetést okozott a lengyel ipar
Privátbankár.hu | 2025. április 22. 11:38
Ennél jobb adatra számítottak az elemzők.
Makro / Külgazdaság Kérdezzen Ön is Jaksity Györgytől! Ma délután, a Klasszis Klub Live-ban
Privátbankár.hu | 2025. április 22. 07:39
A volt tőzsdeelnök, a Concorde Értékpapír Zrt. alapító elnöke 15 óra 30 perckor lesz a szokás szerint egyórás élő adásunk vendége.
Makro / Külgazdaság Gazdasági kérdésekről tárgyalt az amerikai alelnök Indiában, rögtön született is egy újabb vám
Privátbankár.hu | 2025. április 22. 07:04
Jórészt magánjellegű látogatáson járt J. D. Vance Indiában, de azért beszélgetett a miniszterelnökkel a kétoldalú kereskedelmi megállapodásról is.
Makro / Külgazdaság Viszik, mint a cukrot: miért szerelmes a fél világ ezekbe a táskákba?
László Éva Lilla | 2025. április 21. 16:39
Helycserés támadás történt a luxusiparban: a Hermès letaszította trónjáról a francia Louis Vuitton Moet Hennessy cégcsoportot. Utánajártunk, mi állhat az elsősorban ikonikus táskáiról ismert párizsi központú cég sikerének hátterében. 
Makro / Külgazdaság Ettől ki fog borulni Putyin: van, amiben nagyon egyetért Trump és az EU
Privátbankár.hu | 2025. április 21. 14:46
A vámháború közepette is találni olyan témát, amiben az amerikaiak és az EU is talál magának pozitívumot – az oroszok viszont nagyot koppanhatnak a végén. 
Makro / Külgazdaság Kína komoly figyelmeztetést küldött mindenkinek, aki szóba áll Trumppal
Privátbankár.hu | 2025. április 21. 07:53
Mindenki úgy tárgyal, ahogy akar, de aki Kínára nézve hátrányos alkut köt, az megnézheti magát – így összegezhető Peking üzenete.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG