3p

Románia nem éppen a kiterjedt autópálya-hálózatáról ismert, de az Erdélyt és Moldvát összekötő sztráda megépítése az egész közép- és kelet-európai régió úthálózatában hoz jelentős bővülést.

Öt év telt el azóta, hogy Klaus Iohannis, Románia államfője kihirdette a Moldvát Erdéllyel összekötő, a Székelyföld északi részét átszelő autópálya megépítéséről szóló törvényt. A jogszabály négy évet adott a sztráda megépítésére, ám a szakértők már akkor arra figyelmeztettek, hogy ez a határidő komolytalan, teljesíthetetlen. Azóta hét miniszter fordult meg a szállításügyi tárca élén, de a munkák még egyetlen szakaszon sem kezdődtek el. Időközben az átadási határidőt 2030-ra módosították - írja a "rendhagyó" sztrádatörténetről a Maszol kolozsvári magyar nyelvű hírportál. 

Annak ellenére, hogy még egyetlen kapavágást sem végeztek az A8-as sztrádán, vannak figyelemre méltó eredmények. A Leghin-Târgu Neamț szakasznak megvan a kivitelezője, a Marosvásárhely és Nyárádszereda közti részre kiírt tendernek is van nyertese, ám óvást nyújtottak be a közbeszerzés eredménye ellen.

Talán lesz előrelépés a romániai A8-as sztráda építésében. Forrás: Wikipedia
Talán lesz előrelépés a romániai A8-as sztráda építésében. Forrás: Wikipedia

Az A8-as legnehezebb szakasza a Nyárádszereda és Leghin közti hegyvidéki út. Ennek építési költségvetését jelenleg tárgyalja a bukaresti kormány. A beruházás becsült értéke 32 milliárd lej, azaz több mint hatmilliárd euró (2285 milliárd forint). A kiadás több mint 40 százalékát uniós forrásból szeretné finanszírozni a kormány. Az egyik román gazdaság portál, az economedia.ro értesülései szerint még idén kiírják a közbeszerzési eljárást ennek a 159 kilométeres sztrádaszakasznak a tervezésére és megépítésére.

A kétségtelen előrelépések ellenére a nagy, bonyolult projektnek már a kezdeti fázisában jelentős csúszások jelentkeztek. A Motca-Iași-Ungheni szakasznak még nincs környezetvédelmi engedélye és a megvalósíthatósági tanulmánya sem készült el. A tervező cég máris 19 hónapos késésben van. A Moldova Autópályát Akar Egyesület szerint ez a vállalat késést késésre halmoz, lassúsága átlagon felüli, amire nincs észszerű magyarázat. Az Erdélyt Moldovával összekötő autópálya megépítésének ötlete több mint 16 évvel ezelőtt, 2007 májusában merült fel először. Ezen az úton a régió távoli keleti része is könnyebben elérhetővé válna az autósok számára.

(A szóban forgó autópálya Erdéllyel kötné össze a Moldvát - más néven Moldovát -, amely az egykori fejedelemség területét jelöli, nem pedig Moldova országot. A két terület egyébként határos egymással.) 

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Majdnem 100 tonna aranyat őriznek Dél-Pesten
Privátbankár.hu | 2025. július 18. 19:06
Megvan a nemzet aranytartaléka, a 94,7 tonnát biztonsággal őrzi Dél-Pesten a Magyar Nemzeti Bank – tudatta az Országgyűlés honvédelmi és rendészeti bizottságának fideszes elnöke pénteken.
Makro / Külgazdaság Megint a Távol-Keleten kalapozik a magyar kormány
Privátbankár.hu | 2025. július 18. 18:01
Az Államadósság Kezelő Központ Zrt. (ÁKK) a júliusban módosított finanszírozási terve alapján mandátumot adott egy kínai renminbiben denominált, elsősorban kínai intézményi befektetőknek ajánlott devizakötvény („pandakötvény”) kibocsátásának megszervezésére Magyarország részére – olvasható az ÁKK honlapján pénteken közzétett tájékoztatásban.
Makro / Külgazdaság Kiderült: egyáltalán nem kuriózum a magyar építőipar magára találása
Privátbankár.hu | 2025. július 18. 12:56
Az euróövezetben is nőtt az ágazat termelése májusban.
Makro / Külgazdaság Ez se gyakori: azonos irányba mozgunk a románokkal
Privátbankár.hu | 2025. július 18. 11:38
Nemcsak a magyar építőipari termelés nőtt májusban, hanem keleti szomszédainké is.
Makro / Külgazdaság Porszem került a svájciak precíz gépezetébe
Privátbankár.hu | 2025. július 18. 11:11
Óraexportjuk 5,6 százalékkal csökkent júniusban.
Makro / Külgazdaság Kíváncsi, hogy olcsóbban vagy drágábban tankolhat hétvégén?
Privátbankár.hu | 2025. július 18. 10:56
Ha a nagykereskedőkön múlik, akkor ugyanannyiért, mint pénteken.
Makro / Külgazdaság Bod Péter Ákos: Kárfelmérés és kárbecslés Trump vámemeléseinek három hónapja után
Bod Péter Ákos | 2025. július 18. 05:44
Az amerikai elnök januári beiktatása után eltelt időben nem lett Ukrajnában béke, a palesztin ügy sem oldódott meg – de ezen nem csodálkozhatunk. Ám a nagy amerikai vámemelés sem a megígért módon zajlott le. Legfeljebb az első felvonást láttuk, és nem tudni, műsor-e a műsor. Kétrészes kamaradarab vagy öt felvonásos királydráma? Mintha még nem lenne megírva a szövegkönyv. Lapcsoportunk, a Klasszis Média állandó szerzője, a volt jegybankelnök, közgazdász, egyetemi tanár írása.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor megmagyarázta, miért dadogott Brüsszelben
Privátbankár.hu | 2025. július 17. 19:29
A miniszterelnök egy interjúban arról is beszélt, mikor lesz látható a repülőrajt.
Makro / Külgazdaság Micsoda hét: újabb árcsökkenés jön a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 17. 13:27
A héten már másodjára megy lejjebb az egyik üzemanyagfajta ára. 
Makro / Külgazdaság Minden oka megvan, hogy jókedve legyen a Morgan Stanley-nek
Privátbankár.hu | 2025. július 16. 18:03
A Morgan Stanley, az egyik legnagyobb amerikai bank a vártnál nagyobb második negyedéves nyereségről és bevételről számolt be szerdán.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG