5p

NIS2: rohamosan közeleg a határidő, kerülje el a bírságot!
Mit jelent a gyakorlatban a NIS2 a vállalkozások számára?
Hogyan válasszunk szolgáltatót a megfelelőség biztosításához?
Milyen eszközökkel lehet erősíteni a védelmet és mit kell tenni, ha támadás ért minket?

NIS2 újratöltve - IT-biztonság a gyakorlatban

2024. június 18.

Részletek és jelentkezés itt!

Napjainkban egyre nagyobb gondot okoznak az úgynevezett szuperbaktériumok, ezek ugyanis rendkívül ellenállóak az antibiotikumos kezelésekkel szemben. Egy-egy új baktériumtörzs fejlődése így soha nem látott, súlyos betegségek kialakulásához vezethet. Szerencsére a tudósok találtak egy módszert, amivel felvehetik a harcot – ehhez azonban előbb meg kell fejniük egy kacsacsőrű emlőst.
Forrás: CSIRO/©Laura Romin & Larry Dalton

Különös humora van a természetnek, ha végignézünk az állatvilág széles palettáján, van néhány rendkívül furcsa kinézetű vagy tulajdonságokkal bíró állat. Ott van a mexikói axolotl, amely lárvaállapotban éli le az életét, és gyakorlatilag bármely testrészét képes akárhányszor visszanöveszteni; a sáskarákok, amelyeknek összetett szemében 16 különböző fotoreceptor van, köztük 12 csak a színlátásért felel (az embernek összesen 3 van). Aztán pedig ott van a tudományt többszörösen is meglepő ausztrál csoda, a kacsacsőrű emlős.

Ilyen állat márpedig nincs!

Valami hasonló felkiáltással állhattak a 18. század európai felfedezői Ausztrália partjainál, amikor az első kacsacsőrű emlőst megpillantották – az öreg kontinensen sokáig úgy hitték, hogy egy ügyes hamisítványt vittek haza a felfedezők, az állat ugyanis hódfarokkal, vidratesttel és kacsacsőrrel rendelkezik. Még meglepőbb, hogy dacára madárszerű kinézetének és vízi életmódjának, a kacsacsőrű emlős – hisz neve is mutatja – emlősállat, igaz, tejét nem emlőkön, hanem a bőrén át izzadja ki és így táplálja tojásból kikelő kicsinyeit.

Egy kacsacsőrű emlős csontváza. Forrás: Wikimedia Commons

Ha mindez nem lenne önmagában elég furcsa, a kacsacsőrű emlős választja ki a világ legfájdalmasabb mérgét, amely bár nem halálos, ám még egy lórúgásnyi morfiummal sem lehet enyhíteni az okozott fájdalmat. A mérget jelenleg is vizsgálják a tudósok, hisz más fájdalomcsillapítókat és egyéb gyógyszereket (egyebek mellett stroke-túlélőknek és diabéteszeseknek szánt készítményeket) is készítenek mérgekből, főleg kígyókéból. A kacsacsőrű mérgével 2016 óta folytatnak kísérleteket, és egyelőre jó eredmények születtek a diabetikus készítményekben való felhasználásáról.

Magunknak csináltuk a bajt

Az antibiotikum felfedezése előtt a legkisebb sérülés, akár egy kertészkedés közben szerzett karcolás is az életünkbe kerülhetett, amennyiben az elfertőződött. Azóta rengeteg fertőzéssel számolt le az emberiség, hiszen elég csak elmenni az orvoshoz, és szinte bármire felírathatunk magunknak egy doboz antibiotikumot – amit egyébként sok háziorvos sajnos meg is tesz kérdés nélkül, például vírusok okozta felső-légúti betegségekre is. Magyarország éllovasnak számít a fölöslegesen beszedett antibiotikum mennyiséget tekintve, noha erre nem mindig van szükség - ha nem teljesen világos, mi a különbség vírus és baktérium között, úgy érdemes végignézni ezt a kis videót:

A problémát ma az ebből fakadó, úgynevezett antimikrobiális rezisztencia kialakulása okozza: az ész nélküli antibiotikum-szedéssel az emberi szervezetben élő, egyébként jótékony baktériumokat is simán kiirtjuk a szervezetünkből, például a beleinkben található, az immunrendszer bástyájául szolgáló baktériumokat. Ebben a „letisztított” környezetben aztán kellemes táptalajt biztosítunk a szuperbaktériumoknak, amik immár vetélytárs nélkül fejlődhetnek tovább, és igen gyorsan megtanulnak védekezni az antibiotikumok ellen.

A gyógyír: a kacsacsőrű tej

Az elmúlt kétszáz évben bőven volt ideje a tudománynak alaposabban megfigyelni ezt a különös állatot, a gyógyszergyártók figyelmének középpontjába azonban csak az utóbbi évben került. Az ausztrál székhelyű CSIRO egészségügyi kutatóközpont ugyanis talált egy rendkívül szokatlan, korábban nem látott alakú fehérjét a kacsacsőrű emlős tejében, amely felveheti a harcot ezekkel a rezisztens baktériumokkal szemben.

A Shirley Temple-fehérjének elnevezett vegyület a formájáról kapta a nevét: a fehérjelánc ugyanis csigamód tekereg, mint a gyermekszínész ikonikus loknijai, ez azonban lehetővé teszi, hogy rendkívül ellenálló legyen a baktériumokkal szemben. A kutatócsoport szerint a furcsa molekula azért jött létre, hogy védje a kis kacsacsőrű emlősök szervezetét, amíg eléggé megerősödnek ahhoz, hogy elhagyják az anyjukat. Mivel azonban nem csecsekből szopnak, hanem lenyalják az anyjuk hasán kicsapódó tejet, így szükség volt valamire, ami megakadályozza, hogy baktériumok telepedjenek meg a kicsapódott tejben.

A kacsacsőrű emlős tejében található protein modellje, amelyet - formája miatt - Shirley-Temple fehérjének neveztek el. Forrás: CSIRO

Az ausztrál kutatócsoportnak sikerült mesterségesen előállítania a vegyületet laborkörülmények között, így abban bíznak, hogy a felhasználásával hamarosan újfajta antibiotikumok és gyógykészítmények jelenhetnek meg a piacon, amelyek képesek lesznek legyőzni ezeket a szuperbaktériumokat. Kérdés csupán az, hogy megjelenhet-e egy még fejlettebb törzs, ami már ezekkel szemben is ellenálló lesz...

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Megint többet kell fizetni hétfőtől a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2024. június 14. 18:41
Vége a jó világnak.
Makro / Külgazdaság Máris megvan a vámháború első áldozata? Mi lesz a pálinkákkal?
Buksza blog | 2024. június 14. 16:08
Az Európából Kínába szállított szeszesitaltermékek, például pálinkafélék, mondjuk a francia konyak lehet az első európai áldozata a kínai elektromos autókra kivetett európai uniós büntetővámra adott pekingi válasznak.
Makro / Külgazdaság Putyin Zaporizzsja és Herszon megyét is magának követeli
Privátbankár.hu | 2024. június 14. 14:20
Aligha elfogadható ez Ukrajnának.
Makro / Külgazdaság Áprilisban csökkent az euróövezet külkereskedelmi többlete
Privátbankár.hu | 2024. június 14. 13:25
Az előző havinál és a vártnál is jóval kisebb külkereskedelmi többlettel zárta áprilist az euróövezet az EU statisztikai hivatala, az Eurostat pénteken publikált első becslése alapján.
Makro / Külgazdaság Áll a bál a Vörös-tengeren is, súlyosan megsebesült egy matróz
Privátbankár.hu | 2024. június 14. 11:14
Húszi rakéták vettek célba több hajót is, egy súlyos sebesült is van.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor is beismerte, hogy bajban van Brüsszelben
Privátbankár.hu | 2024. június 14. 10:44
"Két hölgy" miatt. Ha nem jön össze az új frakció, még messzebb kerül Brüsszel elfoglalása, márpedig a magyar miniszterelnök szerint sem áll jól a dolog.
Makro / Külgazdaság Kezdődik a háború Kína és Brüsszel között?
Privátbankár.hu | 2024. június 14. 09:46
Pekingben közölték, nem hagyják válasz nélkül az ellenséges lépést, megtorló intézkedések jöhetnek.
Makro / Külgazdaság Kapott egy jó hírt Lázár János
Privátbankár.hu | 2024. június 14. 08:31
A márciusi kiábrándító adatok után jelentősen javult egy fontos gazdasági mutató.
Makro / Külgazdaság Megismételhetik a főpolgármester-választást! Ezt kezdeményezi Karácsony Gergely
Privátbankár.hu | 2024. június 13. 16:28
Budapest teljes területén, a lehető legrövidebb időn belül. Bármi is legyen az eredménye a szavazatok pénteki újraszámlálásának.
Makro / Külgazdaság Az amerikai recessziós forgatókönyv inkább már a múlté
Bózsó Péter | 2024. június 13. 15:01
Az Eurizon Asset Management Hungary befektetési igazgatóját, Hajdu Egont többek között az amerikai gazdasági várakozások tavasz óta bekövetkezett változásáról kérdezte újságírónk Bózsó Péter, annak apropóján, hogy az alapkezelő idén elnyerte „Az Év Legjobb Tőkevédettalap-kezelője” díjat a Privátbankár. hu - Alapkezelő Klasszis 2024 versenyén.
Ingatlantájoló