A megasztár felülmúlja a mintegy 600 futballsztárt, akik a 2024-es Európa-bajnokságon játszanak? Gazdasági szempontból kiket éri meg jobban az országba hozni? A német Manager Magazin elvégezte az összehasonlítást.
Labdarúgó-Eb: 51 mérkőzés 1,2 milliárd euró a házigazdának
Még nem világos, hogy a labdarúgó-Európa-bajnokság végül mennyit hoz Németországnak, de rendelkezésre állnak korábbi bajnokságok tapasztalati számai. Például Franciaország, mint házigazda ország, a 2016-os Eb-n körülbelül 1,2 milliárd eurót keresett egy elemzés szerint. Akkor a külföldi látogatók átlagosan 7,9 napot töltöttek a házigazda országban, és naponta átlagosan 154 eurót költöttek – ez önmagában összesen 625,8 millió eurót jelentett.
A németek durva kalkuláció szerint hasonló számokra számíthatnak. Végül is a 2016-os Eb volt az utolsó, amelyet korlátozások nélkül tartottak meg, és ahol csak egy ország volt a házigazda. És mint idén, az akkori tornán is 51 mérkőzést rendeztek júniusban és júliusban.
Az igazsághoz hozzátartozik azonban, hogy a 2024-es Eb magas költségeket is okozott a városoknak és a német szövetségi kormánynak, például az infrastruktúrába és stadionokba történő beruházások vagy a rendőrségi intézkedések miatt. Ehhez hozzájön a fogyasztás és a turizmus ágazatban jelentkező „elmozdulás” hatása. Igen, elmozdulás, mert negatív hatásokkal is számolni kell: néhány turista valószínűleg aggódva kerülte el a meccseket rendező városokat, hogy ne kelljen az angol futballszurkolók vagy egy grúz autósfelvonulás miatt aggódnia.
Ez összességében azt jelenti: a fogyasztási kiadások nem feltétlenül növekedtek, hanem elmozdultak – kevesebb múzeumi jegy, több sör.
A német gazdaságkutató intézet (IW) ezért nem vár gazdasági fellendülést a hazai Eb-től. Egy Spiegel-tanulmány pedig negatív hatást jósolt a német gazdasági növekedésre.
Taylor Swift: 52 koncert 4,2 milliárd euró
A gazdasági növekedéshez viszont hozzájárul Taylor Swift, legalábbis sok országban, ahol már fellépett. Az USA-ból származó számok önmagukért beszélnek. Ott mostani turnéja során 52 alkalommal tölti meg a stadiont – nagyjából ugyanannyiszor, mint ahányszor a futballisták a németországi Eb 51 mérkőzésén. És a rajongói, az úgynevezett „Swiftie-k”, körülbelül 4,6 milliárd dollárt (átszámítva mintegy 4,2 milliárd eurót) költenek, a QuestionPro piackutató cég elemzése szerint. Swift a show-k többségét az USA-ban már maga mögött tudja, néhány további következik például Los Angelesben augusztusban.
A Swift rajongók rövidebb idő alatt lényegesen többet költenek, mint a futballszurkolók.
Bőkezűen adnak ki pénzt csillogó ruhákra, hotelekre és aftershow partira. A jegyet is beleértve – derült ki a Common Sense Intézet felméréséből – átlagosan 1327 amerikai dollárt költenek helyben, ami átszámítva körülbelül 1220 euró. Ez bőven több, mint a futballrajongók által Franciaországban (jegy nélkül) naponta elköltött 154 euró.
A németországi Eb-re vonatkozóan még nincsenek adatok. Egyértelmű azonban, hogy egy város számára inkább megéri Taylor Swiftet a stadionba csalogatni, mint Jamal Musialát vagy Jude Bellinghamet – Swift egyszerűen több bevételt hoz. Mivel Swift Németországban nem 52 koncertet ad, csak 7-et, összességében kevesebb bevétel jön össze, mint az USA-ban. Azonos fogyasztási kiadások mellett a németországi helyszíneken — Gelsenkirchenben, Hamburgban és Münchenben — ez azonban még mindig mintegy 583 millió eurót jelenthet. Ez tekintélyes összeg – bár csak körülbelül 0,014 százaléka a GDP-nek.
Az UEFA a németországi Eb-re 2,7 millió jegyet adott el – mindenki más a nyilvános vetítéseken vagy a televízió előtt nézhette a meccseket. A futball körükben valószínűleg maradandó hatást gyakorolt. Taylor Swift Németországban teltházas stadionokkal közel 479 ezer jegyet adott el, de több mint hárommillió jegyet is eladhatott volna, akkora volt a kereslet, mert a potenciális jegyvásárlók megfizethetetlen élményben reménykedtek.
Hamburg
Hamburg városa a Manager Magazin kérésére közölte, hogy nem tudnak konkrét számokat mondani az egyes koncertesemények gazdasági hatásairól, de különösen a szálloda- és vendéglátóiparban várnak pozitív hatásokat. A koncerthez nem szükségesek befektetések, mivel Hamburg átfogó infrastruktúrával rendelkezik, mind a közösségi közlekedés, mind pedig a rendezvényhelyszínek tekintetében, amelyek lehetővé teszik az ilyen megaeseményeket. Ez alapján a koncertek beruházási költségei valószínűleg eltörpülnek az Eb-hez képest.
Swiftkirchen
A szupersztár Taylor Swift látogatása miatt Gelsenkirchen viccesen átnevezte magát. A város július eleje óta 30 Swiftkirchen várostáblát helyezett ki a belváros különböző pontjain. A színes várostáblák nagy figyelmet keltettek, azonban nem maradtak sokáig érintetlenek — írja a Stern. A táblákat gyakran elég magasra tették, hogy megakadályozzák a lopást. „Azonban néhány már eltűnt" – mondta Sandra Falkenauer, a városi marketing vezetője.
Az amerikai énekesnő tiszteletére szervezett akció azonban láthatóan nem aratott mindenütt tetszést. Néhány táblát röviddel a kihelyezés után már le is ragasztottak – például futballmatricákkal. A közösségi médiában bemutatott táblákról szóló videók heves vitákat váltottak ki a hozzászólók között az átnevezés értelméről és értelmetlenségéről. Néhány felhasználó kritizálta, hogy Gelsenkirchennek fontosabb problémái vannak, mint az énekesnő koncertjei.
A városi marketing erre egy Facebook-kommentárral reagált: „Teljes mértékben megértjük, hogy természetesen itt Gelsenkirchenben rengeteg problémánk van, amelyeket meg kellene oldanunk. De: Itt világosan elvárjuk tőletek a lokálpatriotizmust és az egészséges emberi értelmet" – állt a bejegyzésben. Gelsenkirchen jelenleg sok pozitív figyelmet kap. "Most rajtatok is múlik, hogy megfelelően mutassuk be magunkat a világnak!"
Taylor Swift július 17-én, 18-án és 19-én tart három koncertet a városban, ahová körülbelül 200 ezer rajongót vár.