A most zajló németországi foci-Európa-bajnokság egymilliárd euró pluszbevételt hozhat a német gazdaságnak az eseményre kilátogató külföldi turisták révén – állítja a müncheni székhelyű Ifo gazdaságkutató intézet. Ez mintegy 0,1 százalékponttal növeli majd meg az ország GDP-jét a második negyedévben.
Sok sör fogy, de...
A szintén német rendezésű 2006-os foci-vb elején a külföldiek és az általuk eltöltött vendégéjszakák száma mintegy 25 százalékkal emelkedett – mondta Gerome Wolf, az intézet kutatója. Ez alapján mintegy plusz 600 ezer külföldi turistát és plusz 1,5 millió vendégéjszakát jósolnak a mostani Eb-re. Mindez értelemszerűen növeli mind a szálláshelyek, mind a vendéglátóhelyek bevételeit.
Az Ifo kutatója szerint ugyanakkor a hatás csak rövidtávú lesz: a szolgáltatói szektor bevételei a második negyedév növekedését követően – miután a külföldi szurkolók hazatérnek – a harmadik negyedévben valószínűleg csökkenni fognak, és összességében szinten maradnak.
„Makrogazdasági szempontból az ilyen típusú nagy események általában inkább kis hatással bírnak, a turizmust kivéve. Bár a torna ideje alatt a hazai fogyasztók is a szokásosnál több pénzt költenek el a vendéglátásban és az élelmiszer-kereskedelemben, más területeken visszafogják a kiadásaikat, így a költéseik összességében valószínűleg nem változnak” – tette hozzá Timo Wollmershäuser, az Ifo előrejelzési osztályának vezetője.
Mint mondja, legalábbis ezt sugallják a 2006-os vb-n szerzett tapasztalatok.
Nem löki be a GDP-t
Hasonló véleményen vannak a Neue Zürcher Zeitung által megkérdezett szakértők is. Azt ők is elismerik, hogy például a szállás- és vendéglátóhelyek profitálnak az eseményből. Az Eb-nek helyet adó városokban 70-130 százalékkal emelkedtek a szállásdíjak, a kiskereskedelemben pedig több mint 3,8 milliárd euró pluszbevétel várható a mezek, szurkolói sálak vagy éppen elektronikai termékek eladásából.
Összességében azonban nem feltétlenül emelkednek majd a költések. Sokan az Eb apropóján vásárolnak majd egy új televíziót, vagy eggyel több sört isznak majd, de más területen spórolni fognak: étterem helyett otthon ebédelnek, mozi helyett pedig inkább tévéznek –mondta Michael Grömling a Német Gazdasági Intézettől.
A szakértő összességében úgy véli, az Eb-t vendégül látó tíz város (Berlin, Dortmund, Düsseldorf, Frankfurt, Gelsenkirchen, Hamburg, Köln, Lipcse, München, Stuttgart) gazdasága kap némi lökést, de a német GDP egészét az Eb nem fogja meglendíteni.
Ez pedig nem túl jó hír a német gazdaságnak, amely nem túl acélos mostanában. Tavaly a GDP 0,2 százalékkal zsugorodott, és elemzők többsége az idei évre is csupán lanyha növekedést prognosztizál.
Egy hallei gazdaságkutató intézet egyébként részletesen megvizsgálta, hogy milyen gazdasági hatásai voltak a 2006-os vb-nek. Bár a helyszíneken fokozódott az építőipari tevékenység, azaz felújították és bővítették a stadionokat, valamint javították a városi infrastruktúrát, ezek a projektek kiszorítottak más építőipari beruházásokat, így nem volt jelentős hatásuk a teljes gazdasági fejlődést tekintve.
2006 júniusában, az esemény hónapjában a vendégéjszakák száma mintegy harmadával nőtt az előző év azonos időszakához képest, a vb-re érkezők azonban „elriasztottak” másokat: a belföldi turisták és az üzleti utazók más célpontokat választottak a zsúfoltság és a megemelkedett árak miatt.
A tanulmány végkövetkeztetése szerint reálértékben, a gazdaság egészét tekintve nem volt jelentős hatása a vb-nek, és nem sikerült „konjunktúrához vezető impulzusokat” adni.
Tetőre hághat a jókedv
Az akkori torna sikeres megrendezése, valamint a sportsiker – és ezt több kutatóintézet is állítja – leginkább az imázsra és a hangulatra gyakorolt pozitív hatást.
Egyrészt javította Németország imázsát külföldön, ami hosszútávon jótékonyan hathatott a turizmusra és az exportra is. Másrészt pozitív irányba vihette el a belföldi közhangulatot, és ezáltal elősegíthette a konjunktúrát – hiszen, némileg leegyszerűsítve, a jókedvű emberek szívesebben és többet vásárolnak.
2006-ban például a fogyasztóihangulat-index néhány hónap alatt mínusz 0,5-ről 1,5 százalékra emelkedett, részben a foci-vb miatt. Akkor a német válogatott a 3. helyen végzett. (Persze ezeket a pszichológiai hatásokat sem szabad túlbecsülni, a jó hangulat az esemény végeztével alábbhagyhat.)
Érdekesség, hogy Marco Mello, a brit Surrey Egyetem közgazdászának tanulmánya szerint a vb-győztes sokkal többet profitál, mint a házigazda ország.
Míg szerinte utóbbira nem gyakorol jelentős gazdasági hatást a vb, addig a világbajnok ország GDP-jét 0,48 százalékkal meglöki a győzelem. Ez a hatás két negyedévet is tarthat.
Ami szinte biztos, hogy az UEFA-nál csörögni fog a kassza: az Európai Labdarúgó-szövetség ugyanis összességében 2,4 milliárd euró bevételt és 1,1 milliárd euró nyereséget vár az Eb-től.