5p

A nyugati márkák kivonulása Oroszországból fellendítette a török textilipart.

A török ruházati iparnak mindig nagyobb tekintélye volt a világpiacon, mint a bérmunkában úttörő ázsiai országoknak, leginkább Kínának vagy Bangladeshnek. Eddig is virágzó ágazat volt Törökországban a textilek és ruhafélék gyártása, - évszázadok óta nagy hagyománya van ott ennek – két és fél éve pedig, ahogy a nyugati márkák kivonultak Oroszországból, megduplázódott az oda irányuló törökországi cikkek exportja.

Legyen a neve „angolos”

Kezdik megtanulni az oroszok a török ruhamárkák nevét. Ezek egyfajta eszperente fantáziaszavak, okosan, hiszen a török nyelv sem tartozik a könnyen megtanulhatók közé, és rangja még mindig annak van Oroszországban, ami „nyugati”, illetve annak hangzik.

A törökországi ruházati cikkek, kiegészítők és cipők gyártói és kereskedői profitálnak legtöbbet a nyugati világmárkák eltűnéséből – mutat rá a Kommerszant nevű orosz napilap. Nyugatit mondunk, bár a vezető fast fashion cégek már régen globalizáltak, a tulajdonosi összetételben a világ minden nemzete képviselteti magát, maguk a holmik pedig jórészt Ázsiában készülnek, az ottani olcsó munkabér miatt.

Az oroszok néhol a törökök nagy versenytársai lettek Oroszországban
Az oroszok néhol a törökök nagy versenytársai lettek Oroszországban
Fotó: Pixabay

Megkétszereződött a török üzletek jelenléte

Az orosz piaci elemzők megállapították, hogy a közelmúltban megkétszereződött a török  ruházati márkák jelenléte az Orosz Föderációban. A török ​​gyártók a 2000-es évek elejétől  kiemelkedően aktívak voltak itt, de a terjeszkedés idővel alább hagyott, mert nem tudtak ellenállni a nyugati láncok nyomásának. A háború kitörésével, „váratlan szerencse” érte őket, hiszen hirtelen megnövekedett áruik iránt az orosz kiskereskedők érdeklődése.

Az idei év végére 24-re nő az Oroszországban jelen lévő, de törökországi székhelyű divatmárkák száma, míg két évvel ezelőtt ez csak 11 volt, írja a lap.

Akkor az orosz üzletekben debütáló öt új külföldi divatmárka közül négy volt török, 2023-ban további nyolc lánc érkezett, köztük a Club, a NetWork, a Mudo és az Oxxo. Ezt a tendenciát igazolják a Fashion Consulting Group (FCG) adatai is, amelyek szerint 2022-2023-ban a 27, az orosz piacon újnak számító külföldi kiskereskedelmi cég 26 százaléka Törökországból, további 23 százaléka Kínából származott.

Az oroszországi bevásárlóközpontok szövetségének alelnöke, Pável Julin szerint már ezt megelőzően is széles körben képviseltették magukat a törökök, közte például az LC Waikiki, a Collin, a DeFacto, a Koton, amelyek változatlanul aktívan terjeszkednek - olvasható az FCG jelentésében.

Marks&Spencer helyett Koton

A 2024 áprilisát megelőző 12 hónapban csupán az LC Waikiki 28 üzletet nyitott. Jelenleg ennek a hálózatnak 37 üzlete van az Orosz Föderációban, amint az a honlapjukon is olvasható. Ők főleg a svéd H&M üzleteinek a helyét foglalták el, a Koton pedig a brit Marks&Spencer áruházait vette át, például a szentpétervári Leto (tél) bevásárlóközpontban.

A Collin márka képviselője elmondta, hogy 2022-ben 6 új üzletet nyitottak az Orosz Föderációban, tavaly már 15-öt, idén pedig további ötöt fognak, így kiskereskedelmi egységeik száma 193-ra nőtt. 2023 májusában a Koton üzletfejlesztési igazgatója, Almaz Sirejev a Mallpic kiállításon arról számolt be, hogy a márka 2027-ig több mint 100 üzletet fog nyitni. Ezzel a fent említett két török márka vezető szerepet tölt itt be a külföldi láncok között.

A török ​​divatválaszték iránti növekvő kereslet trendje az online piactereken is megfigyelhető. Az Ozonon a török ​​ruha- és lábbelimárkák száma 2024 első felében 40 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest, és a Wildberries-en is emelkedik a forgalmuk. Ugyanebben az időszakban másfélszeresére nőtt az Ozon török ​​megrendeléseinek száma.

Jönnek fel az oroszok is

A legdinamikusabb növekedést természetesen a hazai, az orosz márkák mutatják, amelyek eladásai évről évre 50-70 százalékkal emelkednek. A nyugati márkák kivonulása nagy löketet adott az orosz ruházati és textilipar növekedésének, bár az offline kereskedelem növekedése az utóbbi időben eltérő tendenciákat is mutat.

A török ​​ruházati cikkek az 1990-es évek végén az első külföldi márkák között kerültek Oroszországba, de később piachódításuk lelassult, mivel hatalmas marketing költségvetéssel rendelkező nemzetközi nagyvállalatok érkeztek az országba. Irina Cárkova, a Nikoliers kiskereskedelmi ingatlanokkal foglalkozó igazgatója szerint a jövőben a török ​​márkák visszafogottabb ütemben lépnek be az orosz piacra, mint 2023-ban. Számolniuk kell ugyanis az orosz üzletláncok növekvő fejlődésével. Ezért alaposan át kell gondolniuk termékeik minőségét, hogy érdekesek legyenek az oroszországi fogyasztók számára – véli a szakértő. 

Az erősödő orosz konkurencia miatt egyes török ​​láncok már egy évvel a nyitás után bezárták üzleteiket. Ez történt az Ipekyol és a Twist üzletekkel is, amelyekkel a Jamilco nevű ruházati cég próbált betörni az orosz piacra.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Kína megorrolt Európára, itt vannak a következmények
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 13. 13:59
Válaszlépések a szankciók miatt.
Makro / Külgazdaság Bajok lehetnek az egyik legfontosabb statisztikával
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 13. 12:56
Jelentős változtatást javasolt a Munkaügyi Statisztikai Hivatal (BLS) új potenciális vezetője, E.J. Antoni. 
Makro / Külgazdaság Trump nem bír magával: most egy elemzőre szállt rá
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 13. 12:32
Most a Goldman Sachs vezető elemzőjének eltávolítását követeli Trump.
Makro / Külgazdaság Elkerülhetetlenek a megszorítások a választások után? Ma délután Klasszis Klub Live Bod Péter Ákossal
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 13. 09:03
Lapunk állandó szerzője, a volt jegybankelnök, közgazdász, egyetemi tanár 15 óra 30-tól élőben válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire.
Makro / Külgazdaság Fontos hírek érkeztek a német gazdaságról
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 13. 09:02
Júliusban az előző havival megegyező 2,0 százalékos szinten maradt a németországi infláció a német szövetségi statisztikai hivatal, a Destatis végleges adatokon alapuló szerdai jelentése alapján.
Makro / Külgazdaság Áll a bál az Egyesült Államokban: Trump már keresi az új jegybankelnököt
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 13. 07:46
Scott Bessent amerikai pénzügyminiszter kedden kijelentette, hogy a Federal Reserve-nek 50 bázisponttal kellene csökkentenie a kamatlábakat szeptemberi ülésén, hozzátéve, hogy a Fed-nek már júniusban csökkenteni kellett volna a kamatlábakat.
Makro / Külgazdaság Az elemzők se értik, mi történik Németországban
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 12. 12:43
A vártnál is nagyobb mértékben romlott a hangulat a német gazdaságban.
Makro / Külgazdaság A norvégok megint kaszáltak majdnem 70 milliárd dollárt
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 12. 11:53
Nemzeti vagyon gyarapítása norvég módra.
Makro / Külgazdaság Drágább vagy olcsóbb lesz a tankolás szerdától?
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 12. 10:42
Becsapós kérdés.
Makro / Külgazdaság Egy fegyverszünetet már aláírt Trump – az utolsó pillanatban
Privátbankár.hu | 2025. augusztus 12. 10:09
Néhány órával azelőtt, hogy élesedtek volna a „vám-atombombák”.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG