5p

Mi a legnagyobb probléma a hazai felsőoktatásban?
És a gazdaságban? Mennyit ér egy magyar egyetemi diploma?
Online Klasszis Klub élőben Ádám Zoltánnal, a Corvinusról elbocsátott egyetemi oktatóval

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdásztól!

2024. október 9. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A nyugati márkák kivonulása Oroszországból fellendítette a török textilipart.

A török ruházati iparnak mindig nagyobb tekintélye volt a világpiacon, mint a bérmunkában úttörő ázsiai országoknak, leginkább Kínának vagy Bangladeshnek. Eddig is virágzó ágazat volt Törökországban a textilek és ruhafélék gyártása, - évszázadok óta nagy hagyománya van ott ennek – két és fél éve pedig, ahogy a nyugati márkák kivonultak Oroszországból, megduplázódott az oda irányuló törökországi cikkek exportja.

Legyen a neve „angolos”

Kezdik megtanulni az oroszok a török ruhamárkák nevét. Ezek egyfajta eszperente fantáziaszavak, okosan, hiszen a török nyelv sem tartozik a könnyen megtanulhatók közé, és rangja még mindig annak van Oroszországban, ami „nyugati”, illetve annak hangzik.

A törökországi ruházati cikkek, kiegészítők és cipők gyártói és kereskedői profitálnak legtöbbet a nyugati világmárkák eltűnéséből – mutat rá a Kommerszant nevű orosz napilap. Nyugatit mondunk, bár a vezető fast fashion cégek már régen globalizáltak, a tulajdonosi összetételben a világ minden nemzete képviselteti magát, maguk a holmik pedig jórészt Ázsiában készülnek, az ottani olcsó munkabér miatt.

Az oroszok néhol a törökök nagy versenytársai lettek Oroszországban
Az oroszok néhol a törökök nagy versenytársai lettek Oroszországban
Fotó: Pixabay

Megkétszereződött a török üzletek jelenléte

Az orosz piaci elemzők megállapították, hogy a közelmúltban megkétszereződött a török  ruházati márkák jelenléte az Orosz Föderációban. A török ​​gyártók a 2000-es évek elejétől  kiemelkedően aktívak voltak itt, de a terjeszkedés idővel alább hagyott, mert nem tudtak ellenállni a nyugati láncok nyomásának. A háború kitörésével, „váratlan szerencse” érte őket, hiszen hirtelen megnövekedett áruik iránt az orosz kiskereskedők érdeklődése.

Az idei év végére 24-re nő az Oroszországban jelen lévő, de törökországi székhelyű divatmárkák száma, míg két évvel ezelőtt ez csak 11 volt, írja a lap.

Akkor az orosz üzletekben debütáló öt új külföldi divatmárka közül négy volt török, 2023-ban további nyolc lánc érkezett, köztük a Club, a NetWork, a Mudo és az Oxxo. Ezt a tendenciát igazolják a Fashion Consulting Group (FCG) adatai is, amelyek szerint 2022-2023-ban a 27, az orosz piacon újnak számító külföldi kiskereskedelmi cég 26 százaléka Törökországból, további 23 százaléka Kínából származott.

Az oroszországi bevásárlóközpontok szövetségének alelnöke, Pável Julin szerint már ezt megelőzően is széles körben képviseltették magukat a törökök, közte például az LC Waikiki, a Collin, a DeFacto, a Koton, amelyek változatlanul aktívan terjeszkednek - olvasható az FCG jelentésében.

Marks&Spencer helyett Koton

A 2024 áprilisát megelőző 12 hónapban csupán az LC Waikiki 28 üzletet nyitott. Jelenleg ennek a hálózatnak 37 üzlete van az Orosz Föderációban, amint az a honlapjukon is olvasható. Ők főleg a svéd H&M üzleteinek a helyét foglalták el, a Koton pedig a brit Marks&Spencer áruházait vette át, például a szentpétervári Leto (tél) bevásárlóközpontban.

A Collin márka képviselője elmondta, hogy 2022-ben 6 új üzletet nyitottak az Orosz Föderációban, tavaly már 15-öt, idén pedig további ötöt fognak, így kiskereskedelmi egységeik száma 193-ra nőtt. 2023 májusában a Koton üzletfejlesztési igazgatója, Almaz Sirejev a Mallpic kiállításon arról számolt be, hogy a márka 2027-ig több mint 100 üzletet fog nyitni. Ezzel a fent említett két török márka vezető szerepet tölt itt be a külföldi láncok között.

A török ​​divatválaszték iránti növekvő kereslet trendje az online piactereken is megfigyelhető. Az Ozonon a török ​​ruha- és lábbelimárkák száma 2024 első felében 40 százalékkal nőtt az előző év azonos időszakához képest, és a Wildberries-en is emelkedik a forgalmuk. Ugyanebben az időszakban másfélszeresére nőtt az Ozon török ​​megrendeléseinek száma.

Jönnek fel az oroszok is

A legdinamikusabb növekedést természetesen a hazai, az orosz márkák mutatják, amelyek eladásai évről évre 50-70 százalékkal emelkednek. A nyugati márkák kivonulása nagy löketet adott az orosz ruházati és textilipar növekedésének, bár az offline kereskedelem növekedése az utóbbi időben eltérő tendenciákat is mutat.

A török ​​ruházati cikkek az 1990-es évek végén az első külföldi márkák között kerültek Oroszországba, de később piachódításuk lelassult, mivel hatalmas marketing költségvetéssel rendelkező nemzetközi nagyvállalatok érkeztek az országba. Irina Cárkova, a Nikoliers kiskereskedelmi ingatlanokkal foglalkozó igazgatója szerint a jövőben a török ​​márkák visszafogottabb ütemben lépnek be az orosz piacra, mint 2023-ban. Számolniuk kell ugyanis az orosz üzletláncok növekvő fejlődésével. Ezért alaposan át kell gondolniuk termékeik minőségét, hogy érdekesek legyenek az oroszországi fogyasztók számára – véli a szakértő. 

Az erősödő orosz konkurencia miatt egyes török ​​láncok már egy évvel a nyitás után bezárták üzleteiket. Ez történt az Ipekyol és a Twist üzletekkel is, amelyekkel a Jamilco nevű ruházati cég próbált betörni az orosz piacra.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Jön a pénzügyi szőnyegbombázás, akármennyibe kerül
Privátbankár.hu | 2024. október 7. 15:01
A piaci szereplők szeptember vége óta azt találgatják, hogy mit fog pontosan tartalmazni a kínai kormány régóta várt gazdaságösztönző csomagja. Abban biztosak, hogy bőven fog hullani az állami manna.
Makro / Külgazdaság Most van baj? Átlépheti a lélektani határt a dízel ára, uzsgyi tankolni!
Privátbankár.hu | 2024. október 7. 11:26
Ha ez így megy tovább, nemsokára megint hatossal kezdődhetnek a kutakon az árak.
Makro / Külgazdaság Ehhez mit szólnak Szijjártó Péterék? Kilőttek az európai autógyártók részvényei a büntetővám megszavazásának hírére
Privátbankár.hu | 2024. október 7. 10:36
Úgy tűnik, a részvényesek nem értenek egyet a cégvezetőkkel sem.
Makro / Külgazdaság Már megint kezd megalázó lenni Románia és Magyarország összevetése
Privátbankár.hu | 2024. október 7. 09:58
Közel kétszeres a bővülés a határ túlsó oldalán.
Makro / Külgazdaság Ön is kérdezhet Ádám Zoltántól a hazai felsőoktatás helyzetéről és a gazdaságról - szerdán a Klasszis Klubban!
Privátbankár.hu | 2024. október 7. 09:44
Ehhez elég csak ingyenesen regisztrálnia az október 9-én 15 óra 30 perckor kezdődő élő eseményre.
Makro / Külgazdaság Nagyon bespájzoltak a kínaiak
Privátbankár.hu | 2024. október 7. 08:58
Devizából. 8,5 éves csúcson a tartalék.
Makro / Külgazdaság Ezt az adatot sem fogják bemondani a köztévében
Privátbankár.hu | 2024. október 7. 08:44
Egy hónap alatt 10 milló euró mínusz.
Makro / Külgazdaság Többet vásároltunk vagy csak többet költöttünk?
Privátbankár.hu | 2024. október 7. 08:31
A KSH új adatokat közölt a kiskereskedelmi forgalom alakulásáról.
Makro / Külgazdaság Sziget lesz Amerikából? Valamit ki kellene találniuk, különben elvesztik a versenyt
Privátbankár.hu | 2024. október 6. 19:01
Az USA eddig érvényesíteni tudta az akaratát, ha nem akarta, hogy egy iparágban nagy súlyt szerezzenek a kínaiak, ahogy azt az 5G-s mobilszabványnál láttuk, de a kínai villanyautó-ipar kifoghat rajta.
Makro / Külgazdaság Már nem érdemes keményen dolgozni? Véget ért a szuperkorszak, panaszkodnak a kínaiak
Privátbankár.hu | 2024. október 6. 17:44
A szeptember végén bevezetett kínai gazdaságösztönző csomag egy önértékelésében elbizonytalanodott társadalom figyelmét akarja elterelni gondjairól és sérelmeiről.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG