A Ryanair ír fapados légitársaság vezérét, Michael O'Learyt sokáig igen ellentmondásos, sőt kellemetlen embernek ismerhettük. A légitársaságot kétségkívül zseniálisan szervezte meg, de egy időben kellemetlen szabályokkal és az ehhez fűzött, az utasokat semmibe vevő megjegyzésekkel keserítette utazóközönségének életét.
Jófiú lett
Egy idő után azonban változtatott a stratégián: utasbarát lett, kellemetlenség nélkül lehet utazni, nem gyötri az utasokat túl kis kézipoggyásszal (mint egyik konkurense), és a magyar hatóságok közbenjárására a devizaváltással való lehúzást is beszüntette. Ugyanakkor továbbra is olcsó jegyeket kínál, és most már Budapestről is elég sok járata van.
A lényeg most azonban nem ez, hanem az, hogy O’Leary most kifejezetten tesz valamit egy, a legtöbbünk által jónak tartott ügyért. Noha éveken át bírálta az EU-t (leginkább akkor, amikor az gátolta, hogy a Ryanair felvásárolja az ír Air Lingus légitársaságot), most teljes mellszélességgel kiáll az Unió egyben tartása, konkrétabban Nagy-Britannia benntartása mellett. Kétségkívül maga Britannia a Ryanair legnagyobb piaca, a kilépés érzékenyen érintheti a társaságot.
Beszállt
O’Leary pénzzel és személyesen is beszállt a kampányba. Mindenekelőtt, és ez talán a legszimpatikusabb és egyben leglátványosabb húzás, a Ryanair gépeire festi az EU-ban maradásra biztató jelmondatokat. Láthatják angolok, skótok és írek, sőt egész Európa. Még reklámnak sem rossz, mert a Brexit ellenzőit érzelmileg Európa szerte a légitársaság mellé állítja, ami akár jelentős forgalomnövekedést is hozhat.
Légikampány |
Emellett O’Leary pénteken Dublinban megjelent egy, a Bloomberg által szervezett fórumon, és igen határozottan lépett fel. Elmondta, hogy a cégeknek, akik Brexit-ellenesek, sokkal inkább hallatni kellene a hangjukat. Ehelyett elbújnak, attól félve, hogy politikai ügybe kapcsolódnak, noha ez sokkal több, mint politikai ügy. Azt mondta, hogy az ellenzők őt is bírálni fogják ezért, de a pokolba velük, mondta megszokott stílusában.
Aktív kampány
A Ryanair 25 ezer eurót költ a kampányra, melyben a briteket a bennmaradásra próbálja ösztönözni. A nyomtatott sajtóban és online felületeteken egyaránt hirdet, és a brit utasoknak közvetlen emailt is küld. Arra a kérdésre, hogy mi legyen a taktika a kampány hátralévő egy hónapjában, azt válaszolta: mindenkit szembesíteni akarok azzal a valós veszéllyel, hogy a kilépést pártoló holdkórosok nyerni fognak, úgyhogy mindenki (aki vele egyetért), menjen szavazni.