5p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Rosszul járnak a tanulók a koronavírus-járvány miatti digitális oktatással, derül ki egy friss nemzetközi felmérésből. Kevésbé hatékonyan tanulnak, nehezebben koncentrálnak és hiányoznak a társas kapcsolatok. Egyes szakértők hosszútávon katasztrofális hatásoktól tartanak. Az általunk megkérdezett pedagógusok szerint fásultabbak, nehezebben tanulnak a diákok digitális oktatásban, ugyanakkor ez függ az életkortól és a tantárgytól is.

Komoly problémákat okoz a tanulók körében a Covid-járvány miatt bevezetett digitális oktatás, derül ki a GoStudent oktatási szolgáltató intézmény a héten nyilvánosságra hozott felméréséből.

A mintegy 100 oldalas tanulmányban, amelyhez több mint 11 ezer, 10-18 év közötti diákot és szülőt kérdeztek meg hét európai országban (Ausztria, Németország, Franciaország, Hollandia, Olaszország, Spanyolország, Egyesült Királyság) idén októberben, mind a szülők, mind a diákok negatív tapasztalatokról számoltak be.

Védőmaszkot viselő diákok a hollandiai De Biltben 2021. november 29-én. Hollandia csaknerm végig nyitva tartotta az iskolákat, diákjai jobban is teljesítenek az átlagnál. EPA/JEROEN JUMELET
Védőmaszkot viselő diákok a hollandiai De Biltben 2021. november 29-én. Hollandia csaknerm végig nyitva tartotta az iskolákat, diákjai jobban is teljesítenek az átlagnál. EPA/JEROEN JUMELET

Magány és kudarc  

A megkérdezett tanulók 80 százaléka mondta azt, hogy kihívásokkal szembesült a pandémia alatt, és a szülők közül is csaknem ugyanennyien (76 százalék) állították ugyanezt gyerekeikről.

A legtöbb diák, a megkérdezettek 60 százaléka

a szociális kapcsolatok hiányára panaszkodott: a lányok 62, a fiúk 59 százaléka hiányolta ezt.

A második leggyakoribb probléma, hogy a „virtuális osztályteremben” nehéz koncentrálni: a tanulók 41 százaléka számolt be ilyen tapasztalatról.

A harmadik legégetőbb probléma pedig az, hogy

online oktatásban nehézségekbe ütközik a tananyag megértése – a diákok több mint harmada (35 százalék) kifogásolta ezt.

A koncentráció és a megértés nehézségei miatt a tanítás nyilvánvalóan kevésbé hatékony, mint a hagyományos iskolai környezetben. A szülők több mint fele (57 százalék) mondta azt, hogy

gyerekük a tanulásban rosszabbul teljesített, mint általában.

A gyengébb teljesítmény elsősorban a matematikában volt megfigyelhető.

Mindezt tekintetbe véve nem meglepő, hogy a diákok 70 százaléka a jelenléti oktatást pártolja az online oktatással szemben a tanulmány szerint. Ez különösen a kisebbekre, 10-12 évesekre jellemző: 73 százalékuk hiányolta a személyes oktatást.                    

Most látjuk, hogy milyen következményei vannak az iskolabezárásoknak a gyerekek képzésére és személyiségfejlődésére

-mondta Ludger Wössmann, a Müncheni Egyetem Oktatás- és Gazdaságtani Központjának vezetője a Die Weltnek.

A hollandok a legjobbak

Az országokat tekintve egyébként Németországban maradt vissza a legtöbb diák (68 százalék) a tanulásban, majd Franciaország (65 százalék), Ausztria (60), Olaszország (59) és Spanyolország (57) jön a sorban.

Hollandiában a legjobb a helyzet, ahol csak 45, illetve 42 százalék ez az arány a szülők és a tanulók visszajelzése alapján. Azaz ott sokkal jobban működött az oktatás a Covid-időkben a vizsgált országokhoz képest.

A szakember szerint ennek fő oka, hogy Hollandiában nagyon előnyben részesítik a jelenléti tanítást.                 

Világszerte Hollandia volt a legjobban felkészülve az online oktatásra, a szélessávú internetkapcsolat ott nagyon jó. (…) Országos iskolabezárások pedig csak a pandémia kezdetén voltak, nyolc hétig

- mondta.

Ezzel szemben a német diákoknak, akik leginkább lemaradtak a tananyag elsajátításában a felmérés szerint, 186 napig nem volt oktatás a megszokott keretek között idén májusig. Az OECD szerint ennél hosszabb kiesést csak Lettországban regisztráltak a vizsgált 37 állam közül.

Hollandia csinálja helyesen. A távoktatás a gyakorlatban nem működik olyan jól. A tudáselsajátításra gyakorolt hosszútávú hatások katasztrofálisak

-véli a Müncheni Egyetem professzora.

Mi a helyzet itthon?

A lapunk által megkérdezett, magyar közoktatásban dolgozó tanárok részben hasonló tapasztalatokról számoltak be.

A diákok fásultabbak az online oktatásban. Mintha automata üzemmódra lennének kapcsolva

-mesélte egy zeneiskolában dolgozó tanárnő, akinek jellemzően 6-14 év közötti tanítványai vannak. Szerinte az alapvető probléma, hogy a gyerekek, főleg a legfiatalabbak

még nem tudják, hogyan kell tanulni, és képernyőn keresztül sokkal nehezebb nekik a tudást átadni.

Úgy véli, hogy a digitális oktatás csak szinten tartásra elég, nehéz érdemben haladni a tananyaggal, ráadásul elveszi azt a varázst – és ez nem csak a művészeti képzésre igaz –, amelyet a személyes jelenlét jelent.

Igaz, beszéltünk olyan gimnáziumi nyelvtanárral is, aki azt mondta, hogy

az angoltanítás képernyőn keresztül is relatív jól ment, azt is meg lehetett szokni.

A nyelvtanítás persze olyan szakterület, amelyhez nem feltétlenül szükséges a személyes jelenlét – számos nyelvtanár normál körülmények között is online tartja óráit –, ráadásul a középiskolások már jóval önállóbbak.

A fentiek alapján oktatási szempontból érthető, hogy a legtöbb ország a pandémia első hulláma idején is próbálta nyitva tartani legalább az alsófokú tanintézményeket. Most pedig ez fokozottan igaz: Hollandiában például a héten életbe lépett karantén nem érinti az iskolákat.     

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Egyiptomba készülőknek: itt sem lankad az infláció
Privátbankár.hu | 2025. november 10. 14:51
Egyiptomban 12,5 százalékra gyorsult az éves infláció októberben, miután szeptemberben 11,7 százalékra, több mint hároméves mélypontra csökkent – derült ki az egyiptomi statisztikai hivatal, a CAPMAS hétfőn közzétett adataiból.
Makro / Külgazdaság Zsiday Viktor: „Nem egy Jolly Joker Orbán és Trump pénzügyi csomagja”
Privátbankár.hu | 2025. november 10. 13:44
Megszólalt az elemző az Orbán-Trump védőpajzsról.
Makro / Külgazdaság Október végén 3667,7 milliárd forint volt a hiány
Privátbankár.hu | 2025. november 10. 12:51
Október végéig az államháztartás központi alrendszere 3667,7 milliárd forintos hiánnyal zárt.
Makro / Külgazdaság Amíg Trump az elnök, nem lesz szankció – mondja Orbán Viktor
Privátbankár.hu | 2025. november 10. 11:35
Ez volt az év legfontosabb tárgyalása – mondta Orbán Viktor.
Makro / Külgazdaság Nagyon súlyos ára lesz az amerikai kormányzati szektor megbénulásának
Privátbankár.hu | 2025. november 9. 16:47
Megfeleződhet az Egyesült Államok negyedéves gazdasági növekedése a folytatódó kormányzati leállás miatt – jelentette ki Scott Bessent amerikai pénzügyminiszter vasárnap a szövetségi intézmények 40 napja húzódó működési kényszerszünetének hatásairól.
Makro / Külgazdaság Magyar Péter Trumpról és orosz hackerekről is beszélt a Financial Times-nak
Privátbankár.hu | 2025. november 9. 14:10
Interjút közölt a Financial Times vasárnap a Tisza Párt elnökével.
Makro / Külgazdaság Szorítsa magához a pénztárcáját: minden kiderül az áremelkedésről és a szenvedő iparról
Privátbankár.hu | 2025. november 9. 13:34
A Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) hétfőn az államháztartás központi alrendszerének október végi helyzetéről ad ki gyorsjelentést, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) kedden a fogyasztói árak októberi alakulásáról számol be, csütörtökön az ipar szeptemberi adatainak második becslését, pénteken az építőipar szeptemberi adatait teszi közzé. Mindezek előtt pedig hétfőn kora reggel érkezik a Privátbankár Árkosár legfrissebb elemzése.
Makro / Külgazdaság Tovább nyílik a magyar társadalmi olló, az átlagember egyre többet költ élelmiszerekre
Vámosi Ágoston | 2025. november 9. 12:34
Hiába a reálbér-növekedés, az olló tovább nyílik: a gazdagok egyre gazdagabbak, a szegények egyre szegényebbek. Az viszont a legalsó ötödre és az átlagemberre is igaz, hogy a jövedelme egyre nagyobb részét költi enni- és innivalóra. Tízből négy magyar továbbra sem teheti meg, hogy évente egy hetet nyaraljon, háromnak pedig nincs fedezete egy váratlan kiadásra.
Makro / Külgazdaság Addig küzdöttek Kínában, míg sikerült feltámasztani az inflációt
Privátbankár.hu | 2025. november 9. 11:17
Kínában októberben enyhült a deflációs nyomás: a fogyasztói árak az ünnepi szezonban bővülő keresletnek köszönhetően visszatértek a növekedési pályára, miután korábban az év nagy részében negatív tartományban volt az infláció.
Makro / Külgazdaság Esőerdőbe épített út, méregdrága szállások: kezdődik az ENSZ éves klímacsúcsa
Vámosi Ágoston | 2025. november 9. 06:01
A kezdés előtti napokban foghíjasnak tűnik az ENSZ éves klímacsúcsa: Donald Trump és Hszi Csin-ping sem teszi tiszteletét az esőerdők mellé szervezett konferencián. Az Európai Unió az utolsó pillanatban fogadta el a 2040-es klímacéljait, magyar ellenszavazat mellett. Eközben az ENSZ főtitkára arról beszélt: a 1,5 fokos felmelegedés, és annak pusztító következményei már elkerülhetetlenek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG