Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
5p

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Rosszul járnak a tanulók a koronavírus-járvány miatti digitális oktatással, derül ki egy friss nemzetközi felmérésből. Kevésbé hatékonyan tanulnak, nehezebben koncentrálnak és hiányoznak a társas kapcsolatok. Egyes szakértők hosszútávon katasztrofális hatásoktól tartanak. Az általunk megkérdezett pedagógusok szerint fásultabbak, nehezebben tanulnak a diákok digitális oktatásban, ugyanakkor ez függ az életkortól és a tantárgytól is.

Komoly problémákat okoz a tanulók körében a Covid-járvány miatt bevezetett digitális oktatás, derül ki a GoStudent oktatási szolgáltató intézmény a héten nyilvánosságra hozott felméréséből.

A mintegy 100 oldalas tanulmányban, amelyhez több mint 11 ezer, 10-18 év közötti diákot és szülőt kérdeztek meg hét európai országban (Ausztria, Németország, Franciaország, Hollandia, Olaszország, Spanyolország, Egyesült Királyság) idén októberben, mind a szülők, mind a diákok negatív tapasztalatokról számoltak be.

Védőmaszkot viselő diákok a hollandiai De Biltben 2021. november 29-én. Hollandia csaknerm végig nyitva tartotta az iskolákat, diákjai jobban is teljesítenek az átlagnál. EPA/JEROEN JUMELET
Védőmaszkot viselő diákok a hollandiai De Biltben 2021. november 29-én. Hollandia csaknerm végig nyitva tartotta az iskolákat, diákjai jobban is teljesítenek az átlagnál. EPA/JEROEN JUMELET

Magány és kudarc  

A megkérdezett tanulók 80 százaléka mondta azt, hogy kihívásokkal szembesült a pandémia alatt, és a szülők közül is csaknem ugyanennyien (76 százalék) állították ugyanezt gyerekeikről.

A legtöbb diák, a megkérdezettek 60 százaléka

a szociális kapcsolatok hiányára panaszkodott: a lányok 62, a fiúk 59 százaléka hiányolta ezt.

A második leggyakoribb probléma, hogy a „virtuális osztályteremben” nehéz koncentrálni: a tanulók 41 százaléka számolt be ilyen tapasztalatról.

A harmadik legégetőbb probléma pedig az, hogy

online oktatásban nehézségekbe ütközik a tananyag megértése – a diákok több mint harmada (35 százalék) kifogásolta ezt.

A koncentráció és a megértés nehézségei miatt a tanítás nyilvánvalóan kevésbé hatékony, mint a hagyományos iskolai környezetben. A szülők több mint fele (57 százalék) mondta azt, hogy

gyerekük a tanulásban rosszabbul teljesített, mint általában.

A gyengébb teljesítmény elsősorban a matematikában volt megfigyelhető.

Mindezt tekintetbe véve nem meglepő, hogy a diákok 70 százaléka a jelenléti oktatást pártolja az online oktatással szemben a tanulmány szerint. Ez különösen a kisebbekre, 10-12 évesekre jellemző: 73 százalékuk hiányolta a személyes oktatást.                    

Most látjuk, hogy milyen következményei vannak az iskolabezárásoknak a gyerekek képzésére és személyiségfejlődésére

-mondta Ludger Wössmann, a Müncheni Egyetem Oktatás- és Gazdaságtani Központjának vezetője a Die Weltnek.

A hollandok a legjobbak

Az országokat tekintve egyébként Németországban maradt vissza a legtöbb diák (68 százalék) a tanulásban, majd Franciaország (65 százalék), Ausztria (60), Olaszország (59) és Spanyolország (57) jön a sorban.

Hollandiában a legjobb a helyzet, ahol csak 45, illetve 42 százalék ez az arány a szülők és a tanulók visszajelzése alapján. Azaz ott sokkal jobban működött az oktatás a Covid-időkben a vizsgált országokhoz képest.

A szakember szerint ennek fő oka, hogy Hollandiában nagyon előnyben részesítik a jelenléti tanítást.                 

Világszerte Hollandia volt a legjobban felkészülve az online oktatásra, a szélessávú internetkapcsolat ott nagyon jó. (…) Országos iskolabezárások pedig csak a pandémia kezdetén voltak, nyolc hétig

- mondta.

Ezzel szemben a német diákoknak, akik leginkább lemaradtak a tananyag elsajátításában a felmérés szerint, 186 napig nem volt oktatás a megszokott keretek között idén májusig. Az OECD szerint ennél hosszabb kiesést csak Lettországban regisztráltak a vizsgált 37 állam közül.

Hollandia csinálja helyesen. A távoktatás a gyakorlatban nem működik olyan jól. A tudáselsajátításra gyakorolt hosszútávú hatások katasztrofálisak

-véli a Müncheni Egyetem professzora.

Mi a helyzet itthon?

A lapunk által megkérdezett, magyar közoktatásban dolgozó tanárok részben hasonló tapasztalatokról számoltak be.

A diákok fásultabbak az online oktatásban. Mintha automata üzemmódra lennének kapcsolva

-mesélte egy zeneiskolában dolgozó tanárnő, akinek jellemzően 6-14 év közötti tanítványai vannak. Szerinte az alapvető probléma, hogy a gyerekek, főleg a legfiatalabbak

még nem tudják, hogyan kell tanulni, és képernyőn keresztül sokkal nehezebb nekik a tudást átadni.

Úgy véli, hogy a digitális oktatás csak szinten tartásra elég, nehéz érdemben haladni a tananyaggal, ráadásul elveszi azt a varázst – és ez nem csak a művészeti képzésre igaz –, amelyet a személyes jelenlét jelent.

Igaz, beszéltünk olyan gimnáziumi nyelvtanárral is, aki azt mondta, hogy

az angoltanítás képernyőn keresztül is relatív jól ment, azt is meg lehetett szokni.

A nyelvtanítás persze olyan szakterület, amelyhez nem feltétlenül szükséges a személyes jelenlét – számos nyelvtanár normál körülmények között is online tartja óráit –, ráadásul a középiskolások már jóval önállóbbak.

A fentiek alapján oktatási szempontból érthető, hogy a legtöbb ország a pandémia első hulláma idején is próbálta nyitva tartani legalább az alsófokú tanintézményeket. Most pedig ez fokozottan igaz: Hollandiában például a héten életbe lépett karantén nem érinti az iskolákat.     

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Nyugalom a Majna-parti Mainhattanben
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 11. 15:31
Csütörtöki ülésén az Európai Központi Bank (EKB) Kormányzótanácsa nem változtatott a három irányadó eurókamat szintjén.
Makro / Külgazdaság „Az Európai Unió zsarol minket” – jelentette ki Gulyás Gergely
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 11. 12:58
A mai Kormányinfón több téma is szóba került, orosz drónoktól kezdve a Nemzeti Konzultációig. 
Makro / Külgazdaság Putyin kapott egy kellemes hírt
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 11. 08:58
Oroszországban lassult az éves infláció augusztusban, havi összevetésben pedig defláció volt a statisztikai hivatal adatai szerint.
Makro / Külgazdaság Mennyit kell majd adóznunk a választások után? Ma délután Klasszis Klub Live Pogátsa Zoltánnal
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 11. 08:37
A közgazdász, szociológus, a Soproni Egyetem docense 15 óra 30-tól élőben válaszol a mi és olvasóink, nézőink kérdéseire. Hangoljon a Klasszis Média YouTube-csatornájára!
Makro / Külgazdaság Hatalmas igen az Európai Parlamenttől
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 10. 17:46
Az Európai Parlament strasbourgi plenáris ülésén jóváhagyta, hogy a következő hosszú távú uniós költségvetésben a kohéziós és szociális finanszírozást a tagállamok új kihívásokra csoportosítsák át, válaszul az Európai Unió prioritásaira – közölte az uniós parlament szerdán.
Makro / Külgazdaság Megtáltosodott a spanyol ipari termelés
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 10. 17:07
Júliusban zsinórban az ötödik hónapban, tavaly október óta a leggyorsabb ütemben nőtt a spanyol ipari termelés éves összevetésben – derült ki a spanyol statisztikai hivatal, az INE (Instituto Nacional de Estadística) adataiból.
Makro / Külgazdaság Tovább késik a magyarországi fellendülés
Herman Bernadett | 2025. szeptember 10. 16:45
A beruházások elmaradtak, emiatt tovább csúszik a magyar gazdaság fellendülése. Az inflációs várakozások magasak, emiatt jegybanki kamatvágás az idén már nem valószínű, és az államadósság leminősítésére sem számítanak az Erste Bank elemzői. Az Otthon Start programban viszont vannak kockázatok.
Makro / Külgazdaság Pá-pá Moszkva? Nagy bejelentést tett a Mol
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 10. 12:58
Új kőolajlelőhelyet talált a Mol és az O&GD.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor nem kertelt, amikor a „Tisza-adóról” szóló nemzeti konzultációs kérdésről faggatták
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 10. 10:56
A kormányfő az Öt YouTube-csatornáján adott interjúben azt mondta, a kérdést úgy fogalmazzák meg, hogy az a Fidesznek jó, a Tiszának pedig rossz legyen.
Makro / Külgazdaság Vajon mi történhet a benzinkutakon?
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 10. 10:22
Immár közel egy hete mozdulatlanok a nagykereskedelmi árak, más kérdés, hogy ezt nem kötelesek figyelembe venni a kiskereskedők. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG