3p
Az exobolygó-kereső űrszonda két év alatt legalább 3000 új bolygót találhat meg.

A tervek szerint ebben a hónapban küldi fel az űrbe a NASA a legújabb műholdját, a TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite) exobolygó-kereső űrszonda mérései alapján több mint háromezer exobolygó felfedezésére számítanak a csillagászok – közölte a Magyar Tudományos Akadémia, amelynek CSFK Konkoly Thege Miklós Csillagászati Intézetének kutatói is részt vesznek a projektben.

A hamarosan pályára állított kutatószonda az egész égboltot vizsgálva próbál bolygókat találni az éjjeli égen legfényesebbnek látszó néhány százezer csillag körül. Szabados László csillagász elmondta: az idegen bolygók kimutatása a már jól bevált fényességméréssel történik majd: a TESS fedélzetén működő detektorok a csillagok fényességét mérik, és azt az átmeneti elhalványodást keresik, ami olyankor következik be, amikor a csillag körül keringő bolygó éppen a csillag előtt halad át. (Ehhez persze az is szükséges, hogy pont olyan pályán keringjen az adott bolygó, hogy a csillag és a nap közé álljon, más esetben ugyanis nem működik megbízhatóan ez a módszer – a szerk.)

Rengeteg bolygó vár még felfedezésre

Zöld utat kap Musk újabb őrült ötlete: jöhet az űrWifi?

További részletek >>>

Az úgynevezett tranzitmódszer segítségével már körülbelül 3000 csillagnál találtak körülötte keringő bolygóra utaló fényességcsökkenést az elmúlt években. A TESS várhatóan legalább ugyanennyit fog felfedezni a tervezett kétéves működése során. Az újonnan észlelt exobolygók között remélhetőleg több olyan égitestet is találnak, amely méretét és tömegét tekintve a Földhöz hasonlatos, továbbá, amely a csillagától olyan távolságban kering, hogy akár élet is kialakulhatott rajta.

Gyakori probléma ugyanis, hogy egy bolygó – habár a Föld összetételéhez hasonlít – túl közel kering a csillagához és kötött tengelyforgás szerint kezd keringeni. Ebben az esetben azonban a bolygó csupán egyik fele kap folyamatos napsütést, míg a másik oldalán folyamatos hideg és sötétség van, ami jelentősen megnehezíti az élet kialakulását.

A személyautó méretű űrszonda fedélzetén négy nagylátószögű távcsövet helyeztek el, ezekbe eltérő irányú, de egymással szomszédos területekről érkezik a fény, és együtt 400-szor nagyobb területet észlelnek egyidejűleg, mint a Kepler űrszonda által eredetileg vizsgált égboltrészlet. A TESS főfeladata minél több naprendszeren kívüli bolygó megtalálása, de ezen felül más tudományos feladatot is képes ellátni.

Örök kísérőnk, vagy űrszemét lesz Musk nagy projektje?

Elon Musk látványos rakétatesztje különleges rakományt juttatott az űrbe, amely igazolhatja, hogy már a jelenleg rendelkezésre álló technológiával is eljuthat az emberiség a Marsra. A pályára állított Tesla szépen halad a Vörös Bolygó felé, de mi lesz vele, ha teljesítette a célját? Viszontlátjuk-e valaha, és a legfontosabb: mit tesz az űr légköre egy Teslával és Starman-nel? További részletek a Privátbankár.hu-n. >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Innentől kezdve kivárnak Matolcsy Györgyék
Privátbankár.hu | 2024. június 18. 19:27
A Magyar Nemzeti Bank (MNB) Monetáris Tanácsa 25 bázisponttal, 7 százalékra csökkentette az alapkamatot. Az MBH Bank szakértője szerint egy ideig kivárhat az MNB a további kamatcsökkentésekkel.
Makro / Külgazdaság MNB: a kormánynak megvan a „beavatkozási mozgástere” a hiánycél eléréséhez
Dobos Zoltán | 2024. június 18. 18:27
A monetáris politika új szakaszának megkezdését jelentette be Virág Barnabás, a Magyar Nemzeti Bank alelnöke a jegybank Monetáris Tanácsának keddi kamatdöntő ülése után. A központi bank egyúttal frissítette az inflációra és a gazdasági növekedésre vonatkozó előrejelzését is.
Makro / Külgazdaság Szokatlan számok: riadójelzés jött az orosz gázellátásról
Privátbankár.hu | 2024. június 18. 15:11
Két év óta először, a múlt hónapban az orosz gáz súlya nagyobb volt Európa ellátásában az amerikai szállításoknál, ami rávilágít, mennyire kiszolgáltatottak az itteni országok a nagy szomszédnak.
Makro / Külgazdaság Itt a döntés, amire az ország várt
Privátbankár.hu | 2024. június 18. 14:02
Óvatosan, de ismét vágott az alapkamaton a jegybank.
Makro / Külgazdaság Szóra bírták Orbán Viktor miniszterét Brüsszelben
Privátbankár.hu | 2024. június 18. 13:04
Bóka János sok érdekes részletet árult el a közelgő magyar uniós elnökségről és a most zajló politikai játszmákról is.
Makro / Külgazdaság Orbán Viktor karjába lökhették Brüsszelben Giorgia Melonit - mégiscsak összejöhet a jobbos szuperpárt
Privátbankár.hu | 2024. június 18. 10:44
Ursula von der Leyenékra jobbról is, balról is berágtak, ez pedig esélyt adhat Orbán Viktornak is a brüsszeli helyezkedés során.
Makro / Külgazdaság Vitézy Dávid reagált Karácsony Gergely javaslatára
Privátbankár.hu | 2024. június 17. 16:42
Áll az újraszavazás elébe.
Makro / Külgazdaság Új szavazás jöhet Budapesten a főpolgármesterről - a Kúria előtt Karácsony Gergely javaslata!
Privátbankár.hu | 2024. június 17. 16:23
Annak ellenére kérte a regnáló főpolgármester az új választást, hogy az újraszámlálás után is ő nyert Vitézy Dáviddal szemben, még ha 324 helyett csak 41 szavazattal is. Vitézy Dávid felveszi az elé dobott kesztyűt.
Makro / Külgazdaság Mennyire hozhatja vissza a német gazdaságot az életbe a Foci-Eb?
Privátbankár.hu | 2024. június 17. 16:16
Erről is esett szó azon a beszélgetésen, amelyet főszerkesztőnk, Csabai Károly folytatott a Trend FM hétfő reggeli műsorában.
Makro / Külgazdaság Netanjahu döntött: feloszlik a háborús kabinet
Privátbankár.hu | 2024. június 17. 11:35
Megbízható információk szerint Benjámin Netanjáhu, Izrael miniszterelnöke feloszlatta azt a hattagú háborús kabinetet, amely a Hamász október eleji terrortámadás óta vezette országát.
Ingatlantájoló