Az új buszoknál kiemelt szempont a magyar hozzáadott érték maximalizálása. Ennek megfelelően a tervezésnél a magyarországi gyártású részegységek prioritást kaptak, és a jövőben a jelenleginél is több részegységet a hazai partnerektől kívánnak beszerezni. Ennek a stratégiának a jegyében csatlakozott a győri Rába a programhoz, mely cég a futóművek mellett vázszerkezeti darabokat és üléseket szállít az új buszokhoz.
További magyar stratégiai partnerek megnyerésére és bevonására nyitott a társulás. Meggyőződésük, hogy a hazai busz és járműgyártóknak, részegység és alkatrészgyártóknak meg kell találniuk az együttműködést, hogy a magyar piaci lehetőségeket kiaknázhassák.
„A három cégnél meglévő évtizedes mérnöki és gyártási tapasztalat biztosítani tudja, hogy a járművek gyártása jórészt hazai erőforrások bevonásával, új munkahelyek megteremtése nyomán valósulhasson meg. – hangsúlyozta Princz Ferenc, az Ikarusbus Kft. ügyvezető igazgatója – Amellett, hogy a buszok elsősorban a hazai igények kielégítését célozzák meg, nem titkolt célunk, hogy az újonnan kifejlesztett járművekkel több tradicionális Ikarus-piacon is megjelenünk majd. A márkanév még ma is az egyik legismertebb hungarikum, a világban jelenleg is közel 100 ezer öreg Ikarus járja az utakat.”
Az új Ikarus autóbuszok a legkorszerűbb műszaki paraméterekkel rendelkeznek. A rozsdamentes acélból készülő vázszerkezet a korróziómentes hosszú élettartamot, a korszerű EURO 5–ös motor az alacsony légszennyezést, az alacsonypadlós kocsiszekrény, a tágas belső tér és az ülésrendszer az utasok kényelmét biztosítja.
A modernizált vezetőtérnek köszönhetően a jármű műszerfala belső diagnosztikára alkalmas, a legkülönbözőbb speciális adatok jeleníthetőek meg rajta (pl. motorról, váltóról stb.). Olyan műszaki újdonságok is bekerültek a járművekbe, mint az ingyenes WIFI internet az utasoknak, a belső biztonsági kamera, a GPS navigációval szinkronizált utas tájékoztatás kiépíthetősége, tolatókamera, kommunikációs akadálymentesítés (speciális hangbemondó rendszer), valamint a mozgássérültek beszállását megkönnyítő „térdeplő” funkció.
Princz Ferenc elmondta: a buszok ára függ a műszaki kiviteltől, illetve a vevő tájékoztatási, kényelmi és biztonsági igényeitől. Hozzátette, hogy a buszok kb. 30-40 százalékkal olcsóbbak a hasonló kategóriájú nyugati társaiknál, ugyanakkor nagyjából 20-30 százalékkal drágábbak, mint a kínai versenytársak modelljei. A konkrét összegekről elmondta: a felszereltségtől függően egy szóló busz 170-190 ezer euró között értékesíthető, míg a csuklós verzió 260-300 ezer euróba kerül.
Princz ismertette, hogy a gyártókapacitás évente 300-500 buszt bír, ám ez igény szerint növelhető, ugyanis az ipari infrastruktúra és a humánerőforrás adott a termelés növeléséhez. Az első 40-50 buszt még idén tervezik legyártani és értékesíteni, majd 2011 végéig bezárólag készülne el a következő 250-450 jármű.
Hozzátette: a gyártókapacitással megegyező értékesítésre számít éves szinten, azonban véleménye szerint ennél jóval több busz szorul cserére a hazai, illetve az exportpiacokon. Kérdésre válaszolva elmondta: "Igen, a BKV-ra készülünk. Járműveinkkel a közeljövőben - más cégek modelljei mellett - tesztjárműként találkozhatnak a BKV járatain." Véleménye szerint a BKV éves szinten 200-250 buszt vásárolhat; azonban számítanak még a Volán, illetve az alternatív személyszállító cégek megrendeléseire, de példaként említette a DKV Debreceni Közlekedési Zrt-t is. A külföldi partnerekről szólva elmondta, hogy az Ikarus hagyományos piacaira terveznek exportálni, ezek közül elsőként a moszkvai önkormányzattal tárgyalnak a közeljövőben.
Buszokat vett a BKV a mozgássérülteknek
Pécsi busztender: a vezérigazgató a gyanúsított
Életet lehelnek a magyar buszgyártásba
Fordulékonyság: még vizsgálják a Volánbusz tenderét
VEKE: a BKV buszai kohószökevények
Privátbankár - Lovász Márton