1p

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Deloitte felhívja a figyelmet a 10 leggyakoribb uniós pályázati csapdára. A sikerhez ugyanis nemcsak egy jó pályázatra, hanem részletes és körültekintő tervezésre is szükség van. Az amúgy megfelelően előkészített pályázat is elbukhat néhány hiba miatt.
A Deloitte felhívja a figyelmet a 10 leggyakoribb uniós pályázati csapdára. A sikerhez ugyanis nemcsak egy jó pályázatra, hanem részletes és körültekintő tervezésre is szükség van. Az amúgy megfelelően előkészített pályázat is elbukhat néhány hiba miatt.

Mind az uniós támogatási pályázatok kiírói, mind a pályázók abban érdekeltek, hogy az összes lehetséges forrás felhasználása a lehető leghatékonyabb legyen. A Deloitte szakértői ugyanakkor felhívták a figyelmet arra, hogy a sikerhez nemcsak egy jó pályázatra, hanem részletes és körültekintő tervezésre is szükség van, hiszen az amúgy megfelelően előkészített pályázat is elbukhat néhány hiba miatt. Továbbá a problémák akár évekkel a támogatási pénzek felhasználása után is jelentkezhetnek.

Reiniger Róbert, a Deloitte Környezetvédelmi tanácsadás üzletágának igazgatója az állami és önkormányzati szektor pályázatai kapcsán elmondta: a területen az elmúlt években jelentős fejlődés érzékelhető, aminek egyik oka, hogy több tapasztalt pályázatíró cég is működik a piacon. A pályázatírók az önkormányzatok munkáját hivatottak segíteni az előkészítésben, amely segítség általában hasznos. Ennek ellenére nem ritka, hogy a későbbi ellenőrzés során, de még a beadás előtt valamilyen „drága” hibára bukkannak a dokumentációban, ami akár az egész pályázat sikerét is veszélyeztetheti.

Az önkormányzati szektor pályázóinak leggyakoribb buktatói:
1.    Hiányos papírmunka
2.    Irreális vállalások
3.    Hiányos tájékoztatás
4.    A közbeszerzési törvény buktatói
5.    Nem megfelelő minőség

Dr. Márkus Csaba, a Deloitte EU-tanácsadási üzletágának igazgatója elmondta, az önkormányzati és állami szektorhoz hasonlóan a vállalkozások pályázataira is jellemző, hogy mind a pályázók, mind pedig az intézményrendszer folyamatosan fejlődik, vagyis az új tapasztalatok általában beépülnek a következő kiírások feltételrendszerébe. A vállalatok számára kiírt pályázatokban is vannak ugyanakkor – részben a kellő körültekintés hiányán, részben a vállalatok teljesítőképességének, illetve a piac működésével kapcsolatos tervezésen alapuló - hibák, amelyek kezelhetőségét a pályázónak alaposan mérlegelnie kell.

A vállalati pályázatok leggyakoribb buktatói:
1.    Az üzleti és támogatási projekt közötti összhang hiánya
2.    A projektkezdés problémája
3.    A pályázati konstrukció helyes kiválasztása
4.    Nehezen teljesíthető pályázati feltételek
5.    A támogatás lehívása

Reiniger Róbert, a Deloitte Környezetvédelmi tanácsadás üzletágának igazgatója elmondta, a pályázat összeállítása körül előforduló hiányosságok és tévedések minden odafigyelés ellenére máig a legjellemzőbb hibák közé tartoznak. Nem elég ugyanis a pályázat minden egyes részletére külön odafigyelni, ahogy a hivatalos iratoknál általában szokás. Ahhoz, hogy a pályázó biztos lehessen benne, az anyag nem tartalmaz téves hivatkozást, rossz adatot, vagy bármilyen egyéb mulasztást, a dokumentációt egységében, objektív szempontok szerint is meg kell vizsgálni.

Építési projekteknél például a megalapozott megvalósíthatósági tanulmány nélkülözhetetlen, mely a projektek gerincét adja. A támogatót jó megvalósíthatósági tanulmánnyal lehet meggyőzni arról, hogy megfelelően előkészített, tartalmában az adott pályázati konstrukcióhoz megfelelően illeszkedő, támogatásra érdemes a projekt, illetve a pályázó képes lebonyolítani és később fenn is tartani a beruházást.

A Deloitte szakértője elmondta, a megoldás az ilyen hibák elkerülésére általában az, hogy
•    a pályázati dokumentáció megfelelőségére önellenőrző listákat érdemes készíteni;
•    sokszor javasolt, sőt számos esetben "szinte kötelező" külső professzionális céget szerződtetni a projekt lebonyolítására (projektmenedzsmentre), azonban a kedvezményezett részéről ilyenkor is szükséges annak ismerete, hogy mit vár el a beszállítótól, mit kér számon, hogyan kíséri figyelemmel a saját projektjét;
•    érdemes pontosan figyelemmel kísérni az intézményrendszer honlapjait az elvárások naprakész követése, a folyamatosan fejlődő segédletek beszerzése érdekében.

A Deloitte szakértői figyelmeztetnek: óvatosan az ígéretekkel. Az állami és önkormányzati pályázók által elnyerhető támogatások odaítélésénél is döntő szempont a megvalósítandó projekt közösségi hozadéka, vagyis annak haszna a régió, vagy épp kistérség számára. A döntéshozók ezért minden esetben komoly és megalapozott költséghaszon elemzést várnak el a pályázóktól, ami a projekt támogathatóságának alapfeltétele.

Reiniger Róbert kiemelte, hogy az irreális vállalás mindenképpen súlyos hiba, hiszen az unió nagyon szigorúan ellenőrzi a megadott peremfeltételeket, és jellemzően meg tudja ítélni azt, hogy mennyire életszerűek a költséghaszon elemzésben megfogalmazott körülmények. Emellett rámutatott, hogy a költséghaszon elemzésekben lefektetett vállalásokat (pl. közműdíjak emelése) utólagosan is ellenőrizheti az unió, így a pályázó érdeke is, hogy reális, pontos pénzügyi elemzést készítsen.

Meglepő, de mégis gyakori hiba, hogy olyan projekteknél, amelyek a lakosság számára díjfizetési kötelezettséggel, vagy korábbi terheik növekedésével járnak, az érintetteket csak későn, vagy egyáltalán nem tájékoztatják arról, hogy milyen pluszkiadásokra számíthatnak. A Deloitte szakértője felhívta a figyelmet arra, hogy egy új szennyvíztisztító, vagy egy modern, megfelelően szigetelt hulladéklerakó, komplex hulladékkezelő, új, vagy rekonstruált vízmű esetében is elengedhetetlen, hogy a várható változásokról is minden érintettet idejében tájékoztasson a projektgazda. Reiniger Róbert hozzátette: a tájékoztatás az unió által előírt kötelezettség, aminek nem elsősorban a támogatási rendszer reklámozása a célja, hanem annak objektív, sokrétű bemutatása, hogy a projektek milyen változásokat hoznak az érintettek számára.

Az unió célja, hogy a közösségi támogatásokból jól működő és fenntartható projektek jöjjenek létre. A támogatással megvalósuló projektek végrehajtóit (tervezőt, építőt, üzemeltetőt, PR tanácsadót, felügyelő mérnököt, stb.) minden esetben közbeszerzési eljárásban kell kiválasztani. Fontos, hogy egyértelműek legyenek a közbeszerzési pályázat követelményei, és hogy a lehető legtöbb esetben az összességében legjobb ajánlatok tudjanak győzni, vagyis környezetbarát, alacsony energiafelhasználású, új technológiákat alkalmazó megoldások is szerepet kapjanak, amelyek kezdetben ugyan nagyobb befektetést igényelnek, de hosszú távon jóval költséghatékonyabbak.

Reiniger Róbert felhívta a figyelmet arra, hogy jelenleg napirenden van a közbeszerzési törvény módosítása. Reményét fejezte ki, hogy sikerül több, a közbeszerzési folyamat átláthatóságát, egyszerűsítését, gyorsítását szolgáló javaslat elfogadtatása.

A Deloitte szakértője hozzátette, a pályázatok lezárást követően az unió ellenőrzi a pénzek szabályos elköltését, és ha szabálytalanságra bukkan, akkor a lezárást követően akár 8 évig is visszaveheti a támogatást. Reiniger Róbert kiemelte, az esetleges hiba igen költséges lehet az önkormányzatok, de az állam számára is, hiszen az infrastrukturális beruházások direkt költségvetési tételként szerepelnek. Ezek későbbi pótlására, előteremtésére aligha van mód, amivel a súlyos zavarok keletkezhetnek a gazdálkodásban.

A pályázati tanácsadónak nagyon fontos feladata súlyos és költséges hibáktól megóvni a pályázót azzal, hogy felhívja a figyelmét a dokumentációkban fellelt hibákra időben, még a döntéshozatal előtt – mondta el a Deloitte szakértője.

Nem csak a pályázók ítélhetik meg tévesen saját lehetőségeit – gyakori csapda az is, hogy maga a kiíró helyezi irreálisan magasra az elvárásait, például olyan éves árbevételt vár el a pályázóktól, ami ésszerű keretek között nem teljesíthető. Hasonló probléma, amikor az elszámolható költségek egyes csoportjai között olyan arányokat ír elő pályázat, amelyek üzletileg ésszerűtlen vállalásokra kényszerítenék a pályázókat – akik ilyenkor gyakran nem pályáznak, csökkentve a pályázati keretösszeg kellő időben történő lehívásának esélyét.

Mielőtt a sikeres pályázó fellélegezne, érdemes odafigyelnie azokra a csapdákra is, amelyek a pályázati folyamat vége felé jelentkezhetnek, vagyis amikor a támogatási döntés már megszületett, és megköttetett a támogatási szerződés is. Dr. Márkus Csaba emlékeztetett arra, hogy számos egy-másfél évvel ezelőtt indult hazai pályázat éppen ebben a fázisban, vagyis a támogatások lehívásánál tart jelenleg, a Deloitte átfogó tapasztalata alapján pedig ebben a szakaszban sem ritkák a buktatók.

Dr. Márkus Csaba a leginkább jellemző gondként azt említette, hogy bár a pályázatíró cégek általában egészen a siker kapujáig elkísérik a vállalkozásokat, ott gyakran mégis elengedik a kezüket, hiszen a megbízatásukat tulajdonképpen teljesítették. Erre ugyanakkor sok vállalkozás egyáltalán nincsen felkészülve, ahogy arra sem, hogy a támogatások lehívása kapcsán nem csak az azzal járó előnyökkel, hanem újabb megoldandó feladatokkal is szembesülniük kell. A Deloitte szakértője szerint éppen ezért fontos, hogy a cégek olyan tanácsadót válasszanak, amely komplex tudásra és sokrétű tapasztalatra tud alapozni, tehát nem csak a pályázatok egyes fázisait ismeri, hanem folyamatában képes átlátni és értelmezni azokat.

Egy magyarországi beruházás lett Európa legjobb befektetése
Lakásfelújítás: 12 milliárd van a kasszában
Uniós pénzből emelnék az oktatás színvonalát (hanganyag)
Közbeszerzés: kis cégek is rajthoz állhatnak
Átláthatóbb közbeszerzés a korrupció ellen
Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG