.jpg)
Ez egy költséges megoldás arra, hogy a sztrájkot megtörjék, "ebből konfliktus lesz" - jelentette ki Nemes Gábor, hozzátéve, hogy ez elhúzódó tárgyalásokat eredményezhet.
Gulyás Attila, a sztrájkbizottság másik szóvivője elmondta: tárgyalásokat kezdtek a Volán-buszos szakszervezetekkel annak érdekében, hogy a járművezetők ne vállalják az esetleges pénteki sztrájk idején a BKV vonalain a munkát.
Hozzátette: a városvezetés szándéka nagyban hátráltatja a megegyezést a BKV-szakszervezetek és a vezetőség között. Így nem tudnak megfelelő ajánlatot tenni az elégséges szolgáltatásra a szakszervezetek az esetleges április 18-ai sztrájk idejére, mert nem ismerik, hogy mekkora közlekedésre lehet számítani. "Ez a szándék elbizonytalanítja a tárgyalásokat" - mondta a szóvivő.
A BKV Zrt. nem kíván reagálni a városvezetés szándékára. Ezzel kapcsolatos véleményüket a keddi tárgyaláson ismertetik a szakszervezetekkel.
A MÁV-sztrájkok idején a vasúttársaság is a Volán-járatokkal próbálta kiváltani a munkabeszüntetés miatt nem üzemelő főbb vonalakat, a busztársaságok általában elfogadták a vasúti bérleteket a sztrájk ideje alatt.
A BKV-szakszervezetek április 18-ára hirdettek egész napos munkabeszüntetést. A szakszervezetek azt követelik a vezetőségtől, hogy vonja vissza a járatritkítási tervezetet és készítsen egy újat a szakszervezetek bevonásával, vonja vissza a kilátásba helyezett csoportos létszámleépítést, javítsa a munkakörülményeket, továbbá, hogy a cég menedzsmentje vonja be az érdekképviseleteket a döntést előkészítő folyamatokba.
"Komoly segítség a Volánoktól nem érkezhet"
Üzleti alapon - politikai parancs nélkül - nem várhat komoly segítséget a 24 Volán-társaságtól a főváros a pénteki BKV-sztrájk idején - mondták közlekedésmérnökök.
A szakemberek hangsúlyozták: a főváros - célszerűen - a Budapest körülbelül 100 kilométeres körzetében működő 6-7 Volán-társasággal tárgyalhat a segítségnyújtásról, annak ugyanis kicsi a valószínűsége, hogy az ország ennél távolabbi nagyvárosaiban helyi járatban közlekedő 70-80 autóbuszból bármelyik jönne kisegíteni a fővárost. Mint mondták, egy átlagos megyeszékhelyen naponta 2-3 helyi járatú autóbusz van tartalékban a fogalomban lévő 50-150 helyi buszhoz.
A főváros ezeket a tartalék buszokat kérheti. Amennyiben minden Volán odaadná a helyi tartalék buszát, akkor körülbelül 60-70 Volán autóbusz léphetne pénteken reggel forgalomba a BKV kék buszai helyett. Ez a BKV napi 1200 forgalomban lévő buszának csak 5 százaléka - tették hozzá.
További problémát jelenthet, hogy a vidéki buszvezetők nem mindig rendelkeznek fővárosi vonalismerettel. A távolabbi városokból érkező buszok sofőrjeit el is kell szállásolni. Az ország egyes távolabbi régióiból már csütörtökön este el kellene indulniuk Budapestre, hogy a pénteket ledolgozva, szombaton hajnalban hazatérhessenek, ehhez egyes esetekben - a vezetési és pihenőidők betartása miatt - akár három buszvezetőre is szükség lenne.
Mivel kevés az esély, hogy ebbe a fővárostól messzebb lévő Volán-vállalatok belemennek, a fővárosban a Budapest 100 kilométeres körzetében található 5-7 Volántól kölcsönkért 15-20 helyi autóbusz csak egy vagy két vonalat tudna kiváltani - összegezték a szakértők, akik szerint így komoly segítség a Volánoktól nem érkezhet.
Nem azért, mert nem akarják, hanem mert nincs miből helyi buszt adniuk - hangsúlyozták.
A közlekedésmérnökök véleménye szerint nagy valószínűséggel néhány Volán-társaság felajánl 2-4 helyijárati tartalék buszt, és lesz pár Volán-társaság, amely úgy dönt, hogy - a társaság további életére nézve - túlságosan nagy a kockázata a fővárosnak nyújtott jelentéktelen segítségnek.
A szakértők arra is felhívták a figyelmet: a Volánoktól várható segítség lényegében nem enyhítené a közösségi közlekedés leállása miatti gondokat a fővárosban, de alkalmas arra, hogy ellentétet szüljön a Volán-buszvezetők és a BKV-sofőrök között.
Pénteki BKV-sztrájk: marad a volán vagy a Volán
Nem csökken a sztrájk esélye
Nemes kezdeményezés, bukásra ítélve
Beintenek Demszkynek: nincs több pénz a BKV-ra
18 milliárdot kér a BRFK az államtól
MTI