Az INA 50% feletti részesedéssel rendelkezik a horvát piacon mind a nagykereskedelemben, mind a kiskereskedelmi szegmensben. A horvát piacon üzemeltetett több mint 400 benzinkútja és a régióban lévő 50 állomás többségének elhelyezkedése kiváló, azonban portfólió-tisztítás keretén belül 50-60 kutat valószínűleg eladnak vagy bezárnak. Ebből finanszírozni lehet a maradék hálózat további felújítását.
2006-ban az INA csoportnál mintegy 15 ezer alkalmazott dolgozott, többszöröse az optimális számnak. A leépítésekkel együtt (ha a MOL zöld utat kap) legalább 15-20 milliárd forint hatékonyságjavulás érhető el évente, beleértve a költségcsökkentő lépéseket és szinergiák kihasználását (beszerzés, értékesítés racionalizálása, INA finomítók melléktermékeinek hasznosítása a MOL vegyipari szegmensében és fordítva).
Az INA kitermelési projektjei szintén nyújtanak együttműködési lehetőséget részben a koncessziós jogok közös kihasználása (Szíria, Namíbia, Angola, Egyiptom és természetesen az Adria térség), részben a kapcsolati tőke és szakmai tapasztalat kölcsönös kiaknázása révén.
Friss tőzsdei árfolyamok a Privátbankáron |
A horvát turista- és átmenő forgalom óriási lehetőség a horvát üzemanyagpiac és kiskereskedelmi hálózat szempontjából, az üzemanyagok értékesítése mellett az egyéb szolgáltatások értékesítése egyre fontosabb szerepet tölt be. A horvát kúthálózat évente több millió turista elérését is biztosítja, ami szintén egy felbecsülhetetlen érték.
A Pozsony-Százhalombatta-Sisak-Rijeka a meglévő kúthálózattal és vezetékrendszerrel olyan tengelyt jelenthet a finomításban és elosztásban, ami a MOL-t kikezdhetetlen és megkerülhetetlen szereplővé teszi a régióban. Ezen a területen új finomítóval és árversennyel sem éri meg piacot szerezni a MOL-tól, stratégiailag alapvető fontosság mind az OMV, mind a Lukoil és a Gazprommal szemben.
2010-től az INA EBITDA hozzájárulása a MOL csoport egészéhez alsó hangon meg kell üsse az 1,2-1,3 milliárd dollárt, ami a jövőbeli növekedés bázisául szolgálhat.
A MOL ajánlattételi szándéka azt jelzi, hogy a MOL már látja a horvát kormánnyal való tárgyalások végét, mert e nélkül nem valószínű, hogy vakon nyilvános ajánlattal élt volna. A Cashline várakozásai szerint a 14 vagy 19%-os pakett átvételéről szóló és egyéb részleteket rögzítő megállapodás a következő két hétben megszülethet, de legkésőbb augusztusban lezárulhat. Ugyan az INA akvizíció piac általi megemésztése időbe telhet, de nem kétséges az előbb-utóbb jelentkező kedvező hatás.
Tekintettel a MOL árfolyamában történt folyamatos süllyedésre és figyelembe véve az INA akvizíció várt pénzügyi és stratégiai hozadékát, a Cashline rövid távon semleges ajánlását vételre változtatja - a piaci pánikot vételre kell kihasználni. Megerősítik az általuk vélt 22 ezer forintos fair értéket (működés alapján) a MOL részvényekre, azonban az INA megszerzése a MOL stratégiai értékét 30 ezer forintos árról legalább 35-40 ezer forintra emeli megítélésük szerint, ami természetesen csak hosszabb távon, vagy egy MOL-felvásárlásban tükröződhet igazán.
Cashline elemzés
Az OMV is köröz az INA körül
INA-ba szállt a Mol bátorsága
Brüsszelben kérdezgették a Molt és az OMV-t
Könnyű préda lehet a Mol, ha ezt most benézi