Az egyetemes szolgáltatók a háztartási és a háromszor 25 ampernál nem nagyobb csatlakozási teljesítményű fogyasztókat látják el kötelező jelleggel, ha azok nem kívánnak a 2008. január 1-jétől megnyíló szabadpiacra lépni. A törvény hatályba lépésétől számított egy év után, 2009. január 1-jétől más villamosenergia-kereskedők is engedélyt szerezhetnek egyetemes szolgáltatásra. Az egyetemes szolgáltatásra nem jogosult fogyasztók a törvény hatályba lépésétől számítva három hónap türelmi időt kapnak. Addig a jelenlegivel azonos körülmények mellett a jelenlegi szolgáltatójuktól vásárolhatják az áramot.
Az átmeneti időszakot követően is marad garancia a lakossági ellátásra, mert ha nincs jelentkező az egyetemes szolgáltatásra, akkor a Magyar Energia Hivatalnak (MEH) lesz joga kijelölni ilyen szolgáltatót, mégpedig a kiskereskedelmi piacon jelentős piaci erővel rendelkező szereplőket. A MEH-nek 2008. június 30-ig kell elvégeznie az első piacelemzést a jelentős piaci erőfölényes szereplők azonosítására, és ennek alapján 2008. október 31-ig kell javaslatot tenni a beavatkozásokra.
A szociálisan rászoruló, vagy fogyatékkal élők elsősorban részletfizetéssel vagy halasztott fizetéssel egyenlíthetik ki a számlájukat, és a szolgáltató köteles számukra előre fizető mérőt felszerelni. |
A jelenlegi közüzemi szolgáltatóknak 2007. október 31-ig kell a MEH-hez benyújtaniuk az egyetemes szolgáltatásra vonatkozó engedélykérelmet. A jövőbeni egyetemes szolgáltatóknak pedig 2009. december 31-ig kell megkötniük a szerződéseket, addig a jelenlegi szerződések hatályosak.
A törvény új intézményt vezet be, a végső menedékest arra az esetre, ha az egyetemes szolgáltatásra jogosult ellátás nélkül maradna. A törvény lehetővé teszi, hogy az energia hivatal - önkéntesség hiányában - bármelyik egyetemes szolgáltatót, vagy áramkereskedőt kijelölje erre a szolgáltatásra.
A törvényjavaslat szerint üzleti alapon bárki építhet erőművet Magyarországon, de a MEH engedélye kell, ha az eléri az 50 megawatt teljesítményt. A hivatal - ha a rendelkezésre álló villamos energia hosszú távon nem elegendő - pályázatot írhat ki nemcsak új kapacitások építésére, hanem a kereslet szabályozására is. Ilyen lehet például a fogyasztók árcsökkentéssel vagy más eszközzel történő ösztönzése arra, hogy a csúcs-, vagy kapacitáshiányos időszakban a felhasználásukat visszafogják.
A megújuló és a hőtermeléssel kapcsolt villamos energia esetében a kormány technológiánként és energiaforrásonként eltérő kötelező átvételi árat szabhat meg. A kötelezően átveendő mennyiséget és időtartamát pedig a MEH állapítja meg, figyelembe véve az egyes projekteknek juttatott egyéb támogatásokat is.
Ha a törvényjavaslatot jóváhagyják, akkor bővül a rendszerirányító Mavir feladatköre, és erősödnek a MEH, valamint a fogyasztóvédelmi hatóságok jogosítványai. A Magyar Energia Hivatalnak például - a piaci szereplőkkel történt eredménytelen egyeztetés esetén - lehetősége lesz a villamosenergia-ellátási szabályzatot határozattal módosítani, ha az akadályozza a hatékony versenyt, megszegi az árszabályozásra vonatkozó jogszabályi rendelkezést, vagy egyes felhasználókkal szemben indokolatlan megkülönböztetést alkalmaz.
(F)elszabadul az árampiac: mennyit fizetünk majd? (hanganyag)
2008-tóll liberalizált lesz az árampiac
Ha felrúgjuk a szerződéseket, elszállhat az áram ára (hanganyag)
MTI