1p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A "Detroiti Hármak" megmentését nem mindenki támogatja a tengerentúlon. A kongresszus azonban már a héten el akarja fogadni a három nagy autógyárnak szánt hitelprogramot
Az amerikai kongresszus már a héten el akarja fogadni a demokrata párti kezdeményezést arról, hogy a három vezető amerikai autógyár, a General Motors, a Ford Motor és a Chrysler 15-17 milliárd dollár összegű szövetségi áthidaló hitelt kapjon.

A demokrata vezetők reménye szerint a kialkudott összegből a GM, a Ford és a Chrysler márciusig folytathatja működését, akkor pedig az Obama-kormányzat és az új összetételű kongresszus már új mentőcsomagról dönthet.



Már Londonban is pénzt kunyerál a GM

Soha nem látott összeg az autógyáraknak

A General Motors (GM) összesen 18 milliárd dollár hitelt kér. A 252 ezer embert foglalkozó cégnek 2007-ben 38 milliárd dollár vesztesége volt. Richard Wagoner vezérigazgató szerint cégének decemberben 4 milliárd, januárban újabb 4 milliárd dollár segítségre lesz szüksége az életben maradáshoz. A GM piaci részesedése a 2000. évi 28,7 százalékról 2008-ban 22,2 százalékra esett. A Times magazin összeállítása szerint a GM-nél hosszú távú vezetési gondok vannak, a vállalat nem volt képes autóit és termelési rendszerét a megváltozott fogyasztói igények szerint átalakítani. A cégnek újra kell tárgyalni a munkaszerződéseket és gyárait rugalmasabbá kell tennie. A GM jövőbeni reménye a 40 mérföld per gallonos fogyasztást ígérő Chevy Volt elektromos hibrid autó. A cég négy alapmárkájára - Chevrolet, Buick, GMC és Cadillac - akar koncentrálni, és a tervek szerint megválik a Hummertől, a Saabtól, a Saturntől és a Pontiactól, vagy beolvasztja azokat. A cég a jelenlegi 6450-ről 2012-ig 4700-ra tervezi csökkenteni márkakereskedéseinek számát (ez még így is négyszer több lesz a Toyota-kereskedéseknél).

A Ford van a három detroiti cég közül a legkedvezőbb pénzügyi helyzetben, a vállalatot nem fenyegeti közvetlen fizetésképtelenség. A 87 700 főt foglalkoztató vállalat tavaly 2,7 milliárd dollár veszteséget könyvelt el. Alan Mullaly vezérigazgató 9 milliárd dolláros készenléti hitelkeretre tart igényt, arra az esetre, ha a dolgok rosszabbra fordulnának. A Ford az amerikai piacon 2000-ben a forgalom 23,5 százalékát, idén már csak 15 százalékát birtokolta. A Ford az utóbbi években sikeresen "zöldebbé" formálta magát, népszerűek voltak hibrid terepjáró modelljei. A cég sikeressége a kis- és közepes járművek gyártásától függ, közöttük olyan hibrid modellektől, amelyek nemzetközileg is állják a versenyt. A legnagyobb reménye az amerikai piacon 2010-ben megjelenő Fiesta, amely az Európában már kapható modell másolata. A Ford valószínűleg túlad a Volvón.

A Chrysler első embere, Robert Nardelli közölte: 7 milliárd dolláros "sürgős áthidaló hitelre" van szüksége. A cég vezetése a GM-hez hasonlóan azt mondta, ha év végéig nem jut szövetségi segítséghez, csődbe mehet. A Chrysler 55 ezer embert foglalkoztat, az utóbbi negyedévben 3 milliárd dollárral apadt készpénztartaléka. A Chryslernél, miután katasztrofálisnak bizonyult fúziója a Daimlerrel, a többségi tulajdont a Cerberus szerezte meg. A Chrysler hagyományos sikeres modelljei, a nagy városi teherautók, a nagy teljesítményű járművek vereséget szenvedtek a magas olajárak közepette. A cég szerződést kötött a Volkswagennel és a Nissannal, hogy járműveket készít azoknak, de a költségek megosztáshoz mindenképpen egy partnerre lesz szüksége. A cég egyik reménye a jövőbeni sikerre az elektromoskisautó-program.

A háromból egynek buknia kell?
Házasságba menekülnek az autógyárak

A három autógyártó eladásai novemberben nagyot zuhantak az egy évvel ezelőttihez képest: a GM forgalma 41 százalékkal, a Fordé 31-gyel, a Chrysleré 47-tel csökkent. A pénteki hitelmegállapodás kapcsán George Bush elnök figyelmeztetett: a három vezető autóvállalat egyike nem biztos, hogy túl fogja élni a válságot.

Nancy Pelosi házelnök közölte: a kongresszus ragaszkodni fog ahhoz, hogy az adófizetők pénzéből nyújtandó kölcsönöket folyamatos és szigorú felügyelet mellett költsék el az amerikai autóipar hosszú távú versenyképességének biztosítására.

A sajtó már temetné a gyárakat

A The Washington Times szerint a Nagy Hármaknak nem szabadna több szövetségi hitelt nyújtani, hiszen a nagy szövetségi kölcsön modellje nem működik, ez bebizonyosodott már 1979-ben, az akkor megsegített Chrysler esetében. Ehelyett arra van szükség, amire a Chrysler annak idején nem volt hajlandó: csődeljárás keretében gyökeres átszervezést végrehajtani a munkaszerződések újratárgyalásával.

A mértékadó The Wall Street Journal is úgy foglalt állást: a nyitott végű szövetségi hitelek helyett jobbnak tűnik a csőd, hiszen maguk a vezérigazgatók sem biztosak abban, hogy a jövő energiatakarékos járműveit jobban és nagyobb profittal tudják majd értékesíteni, mint a jelenlegi járműveket. Az újság "áthidaló hitel a semmibe" kifejezéssel jellemezte a tervezett szövetségi segélyt.

A The Washington Post megállapította: a GM és a Chrysler a csőd szélén tántorog. A Ford figyelmeztetett, ő is csődbe mehet, ha valamelyik versenytársával ez történik. A lap szerint kétség sem fér hozzá, hogy a Nagy Hármak csődje katasztrofális hatással járna a gazdaságra, ezért ezt mindenképpen el kell kerülni. Az újság szerint bizonyos, hogy további több ezer munkahely fog megszűnni, részben örökre, és még a szövetségi mentőcsomaggal sem biztos, hogy mindhárom vállalat életben marad.

Autóipar: van, aki inkább létszámot emelne
A Mercedes dönti el, ki marad élve?
Ezer eurót kap, aki lecseréli autóját

MTI

Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG