Kilométerről kilométerre
Hogy pontosan milyen hosszú a hazai autópályahálózat, az attól függ, hogyan mérjük. Ha egymás mellé illesztenénk az autópályaszakaszokat, egy 708,5 kilométer hosszú, kétszer két (helyenként három) sávos utat kapnánk. Ha azonban szeretnénk bejárni minden egyes aszfaltszelvényt, oda-vissza kellene beautóznunk az országot: az ÁAK által használt terminológiában ezt félautópálya kilométernek hívják, ebben a szemléletben 1392,1 kilométernyi sztrádával rendelkezünk.
Ez előre láthatólag áprilisig marad így: a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-től kapott tájékoztatás szerint ugyanis várhatóan ekkor adják át az M43-as autópályát.
Az ÁAK által kezelt autópályák használátaért jelentős részben fizetnie kell a közlekedőknek: mindössze 25 kilométernyi használható mindenki számára díjmentesen, emellett körülbelül 80 kilométeren csak a 3,5 tonna feletti járművek számára kötelező a díjfizetés. A fennmaradó 591 kilométernyi sztrádaszakasz csak az előre megváltható autópályadíj vagy az utólag fizetendő pótdíj terhe mellett használható. Arról, hogy pontosan mely szakaszokon kell matricát vásárolnia a közlekedőknek, az alábbi, az ÁAK által készített térkép nyújt felvilágosítást:
A nagyításhoz kattintson a képre!
Forrás: autopalya.hu
Feláras kényelem, féláras motorozás
Az autópályamatricát 2008. január elsejével "dematerializálták", azaz megszüntették a szélvédőre kihelyezendő plecsnit (felszámolva ezzel a "ki tud nagyobb felületet teleragasztani" össznépi vetélkedőt is). A közlekedők azóta az úthasználati jogosultság igazolására csak bizonylatot, sms-ben illetve interneten történő rendelésnél nyugtázó üzenetet kapnak, amit az érvényesség utolsó napjától számított 1 évig meg kell őrizni.
E-matricát az Állami Autópálya Kezelő Zrt. ügyfélszolgálati irodáiban, a kijelölt árusítóhelyeken, a szerződött viszonteladóknál, a benzinkutaknál vásárolhatunk. Aki a személyes megjelenés helyett kényelmesebb módszert választana, vásárolhat matricát SMS-ben, telefonhívással, az interneten vagy mobilvásárlással is. A kényelem azonban a legtöbb esetben nem ingyenes: bár valószínűleg az "offline" értékesítési hálózat fenntartása költségesebb, az elektronikus fizetési módok használatáért a szolgáltatók sokszor "kényelmi díjat" számítanak fel, illetve az ilyen úton megvásárolt matricák árából az ÁAK sem ad kedvezményt az autósoknak.
A díjak megállapítására az autópályát használó járműveket 4 kategóriába sorolják.
A motorosok ugyan egy kategóriába kerültek a személyautókkal, de a 4 napos matricát a négykerekűekhez képest féláron vehetik meg. A legkisebb kategóriában a 4 nap a legrövidebb igénybe vehető intervallum, az 1 napos matricák csak a nagyobb gépjárműkategóriák számára érhetőek el.
Díjak és időtartamok
Korábban a D1-es kategória autópályamatricái télen olcsóbbak voltak, mint nyáron; a téli kedvezmény azonban idén már nem érvényes, a személyautók egész évben a drágább tarifáért közlekedhetnek a sztrádákon. Az év elején a magasabb kategóriákban is feljebb kúsztak a díjak, ezzel egyidőben viszont a büntetési tételek (legalábbis 15 napon belül befizetve) valamelyest csökkentek.
E-matrica árak 2011. január 1-jétől, kényelmi díj nélkül
Hány napos a 4 napos? Hány nap egy hét? Fontos tudni, hogy a matricák érvényességét nem egész napokban határozzák meg: a 4 napos matrica a vásárlástól számított harmadik naptári nap végén, éjfélkor lejár. Az éjszakai órákban vásárolt matricák tehát közel egy nappal rövidebb ideig érvényesek, mint a hajnali órákban beszerzettek. Mivel az érvényesség kezdetét nem határozzák meg olyan nagyvonalúan, mint a lejáratét, az e-matrica megvásárlása nem keletkeztet a vásárlást megelőző időpontra vonatkozó – visszamenőleges – úthasználati jogosultságot, tehát a délután megvett matricával nem ússzuk meg a délelőtti autópályahasználat pótdíját. Szintén némi időzavar érezhető a hosszabb ideig érvényes matricánál, ezúttal azonban az autósok javára: a heti e-matrica nevével ellentétben nem 7, hanem 10 napig érvényes. A 2010-es éves e-matricák 2011. január 31-ig voltak érvényesek. |
Az úthasználati díj megfizetésének ellenőrzését a Nemzeti Közlekedési Hatóság végzi. Éppen a korábban említett trükközők miatt az NKH szakemberei időről időre úgynevezett megállításos ellenőrzést is végeznek. Ilyenkor a gépjármű vezetője köteles megállni, és a díjkategória ellenőrzése céljából a gépjármű forgalmi engedélyét az ellenőrzést végző (hatósági) személynek átadni.
Az úthasználati díj megfizetésének ellenőrzését az NKH a díjköteles útszakaszon belül bárhol végezheti, ideértve a díjköteles úthoz közvetlenül kapcsolódó pihenőket, továbbá a csak a díjköteles szakaszokról elérhető, illetve a csak a díjköteles szakaszokra fel- és levezető csomóponti ágakat is.
Ha valaki a díjköteles útszakaszon érvényes e-matrica nélkül közlekedik, akkor az jogosulatlan úthasználatnak minősül.
Ellenőrzés és pótdíjazás
Nem mindig elegendő a büntetés elkerüléséhez a meglévő matrica sem: az úthasználati jogosultság érvénytelen,
- ha alacsonyabb díjkategóriára szól, mint amilyenre az ellenőrzésbe vont gépjárműhöz/-szerelvényhez aktuálisan szükség lenne;
- ha az ellenőrző szelvényen vagy a nyugtázó értesítésen szereplő rendszám nem egyezik a jármű tényleges rendszámával;
- ha a matrica érvényességi ideje lejárt, vagy még nem kezdődött meg.
Megállításos ellenőrzés esetén a pótdíjat a helyszínen bankártya segítségével, továbbá bármelyik ügyfélszolgálati irodában, vagy postai készpénz-átutalási megbízással, illetve banki úton lehet megfizetni.
Ha elfelejtettünk matricát venni, és a sztráda mentén elhelyezett kamerák ezt kiszúrják (márpedig szinte biztosan ki fogják szúrni; feledékeny szerkesztőnk legutóbb a 77-es kilométerkőig jutott az M3-ason a pótdíjazási értesítő szerint), akkor hamarosan levelet és csekket kapunk az ÁAK Zrt.-től. A törvény szerint a felszólítások postázására 60 napja van az autópályakezelőnek, de tapasztalataink szerint néhány nap után már biztosan megkapjuk az értesítőt. Jó esetben csak egyet: egy naptári napra ugyanis csak egy alkalommal büntet az autópályakezelő, függetlenül attól, hogy hány sztrádát hány kilométeren keresztül vettünk igénybe jogosulatlanul. Ha azonban éjfél előtt és után is lefotóznak, két csekket is kapunk a mulasztásunk miatt.
Ha vásároltunk matricát, és mégis pótdíjat kér tőlünk az ÁAK, akkor a vásárláskor kapott ellenőrző szelvénnyel (virtuális fizetés esetén nyugtázó SMS-sel, e-maillel) igazolhatjuk, hogy előre fizettünk. Ezért érdemes ezeket egy évig megőrizni, mert a pótdíj megfizetésére vonatkozó igény ennyi idő alatt évül el.
A rendszám alapján végzett elektronikus ellenőrzés esetén a pótdíjat a kézbesített fizetési felszólítás kézhezvételét követően bármelyik ügyfélszolgálati irodában, vagy postai készpénz-átutalási megbízással, illetve banki átutalással lehet megfizetni. Akárhogy is büntettek meg, érdemes betartani a 15 napos határidőt, ugyanis míg ezen időhatáron belül a heti (azaz 10 napos) matrica árának ötszöröse a büntetés, 15 napon túl már a heti tarifa 25-szörösét kell leszurkolnunk büntetésként. Ilyen esetben ráadásul az ÁAK peres eljárást is indít a követelés érvényesítése érdekében, melynek költségeit szintén a megbüntetett autós állja.
Tévedés, reklamáció
Elütött rendszám, összetört autó Habár a benzinkúton is ellenőrizni kell elküldés előtt a rendszám helyességét, és elektronikus úton történő vásárlásnál is érdemes többször átfutni, milyen járműre is kérjük a matricát, tévesztés bármikor előfordulhat. Az ÁAK ilyen esetekben két karakteres eltérésig 1000 forintos ügyintézési díj ellenében eltekint a büntetéstől, ha egyébként igazolni tudjuk, hogy megvettük a matricát. Szintén 1000 forintos ügyintézési díjjal rendezhető az éves matrica átiratása, ha autónkat év közben eladjuk, rendszámát kicseréljük, vagy totálkárosra törjük. |
Aki panaszt szeretne tenni a pótdíjazás ellen, annak ezt írásban kell jeleznie az ÁAK felé. Fontos azonban tudni, hogy a panasznak a pótdíj mértékét jelentősen befolyásoló időtartamok tekintetében nincs halasztó hatálya: ez azt jelenti, hogy aki nem ért egyet a büntetéssel, annak is érdemes lehet befizetnie azt (hacsak nem megy teljesen biztosra). Ha ugyanis a panaszt elutasítják, és időközben kifutunk a 15 napos határidőből, rögtön megötszöröződik a pótdíj. Ha a panaszt elfogadják, és jogosnak találják, az ÁAK visszafizeti a pótdíjat.
Matrica, e-matrica, e-útdíj?
A megtett úttal arányos elektronikus díjszedési rendszer kialakítása egyelőre még csak a tervezési fázisban van, évekbe telik tehát, mire bevezetik azt a rendszert, hogy mindenki annyit fizessen, amennyit használta a sztrádákat. A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ a tervek szerint először a 3,5 tonna feletti kategóriában vezeti be a rendszert 2013-ban.
Habár még hosszú egyeztetési folyamat vár az illetékesekre, legutóbb a kilométerenkénti 6 forintos útdíj ötlete röppent fel a szemályautók esetében. Bár ez még csak elméleti síkon létezik, a jelenleg 1650 forintba kerülő matrica ára ezek szerint 275 kilométeres útra lenne elegendő. Ez azt jelenti, hogy ugyanennyi pénzből (visszautat is feltételezve) Budapestről indulva nem járnánk meg Miskolcot az M3-ason, Szegedet az M5-ösön, a Balaton délnyugati részét az M7-esen, vagy Mosonmagyaróvárt az M1-esen.
Privátbankár - Gáspár András