1p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Mit tegyünk, ha matrica nélkül hasítottunk a sztrádán, vagy ha volt matricánk, de mégis csekk érkezik az autópályakezelőtől?
Januártól valamivel drágábban használhatjuk az ország 708,5 (más szemléletben 1392,1) kilométernyi autópályájának fizetős szakaszait, de a pótdíjak valamelyest csökkentek az időben fizetők számára. Mit tegyünk, ha matrica nélkül hasítottunk a sztrádán, vagy ha volt matricánk, de mégis csekk érkezik az autópályakezelőtől?

Kilométerről kilométerre

Hogy pontosan milyen hosszú a hazai autópályahálózat, az attól függ, hogyan mérjük. Ha egymás mellé illesztenénk az autópályaszakaszokat, egy 708,5 kilométer hosszú, kétszer két (helyenként három) sávos utat kapnánk. Ha azonban szeretnénk bejárni minden egyes aszfaltszelvényt, oda-vissza kellene beautóznunk az országot: az ÁAK által használt terminológiában ezt félautópálya kilométernek hívják, ebben a szemléletben 1392,1 kilométernyi sztrádával rendelkezünk.

Ez előre láthatólag áprilisig marad így: a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-től kapott tájékoztatás szerint ugyanis várhatóan ekkor adják át az M43-as autópályát.

Az ÁAK által kezelt autópályák használátaért jelentős részben fizetnie kell a közlekedőknek: mindössze 25 kilométernyi használható mindenki számára díjmentesen, emellett körülbelül 80 kilométeren csak a 3,5 tonna feletti járművek számára kötelező a díjfizetés. A fennmaradó 591 kilométernyi sztrádaszakasz csak az előre megváltható autópályadíj vagy az utólag fizetendő pótdíj terhe mellett használható. Arról, hogy pontosan mely szakaszokon kell matricát vásárolnia a közlekedőknek, az alábbi, az ÁAK által készített térkép nyújt felvilágosítást:


A nagyításhoz kattintson a képre!
Forrás: autopalya.hu

Feláras kényelem, féláras motorozás

Az autópályamatricát 2008. január elsejével "dematerializálták", azaz megszüntették a szélvédőre kihelyezendő plecsnit (felszámolva ezzel a "ki tud nagyobb felületet teleragasztani" össznépi vetélkedőt is). A közlekedők azóta az úthasználati jogosultság igazolására csak bizonylatot, sms-ben illetve interneten történő rendelésnél nyugtázó üzenetet kapnak, amit az érvényesség utolsó napjától számított 1 évig meg kell őrizni.

E-matricát az Állami Autópálya Kezelő Zrt. ügyfélszolgálati irodáiban, a kijelölt árusítóhelyeken, a szerződött viszonteladóknál, a benzinkutaknál vásárolhatunk. Aki a személyes megjelenés helyett kényelmesebb módszert választana, vásárolhat matricát SMS-ben, telefonhívással, az interneten vagy mobilvásárlással is. A kényelem azonban a legtöbb esetben nem ingyenes: bár valószínűleg az "offline" értékesítési hálózat fenntartása költségesebb, az elektronikus fizetési módok használatáért a szolgáltatók sokszor "kényelmi díjat" számítanak fel, illetve az ilyen úton megvásárolt matricák árából az ÁAK sem ad kedvezményt az autósoknak.

A díjak megállapítására az autópályát használó járműveket 4 kategóriába sorolják.

A motorosok ugyan egy kategóriába kerültek a személyautókkal, de a 4 napos matricát a négykerekűekhez képest féláron vehetik meg. A legkisebb kategóriában a 4 nap a legrövidebb igénybe vehető intervallum, az 1 napos matricák csak a nagyobb gépjárműkategóriák számára érhetőek el.

Díjak és időtartamok

Korábban a D1-es kategória autópályamatricái télen olcsóbbak voltak, mint nyáron; a téli kedvezmény azonban idén már nem érvényes, a személyautók egész évben a drágább tarifáért közlekedhetnek a sztrádákon. Az év elején a magasabb kategóriákban is feljebb kúsztak a díjak, ezzel egyidőben viszont a büntetési tételek (legalábbis 15 napon belül befizetve) valamelyest csökkentek.


E-matrica árak 2011. január 1-jétől, kényelmi díj nélkül

Hány napos a 4 napos? Hány nap egy hét?

Fontos tudni, hogy a matricák érvényességét nem egész napokban határozzák meg: a 4 napos matrica a vásárlástól számított harmadik naptári nap végén, éjfélkor lejár. Az éjszakai órákban vásárolt matricák tehát közel egy nappal rövidebb ideig érvényesek, mint a hajnali órákban beszerzettek. Mivel az érvényesség kezdetét nem határozzák meg olyan nagyvonalúan, mint a lejáratét, az e-matrica megvásárlása nem keletkeztet a vásárlást megelőző időpontra vonatkozó – visszamenőleges – úthasználati jogosultságot, tehát a délután megvett matricával nem ússzuk meg a délelőtti autópályahasználat pótdíját.

Szintén némi időzavar érezhető a hosszabb ideig érvényes matricánál, ezúttal azonban az autósok javára: a heti e-matrica nevével ellentétben nem 7, hanem 10 napig érvényes.

A 2010-es éves e-matricák 2011. január 31-ig voltak érvényesek.

A kamerás megfigyelőrendszer, ami lehetővé tette az e-matrica bevezetését, szinte lehetetlenné teszi a bliccelést. A büntetést legfeljebb a rendszám nélkül, olvashatatlan rendszámmal vagy hamis rendszámmal közlekedők úszhatják meg, illetve ideig-óráig a külföldi rendszámot használók reménykedhetnek a "grátisz" sztrádázásban, ám az ő megregulázásukra (illetve a rájuk kiszabott büntetések behajthatóságára) komoly erőfeszítéseket tesz az állam.

Az úthasználati díj megfizetésének ellenőrzését a Nemzeti Közlekedési Hatóság végzi. Éppen a korábban említett trükközők miatt az NKH szakemberei időről időre úgynevezett megállításos ellenőrzést is végeznek. Ilyenkor a gépjármű vezetője köteles megállni, és a díjkategória ellenőrzése céljából a gépjármű forgalmi engedélyét az ellenőrzést végző (hatósági) személynek átadni.

Az úthasználati díj megfizetésének ellenőrzését az NKH a díjköteles útszakaszon belül bárhol végezheti, ideértve a díjköteles úthoz közvetlenül kapcsolódó pihenőket, továbbá a csak a díjköteles szakaszokról elérhető, illetve a csak a díjköteles szakaszokra fel- és levezető csomóponti ágakat is.

Ha valaki a díjköteles útszakaszon érvényes e-matrica nélkül közlekedik, akkor az jogosulatlan úthasználatnak minősül. 

Ellenőrzés és pótdíjazás

Nem mindig elegendő a büntetés elkerüléséhez a meglévő matrica sem: az úthasználati jogosultság érvénytelen,

 - ha alacsonyabb díjkategóriára szól, mint amilyenre az ellenőrzésbe vont gépjárműhöz/-szerelvényhez aktuálisan szükség lenne;
 - ha az ellenőrző szelvényen vagy a nyugtázó értesítésen szereplő rendszám nem egyezik a jármű tényleges rendszámával;
 - ha a matrica érvényességi ideje lejárt, vagy még nem kezdődött meg.

Megállításos ellenőrzés esetén a pótdíjat a helyszínen bankártya segítségével, továbbá bármelyik ügyfélszolgálati irodában, vagy postai készpénz-átutalási megbízással, illetve banki úton lehet megfizetni.

Ha elfelejtettünk matricát venni, és a sztráda mentén elhelyezett kamerák ezt kiszúrják (márpedig szinte biztosan ki fogják szúrni; feledékeny szerkesztőnk legutóbb a 77-es kilométerkőig jutott az M3-ason a pótdíjazási értesítő szerint), akkor hamarosan levelet és csekket kapunk az ÁAK Zrt.-től. A törvény szerint a felszólítások postázására 60 napja van az autópályakezelőnek, de tapasztalataink szerint néhány nap után már biztosan megkapjuk az értesítőt. Jó esetben csak egyet: egy naptári napra ugyanis csak egy alkalommal büntet az autópályakezelő, függetlenül attól, hogy hány sztrádát hány kilométeren keresztül vettünk igénybe jogosulatlanul. Ha azonban éjfél előtt és után is lefotóznak, két csekket is kapunk a mulasztásunk miatt.

Ha vásároltunk matricát, és mégis pótdíjat kér tőlünk az ÁAK, akkor a vásárláskor kapott ellenőrző szelvénnyel (virtuális fizetés esetén nyugtázó SMS-sel, e-maillel) igazolhatjuk, hogy előre fizettünk. Ezért érdemes ezeket egy évig megőrizni, mert a pótdíj megfizetésére vonatkozó igény ennyi idő alatt évül el.

A rendszám alapján végzett elektronikus ellenőrzés esetén a pótdíjat a kézbesített fizetési felszólítás kézhezvételét követően bármelyik ügyfélszolgálati irodában, vagy postai készpénz-átutalási megbízással, illetve banki átutalással lehet megfizetni. Akárhogy is büntettek meg, érdemes betartani a 15 napos határidőt, ugyanis míg ezen időhatáron belül a heti (azaz 10 napos) matrica árának ötszöröse a büntetés, 15 napon túl már a heti tarifa 25-szörösét kell leszurkolnunk büntetésként. Ilyen esetben ráadásul az ÁAK peres eljárást is indít a követelés érvényesítése érdekében, melynek költségeit szintén a megbüntetett autós állja.

Tévedés, reklamáció

Elütött rendszám, összetört autó

Habár a benzinkúton is ellenőrizni kell elküldés előtt a rendszám helyességét, és elektronikus úton történő vásárlásnál is érdemes többször átfutni, milyen járműre is kérjük a matricát, tévesztés bármikor előfordulhat.

Az ÁAK ilyen esetekben két karakteres eltérésig 1000 forintos ügyintézési díj ellenében eltekint a büntetéstől, ha egyébként igazolni tudjuk, hogy megvettük a matricát.

Szintén 1000 forintos ügyintézési díjjal rendezhető az éves matrica átiratása, ha autónkat év közben eladjuk, rendszámát kicseréljük, vagy totálkárosra törjük.

Aki úgy érzi, hogy nem jogosan kapta a büntetést, nincs könnyű helyzetben. Az ÁAK a jogszabály szerint nem vizsgálhatja, hogy mit kerestünk az autópályán matrica nélkül; aki csak "rátévedt" a sztrádára, az ugyanúgy pótdíjat köteles fizetni, mint aki szándékosan utazott a fizetős gyorsforgalmin. Ugyanígy nem számít enyhítő körülménynek, ha éjfél után két perccel fotózzák le az autót, ha éjfélkor lejárt a matrica. Az sem számít, hogy ki vezette az autót: a pótdíjfizetési felszólítást az autó tulajdonosa illetve üzembentartója kapja. Ha viszont az e-matrica vásárlásakor eltévesztettük a rendszámot, megúszhatjuk a büntetést - lásd keretes írásunkat.

Aki panaszt szeretne tenni a pótdíjazás ellen, annak ezt írásban kell jeleznie az ÁAK felé. Fontos azonban tudni, hogy a panasznak a pótdíj mértékét jelentősen befolyásoló időtartamok tekintetében nincs halasztó hatálya: ez azt jelenti, hogy aki nem ért egyet a büntetéssel, annak is érdemes lehet befizetnie azt (hacsak nem megy teljesen biztosra). Ha ugyanis a panaszt elutasítják, és időközben kifutunk a 15 napos határidőből, rögtön megötszöröződik a pótdíj. Ha a panaszt elfogadják, és jogosnak találják, az ÁAK visszafizeti a pótdíjat.

Matrica, e-matrica, e-útdíj?

A megtett úttal arányos elektronikus díjszedési rendszer kialakítása egyelőre még csak a tervezési fázisban van, évekbe telik tehát, mire bevezetik azt a rendszert, hogy mindenki annyit fizessen, amennyit használta a sztrádákat. A Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ a tervek szerint először a 3,5 tonna feletti kategóriában vezeti be a rendszert 2013-ban.

Habár még hosszú egyeztetési folyamat vár az illetékesekre, legutóbb a kilométerenkénti 6 forintos útdíj ötlete röppent fel a szemályautók esetében. Bár ez még csak elméleti síkon létezik, a jelenleg 1650 forintba kerülő matrica ára ezek szerint 275 kilométeres útra lenne elegendő. Ez azt jelenti, hogy ugyanennyi pénzből (visszautat is feltételezve) Budapestről indulva nem járnánk meg Miskolcot az M3-ason, Szegedet az M5-ösön, a Balaton délnyugati részét az M7-esen, vagy Mosonmagyaróvárt az M1-esen.

Privátbankár - Gáspár András

Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG