A már most is kiemelkedően magas, de várhatóan tovább emelkedő üzemanyagárak miatt egyre több sofőr próbálja meg különböző vezetéstechnikai eszközökkel mérsékelni autója fogyasztását. Ez a leglogikusabb és legolcsóbb lépés is, amit egy átlag autós megtehet - mondta a Privátbankár.hu kérdésére válaszolva Tordai Dénes, az A5.hu autós - motoros és Forma-1 szakportál autós rovatvezetője. A szakember szerint az egyik legfontosabb spórolási lehetőség a körültekintő vezetés: városban ne gyorsuljunk fölöslegesen lámpától lámpáig és ha már messziről észrevettük, hogy pirosra váltott a lámpa, akkor érdemes motorfékkel lassítani a kisebb fogyasztás érdekében. A megspórolt deciliterek mellett ilyenkor ráadásul az autó fékrendszerét is kíméljük, így ritkábban kell féktárcsákat, illetve -betéteket cserélni - tette hozzá Tordai Dénes.
Menet közben az is fontos, hogy ne pörgessük fölöslegesen a motort, amint lehet (benzineseknél 2000-es fordulatnál, dízeleknél még korábban) váltsunk feljebb. Hosszabb autópályás, országutas utak alkalmával törekedjünk a lehető legegyenletesebb sebesség elérésére és húzzuk fel az ablakot. Nem csak biztonságunk és pénztárcánk óvása miatt érdemes betartani a sebességhatárokat, hanem a fogyasztás miatt is. Országúton a megengedett 90 km/h-s sebesség helyett 110 km/h-val haladva akár fél-egy literrel is megugorhat az üzemanyag-igény - hívja fel rá a figyelmet az A5.hu rovatvezetője. Előreláthatóan hosszú állásnál, például vasúti sorompónál érdemes leállítani a motort, mivel az alapjáraton óránként akár 1 liter benzint is elégethet.
Még télen sem tanácsos üresjáratban melegíteni a gépkocsi motorját. Azonnali indulás esetén hamarabb éri el az erőforrás az üzemi hőfokot, különösen akkor, ha a motormelegedés kezdeti fázisában a fűtés sem megy - tanácsolja Vultur Csaba, a holtankoljak.hu szerkesztője. Hideg állapotában pedig csak részterheléssel ajánlott használni a motort, ami a megengedett fordulatszám-tartománynak körülbelül a fele. Ha nincs fordulatszámmérő, a vízhőfokmérő elmozdulása előtt csak óvatosan bánjunk a gázadással - teszi hozzá Vultur
Csaba.
Égő Ákos, az etanolblog.hu szerkesztője is egyetért abban: az igazi takarékosság a vezetési szokások változtatásával érhető el, nem kell azonnal alternatívákat keresni. Tudatosabban kell közlekedni, meg kell gondolni, kell-e használni egyáltalán az autót és meggondolni hogy biztos meg kell-e előzni az előttünk haladót. Ezzel többet spórolhatunk, mit gondolnánk - teszi hozzá.
Ezen vezetéstechnikai eszközöket is ésszel érdemes persze használni - nehogy nagyobb legyen a gépkocsiban okozott kár, mint a pár deci benzin megspórolásával elért haszon. A Motorfékkel is csínján kell bánni, fokozatról fokozatra visszakapcsolva a váltót, mivel egy-egy nagyobb ugrás nem kifejezetten tesz jót a váltónak. A túl alacsony fordulatszámon járatott motor sem előnyös, hiszen ilyenkor a motor erőlködik, így szintén több üzemanyagot igényel.
Persze nem csak akkor tudunk spórolni, ha magunkra figyelünk, érdemes a kocsira és annak felszerelésére is kellő időt szánni - hangsúlyozza Tordai. Így fontos a megfelelő keréknyomás folyamatos ellenőrzése, mivel az alacsony nyomás többletfogyasztást okoz. A túlkapás persze itt is kerülendő, nem érdemes tehát túllépni a gyártó által javasolt értékeket. Azt is tudni kell, hogy ha a gyárinál nagyobb felniket szerelünk autónkra, vagy nyáron téli gumival közlekedünk, szintén számíthatunk a fogyasztás növekedésére.
A szakember úgy látja: a tulajdonosoknak érdemes megfontolniuk az alacsony gördülési ellenállású gumik használatát is, ezekkel ugyanis akár 5 százalékos megtakarítás is Elérhető a fogyasztás tekintetében. A légellenállásnak is fontos szerepe van az üzemanyagfelhasználásban, így minden felesleges kiegészítőt (biciklitartót, tetőboxot) érdemes a használat után rögtön leszerelni. A bekapcsolt klíma mellett a letekert ablakok is növelik a fogyasztást, illetve további értékes decilitereket spórolhatunk meg, ha a fölösleges dolgokat kipakoljuk az autóból, és lehetőleg üresen tartjuk a csomagtartót. Az autógyártók sem véletlenül igyekeznek egyre könnyebb autókat piacra dobni - von párhuzamot a szakportál rovatvezetője.
A különböző kutaknál kapható benzin és gázolaj nem egyforma, viszont Tordai Dénes szerint - saját tapasztalat alapján - nem jelenthető ki teljes bizonyossággal, hogy a drágább benzinkutaknál kapható üzemanyag minőségben is jobb. A mai benzinárak mellett pedig egyre többen tankolnak az olcsóbb kutaknál, így azon sem kell csodálkozni, hogy az Auchan idén tovább bővíti benzinkút-hálózatát.
Hasonlóan látja Vultur Csaba is. Véleménye szerint minőségi eltérés nincs, nem is lehet, hiszen szigorú uniós szabványok, szabályok vonatkoznak erre. Szintén az egyező minőség irányába hat, hogy csaknem a teljes hazai piacot egyetlen nagykereskedő, a Mol látja el üzemanyaggal. A szakember hozzáteszi ugyanakkor, hogy a nagyobb hálózatok adalékanyagokat is keverhetnek a benzinbe, gázolajba, míg a kisebbek, az egyetlen hálózathoz sem tartozó úgynevezett fehér kutak ezt jellemzően nem teszik. Így részint olcsóbbak lehetnek, részint viszont úgy tűnhet, hogy egy magánkútnál tankolt 95-ös "rosszabb" minőségű, holott csak a plusz adalék hiányzik belőle. Égő Ákos azért hozzátette: az E85 minősége sajnos korántsem olyan egyenletes mint a benziné.
Etanol, gázüzem, dízel: kattintson a folytatásért>>
( 1 ) | ( 2 ) | következő >> |
Privátbankár - Korcsog Miklós