Közölte: meg kell találni azt a négy-öt témát, amelyet az Európai Unió a hosszú távú Duna-stratégia súlypontjaként kiválaszt. A munkát az Európai Bizottság "vezényli", részt vesznek benne a tagállamok, és meghallgatják az EU-n kívüli érintett országokat is.
Balázs Péter emlékeztetett, hogy Budapesten két konferenciát is tartottak a Dunáról csütörtökön és pénteken. A Parlamentben megtartott Duna-csúcstalálkozón 14 állam képviseltette magát, a résztvevők kifejezték politikai támogatásukat a Duna-stratégia mellett, a Magyar Tudományos Akadémián rendezett tanácskozáson pedig nagyon sok ötlet hangzott el.
Véleménye szerint a Duna-stratégia melletti elköteleződés, politikai akarat elérte, "sőt meg is haladta" azt a mértéket, amely szükséges ahhoz, hogy az Európai Unió is támogassa programot, így fontos uniós projektté válhat. Kijelentette: bőségesen vannak finanszírozási eszközök a Duna-stratégia megvalósításához, csak a meglévő pénzügyi alapokban meg kell ezeket találni.
Balázs Péter megismételte, hogy a Duna-stratégiában minden bizonnyal lesz egy Duna-völgyi közlekedési csomópont is, amely több útvonalat kapcsol össze, erre esélyes lehet a Németország, Ausztria felől a Fekete-tengerig vezető vasúti projekt - ez érintené Budapestet, Brassót, Bukarestet és Konstancát.
A pénteki tanácskozást záró plenáris ülésen Dirk Ahner, az Európai Bizottság regionális politikai főigazgatója elmondta, hogy a Duna-stratégiának a gazdasági fejlődést, a környezet védelmét, az összeköttetést kell segítenie a régióban.
Matthias Kollatz Ahnen, az Európai Beruházási Bank alelnöke arra hívta fel a figyelmet, hogy a pénzintézet tanácsadással, projektfinanszírozással jelen van a térségben. A Duna-stratégia megvalósításakor is ki lehet dolgozni olyan pénzügyi struktúrát, amely támogathatja a projektek megvalósítását.
Hiába van Dunánk, nem tudjuk jól kihasználni
Három napra felbolydul Budapest
Tiszta vizet öntenek a Dunába
Duna-Tisza csatornát akarnak építeni
MTI