A BKK szakítani kíván az elmúlt évek gyakorlatával, miszerint a BKV néhány havonta csődközeli helyzetbe jutott, aztán a mindenkori kormány a kiszolgáltatott helyzetben lévő fővárosi vezetést bevonta valamilyen alkufolyamatba és született egy döntés, hogy a társaság még 3 hónapig fininszírozva lesz. Ez táptalaja volt a visszaélkéseknek, hiszen üzleti terv nélkül, számonkérhetetlenül működött a cég.
Vitézy Dávid azt mondta, a költségvetés készítésekor a Volán és a MÁV működési költségeit betervezik, de a BKV-nál kialakult az a helyzet, hogy évközi döntésekkel kapja meg a szükséges pénzeket. Ezt a gyakorlatot egyelőre a mostani kormány is kénytelen volt folytatni, mert egyik napról a másikra nem lehet megszüntetni. 2012 áprilisában lejár a BKV közsszolgáltatási szerződése, így legkésőbb akkor lesz változás.
Rövidtávon a költségvetésből kell finanszírozni a budapesti közlekedést, de el kell gondolkozni alternatívákon Vitézy szerint. Ez lehet például a kedvezményes áfakulcs a jegyek, bérletek tekintetében, vagy a parkolási díjak felülvizsgálata, ami most a kerületekhez folyik be, pedig nyugodtan mehetne a fővároshoz. "A 4-es metró finanszírozásához kapcsolódóan az EU előírta, hogy a belvárosi területeken be kell vezetni a torlódási díjat, legkésőbb az átadásig. Ez szintén segíthet" - fogalmazott a BKK vezetője.
133 milliárd forintba kerül ma Budapest közlekedése 23 éves járművekkel, amiből 30 milliárd hiányzik. Vitézy szerint jelentős költségcsökkentő lépések történtek, csökkentek a vezetői fizetések, nincsnek milliós végkielégítések, de ebből nem lehet 30 milliárdot összehozni. Ezt az összeget vagy a központi költségvetés adja, vagy jobban terehelik azokat, akik autót használnak.
Matuzsálemi korban
A 2013-ig tartó Uniós ciklusban a villamosok és a trolik cseréjére nyújtott be pályázatot a BKK, amit az NFÜ elnöke támogatott, de a miniszter támogató levele még nem érkezett meg. 2020-ban, tehát a következő ciklus végén a kisföldalatti és a fogaskerekű szerelvények 47 évesek, a HÉV kocsik 55 évesek lesznek, a 3-as metró szerelvényei is túllépik a 40-et. Ezeket a járműcseréket nagyobb projektekkel együtt kellene elvégezni, de hogy az összesre lesz-e pénz, azt senki nem tudja. Mi most azt kérjük, hogy ezeket előkészíthessük és jobban látható legyen, hogy melyik a legfontosabb - mondta Vitézy Dávid.
Az autóbusz közlekedés kapcsán azt mondta: az egész üzemeltetési modellt szeretnék átalakítani. Versenyt nyit a BKK, ami azt jelenti, hogy a központ, mint megrendelő fogja ellátni a forgalomszervezéssel kapcsolatos feladatokat, tehát mindent, amit az utas egységesen kell, hogy érzékeljen. Aki ezt a feladatot a legolcsóbban meg tudja oldani, az fogja megkapni. Arra a kérdésre, hogy kik lesznek a befektetők, Vitézy azt mondta: magántulajdonban lévő társaságok, amire már ma is van példa, hiszen a BKV dolgoztat alvállalkozókkal. Fejlettebb országokban is nehezen ment ez a fajta átalakulás, de bíznak benne, hogy sikerülni fog.
Privátbankár