1p

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Csillagászati összegeket fognak elkölteni kampányuk során az elnökjelöltségre pályázó amerikai politikusok szakértők szerint
Csillagászati összegeket fognak elkölteni kampányuk során az elnökjelöltségre pályázó amerikai politikusok; szakértők az amerikai történelem legdrágább, egymilliárd dolláros kortesidőszakáról beszélnek.

A 2008-as elnökválasztás különlegessége, hogy valószínűleg több politikus úgy dönt, nem vesz igénybe közpénzeket kampányához sem az előválasztások idején, sem azt követően. A demokrata párti Hillary Clinton, New York-i szenátor már bejelentette ez irányú szándékát, és minden bizonnyal követi őt a republikánusok egyik legesélyesebb pályázója, John McCain arizonai szenátor.

Michael Toner, a Szövetségi Választási Bizottság elnöke szerint a 2008-as "az amerikai történelem legdrágább választása" lesz; a várható kiadásokat egymilliárd dollárra becsülte. A The Washington Times úgy számol, mindkét nagy párt elnökjelöltje képes lesz 500-500 millió dollárt összegyűjteni kampányára. Toner és más szakértők úgy látják: az elnökjelöltségre pályázóknak legalább 100 millió dollárt kell összegyűjteniük az előválasztások idejére ahhoz, hogy eséllyel folytathassák a megmérettetést. Mivel a politikusoknak folyamatosan számot kell adniuk a számlájukon gyűlő adományokról, a sajtó minden bizonnyal a pénzügyi erősorrend alapján fogja megosztani figyelmét az aspiránsok között. A kampányfinanszírozási adatokat a politikusok először idén március végén lesznek kötelesek közzétenni.

A hosszúra nyúló kampány miatt a pályázók érthető módon arra törekednek, hogy a lehető legtöbb adományt gyűjtsék össze. Emögött egyszerű és könyörtelen logika húzódik: az a pályázó, aki nem tud elegendő forrást mozgósítani, idő előtt elvérzik.
Hillary Clinton tehát bejelentette, hogy "köszöni szépen, de egyáltalán nem kér" a közpénzekből. Amióta 1976-ban bevezették, hogy a kampányokat részben az adófizetők pénzéből finanszírozzák (mindenki 3 dollárral járulhat hozzá a választási alaphoz), ő az első politikus, aki sem az előválasztások idejére, sem az azokat lezáró nyári jelöltállító pártkonvenciók utáni időszakra, az "általános választások" idejére nem igényel szövetségi támogatást.

A washingtoni politikai elit Richard Nixon elnök 1972-es újraválasztását követően, a pénzadományokkal történt visszaélések nyomán jutott egyetértésre arról, hogy elejét kell venni a korrupciós botrányoknak. A nagytőke befolyásának csökkentése végett bevezették a kampányok közfinanszírozásának rendszerét, amelynek keretében korlátozták a magánszemélyek adományait. Ennek a rendszernek tőrdöfést jelent Clinton bejelentése.
Az aspiránsoknak nem kötelező igénybe venni a szövetségi támogatást, de ha kérik, akkor limitálva van kampányuk költségvetése. Jelenleg az előválasztások idejére legfeljebb 50 millió dollár központi támogatást kaphat egy pályázó, aki ugyanekkora összegű magánadományt is igénybe vehet. Összesen tehát 100 millió dollárt költhet el. A jelöltállító pártkonvenciók után az a jelölt, aki igénybe veszi a szövetségi támogatást - amely ebben az időszakban is mintegy 50 millió dollár - nem használhat fel magánpénzeket.

Ezektől a korlátozásoktól akart megszabadulni Clinton, tudván, hogy saját maga jóval több pénzt tud összegyűjteni a szövetségi korlátnál. A 2004-es választások előtt hasonló okból már több politikus elutasította az előválasztásokra igényelhető szövetségi pénzt, de Hillary Clinton az első, aki az általános választásokra
sem kér támogatást.

A kampánykiadások növekedési ütemét mutatja, hogy legutóbb George Bush és kihívója, John Kerry - egyikük sem igényelt központi támogatást az előválasztásokra - 270 millió, illetve 235 millió dollárt költött a kampányra. Bush 2000-ben még 186 millió dollárral nyert elnökséget, Ronald Reagan 1980-ban pedig 29 milliót fordított korteshadjáratára. Hillary Clinton - aki lehet, hogy kimondta a korrupciós ügyeket eddig sikerrel kordában tartó, a "tiszta hatalom" zálogaként bevezetett közfinanszírozási rendszer halálos ítéletét - az elemzők szerint végső soron nem hibáztatható, hiszen döntése csak betetőzte a finanszírozási rendszer régóta érezhető válságát. A kongresszus máig nem emelte meg a költségvetési korlátot, amely nem tartott lépést a megdrágult kampányokkal. Ezért szinte várható volt, hogy egy tőkeerős aspiráns előbb-utóbb teljesen megkerüli a szövetségi támogatási rendszert és a vele járó adminisztratív korlátozást. Lépése teljesen jogszerű, az alkotmánybíróság egy korábbi döntésében ugyanis leszögezte: a kampányok költségvetésének limitálása a szólás szabadságának korlátozásával érne fel.

A "tiszta pénz" vagy "tiszta választás" elképzelés támogatói minden aspiránsnak meghatározott, azonos nagyságú összeget adnának kampánycélra. Erre egyebek mellett bizonyos számú támogató aláírás bemutatása esetén lehetne igényt tartani. A reformkezdeményezés szerint a politikusok egyáltalán nem fogadhatnának el külső adományt, és saját vagyonukat sem használhatnák fel korteskedésre. Arizona és Maine államban 2000 óta ez az elv működik minden választott állami tisztviselői és törvényhozói poszt esetében. Ennek a tiszta rendszernek szövetségi szinten azonban nem sok támogatója akad.
Egyes politikusok és elemzők "szomorúnak, megalázónak, erkölcsrombolónak" tartják, hogy a pénz diktál. Elítélik, hogy a nagytőke uralma határozza meg az elnökválasztást, esetleg eleve kudarcra ítélve a kiemelkedő képességű, ám szerényebb pénztárcájú és ismertségű politikusokat. A jelenség mindenesetre olyannyira nem újdonság, hogy a politikai befolyásra törekvő tőkeerős csoportok már az 1980-as évek közepétől kezdődően megtalálták az útjait annak, hogyan játsszák ki a kampányok költségvetési korlátozásait. Különféle közvetítő szervezeteken keresztül nem ellenőrizhető, "puha pénzeket" juttattak az általuk támogatott politikusoknak, akiknek - választási diadal esetén - bizonyosan benyújtották a számlát.


Továbbra sem szeretik Busht
Bush újabb kínos elszólása
A blog mindent visz, és átrendezi a világot
Amerikai angol: újra nekifutnak
Bush Nixont is alulmúlhatja
Internet: a jövő politikai színtere

Címkék: Cikkek

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Cikkek Megújult a Privátbankár!!
Privátbankár.hu | 2011. november 15. 15:35
Kedves olvasóink az elmúlt héten már megújult oldalunk tesztverziójával találkozhattak, ami jelezte: a Privátbankár új útra lépett. A változás már a nyáron elkezdődött, azóta lépkedünk folyamatosan előre. Most egy nagyobb ugrás következett..
Cikkek További árfolyamok >>
Privátbankár.hu | 2011. november 9. 10:05
 
Cikkek Skandináviában sincs minden rendben
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 18:02
Folytatódik a dán lejtmenet jövőre is, a skandináv ország gazdasága tovább lassul, egyre nehézkesebb a hitelezés, és tovább csökkennek a lakásárak
Cikkek Papandreu lemondott a népszavazásról
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 16:21
A görög kormányfő elállt attól az ötletétől, hogy népszavazáson dőljön el, akarnak-e a görögök megszorításokat a nemzetközi mentőcsomagért cserébe. Ezzel visszatértünk a pár nappal ezelőtti állapotokhoz, amikor a piacok optimista hangulatban nyugtázták, hogy az európai tagállamok nagy nehezen megállapodtak a magánbefektetőkkel a görög adósság felének leírásáról.
Cikkek Papandreu nem mond le - még
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 14:05
Óriási meglepetésre kamatot vágott az Európai Központi Bank. 25 bázisponttal 1,25 százalékra csökkentették az irányadó rátát az eddig 1,5 százalékról. A piacok azonnal reagáltak. Közben egyre fogy a levegő a görög miniszterelnök körül, aki távozhat posztjáról. Ha Athén elköszön az eurótól, az első tagállam lehet, amely kilép az EU-ból
Cikkek A bankokat kérdezi a kormány, mi legyen a devizahitelesekkel
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:50
Újra tárgyalóasztalhoz ülnek a bankok a kormánnyal, az NGM várja a javaslatokat a szektor szereplőitől. Az már biztos, hogy feltőkésítik az MFB-t
Cikkek Sehol egy biztonságos magyar bank?
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 13:36
A Global Finance Magazin közzétette listáját az ötven legbiztonságosabb feltörekvő piaci bankról: sehol egy magyar bank, még a régiós összesítésben sem
Cikkek A mauríciuszi devizát a költségvetési tervek gyengítik
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 12:47
Harmadik napja gyengül a mauríciuszi rúpia a dollárral, és a fő devizákkal szemben. Az Indiai-óceán szigetországában a jövő évi költségvetés terveire várnak a befektetők. A várakozások szerint a port louis-i kormány olyan intézkedésekről dönt majd, amelyek gyengítik a devizát, ugyanis az elsősorban exportból élő gazdaságnak ez kifejezett érdeke. Érdekesség, hogy a helyi statisztikai hivatal nemrég főleg az európai válságra hivatkozva csökkentette az idei GDP előrejelzését 4,5-ről 4,1 százalékra. A mindössze 1,3 millió lakosú ország GDP-je a második Fekete-Afrikában köszönhetően az erős olaj, cukornád-kivitelnek, és a textiliparnak.   Privátbankár
Cikkek A kormány átvállalja Várpalota devizahitelét - a jó lobbi miatt
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:48
Várpalota polgármesterének lobbitevékenységét a kormány azzal ismeri el, hogy kifizeti a kistérség devizatartozását
Cikkek Kollektív szerződések: már most nyomást gyakorolnak a munkaadók
Privátbankár.hu | 2011. november 3. 11:21
A jövő évi költségcsökkentések jegyében több munkáltató nyomásgyakorlásba kezdett, jelezvén, hogy felbontanák a kollektív szerződéseket
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG